FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 5. 1. 2025, svátek má Dalimil Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
off app Jeden příspěvek | Celý strom
off app   5. 1. 2010 / 21:54
cernoch
jeste bych se zeptal kdy vy vypinate autopilota myslim kdyz jdete na pristani myslim tim jak daleko od rwy dekuji =)
 

off app   5. 1. 2010 / 21:57
Lowmick   
nekteri ho projistotu ani nezapinaji
 

off app   5. 1. 2010 / 21:58
Tragédie v JRD
a nekteri ani nevypinaji.
 

off app   5. 1. 2010 / 21:58
Pan Letadlo   
A někteří pro jistotu zase nevypínají
 

off app   5. 1. 2010 / 21:58
Pan Letadlo   
Sakra, pozdě
 

off app   5. 1. 2010 / 22:00
cernoch
ja bych radsi nazory tech co ho vypinaji a ptam se kdy pred rwy =)
 

off app   5. 1. 2010 / 22:02
Tragédie v JRD
se ti zase nechtelo hledat?

ono je to slozitejsi .. nepises ani v jakym letadle. v nekterym letadle muzes mit autopilota zaplyho az do pristani, v jinym ho zase musis vypnout pred pristanim (ale az v prubehu klesani), v jinym letadle ho musis vypnout uz pred klesanim, protoze sam nedokaze zklesat...

tva otazka by se dala prirovnat k tomu, kdyby se tu nekdo ptal, jak dalekko pred krizovatkou zapinas blinkr.
 

off app   5. 1. 2010 / 22:04
cernoch
aha to se moc omlouvam tim erem myslim 737 pmdg opravdu pardon to me nenapadlo
 

off app   5. 1. 2010 / 22:06
pilot_master   
tak hele, v letectve sa skoro nič nedá povedať jednoznačne vždy je nejaká výnimka atď...
ak je zlé počasie a pristáva sa na autoland tak sa AP nevypína vôbec resp. sa vypne po pristátí.
 

off app   6. 1. 2010 / 06:51
B3d4   
Výnimka, to je hezký slvovo
 

off app   6. 1. 2010 / 14:51
kuma   
slovenčina má viac takých slov... Nie len "som smädný ako ťarchavá ťava s vretenicou v pažeráku..."
 

off app   6. 1. 2010 / 23:51
nimbo
Som síce slovák, no toto som ešte nepočul.
 

off app   6. 1. 2010 / 23:53
Rozšafín Ctibum   
Hele, tak mi vysvětli "Figa borova"

TOmu nemohu totiž přijít na kloub )
 

off app   7. 1. 2010 / 00:07
nimbo
To sa nevysvetľuje, to sa ukazuje. Je to niečo ako tudle, houby, nic.
 

off app   7. 1. 2010 / 00:09
Tragédie v JRD
to mas jako s drevokocurom tomu taky zadny cech nemuze prijit na kloub
 

off app   7. 1. 2010 / 00:23
nimbo
A čo taká trnová sviňa. Tomu prídeš na kĺb?
 

off app   7. 1. 2010 / 10:08
Karel
To je růže, ty vole! To je jasný. Jen ji vezmeš do ruky, už jseš popíchanej vod trní. Tak si trochu zanadáváš...
 

off app   7. 1. 2010 / 00:10
Teflon_490   
No, FIGA je Fík, a borova k tomu znamena, ze je to jaksi nemozne, bo figy nerostou na borovicich. Podle mne je v tom aspon trochu logiky. Premyslim o ceskem ekvivalentu, napada mne treba "vedle jak ta jedle", tam logiku nevidim vubec
 

off app   7. 1. 2010 / 00:18
cernoch
to je ta krasa ceskeho jazyka )
 

off app   7. 1. 2010 / 00:20
Teflon_490   
A ty te krasy koukam vyuzivas naplno
 

off app   7. 1. 2010 / 00:54
cernoch
jak myslis?
 

off app   7. 1. 2010 / 00:56
Tragédie v JRD
treba tim, ze ti nejspis ve skole zapomeli rict, k cemu jsou ve vetach (a souvetich) tecky a carky.

ty tvy prispevky se opravdu nedaji cist (pokud maji vic jak tri, ctyri slova).
 

off app   7. 1. 2010 / 01:04
Rozšafín Ctibum   
tragede ty jsi ale hloupy copak nevis ze takhle se normalne pise normalne jsem byl vcera venku jo no jo to se tak normalne chodi a tam jsem zjistil ze oni normalne mluvej takovej chlapek v kalhotech s rozkrokem az na chodniku tam hykal neco nebylo tomu rozumet jo ja jsem byl totiz u kina tam normalne kecal jako si uplne blbej ze tomu nerozumis sakra nakoupit musim jeste nejaky kraviny domu no a jak jako s tim co ted udelas co.
 

off app   7. 1. 2010 / 01:09
Marky Parky   
Mám teorii, že jedním z atributů mládí je snižovat poměr smysluplných informací k vyřčenému textu. Akorád dnešní mládež na to jde jinak, oni ubírají známky čitelnosti, zatímco za mých mladých let (možná protože tu nebyl internet) se naopak věty doplňovaly akustickými konstantami bez významu. Např. "VOLE".

Ale důsledek je úplně stejný.....
 

off app   7. 1. 2010 / 07:41
Toomitsch
Treba on je opravdu cernoch a bez urazky, nekteri cizinci (hlavne asi ti, co se uci cestinu po trznicich a ne s nejakym ucitelem) muzou mit problemy nejen s interpunkci, ale i se skladbou vet, o pravopisu nemluve...
 

off app   7. 1. 2010 / 20:57
cernoch
no to asi jo ale ja jsem z cr a narodil jsem se tady jen se jmenuji radek cerny-prezdivka je cernoch
 

off app   7. 1. 2010 / 01:04
cernoch
tak je necti nikdo to zatim nenapsal,mozna ted napise,ale me je to jedno jestli si myslite to same tak to napiste.
 

off app   7. 1. 2010 / 06:38
B3d4   
+1
 

off app   7. 1. 2010 / 08:48
MiG-21MFN
kámo to musí bejt slušnej matroš
 1x  

off app   7. 1. 2010 / 21:52
pilot_master   
 

off app   7. 1. 2010 / 07:42
Toomitsch
Ja to znam ako tava dvojkopcova
 

off app   7. 1. 2010 / 08:43
kuma   
no, "dvojkopcova" už není slovbensky, to je patvar jako drevokocůr. Ale i když to nimbo ještě neslyšel, () tak všechna ta moje slovíčka jsou slovensky zcela správně!
 

off app   7. 1. 2010 / 09:47
xWing   
Ja myslim, ze dvojkopcova by bolo docela fajn, lebo sa tym mysli zrekjme dvojhrba... no a tie hrby pripominaju kopce Teoreticky este "dvojprsa"
 

off app   7. 1. 2010 / 10:14
kuma   
No samozřejmě, je to krásně poetické, ale je to neologismus, stejně jako ten drevokocůr. Znám jen málo hezčích a přitom tak významově jasných slov!
 

off app   7. 1. 2010 / 10:27
xWing   
Ty nevies co je drevokocur ?
To je take male, chlpate, hrdzave a lozi to po stromoch
 

off app   7. 1. 2010 / 10:34
Premek
Ja nevim, Peter, mrkni Kumovi na profil, myslim, ze podle veku by jsi mohl tipnout
Dovolim si tvrdit, ze kazdy cech nad 35 let zna 99.99% slovenskych slov a zrovna drevokcur je hooodne proflaknutej ;o)

Ale aby jsi me nenarknul, ze napred nehledam, nez sem pisu, tady je zdroj ;o)))
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Drevokoc%C3%BAr
 

off app   7. 1. 2010 / 10:42
xWing   
Ja mam inu teoriu
http://www.vysokeskoly.cz/system/index.php?clanek=2040&id=677
 

off app   7. 1. 2010 / 09:45
xWing   
Podla mna je aj tak najlepsi jazykolam pre cechov toto:
'voňavá fiaľôčka'
Ziadneho cecha som to nepocul povedat spravne
Ale cest vynimkam, ktoru zatial nepoznam
 

off app   7. 1. 2010 / 10:11
Karel
Ty mě po těch letech na péráku neznáš????
 

off app   7. 1. 2010 / 10:11
kuma   
bodejť, když si tady jenom dopisujem
 

off app   5. 1. 2010 / 22:06
Michal (CSA447)
... historie se opakuje
.. nekteri ten blinkr vubec nezapinaji...
 

off app   5. 1. 2010 / 22:06
Tragédie v JRD
Jo!
 

off app   5. 1. 2010 / 22:11
cernoch
dobre tedy diky moc =)
 

off app   5. 1. 2010 / 23:43
Teflon_490   
A nekteri ho taky zapomenou vypnout, ze...
 

off app   5. 1. 2010 / 23:56
Rychlokvaška
Pokud ti jde o dopraváky, záleží na situaci.

Když je pěkně a máš náladu a umožňuje to provoz, vypneš ho už někde na příletovce a letíš si celé přiblížení na ruku, v lepším případě změníš se souhlasem ATC třebas ILS přiblížení už předem na vizuální a letíš si to jako okruh nebo jeho část.

Když je škaredě (nízká dráhová dohlednost), jsou aktivní Low Visibility Procedures (LVP), umožňuje takové přiblížení a přistání letiště a letadlo, tak letíš většinou všechno autopilotem až do přistání (a včetně něj). Možné je případně poslední momenty letět ručně - jedná se ale o vzdálenost mnohem menší než 1nm kdy ho vypínáš, obvykle po získání vizuálních referencí (nejpozději ve výšce rozhodnutí, což jsou max. desítky ft nad dráhou) a tak je to občas poměrně riskantní záležitost a ponechává se autoland.

Když je tak nějak normálně, tak bych řekl že nejčastěji ho vypínáme u ILS přiblížení po dokončení konfigurace (všechny klapky a podvozek venku), což se odehraje na nějaké cca 4nm, nejpozději 2nm. Je to snažší, protože je stabilní rychlost, výkon motorů a trim, takže éro letí vpodstatě samo. Někdy už dřív např. při nalétnutí glideslope a ustálení výkonu motorů, aby si to člověk trochu užil, někdy až později, když to např. vypadá bledě s přistáním (pomalé provedení vzletu letadla na dráze před námi).
 

off app   6. 1. 2010 / 11:01
Rychlokvaška
Ještě bych dodal z praxe, že za skoro dva roky lítání 757 (nějakých 300 vzletů/přistání), jsem s autopilotem přistával všehovšudy 2x při LVP, zbytek všechno ručně. To samé se týká odletů, zapnutí autopilota při standardním callu v 1500ft "climb thrust, vnav, center command" jsem dělal všehovšudy tak ve čtvrtině případů a to většinou jen díky provozu (PM má pak spoustu práce starat se o ATC a k tomu o MCP a ještě dobře monitorovat). Ostatně kdy jindy si s tím člověk může pohrát že Pokud to jde (třebas prázdné éro přelety), ideálně si bez autopilota odletím komplet celý let. Pochopitelně rovněž bez autothrottle a flight directoru.

Toť jedna z otázek, kterou jsem si taky kdysi mockrát kladl - "jestli voni nesedají pořád na autopilota"
 

off app   6. 1. 2010 / 11:13
Teflon_490   
Otazka k tomu celemu letu bez AP - jak je to s pozadavkem letet v RVSM prostoru, ziju v tom, ze tam musis letet na AP, aby si splnil pozadavky na presnost. Jak a kde to takhle teda letis, a nebo to neni pravda a v RVSM se muzes prohanet na ruku?
 

off app   6. 1. 2010 / 11:23
Rychlokvaška
Požadavek pro certifikaci je automatický systém udržující výšku +/-65ft a dva nezávislé výškoměry s příslušnými max. odchylkami a indikací odchylky o více než 300ft (altitude alert). Plus odpovídač a příslušná avionika.

Pokud to v těchto mezích udržíš i růčo, jsi RVSM
 

off app   6. 1. 2010 / 11:43
Teflon_490   
No to je jasne Spis sem myslel, jestli ero fakt muze do RVMS prostoru, pokud nejde AP, prece jen, drzet to nekolik hodin v ruce jen v teto vychylce, je pro cloveka daleko namavejsi nez pro AP A tim padem je tam prostor pro chyby...
 

off app   6. 1. 2010 / 11:59
Rychlokvaška
Předpis ukládá, že autopilot musí být při letu v RVSM funkční (tzn. nelze plánovat let do RVSM při MELnutém AP), nikde ale nespecifikuje (pokud si to aerolinka nedá do Operations Manual v SOPs a tím pádem je to pak závazné), že musí být zapnutý

Namáhavější to je, ale je to dobrý trénink pro instrument scan a pokud se to dobře vytrimuje, letí to víceméně samo. (Tonde teď přestane číst Já jsem dlouho bral let ve vysokých hladinách vysokým mach číslem jako něco ooooooh, tady je to moc zvláštní, nenene, bojim bojim, nešahat. Přitom je to pořád letadlo, my jsme pořád piloti a prostě je to potřeba jenom řídit, o nic nejde Samozřejmě existují různé specifické problémy a hrozby tam nahoře, ale s tím je potřeba počítat a podle toho taky letět. Ale díky bohu za tu možnost, v téhle době je manuální pilotní zručnost na dopravácích, ať už jde o let v jakékoliv výšce, na úbytě.
 

off app   6. 1. 2010 / 12:14
A.J.Scandall   
Letí to samo, ale jen pokud ti po kabině nelezou stevardky s vozejkama a lidi se neloudaj na záchody
 

off app   6. 1. 2010 / 12:32
Rychlokvaška
Hehehe, pravdu díš předsedo "Všichni zastavit stát a necourat se, FO neumí letět rovně!"
 

off app   6. 1. 2010 / 12:46
Vita Zenisek
Třeba jim rozvěcuje "připoutejte se prosím" a hrozí turbulencema
 

off app   6. 1. 2010 / 13:16
A.J.Scandall   
A co jsem jako měl dělat? To sem jim měl říct "vážení cestující, chcípla nám inerce, ale nic se neděje, nebojte se, vesty nenafukujte před opuštěním letadla, situaci máme pod kontrolou, sundejte si boty, vytrhněte si stránku se jménem z pasu, srolujte do ruličky a strčte si ji do zadku?"
 

off app   6. 1. 2010 / 13:18
Premek
Jj, ten s rulickou v zadku je moc peknej )))
Jsem zvedavej, kdo se prvni zepta, proc zrovna tam )))
 

off app   6. 1. 2010 / 14:16
Viktor17   
No tak to s novým pasem který má jméno na plastové kartičce...
 

off app   6. 1. 2010 / 13:33
Lowmick   
No, jsou zeme, kde te nechaj bez AP letet v RVSM... Ale to uz zalezi spis na ATC.
 

off app   6. 1. 2010 / 13:40
Teflon_490   
A taky asi na provozu...nekde sem myslim cetl, ze to jde, ale ridici si pak musi udelat okolo toho era dostatecny prostor.
 

off app   6. 1. 2010 / 13:46
Rychlokvaška
To zase jo, s ATC se domluvíš na ledasčem
 

off app   6. 1. 2010 / 14:56
A.J.Scandall   
To mi připomíná snad nejkurióznější zážitek, co jsem měl na tohle téma. Letíme nad Rakouskem, a najednou se ozvou Německá Křídla (German Wings): "Vienna Radar, tady Germanwings 123, máme FL320 a letíme bez AP"
Vídeň: "Opakujte?"
GW: "Letíme s vyplým autopilotem!"
Vídeň: "Máte nějaké potíže?"
GW: "Negativ, jen chceme říct, že jsme si z cvičných důvodů vypli autopilota"
Vídeň: "No, tak jo, no"



 

off app   7. 1. 2010 / 17:52
Cirrus/Pindra
asi to pro kluky bylo něco nového, no
 

off app   6. 1. 2010 / 11:57
A.J.Scandall   
Musím ocenit přístup, že si poletuješ v ruce. Degradace pilotních schopností průměrného dopravníhol letce v posledních letech díky pokročilé automatizaci a zaklínadle "bezpečnost a komfort", jež jsou velmi často pouze výmluvou pro obyčejnou lenost, vedla k zvýšení počtu případů "loss of control". Její hlavní příčinou byla ztráta elementárních návyků letců na klasických letadlech, či nedokonalé porozumění architektuře systému FBW u pokročilejších strojů. Jsem rád, že se o tom v posledních letech začíná ve světě mluvit. Zejména ve vztahu k dálkovým letům.

Za časů ušatých čepic, kdy Míra Dušínůj byl Phantom a Tragéd piErcE (pro pamětníky), tu posledně jmenovaný postnul několik příruček od společnosti Continental, které se mi staly vzorem pro svůj rozumný přístup. Volně řečeno se tam psalo, že letec musí být zdatný ve všech základních kombinacích automatizace, AP+LNAV/VNAV, AP+základní módy, ručně s FD a ručně bez FD. Vhodný stupeň automatizace musí volit podle situace. V určitých situacích je vhodná plná automatizace, v jiných žádná.

Bohužel lenost (na jedné straně lenost naučit se pořádně a správně pracovat s FMS a VNAVem a na druhou stranu lenost praktikovat ruční létání) vede k tomu, že mnoho letců používá téměř výhradně kombinaci AP+základní módy (převážně ve vertikálním smyslu, horizontálně si LNAV pro svou jednoduchost osvojí každý). Otázka je, zda to všechno není jen následek syndromu vyhoření, o němž na Aerowebu vyšel velmi zajímavý článek.

Jen poznámka k tomu RVSM - nejsem si jistý, zda se smí létat hladinové lety v RVSM ručně. Naše příručka v RVSM povoluje stoupání, klesání, a hladinový let do tří minut. Nicméně mezi požadavky pro RVSM jsem to přímo nikde neviděl, jen povinnost mít funkční autopilot s ALT HOLD.
 1x  

off app   6. 1. 2010 / 12:30
Rychlokvaška
Díky pane.

Mně osobně od začátku výcviku až do dneška vedli k jedné věci - pitch/power. Ať letíš ručně nebo na AP, ať máš závad kolik chceš, ať ti nefunguje avionika, nebo ať se děje cokoliv, pokud máš wings level a pitch/power podle výšky/hmotnosti/konfigurace (magické 1.2 EPR a 4UP), tak seš v pohodě a můžeš řešit co dál. Dokonce jsem si užil i pár letů na simu bez výškoměru a rychloměru, abych věřil, že to funguje. A vono jo

Když pak člověk k tomu připne flight directora a posléze autopilota, zjistí, že ta automatika nedělá vlastně vůbec nic jiného, než pitch/power, jen se liší jestli to řeší podle MCP nebo FMC. Tohle mi pomohlo uvědomit si v jaké situaci jsou dobré jaké režimy autopilota a co s nimi dosáhnu lépe než s jinými a na co si dávat pozor. A tak není letu, kdy bych nevyužil V/S, FLCH i VNAV, protože mně prostě baví si s tím hrát a protože každý je trošku lepší na něco jiného.

A tak prostě V/S používám na malé změny hladin pro komfort, pro Continuous Descent Approach na jemné dolaďování sestupu, při potkávání se s letadly na snížení rate aby jim neřval TCAS a na přiblížení, při klesání do očekávaného holdu, nebo obecně kdykoliv potřebuju přesný rate nebo pracovat s energy managementem. Vím, že jakmile na to tlačítko sáhnu, okamžitě nastavím rychlost a pak přidám do scanu rychloměr a výkon motorů, obzvlášť ve vysokých hladinách.

FLCH když potřebuju mít záruku udržování rychlosti (vektorování při odletech a příletech), ať už kvůli požadavku ATC, nebo pokud honíme rychlostí profil, při low alt alt cap, složitějších single engine procedurách nebo goaroundech, když chce ATC expedite clb nebo des, apod. Taky např. když se ve stoupání blížíme k hladině a je pravděpodobnost, že v ní zůstaneme kvůli trafficu jen chvilku (crossing traffic, spící ATC, ...), tak si zapnu FLCH a na speed bugu nastavím něco většího - efekt je ten, že se sníží rate of climb (AP rozloží dostupný výkon mezi získání rychlosti a stoupání) a taky se po dosažení hladiny nestáhne hned výkon motorů (není dosažena ještě nastavená rychlost), což je příjemnější pro cestující. Taky když potřebuju stoupat/klesat, ale vím, že FMC má jinou rychlost než je aktuální - místo VNAV, které to pak ihned honí velkými změnami pitch pro dosažení FMC nastavené rychlosti, si zapnu FLCH, rychlost plynule upravím ručně na tu FMCčkovou a pak teprve zapnu VNAV. A vím, že sáhnout na FLCH opět okamžitě následuje ruka na SPD selector.

No a VNAV...to byla vždycky alchymie , kterou se mi snad konečně podařilo beze zbytku pochopit až teď, speciálně pro klesání. Začínáme ale dělat automatické VNAV/LNAV GNSS a jiná nepřesná přiblížení a bez toho to nejde. Když si to člověk ale promyslí, ví jakým zásahem FMC řeší různé situace s rychlostí a odchylkou od profilu, když si to zbytečně nekomplikuje contrainty a "staví profil odspoda", tak je to celkem příjemná věc, i kdyby jenom pro určení TOD bodu a následnou referenci, když si člověk hraje s tím ostatním bez VNAV. Jen to má prostě svou hlavu v té škatuli dole a ne na panelu ;o)
 5x  

off app   6. 1. 2010 / 15:17
FSPilot   
Nevím, jestli je to někde v předpisech, ale ČSA má (nebo aspoň měly) v SOP, že 1000ft před dosažením hladiny nesmí být rychlost stoupání/klesání větší, jak 1000ft/min (kvůli těm TCASům), takže se tam v podstatě vždy přepíná na V/S a dojíždí se hladina na něm
 

off app   6. 1. 2010 / 06:51
B3d4   
Zkus psát normální nadbisy ...
 

off app   6. 1. 2010 / 15:05
kuma   
Já čekám, co ještě bude. Bylo už "off atc", pak "off app" (čemuž bych rozuměl spíš jako "zrušenej eprouč") - taky se tu v některých příspěvcích navrhovalo "off on" ve smyslu "ten Off".

...že by následovalo "off černochch"?

 

off app   6. 1. 2010 / 16:51
Marky Parky   
Ale byť stáli u zrodu české virtuální komunity, tak Off i Černoch jsou dva úplně jiní lidé .....
 

off app   7. 1. 2010 / 08:46
kuma   
No, tentokrát dvě "ch" nebyl překlep a tak "Černoch" a "černochch" nemusí být vždy ta stejná virtuální persóna, jaksi...
 

off app   7. 1. 2010 / 11:10
Marky Parky   
No já hlavně myslím úplně jiného Černého "černocha"
 

off app   7. 1. 2010 / 16:57
Karel
No, David byl vždycky tak trošku "přičmoudlejší", ale že by až Černoch? ))
 

off app   7. 1. 2010 / 00:20
cernoch
taky moznost jestli chcete jen me nic jineho nenapadlo
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ