FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 1. 3. 2025 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
svetla Jeden příspěvek | Celý strom
svetla   5. 1. 2010 / 21:53
cernoch
mozna trochu hloupa otazka,ale zajima me pote co jsem videl nekolik různych videi me zajima jestli mi reknete jaka svetla se zapinaji na overhead panelu pro pojizdeni k rwy vzletatd ktera svetla bych mel pouzivat pro pojizdeni a pro let atd (omlouvam se za hacky a carky pisi z mobilu a nechtelo se mi to hledat) =) =)
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 21:59
Tragédie v JRD
a me se nechce odpovidat...
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 22:02
cernoch
proc?to je totak blba otazka?nebo je to top secret?? =/ =)
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 22:03
Tragédie v JRD
sorry, ale kdyz uz mas tolik drzosti, ze napises, ze se ti nechtelo hledat ... tak ja mam tolik drzosti ti napsat, ze se mi nechce odpovidat. protoze kdyby se ti ciste nahodou hledat chtelo, tak by jsi to tu nasel (ptalo se na to tady pred tebou uz milion lidi).
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 22:04
pilot_master   
ak sa tebe nechce hladat prečo by sa nam malo chciet odpovedat? už sa to tu preberalo ak ma pamat neklame....
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 22:09
cernoch
kdybyste vy dva aspon trochu koukali na tu vetu tak snad pochopite ze je to slovo napsane v zavorce k tomu mobilu a tim se mysli ne ze se mi nechtelo hledat ty svetla,ale nechtelo se mi hledat ty carky v mobilu,alejestli si teda myslite ze bych si to nejdrive nehledal tak to taky ne,mel jsem moznosti a tak jsem se chtel zeptat ,,profiků"tak nevim proc jstehned nasrvani =/\
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 22:18
cernoch
doufam ze jsem vas timto neurazil
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 22:20
Jakub Koutný TVS461
Ne neurazil ,ale tohle sis mohl najít třeba v check listu... tam to máš jasně napsané...
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 22:36
cernoch
to mas pravdu omlouvam seza blbe otazky =(
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 22:57
leonell
No, pravdu má jen částečně.

Použití světel je poplatné počasí, provozovateli, letišti, zemi a kombinaci uvedeného.

Základní předpis u nás k tomu je L2 ale provozovatel či letiště si může určit pravidla nad rámec toho dokumentu.

Obecně:
poziční - někdo je v letadle
maják - je nebezpečné (bude startovat/běží mu motory)
pojížděcí - bude se pohybovat/pohybuje se po twy
protisrážková a přistávací - pohyb po rwy, vzlet a přistání
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 23:00
XEAR
Tzn. že pokud přejíždíš jen dráhu (třeba jedeš na HP dráhy 06 na Ruzyni a křižuješ 31/13), tak bys měl při vstupu na 31/13 rosvítit landing a strobe lights (jak jsem to pochopil) ?
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 23:15
leonell
Ne, to jsem hloupě napsal. Podle mně i pokud třeba letadlo pojíždí z jednoho konce runwaye na druhý tak je nemusí mít zapnutá. V L2 jsem našel, že protisrážková musíš mít ZA LETU. O přistávacích tam pak je tam to, že je MŮŽEŠ mít rozsvícena.
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 22:53
XEAR
Světla jsou v checklistu ??
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 22:59
Jakub Koutný TVS461
Ano já je v check listu viděl... beacon ,landing ,taxi apod....
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 23:00
XEAR
Aha, já teda ne ale budiž
   Seznam příspěvků  

svetla   5. 1. 2010 / 23:04
leonell
Tak pravdu máte oba

Často tam je o nich zmínka.

Ve všeříkající formě:
EXTERNAL LIGHTS .......... AS REQUIRED
nebo
LANDING LIGHTS ........... CONDITION


   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 00:20
Rychlokvaška
Řekl bych ne tak úplně blbá otázka, je to taková drobnost nad kterou jsem při online lítání hodněkrát přemýšlel a taky mi nikdo neuměl odpovědět

U nás to děláme takhle:
1.) Nav lights vzdy on. Je to takova nepsana informace "letadlo ma posadku na palube". To same plati pro logo lights, ale jen pokud je tma (za svetla stejne nejsou videt)
2.) Pred spustenim motoru beacon (rotating beacon)
3.) Pri zahajeni pojizdeni taxi lights (znamena "pozor jsme v pohybu", vypiname na chvili pokud bychom svitili nakym chudakum pojizdejicim kolem do oci) a podle potreby turnoff lights (sviti doboku, pomahaji videt za roh)
4.) Pred vstupem na drahu strobe lights
5.) Po obdrzeni povoleni ke vzletu landing lights
6.) Vsechno on do FL100, pak vypiname landing lights a taxi/turnoff lights
7.) Pri klesani se pak ve FL100 zapnou landing lights
8.) Pri povoleni pro pristani taxi lights (aby i vizualne videli, ze prijimame)
9.) Po pristani pri vyjeti z drahy se vypnou strobe a landing lights
10.) Pred vjetim na stojanku taxi/turnoff
11.) Po vypnuti motoru beacon
12.) A pokud nahodou vypiname cele ero a nikdo tam nebude, tak nav lights + logo lights

Jinak pokud krizujeme drahu, pred vjetim zapiname vsechno jako pro vzlet a odpovidac na TA/RA abychom byli videt.
 32x    Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 00:41
PILOT253   
Miro, díky za vysvětlení. Myslím že dotyčný ačkoli si myslel že je to hloupá otázka, tak právě naopak. Je dobře že to vždy uvede člověk z praxe na pravou "Míru" párkrát se to tady řešilo tyhle věci. Jinak co jsem byl na brigádě jako nakladač v Brně, tak sjem si všiml, že letadla měli vždy světla Nav zaplá po celou dobu čekání na další kaštany atd.

RR
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 01:56
kluk ušatá
No prave, posadka je na palube. Jestli by se vypla elektrina a pecetilo letadlo, tak se vypnou i navy
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 06:51
happypetr   
Taky díky za perfektní vysvětlení,akorát škoda,že se našinec dozví odpověď vetšinou až na konci vlákna po tom co si pár "všeumělců" zchladí žáhu na patnáctiletým klukovi,kterej je lačnej po informacích a je někdy moc unáhlenej.Na jeho omluvu ale musím říct,že jsme v patnácti asi nebyli jiní,aspoň já ne!Hezký den,Petr.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 10:58
PILOT253   
Já začínal FS v 16ti a když se podiváš na mé dotazy na začátek vlákna, tak neni to o moc lepší
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 01:06
Rychlokvaška
Ještě by se dalo dodat mezi body 6. a 7.:
Při headon míjení se s druhým letadlem - landing lights on a off.
Protože to ale Airbusáci nemůžou a protože mně za to občas kapča seřve "seš ňákej kamioňák nebo co?", tak to dávam jako "volitelné 6a" )
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 08:11
Toomitsch
Mrkaji na sebe hlavne autobusaci Ale jinak dik, sam jsem v tom nemel jasno
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 08:29
SONP   
Proč to airbusáci nemůžou?
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 10:32
FSPilot   
Protože tam na to není tlačítko, ne?
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 10:41
Rychlokvaška
Jejich landing lights nejsou součástí profilu křídla (např. 757 je má u kořene mimo mechanizaci v náběžce se sklem tvaru profilu) nebo trupu, ale vysouvají se pod křídly ven. Díky tomu mají rychlostní omezení na 250kt (neviděl jsem to u všech operátorů, takže možná to není limitation přímo od Airbusu), zvyšují odpor letadla, protože jsou poměrně vzadu skoro u klapek a směřují dolů stejně nejsou moc vidět a vysunutí/zasunutí taky není hned.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 12:48
Balooo   
Ano, z toho důvodu má Tu-154 speciální "mávací" světla. Přistávací mají rychlostní omezení (tuším že 330-340 km/h), takže se vysouvají před přistáním a vypínají ihned po startu. Kolizní provoz se prostě musí spolehnout na otvětčik.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 11:01
PILOT253   
jen mě tak napadá, když letím online přes IVAO, tak ostatni letouny stejně svítit nevidím, nebo ano? ted si nejsem jistý, protože jsem se s tím snad jeste nesetkal. Ale předpisy sů předpisy...
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 11:08
Teflon_490   
FS9 s tim ma problem, v FSX uz bys je vsechny svitit videl mel...
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 11:18
PILOT253   
to je škoda, kdy já přejdu na FSX!? já rád bych, ale mě se nechce vše instalovat a schánět do toho znova
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 07:32
xWing   
Super... Jasne a vystizne... uz je medzi Favorites
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 08:31
Gunterr   
Můžu ještě k poslednímu bodu? Po křížení dráhy se světla (landing + strobe) nechávají svítit nebo se hned zase vypnou?
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 09:33
pseudoMates
Tipnu si, že je pak vypnou.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 10:33
FSPilot   
Já kdysi čet něco o tom, že strobe se vypínají z toho důvodu, aby zbytečně neosilňovaly (v noci) ATC na věži.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 10:45
Rychlokvaška
No tak o tom nic nevím, nedokážu si představit, že by to na věži způsobovalo nějaký problém, právě naopak, v noci jsou stroby nejdůležitější.

Někdy se vypínají (stejně jako třebas landing lights, nebo dokonce i některé součásti dráhových světel na vyžádání) v mlze, protože to může hodně rušit piloty...ale to s ATC nijak nesouvisí.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 10:49
FSPilot   
Nevím, už je to hodně dávno a bůh ví, co to bylo za zdroj Takových povídek je na netu kopa
   Seznam příspěvků  

svetla   7. 1. 2010 / 00:20
nimbo
Strobe a hmla je dobrá kombinácia. Minule som šiel z Jenče a z 24 štartovalo nejaké Ačko a hneď si hupslo do mlieka. Bolo zaujímavé sledovať ako bliká celá obloha a éro nikde.


Jedna podotázka. V jednom dokumente som videl preťah mašiny a mali zapnutý beacon.
Dokonca som niekde čítal, že by sa beacon mal zapínať pred započatím pohybu mašiny bez rozdielu na to, či je to vlastnou silou, alebo nie. Samozrejme, ak je v cockpite technik. Jak to teda je?
   Seznam příspěvků  

svetla   7. 1. 2010 / 00:23
FSPilot   
Z pohledu čumila mohu potvrdit, když jsem okouněl na LKPR, tak už při vytlačování měly éra zapnuté beacony. Ale na LKMT, když traktor (ano, klasika - Zetor) tahal SAABa 340, tak bylo zdechlé a nesvítilo ani neblikalo nic ale za to traktůrek měl pěknou blikačku na střeše
   Seznam příspěvků  

svetla   7. 1. 2010 / 00:30
nimbo
Pred vytlačovaním je to niečo iné. Už počas vytlačovania spúšťaš motory. To je logické. Mne šlo čisto o ten preťah. Hangár - stojánka a späť alebo medzi stojánkami.
   Seznam příspěvků  

svetla   7. 1. 2010 / 09:21
Premek
Jestli ono to nebude tim, ze traktor mel na rozdil od SAABu na palube technika.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 10:54
Pan Letadlo   
Já zas četl, že se nesmí v kabině jíst ani pít, aby nedělali řídícím chutě.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 10:42
Rychlokvaška
Jojo, vypnou.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 12:13
kutak
jak moc dodržujete ty landing lights hned po proklesání FL100? protože se stačí jít podívat k plotu a asi tak každý pátý letadlo zapína ty světla až na ILS
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 12:41
Rychlokvaška
Pokud nezapínají světla v příďáku (což jsou u většiny dopraváků taxi lights a ne landing lights), tak to může být tím, že mají jiné SOPs, nebo instruktory, kteří plácají nesmysly o úsporách díky větší životnosti světel, nebo prostě zapomněli )

Landing lights prokazatelně zvyšují viditelnost letadla i ve dne (je dokonce jakási skupina, která se snaží prosadit zapínání při změně letové hladiny), údajně dokonce mají i pozitivní vliv na riziko birdstrike a tak jako každá věc vedoucí byť jen trochu ke zvýšení bezpečnosti jednoznačně na ON.

Jinak jsou taky fajn v noci v hladině, když to začne házet a člověk se potřebuje mrknout, jestli je to tím, že líže horní vrstvu mraků (a vyžádat si vyšší level)
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 12:47
Pan Letadlo   
"což jsou u většiny dopraváků taxi lights a ne landing lights"

Pletu se a nebo jsou ta "menšina" Airbusy, které mají LL pouze na příďáku...?
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 12:51
Rychlokvaška
Airbusy mají LL pod křídly blízko trupu, celkem vzadu skoro u klapek. A jsou vysouvací, takže nejsou vidět pokud nejsou ON.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 12:53
Pan Letadlo   
Aha, tak toho jsem si nevšim.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 12:51
FSPilot   
A nemají autobusy LL u hl. podvozku?

http://farm4.static.flickr.com/3594/3383591102_ae002f4c88.jpg
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 13:28
kutak
kolikrát je právě videt na finále jen obrys letadla a až pak rozsvítí přistávací světla možná zapomínaj nebo fakt šetří...
btw: a co IFR letící v cestovní hladině např. FL80.. musí celou dobu letu svítit přistavacíma svělama? VFR v TMA taky?
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 15:23
FSPilot   
K tomu VFR:
Mě třeba ve výcviku učili, že přistávací světla jsou "pamatovák" a zapínám je vždy, když dostanu povolení k přistání/vzletu. Po vzletu je vypínám.

PS: s instruktorem s ČSA jsme lítali na simu a taky nám říkal, že používají přistávací světla jako takové pamatováky (na B735), takže to, že to zapínají tak pozdě může mít klidně i tento důvod.
   Seznam příspěvků  

svetla   6. 1. 2010 / 17:09
Rychlokvaška
No právě pro ten pamatovák je dobré to taxi light na závěr. Ale jak to dělají u ČSA a proč netuším.
   Seznam příspěvků  

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ