| | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 11:55 | |
| | Vzhledem k tom, že se tu něco málo o X-plane probíralo ve vlákně o modelech z precise3Dmodeling, bych se chtěl zeptat jak je to v X-plane s tvorbou modelů.
1) Co vše je k tomu potřeba za programy?
2) Když mám zdroják .gmax existuje nějaký převodník do těchto programů?
3) Co vše je k tomu potřeba mít za znalosti?
Vím, že jsou to dotazy asi moc obecné, ale kdyby to šlo alespoň nějak napsat nebo někam odkázat, tak bych byl rád za každou odpověď.
Jinak demo X-plane jsem zkoušel a moc mě to neoslovilo, ale když říkáte, že v tomhle případě krása vypluje na povrch až za nějakou chvilku, tak mě to začalo trochu zajímat. ) |
| |
|
| | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 12:21 | |
| | | |
|
| | | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 12:23 | |
| | | |
|
| | | | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 12:35 | |
| | Máte sice hoši pravdu ale spousta vývojářů, hlavně komerčních, používá na design (vzhled) 3D modeláře jako je Blender nebo AC3D a v PM dělá jenom letový model (definuje profily křídel, trupu atd aby to dobře létalo). Čili letadlo pak létá podle modelu z PM ale vypadá podle modelu z Blenderu.
Ale radši se moc do diskuze pouštět nebudu, víc o tom nevím
Snad jen nadhodím, že teoreticky by se daly ty role rozdělit. Někdo, kdo umí s PM by připravil parametry toho letadla a jiný, modelář, by připravil excelentní model. |
| |
|
| | | | | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 12:44 | |
| | Ty aj Karci mate pravdu. Zaklad je si urobit model v PM (Plane Maker)
Pokial si vymakas v PM ero, aby lietalo skoro ako realne, tak mozes zacat robit externy model, ako si spominal Blender alebo AC3D |
| |
|
| | | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 12:45 | |
| | Aha, takže planemaker je součástí samotného X-plane, díky.
Ještě mě tak napadá otázka, jestli tam jdou udělat různý nezvyklosti jako měnitelná geometrie křídel nebo ovládání vektoru tahu atd., prostě něco, co mění vlastnosti jako odpor a vztlak během letu.
Mimochodem jak je to v X- plane s dynamikou? Koukal jsem, že se tam nastavují nějaký parametry, asi ohledně hmotmosti něbo něčeho takovýho. Jak je to tam s křídlama a ovládacíma plochama? Dokáže si to spočítat samo, nebo se tam musí stejně jako v FS nastavovat plocha a účinnost křídel a ovládacích prvků? |
| |
|
| | | | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 13:23 | |
| | Ahoj, měnitelná geometrie křídel a ovládání vektoru tahu možné jsou.
Co se týče letového modelu v X-Plane, tak zcela lapidárně by se to dalo říct takto : nenastavuješ přímo vlastnosti, které od letadla očekáváš (rychlosti, omezení, obratnost atd.), ale snažíš se jich dosáhnout editací základních parametrů, jako je profil křídla nebo koeficient odporu jednotlivých částí. Čím jsou parametry tebou zadané bližší reálné předloze, tím více by měla být věrnější letová dynamika.
Jak to funguje v FS nevím, ale v X-plane například pro křídlo nastavíš jeho profil (třeba NACA 2418), úhel vůči trupu, vzepětí, šířku, délku... a ono už si to samo spočítá kritický úhel náběhu a další věci, který ovlivňují vlastnosti letadla. To samé pro vrtuli...
V PM se dělá model, který má vliv na letovou dynamiku (to jsou ty "brambory", kterým se občas hráči FS smějí , a potom se na to může dát pěkný 3D kabátek, který má vliv pouze na oči. Co se týče vizuální stránky modelu, obecně se doporučuje udělat pouze hrubou stavbu v PM a zbytek dodělat pomocí nějakého externího programu.
X-Plane nemodeluje přímo fyziku proudění částic, jako to dělaj profi programy pro studium aerodynamiky, ale zjednodušuje to, aby se to dalo použít doma, takže občas se s tím daj dělat věci, které realitě moc neodpovídají. X-Plane ovšem používají třeba modeláři nebo amatérští konstruktéři pro ověřování vlastností projektovaného stroje, takže do určité míry věrné to asi bude.
|
| |
|
| | | | | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 13:33 | |
| | Jinak součástí X-Plane je taky program AirfoilEditor, který umožňuje vytvořit si vlastní profil křídla na základě hodnot generovaných třeba tímhle poloprofi softem :
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javafoil.htm
takže se s tím dá i pěkně experimentovat. |
| |
|
| | | | | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 14:18 | |
| | Jojo, díky moc za objasnění vlivu modelu na dynamiku. Já jsem právě někde zaslech, že X-plane si počítá dynamiku z modelu, tak díky za potvrzení. Já bych právě rád vyzkoušel ten měnitelný vektor tahu, to FS bohužel neumí, tam se to dá akorát zastoupit větší účinností výškovky, jenže to je pak závislý na rychlosti letadla a ne na otáčkách motoru:-/ |
| |
|
| | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 13:39 | |
| | K těm programům na tvorbu 3D modelu "pro oči"... AC3D je za prachy, opravdu jednoduchý na naučení, snadné ovládání, ale bohužel toho moc neumí - já jsem třeba narazil při nějakém složitějším mapování textur. Takže AC3D radši ne, sice to v něm ze začátku jde pěkně od ruky, ale je tu riziko, že něco nepůjde.
Takže zbýva Blender, na něm je fajn, že je zadarmo, umí toho hodně, ale ovládání rozhodně není jasné na první pohled. Chce se to dost učit, pak člověk pozná, že to umí dost a i že to je celkem chytře vymyšlený - i když to tak na první pohled nevypadalo.
Takže doporučení co zkusit je spíš ten Blender a mít trpělivost Co se týče importu z gmaxu, tak přimo asi nijak. Je potřeba nejdřív převést ten gmax na něco více běžného a to pak nedělá problém při načtení do Blenderu/AC3D - ty těch importů umí celkem dost. Nepočítej ale, že by to nějak naimportovalo i mapování textur, prostě jenom 3D geometrii. Jsem nějak měl takové snahy dostat tam otexturovaný objekt z LW, ale ani ťuk. |
| |
|
| | | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 14:33 | |
| | Díky za názor, koukám to bude podobný jako s gmaxem a FSDS. FSDS je sice daleko jednodušší na ovládání a člověk se v tom daleko snáz vyzná, ale když se to umí s gmaxem, tak ty modely vypadají mnohem líp.
K tý konverzi, pokaždý když jsem zkoušel cokoli převádět, tak se mi ztratilo jak mapování, tak animece, nebo se to totálně rozhodilo, takže nepočítám s tím, že tady by to mělo být jiný... Ale pokud to umí převést alespoň mesh, nejlépe i s tím, že mi to nechá oddělené části, aby mi to neudělalo jenom jedno těleso(kvůli animacím), tak by bylo hned o polovinu práce míň. |
| |
|
| | | | X- plane, tvorba modelů 2. 1. 2010 / 15:15 | |
| | Jo pod tu první část bych se podepsal. Všechno šlo v pohodě, než jsem zkoušel texturovat. Já už si teď nemůžu vzpomenout v čem byl háček, ale vim, že modelování v blenderu pro xpl byl problém. No až se k němu zase někdy dostanu tak si vzpomenu a zeptam se |
| |
|
|