FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 21. 2. 2025, svátek má Lenka Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
FS2004 a GPS Jeden příspěvek | Celý strom
FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 13:06
Salmak
Zdravim,
chcel by som sa opytat, ci existuje nejake free gps, ktore by sa dalo pouzit pre rnav navigaciu - prip. aj payware okrem garmin 530/430. nemozem nic najst a deaufl gps vyuziva len direct funkciu alebo transport flight planu z FS flight planeru. ako som uz davnejsie informoval, rad lietam klasicku navigaciu, ale vzhladom k nedostatku non-rnav map, rad by som sa "pozrel" aj za hranice slovenska. SID/STAR odletim rucne a naprogramovanu trat v gps by som odletel autopilotom na hdg a alt hold mode. niekde som cital, ze sa to takto lieta aj so starou generaciou lietadiel, ako napr. B732 atd...
dakujem za kazdu radu
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 14:02
Hoplite
Popravde, z tvojho prispevku som veru nepochopil co vlastne hladas. A co to znamena, ze je nedostatok non-rnav map?
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 15:28
FSPilot   
GPS na RNAV zná poněkud zvláštně. Pokud chceš letět plnohodnotný RNAV, tak ti je GPSka prakticky k ničemu. Non-RNAV tratí už moc není, takže po těchto by ses moc daleko nedostal a ty, které jsou jsou vyznačeny na každé traťové mapě prostoru, kde se ta trať nachází. RNAV není jen "letět trať z místa A do B po předem stanovených bodech", ale občas je potřeba změnit trať (např. se často dostávají zkratky), když už bys nechtěl další vymoženosti a tohle s GPSkou neuděláš. Jde hlavně o to, že drtivá většina bodů, po kterých letíš jsou body dané čistě a jen zeměpisnými souřadnicemi, nic jiného je nemusí charakterizovat a přes takové body vedou RNAV tratě. Abys mohl třeba udělat nějakou zkratku, tak potřebuješ dané body identifikovat (musíš vědět jejich názvy). A ještě navíc většinu RNAV SID/STAR s GPSkou nezaletíš.
Tyhle věci ti umožní zaletět FMS. Klasickou navigací už dneska fakt nikam nedoletíš, tu využiješ především pro Non-RNAV SID/STAR a přiblížení
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 15:33
Lowmick   
Mel bych k danemu tematu par otazek:
Jakto ze shortcut s GPSkou neudelas?
Jakto ze do ni nenabusis body dane pouze souradnicemi?
A vubec, proc bych vlastne s GPS RNAV letet nemohl?
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 15:50
FSPilot   
Nevím, jestli zvládne nějaký addon GPSky takový shortcut. Je fakt, že když už máš ty body nabušené, tak prosím.
Otázka na tebe: Je možné si každý ten bod pojmenovat svým názvem, když to zadávám? (bez toho by byla identifikace při shortcutu docela obtížná)

Kde píšu, že "nenabuším body dané jen souřadnicemi"?

Proč ne?
1) GPS není certifikovaná pro IFR (pokud je mi známo), takže z právního hlediska podle toho letět IFR nesmíš
2) Nedovedu si představit rychlost, s jakou bys mlátil body příletovky, kterou se dozvíš relativně chvíli před posledním bodem tratě, nehledě třeba na divert, kdy bys měl nabušit v holdu do oné GPSky trať k záložnímu letišti.

S FMSou to je doslova pár ťuknutí do CDU a máš po problému.

Proč dělat něco jednoduše, když to jde dělat složitě, že?
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 15:53
Tragédie v JRD
Aha... Ty mluvíš o čiste fs-kove gpsce. Ok
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 15:57
Tragédie v JRD
Mmch... Ne každy ero ma fms.
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 16:16
FSPilot   
Ne každé éro může lítat RNAV
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 16:14
Lowmick   
Kdyz neni GPS certifikovana pro IFR, jak si teda odlitas kvalifikaci IR? Jenom s letadlem ktery ma INS/IRS?
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 16:15
FSPilot   
Tohle jsem trošku nepochopil... ty si myslíš, že IR kvalifikace se lítá jen na GPS??? No jéje... já myslel, že už něco o lítání víš
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 16:27
Lowmick   
Zato ja jsem si to o tobe nemyslel a jen me to utvrdilo...

Vysvetli mi, jak chces odlitat tratove ulohy IFR kvalifikace (a nerikej mi ze bys lital sem tam po jediny non-RNAV trati v CR)?
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 16:36
FSPilot   
K čemu ti je lítat podle GPSy pro IR kvalifikaci? To je jak jezdit autoškolu pro Bčko na mopedu...

Já IR kvalifikaci nemám. Ale už jen z pohledu logiky věci mi tohle příjde (pokud ty jsi takový výcvik dělal) jako hovadina.

A když už, můžeš letět jako VFR a udělat si třeba fiktivní tratě. Radionavigačních protředků je v ČR dost na to, aby se dalo udlělat dost tratí pro výcvikové účely. A např. slítnutí SID nebo STAR, kterých je Non-RNAV v republice víc než dost jsou už samy o sobě traťové lety pomocí klasické radionavigace. Lítat podle GPS je podle mého názoru zbytečné plýtvání časem i penězi (pro účely IR výcviku).
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 16:53
Lowmick   
Tyjo to je strasny, ty furt nechapes...

Ja se te jen celou dobu snazim navest, aby tobe samotnymu doslo, ze GPSky jsou pro IFR certifikovane a bezne se pro nej taky pouzivaj. Tecka. Nechapu co tady do me hustis o "autoskole". Tyhle teorie si vykladej nekomu jinymu, ne me. GPS je v tomhle smyslu to samy jak FMS, proste nekam vlozis body a nekde ti je to ukaze, pak podle toho letis, nic vic.

Nikde jsem nenapsal ze IFR se leta pouze podle GPS, ale vysvetli mi, jak jinak chces po obycejnych RNAV bodech letet s malym erem?

PS: co se prakticnosti tyka, tak si radsi tuknu OBS na nejakej bodik a s vystupem na OBI si na nej letim, je to stokrat presnejsi a neresim nic jako DOC

 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 17:06
FSPilot   
Můžeš mi prosím ukázat něco, kde je napsáno, že GPS je certifikovaný přístroj pro IFR?

A jeden detail... Jak bych chtěl letět po RNAV bodech, když nemám RNAV vybavení? No nijak Jak chceš letět IFR, když nemáš IFR vybavení?
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 17:17
Lowmick   
"Jak bych chtěl letět po RNAV bodech, když nemám RNAV vybavení?"
Vzdyt ti o tom pisu - kdyz mas (treba) tu GPS.

Co myslis tihle borci? Jsou to hobisti co to vsechno davaj za VFR nebo letej IFR jenom pomoci radionavigace? (vsimni si zvlast toho Tuga)
http://www.airliners.net/photo/Tassili-Airlines-(Airlinair)/ATR-ATR-42-500/0795274/L/
http://www.airliners.net/photo/West-Wind-Aviation/Beech-200-Super/1471849/L/
http://www.airliners.net/photo/Pannon-Airlines/Tupolev-Tu-154M/0104010/L/

Ne vsechny letadla maj IRS/INS/... a presto litaj RNAV v IFRu.
 

FS2004 a GPS   1. 1. 2010 / 18:57
Cirrus/Pindra
Petře a nešlo by to třeba bez tý jízlivosti a dělání z ostatních blbce? Myslim, že kdybys tyhle dva poslední poučný příspěvky v tomto vlákně napsal na začátku, udělal bys líp...
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 16:28
Lowmick   
btw kde jsem napsal ze se IR lita jen pres GPS?
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 16:47
FSPilot   
Asi mě příliš zmátla tahle věta "Kdyz neni GPS certifikovana pro IFR, jak si teda odlitas kvalifikaci IR?" ze které mi vyplynulo, že si myslíš, že bez GPSky nemůžeš letět IFR, resp. není možné bez ní udělat IR kvalifikaci

Jinak pro tvou informaci (možná to bude pro tebe novinka), ale v L-6 (provoz letadel), hlava 6 (Přístroje, vybavení letounu a letová dokumentace) není o GPS ani slovo, viz. http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/L/L-6/L-6i/data/effective/h6.pdf

Jsou tam i další části, jako např. Dodatek 3 nebo Příloha I, které se týkají dalších požadavků na letadla letící za IFR (resp. IMC), ale nikde jsem nenašel o GPS ani čárku.
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 16:55
Lowmick   
Ty se snazis hledat GPS v pozadavcich pro minimalni vybaveni na lety IFR? Proc?
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 15:50
Tragédie v JRD
Když pomineme všelijak omeZeni kladena na přesnost při rnavu atd tak mě nenapadá jediny důvod proč bych nemohl Litat podle GPS to, co ty považuješ za nemožné. Ono dostat do GPS databázi těch bodu je zaleItost několika minut...
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 15:56
FSPilot   
Tak zrovna přesnost bych tu jako problém neviděl, protože GPS má celosvětové pokrytí a je schopno dosáhnout přesnosti v řádu jednotek metrů, kdežto moderní inerce pro P RNAV mají +-1nm a to ještě ne pořád, takže GPS je v tomto ohledu neporovnatelně přesnější. Problém je ale to, že to není nezávislý mezinárodní systém, ale Americký vojenský systém, takže kdyby chtěli, tak zablokují nebo zavedou nějakou chybu GPS a všichni, kdo se jimi bude řídit poletí akorát tak do ...
S tou poslední větou plně souhlasím Ale Lowmick je asi tryskoklikač a lítá RNAV bez problémů...
 

FS2004 a GPS   1. 1. 2010 / 13:28
Jakov
Ty seš vůl to jinak nejde říct. Jak podle tebe lítaj ATRka ČSA IFRy??? Ty maj akorát GPS. IR výcvik se na tom taky dělá. Já fakt netušim kde žiješ, leda že by jenom ostravský GPSky nebyly certifikovaný na IFR, to pak jo...
 

FS2004 a GPS   31. 12. 2009 / 16:38
Hoplite
...tak to si tu teda riadne pomotal hrusky s jablkami....
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ