Ve skutečném éru - myslím letadlo s pevnou plochou - vždycky nějaký odpor na pedálech je, akorát
- u kluzáku stojícího na zemi nejmenší, tam se pedály nevrací vůbec. jak se ale éro rozjede (eště ani neletí) tak aerodynamické síly působící na směrovku zajistí dostatečnou sílu pro vracení "do neutrálu".
- u motoráku nebo u TMG s řiditelnou ostruhou nazemi do pedálů v klidu nešlápneš, prtože točíš natvrdo přední nohou - a na zemi bys to rval, tek se to nedělá. Při pojíždění už vracecí síly jsou znát - a za letu (záleží na typu a uspořádání směrovky, odlehčení a podobně) jsou zase aerodynamické síly jasné.
- u dopraváku máš buď náhopn lany (dakota) - a pak to funguje stejně jako u motoráku, nebo tam jsou nějaká serva, která ti dělají falešný odpor - a zase tam jakýsi odpor a tendence k návratu bývá.
Takže jen u helikopotvor je síla v řínení nula (ale to je známej fakt). |
|