| | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 16:27 | |
| | Mam takový problémek.. Mám FS2004 a když u letadel (veškerých) vypnu motory, po chvíli mi automaticky zhasne absolutně vše (poziční světla, elektronika, zmizí údaje z budíků ap.) Stává se mi to až poslední dobou, kdysi ne. Nevíte, v čem je zakopané psisko? Díky |
| |
|
| | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 16:30 | |
| | Nastavení obtížnosti na "hard" a vybití baterek? |
| |
|
| | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 16:36 | |
| | Urcite, nekde v nastaveni je polozka nesmrtelna baterka... |
| |
|
| | | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 16:48 | |
| | Tak jsem to nemyslel, ale očekával bych, že nastavení typu "Easy" např. tento "problém" s vybitými baterkami neřeší. Pokud je to naopak, tak se omlouvám. |
| |
|
| | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 17:02 | |
| | tak koukám na nastavení: P-Factor (či co) stejně tak Gyro jsem sice dal na minimum, ale to asi s problémem nesouvisí. Úroveň mám kvůli SUN GLARE na CUSTOM. A... hmm dělá to stejně |
| |
|
| | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 17:15 | |
| | A však to je správně, ne? |
| |
|
| | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 17:16 | |
| | Hoj.. Neni ne? Přeci letadla s vypnutými motory svítí zeleno-červeně.. A určitě i budíky s autopilotem svítí |
| |
|
| | | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 17:27 | |
| | Pokud mají velké baterky. Ale nemají... a jak dojdou baterky, tak to všechno zhasne. A ani motory se pak nahodit nedají.
Třeba takový větroň má vypnuté motory a nesvítí....
|
| |
|
| | | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 18:20 | |
| | Kdyz letadla s vypnutymi motory sviti zeleno-cervene, jak potom sviti letadla se zapnutymi motory? |
| |
|
| | | | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 18:50 | |
| | No tebě copak Finist se zaplým motorem nesvítí fialovo-žlutě??? |
| |
|
| | | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 20:22 | |
| | Letadla s vypnutymi motory maji vetsinou pripojenu GPU - Ground power unit, coz jaksi v zasade predchazi pouzivani a vybiti baterek. A pokud neni k dispozici GPU, tak maji jeste APU, Auxiliary power unit, je umisteny v uplne zadni casti letadla, a je to vlastne takovy maly jet-engine, kterehoz produktem je vzduch a elektrina, ktera taktez predchazi vybiti baterky |
| |
|
| | | | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 20:25 | |
| | Ale teď mě napadá taková otázka... když ke spuštění motorů je potřeba APU a ono to APU je vlastně "jet engine", co spouští to APU? |
| |
|
| | | | | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 20:26 | |
| | Pocitam, ze tam k roztoceni turbiny neni potreba vzduch, ale staci elektricka energie z baterky? |
| |
|
| | | | | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 20:31 | |
| | Protože je to maličký motůrek, tak nepotřebuje velkou energii, aby byl roztočen, tak to může být buď elektricky (pomocí převodů a elektromotoru živeného z baterky) nebo vzduchem z tlakových nádob, které jsou v letadle, pokud si to pamatuju dobře |
| |
|
| | | | | | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 20:32 | |
| | Tak jó |
| |
|
| | | | | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 21:35 | |
| | Na VSU Ai-9 je to elektrický štartér velký asi ako pollitrák na pivo na TA-6A je už o dosť väčší |
| |
|
| | | | | | | Ahoj letci 15. 12. 2009 / 12:05 | |
| | | |
|
| | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 17:44 | |
| | Prostě, když přistaneš a vypneš motory, vypni i "baterku" ! Ona tak nemusí zbytečně vyživovat osvětlení, které spíš potebuješ ve vzduchu než na zemi! |
| |
|
| | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 20:29 | |
| | Z vysoce odborných odpovědí je ti už asi jasné, v čem je problém
Abych to vyložil laicky - aby tomu porozuměli i tací, jako jsem např. já
Když nemáš spuštěné motory, tak všechnu elektriku živí baterka (stejně jako v autě), pokud motor běží a je připnutý generátor, tak to živí elektřina z generátoru a taky se dobíjí baterka.
Proč velké letadla můžou vítit v kabině různobarevně, ikdyž mají motory vypnuté? Protože jsou:
1) napíchnuté na pozemní zdroj (to bývají hlavně malé letadýlka, jako je ATR 42/72, SAAB 340 atd.)
2) mají vlastní zdroj - tzv. APU - auxiliary power unit, neboli pomocný pozemní zdroj, který je slyšet, jak hučí třeba u boeinga nebo airbuse. Je to takový malý tryskový motorek na konci trupu, na kterém jsou generátory a prakticky to funguje stejně, jako když má spuštěny normální motory, jen tento slouží čistě k zásobování eletřinou a vzduchem (pro klimatizaci)
3) turbovrtulové letadla (ATRky třeba) na baterku vydrží jen chvíli a pak spustí jeden motor s tím, že mají zabržděnou vrtuli a dál to funguje prakticky jako APU (nevím ale jak se to přesně používá)
Určitě jsem ještě něco zapoměl, ale tohle by ti mělo stačit |
| |
|
| | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 20:56 | |
| | Ad 2) a taky stlačeným vzduchem pro spouštění hlavních proudových motorů, pokud jsou na to dimenzovány... |
| |
|
| | | | Ahoj letci 14. 12. 2009 / 21:41 | |
| | | |
|
| | | | Ahoj letci 15. 12. 2009 / 00:07 | |
| | Doplním k těm pozemním zdrojům - na velkých letištích bývá nějaká forma ground power součástí instalací dostupných na standu / gejtu (takové rameno s kabeláží) a elektřinu poskytuje přímo rozvod terminálu, nemusí to být vždy klasický ekterní zdroj ve formě nějakého diesel generátoru. V takovém případě se připojují i velká letadla, ono to APU má několik nevýhod - jednak spotřebovává palivo (emise, cena), druhak spousta letišť jejich použití zakazuje např. dříve než 10 minut před pushbackem a 10 minut po zaparkování z důvodu hluku, každé APU má omezené cykly, atd. |
| |
|
| | | | | Ahoj letci 15. 12. 2009 / 00:33 | |
| | Máte na to u vás předepsané postupy? Nahazujete APU při pojíždění ke gejtu nebo ho po přistání nepoužíváte a po vypnutí motorů si necháte připnout pozemní zdroj i se vzduchem? Je zásobování energiemi součástí letištních poplatků? |
| |
|
| | | | | | Ahoj letci 15. 12. 2009 / 12:26 | |
| | Ano, máme.
Doposud jsme to dělali tak, že se APU nahazovalo po přistání v rámci after landing scan.
Postupem času jsme při zdražování paliva zavedli, že se bude spouštět až později, aby běželo při zaparkování a před vypnutím motorů, případně ihned, ale vypínal se jeden z motorů při taxi (např. BA či easyJet to dělají skoro vždy).
No a v poslední době se zkouší, že se na vybraných letištích nezapíná APU vůbec, zajede se na stand, vypne se jeden motor, připojí ground power a pak vypne druhý. Má to svoje problémy - pohyb lidí kolem éra s běžícími motory a pak se to musí uklízet , kvalita ground power a tím možné "vyhození pojistek" a tím pádem náhlé zdechnutí celého éra (určitě jste někdy zažili i jako cestující), atd. Ale ušetří se APU (cykly) i palivo.
Součástí letištních poplatků je jak kde - třebas ve Španělsku hodně vyžadují vypínání APU kvůli hluku, takže je v ceně. Na malých letištích, kde není zavedeno z terminálu, nebo na remote standu, kde je potřeba "vozejk", se pak většinou platí extra.
Pokud jde o ten vzduch, mňo, to je téma samo pro sebe. Dost často jim to nefunguje (omlouvají to tím, že přes chobot jde klimatizovaný vzduch z terminálu, ehm.), dost často to nikdo neumí připojit, externí vozejk ať je dobrej jak chce, sílu dvou packů na uklidnění vnějších 35+ stupňů na vnitřních 21 většinou zdaleka nestačí a tak na to prostě většinou kašleme, na flightdeck si otevřeme okýnka a cestující to holt musí vydržet a tak je tam cpem až těsně před odletem. Nutno podotknout, že vyjma toho Španělska, kde to chtějí oni, to zkoušíme na ground power jen na letištích, kde klimatizovat moc potřeba není (krásná teplá UK . |
| |
|
| | | | Ahoj letci 15. 12. 2009 / 00:20 | |
| | Jen drobná ilustrace před čtením dlouhých a kvalitních článků podle odkazů:
- hlavní baterie ATR má asi 45 AH - takže to je asi tak jako má normální oktávka. Takže nic moc, pokud by na ni mělo běžet něco jiného, než nouzový start motoru, je fuč raz dva.
- I ve FS (v dobře mnasimulovaných letadlech) ti při vypnutých motorech spousta věcí funguje (chvíli, nezž se baterka vypne) - ale ta baterka musí být zapnutá (!). Většinou, když se startuje, se startuje z pozemního zdroje - a když to pak zdechneš (a nezapneš spínač od baterky a/nebo nepřipojíš zevní zdroj - tak ti samozřejmě nemůže svítit nic - a stejně by tomu tak bylo v reálu.
- jak píše Ivoš, APU u ATR není. Místo (jako) APU se používá motor. Protože motor má dělenou hřídel, dá se nahodit turbina (motor), ale zabrzdit vrtule - takže motor běží, ale vrtule se netočí (a nemůže na stojánce nikoho břinknout do hlavy). Na hřídeli turbiny je ale na převodu alternátor - který pak živí proudem co je potřeba. Vot ťéchnika francůzskaja. |
| |
|
| | | | | Ahoj letci 15. 12. 2009 / 07:16 | |
| | Kdyz už jste to tady tak hezky rozebrali, tak jen zmíním, že třeba na Lukle při nakládání pasažérů nechá TwinOtter běžet pravý motor a vypne jen levý, kde jsou dveře kterými vystupují/nastupují pasažéři. Pozemní personál pak hlídá, aby se okolo pravé strany letadla nikdo nemotal. Důvod je právě proto, aby se nevybíjela baterka startováním motorů (resp prvního), u takové "příměstské" dopravy ála Kathmandu-Lukla, kde se točí snad po hodině tam a zpátky, by to brzo baterka nerozdejchala. A na připojování GPU není čas - tam to skutečně je, jak když linkový autobus zastaví na zastávce v Nové Vsi - vystoupit, nastoupit a frrr pryč.
|
| |
|
| | | | | | Ahoj letci - Twin Otter a "hotel mode" 15. 12. 2009 / 13:36 | |
| | Nejni tu nějakej znalec Twin Ottera? - protože tam je zajímavý, že při tom celu dobu točí vrtulí.... Má jednohřídelovej motor? Nebo z jinýho důvodu?
Dík! |
| |
|
| | | | | | | Ahoj letci - Twin Otter a "hotel mode" 15. 12. 2009 / 13:39 | |
| | Nebo to bude tim že hotel mod vůbec nemá a prostě má jeden motor na něco jako ground idle resp. beta? |
| |
|
| | | | | | | Ahoj letci - Twin Otter a "hotel mode" 15. 12. 2009 / 15:09 | |
| | Nejsem expert na TwinOttera a hlavně tady to je věc spíše experta na ATR
TwinOtter prostě nemá možnost brzdění vrtule.
Obě letadla jsou klasická turbovrtulová letadla s volnou turbínou. Jestli tomu dobře rozumím, tak u ATR si dali tu práci, že při určitých (nízkých) otáčkách umí zabrzdit tu část turbíny, otáčející za normální situace vrtulí. Zbytek běží a dodává energii. Ono i na tom ATR to má jen jeden motor (pravý) a brzda (v převodovce/reduktoru) se dá aktivovat jen za specifického stavu motoru, moc si to nepamatuju, ale je tam tuším nějaký indikátor BRAKING READY nebo tak nějak a pak teprve se smí aktivovat ta brzda.
|
| |
|
| | | | | | | | Ahoj letci - Twin Otter a "hotel mode" 15. 12. 2009 / 15:25 | |
| | Ano, myslím, že tak to je. A s tím Otterem jsem právě myslel, jestli nějaký znalec neví, proč tohle jinak šikovné éro takovou vychytávku nemá - pokud je technicky možná... (což z ATR jasně je). Přiznám se, že si taky nejsem jistý, jaké motory na to má ATR - a jaké motory má Twin Otter... (předpokládám, že stejné nejsou ) |
| |
|
| | | | | | | | | Ahoj letci - Twin Otter a "hotel mode" 15. 12. 2009 / 15:34 | |
| | Nejsou. TwinOtter má Pratt & Whitney Canada PT6A-xx a ATR má výkonější Pratt & Whitney Canada PW127-xx. Výrobce stejný ale typy jsou jiné. |
| |
|
| | | | | | | | | | Ahoj letci - Twin Otter a "hotel mode" 15. 12. 2009 / 16:01 | |
| | Jinak údajně to kromě ATR nemá nikdo. U ATR bylo důvodem ušetřit místo a váhu APUčka.
Nicméně oproti APU má HOTEL mód dost nevýhod, to je možná také důvod proč stejnou cestou nešli i jiní. Malý výkon, hluk, přehřívání motoru, problémy s větrem, roziko roztočení vrtule (je prý větší než malé),...
Twin Otter APU také nemá, to je ale jiná váhová kategorie.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | Ahoj letci - Twin Otter a "hotel mode" 15. 12. 2009 / 17:07 | |
| | Australskej GAF Nomad ůdajně Hotel mód má. Ale jinak opravdu snad nikdo.
Jinak můj postřeh z dvou let na ATR je, že Hotel mód, ať to vypadá sebelépe, je na prd. Vždycky jsem Dashům záviděl APU... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Ahoj letci - Twin Otter a "hotel mode" 16. 12. 2009 / 12:17 | |
| | Ještě to uměl snad dodat SAAB k SAAB 340, tam to bylo jako Option, ovšem nikdo to neobjednal, protože problémy s tím známé převyšovaly pozitiva, které by to přineslo. Údajně docházelo k únikům oleje, k prokluzování brzdy vrtule, k následnému přehřívání motoru a celé to bylo zralé na požár motoru.
|
| |
|
|