FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 5. 1. 2025, svátek má Dalimil Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Kontrola výchylek kormidel při pojíždění Jeden příspěvek | Celý strom
Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   14. 12. 2009 / 22:35
A330 pilot
Ahoj,

ím ěkdo, jak ve Flight Simulatoru zprovoznit to, abych mohl při pojíždění vyzkoušet plný výchylky všech kormidel bez toho, aby mi letadlo začlo jakkoliv zatáčet ? Nikde jsem nebyl schopen k tomu nic najít. Pro ukázku video, co mám na mysli http://www.youtube.com/watch?v=vsK2lMkbFE4 a na čase 1:20

Díky za pomoc
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   14. 12. 2009 / 23:56
Buenos Aires   
Eí ikdo
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   14. 12. 2009 / 23:59
Cirrus/Pindra
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=243771
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 00:03
kuma   
MYslím, že podfukem, protože FS je taky podfuk.

Vysvětlím: při pojíždění se skutečné letadlo neřídí normálními kromidly (pedály, joystick - pardon ;P sidestick), ale nějakým pomocným zařízením, kterým se do určité rychlosti otáčí přední podvozkovou nohou. Tohle FS neumí.

Ve skutečnosti tak není problém při pojíždění (do určité rychlosti) vším zakvrdlat do krajních výchylek, otevřít a zavřít interceptory, spolery, případně zvednout a položit dekl na záchodě.

Protože v simu ovládáš pojíždění nohama, tak kromě nohou můžeš všechno (včetně toho deklu) udělat jako v reálu. Takže akorát na tu směrovku si budeš muset na chvilku zastavit - prostě za chodu to bez vlnovky udělat nejde (a byo by bylbý, kdyby se ti někde na virtuální směrovce vzpříčily zapomenutý virtuální kombinačky, krz který bys pak třeba po startu mohl spadnout do virtuální vejvrtky, že jo...)
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 06:41
FSPilot   
Zas tak podfuk to není, protože to, že se to neřídí nohama může platit jen u dopraváků, ale i ty se dají řídit nohama, protože jak by hlídali směr, při rozjezdu?
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 07:21
Teflon_490   
Ale je to jen velice omezene, ze to staci tak tak na vyjeti na RET. Na 90° zatacky to rozhdone pry neni, uz tu o to David psal.
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 07:24
Teflon_490   
Pokud narazis na to, ze je tato kontrola zbytecna, tak ver, ze neni. I joy, berany, nebo pedaly muzou mit svuj den, a bud nejedou skoro vubec, nebo az ne do krajnich poloh, popripade selze auto-kalibrace a jsou mimo stred apod. Berany mi nekdy nereaguji plynule, ale po skocich, a misto toho, abych to musel checkovat v hernich zarizenich, to elegantne zkontroluju behem preflight checku
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 07:46
SONP   
Joystick utilita od Projectu Tupolev umí oddělit ovládání přední podvozkové nohy na samostatnou osu.
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 07:51
tvojplaton   
Presne tak - aj mne sa stava, ze po spusteni FSky mam vychylene kridelka, takze po vzlete (respektive este pri rozjazde) ma zacne naklanat na lavu stranu. A pritom mi staci len pohybat baranmi do vsetkych stran na maximalnu vychylku a vsetko je ok...
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 08:28
kuma   
Když po spuštění FS rovnou pojíždíš a teprv pak se zajímáš o to, jak ti jdou berany, pak ti není pomoci ;P

Rozhýbání a kontrola funkce (a případně rekalibrace, pokud je třeba) periferií (joy, pedály, páky atd.) je samozřejmý úkon "před vstupem do kabiny."

Pokud někdo cítí potřebu zahýbat všemi plochami před vstupem na dráhu (ano, checklisty to tam mívají), stačí na zkoušku pedálů na chviličku zastavit. Pak je vše "jako v reálu". Elementary, dear Watson.
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 09:10
A.J.Scandall   
K těm nohám jen tolik - i v reálu, když při pojíždění budeš dělat kontrolu směrovky, tak ti éro zašmejdí sem a tam. Konkrétně u 737my, abys při tom jel rovně, musíš trochu "kontrovat" volantíkem.

Jiná věc je, že nové postupy Boeingů (platí tak 4-5let), které se pomalu začínají uplatňovat i na jiných typech, přesouvají všechny úkony, u kterých je to jen trochu proveditelné, do fáze před zahájením pojíždění a v jeho průběhu se dělá už jen minimum věcí, i ten Taxi checklist zmizel a Before take-off má položky jen dvě (Flaps, Trims). Je to proto, aby při pojíždění nedocházelo k odvádění pozornosti. Osobně to považuji za velice pozitivní krok.

Takže ať už je to Boeing, nebo Cessna, kontrolu řízení děláme opravdu ještě na stojánce, než se vůbec hneme. ATR to má jinak, neboť tam se kontrola řízení musí udělat po odjištění gust-locku a to se dělá těsně před vzletem.
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 09:20
kuma   
Tohle je zajímavé - tiller a pedály se mohou (v náhonu na přední kolo) přetlačovat? Páč já jsem si myslel, že pedálY prostě přes nějaký převod ovládají přední nohu a tiller taky - ale s tím, že když se hýbe jedním, hýbe to i tím druhým (jen uvnitř soupáčí - tiller se samozřejmě při prošlapávání pedálů nehýbe - a naopak - při pohybu tillerem, myslel jsem si, se nehýbe směrovka...)

Jak to tam teda je? Dá se teda pedálem prošlápnout směrovka na doraz a přitom tillerem podržek kolečko ve směru? Fakt zajímavé!
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 11:44
Rychlokvaška
Popíšu, jak to funguje u 757.

NWS (Nose Wheel Steering) i pedály jsou mechanicky přes lanka (poměrně tenká, asi jako na kole) spojena s hydraulickými aktuátory v příďáku. Když se podíváš na nějaké detailní fotky, jsou ty lanka i vidět - vycházejí z podvozkové šachty a pak se přes kladky oddělují do stran a pak přes kladky do aktuátorů (dva takové válečky). A pač na něj šahám jestli má dostatečné pnutí a koukám jestli sedí pěkně v kladkách, mám od něj každej let upatlaný pracky

Co se pak děje je, že ať pohneš pedály nebo tillerem, tak to přes kladky a lanko zatahá za píst v hydraulice a ten točí podvozkem. Přes převody je dáno, že pedály zatočíš o hodně míň než tillerem, ale je to propojené a tak když se dělá testování pedálů (klidně i při pojíždění), je potřeba při šlapání pedály na plnou výchylku tiller držet tlakem "do protivky", aby éro nezatáčelo, případně pokud stojí, aby pneumatiky nedřely o povrch a nekroutila se mechanizace okolo. Na druhou stranu pokud se hýbe tillerem se ale nehýbou pedály ani směrovka. Protože je výsledný pohyb dán hydraulikou, vychází z toho několik věcí:
1.) Bez natlakování systému (before start checklist - před pushbackem, někdy po jeho zahájení) se podvozek nehýbe, byť lanka můžou
2.) Při provádění pushbacku se venku posune páčka a zasune steering pin, který odblokuje hydrauliku a tak je možno točení tugem (přes lanka se pak hýbe tiller v kokpitu, pedály ale ne)
3.) Po zasunutí podvozku po vzletu se opět automaticky odtlakuje hydraulika v podvozku, takže se nehýbe, pokud se hýbe pedály ani tillerem.

Jinak u nás to děláme trošku jinak než píše AJS. Souhlasím s tím, že v průběhu pojíždění (speciálně v noci nebo za LVP) by se neměly dělat žádné úkony a naše SOP i zdůrazňují, že je na pojíždění nutno dávat velký pozor a ať dělá jeden cokoliv (u nás pouze FO, tiller máme jen vlevo, i když na 757 může být i vpravo, pan Boeing nastolil za instalaci nějakou neskutečnou cenu v řádu stovek tisíc liber), druhý kouká neustále ven - čili kapitán. Za pojíždění děláme sice minimum, ale přesto právě flight controls check, pak instruments check a briefing review, na závěr případnou rekonfiguraci bleedů na -300 a before takeoff checklist.

Důvod proč neděláme kontrolu na stojánce je dvojí:
1.) Pushback steering pin je zasunutý už když přijdeme do éra a vytáhnou ho až po spuštění motorů a odpojení po pushbacku a proto by nebylo co testovat u příďáku (netestuje se jen směrovka, ale i vazba pedály - NWS).
2.) Kolem éra se pohybuje spousta lidí a věcí a mohlo by se stát, že někomu poměrně značně ublíží pohyb některé plochy. Mohlo by se zdát, že natlakováním hydrauliky, zapnutím rotating beaconu a obecnými postupy se to nemůže stát, ale bohužel stalo a od té doby mávání tlapičkama děláme, jen když kolem nic není
 3x  

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 12:08
Rychlokvaška
Ještě malé doplnění k těm úkonům u taxi - je bohužel pravidlem na malých letištích, že clearance dostaneme až při pojíždění (musí ji koordinovat s nadřazenými stanovišti, což je ještě pochopitelné). Jenže se bohužel i přes předchozí dotaz a ujištění, že odletovka bude taková a taková občas stane, že ji změní a najednou se honem honem musí hledat mapy, překonfigurovávat FMC, nastavení na MCP panelu, dělat znovu zkrácený briefing, apod. (o vlastním pochopení některých odletovek ani nemluvě, pokud tam člověk ještě není "jako doma"). Když je to v noci a člověk si svítí jen lampičkou (pojíždíme s dark cockpit), do toho občas přijde změna dráhy (a pokud člověk není aktivní předem nebo to neočekává, tak musí znovu počítat performance pro vzlet), tak už to začíná být poměrně "handful". Někteří experti (Egypt, Řecko...) se navíc vyžívají v tom, že přidělují odletovky a pak při povolení o vzlet dají stejně jinou clearance (pokračujte headingem tam a tam, třetí majli točte tam, pak nalítněte radiál, stoupejte tolik a tolik), což je úplně na hlavu postavené z hlediska obecných pravidel. Krom toho jejich procedurální představivost je občas taky zajímavá - "potkat" se někde na radiálu odlet s příletem a řešit to TCASem není úplně vyjímečné jak by se mohlo zdát. Naštěstí v Egyptě po zavedení radaru už konečně pochopili, že jejich odletovky jsou k ničemu a zrušili je NOTAMy a mezi věžníkem a eproučníkem natáhli telefon, takže nám aspoň při tom pojíždění řeknou co po vzletu (a většinou je to pak pořád stejné). Dokud se jim neobjeví nějaký přílet (uaaaa, to jsme nečekali, co tu dělá PRAVIDELNÁ linka na čas), tak to pak i většinou platí až do vzletu
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 13:09
MirekE (BHA086)
Koukám že se stále nenudíš
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 15:10
A.J.Scandall   
Na tohle jsem se naučil dělat jednu věc. Zastavit, všechno předělat, nabriefovat, případně i přepočítat, a teprve pak jsme ready na další. I za cenu toho, že zablokujeme dráhu (pokud už nás na ní pustili). Tady si bohužel musí chlapci jižanský uvědomit, že nechceme-li dopadnout jak v březnu 77 na Tenerife, musí počítat se zdržením.

Jako vloni, když jsme lítali ACMI pro Air Italy. Vnitrostátní lety s Italama, italský řídící, italský letiště. Takže co se stresovat, dělaj si to zdržení hoši sami sobě.
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   16. 12. 2009 / 15:21
Rychlokvaška
Jasný, většinou to tak dopadne. A to si pak chlapci jižanský ještě občas stěžujou. Pokud je ale dlouhá rovná taxiway podél dráhy, dá se. Jen člověk pořád kouká nahoru dolů

Ono se občas hodí, když si ATC, piloti a cabin crew spolu sednou aspoň na simu a vidí co se kdy děje, jak se co dělá a jaké důsledky mají jejich požadavky. A to všichni vzájemně. Škoda, že aspoň tady tohle už neprobíhá za skutečných letů, ale jen na seminářích (i když v simu občas CC nebo ATC pořád máme a ty semináře zase stojí po odborné stránce za to).

Pokud se nepletu, v ČR mají ATC pořád možnost skáknout na jumpseatu?
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   16. 12. 2009 / 15:57
pseudoMates
Mají.. Ale hodně z nich to nevyužívá..
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 15:14
A.J.Scandall   
Počkej, já napsal, že flight control check děláme před zahájením pojíždění, což znamená po ukončení pushbacku (případně na stojánce po spuštění motorů, je-li to self-maneuvering stand nebo v případě Cessny, která push-back nedělá). To už kolem letadla nikdo neběhá.

Protože výrobce při zavádění nových SOP argumentoval tím, že to dělá hlavně pro sjednocení s jinými typy ve flotile, tipl bych si, že to dělá 737 stejně jako 757.
 1x  

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 16:04
tvojplaton   
Když po spuštění FS rovnou pojíždíš a teprv pak se zajímáš o to, jak ti jdou berany, pak ti není pomoci ;P

Nechcel som v povodnom prispevku zachadzat do podrobnosti, ale vysvetlim... Stava sa mi to hlavne vtedy, ked nainstalujem novu scenerku a chcem sa pred samotnym letom presvedcit, ci je nainstalovana spravne... Vtedy z dovodu setrenia casu zvycajne vezmem Extru a vystartujem z drahy v pouzivani (bez potreby robit nejake standardne ukony), aby som som sa trochu pokochal pohladom na nu... Pokial sa chystam absolvovat normalny let, tak samozrejme robim vsetko tak, ako sa ma... Ale pokial by som lietal vzdy len tak ako sa ma, tak by som ani nevedel, ze sa barany mozu "rozkalibrovat" a o Teflonovych baranoch by som si len pomyslel, ze ma vadny kus...
 

Kontrola výchylek kormidel při pojíždění   15. 12. 2009 / 09:07
Matyx   
Ja mel za to, ze se v FSX dalo namapovat zataceni predni podvozkove nohy od kormidla, ale treba to delal addon (LevelD 763 ?).
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ