| | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 21:46 | |
| | Příjemný večer všem,
při brouzdání na airliners.net jsem natrefil na tuto fotku http://www.airliners.net/photo/Korean-Air/Airbus-A330-323X/1621691/L/ a chtěl bych se zeptat znalých, jestli je dráha 06/24 (alespoň předpokládám, že je to ona) na LKPR tak vlnitá nebo se jedná o optický klam zapříčiněný teplým vzduchem?
Dále jestli existují nějaké normy např. na max. "křivost/vlnitost"? omlouvám se za ten výraz, ale nic lepšího mě nenapadá
Díky, Gunterr |
| |
|
| | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 21:50 | |
| | Je vlnitá. Spousta drah po světe je takových, snad jen EHAM je placka (teď nevim přesně která, ale vím že podle fotek je jedna rovná jak prkno ). Ovšem ten výškový rozdíl je opravdu hodně malý a protože to fotil dlouhým sklem tak to vypadá že je to jak na houpačce. |
| |
|
| | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 21:56 | |
| | | |
|
| | | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 21:59 | |
| | Tak tady si někdo hezky vyhrál |
| |
|
| | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 21:50 | |
| | Vážně je takhle křivá. Ono to není tak moc, zkresluje to optika, ale křivá prostě je. |
| |
|
| | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 21:57 | |
| | Že jsou křivé rwy je mi jasné, spíš mi šlo o zkreslení ať už optikou nebo čímkoliv jiným (např. horký vzduch a optický klam)
Ono vytvořit něco rovného na úseku 3715 m by bylo asi velmi nákladné. Ona vlastně rwy na LKTB mluví za vše, kdy se dokáže "schovat" celý B737 "za kopec" a to člověk stojí u twy C (odzkoušeno na CIAFech) - odhaduji, že vzdálenost od twy po práh dráhy 10 je tak cca 1000 m. A proto ta má druhá otázka, zda jsou někde dostupné normy pro to max. zakřivení či jak se tomu odborně říká? |
| |
|
| | | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 21:59 | |
| | horkej vzduch ti to takhle nezkresli je to jen efekt dlouhyho skla. je nutny si uvedomit, ze na ty fotce mas smrsklou prakticky celou dylku 6/24 coz je peknych par km .. takze to zvlneni vynikne.
|
| |
|
| | | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 22:00 | |
| | | |
|
| | | | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 22:01 | |
| | To je optický klam... horkem |
| |
|
| | | | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 22:07 | |
| | | |
|
| | | | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 22:14 | |
| | Je to fake...
Ale jinak horský letiště je přece jenom něco jinýho, než letiště prakticky na rovnym terénu. Na Courchevel a jiný horský letiště musíš mít tušim i speciální licenci horskýho pilota, ne? |
| |
|
| | | | | | Vlnitost rwy 9. 12. 2009 / 14:20 | |
| | napisal by my nikto osobnu spravu s nazvom toho letiska
diky |
| |
|
| | | | | | | Vlnitost rwy 9. 12. 2009 / 14:22 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Vlnitost rwy 9. 12. 2009 / 14:41 | |
| | Dokonce je na to i fajná scenerka |
| |
|
| | | | | | | | | Vlnitost rwy 9. 12. 2009 / 15:28 | |
| | To si mu nemel psat. Uz zas spamuje na hlavni strance |
| |
|
| | | | | | | | | | Vlnitost rwy 9. 12. 2009 / 16:39 | |
| | | |
|
| | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 22:17 | |
| | Dvacetřtyřka na Ruzyni vlnitá je, ale vůbec ti to nepřijde. Takhle se jenom díky optice zdá vlnitější, než ve skutečnosti je. |
| |
|
| | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 22:27 | |
| | Tak to mně zaujalo ("vůbec ti to nepřijde"), já jsem recept na vlnité dráhy zatím nenašel ;o)) Ať dělám co dělám, přistání na typických vlnovkách (Heraklion, Tenerife South, Birmingham, Manchester, ...), kde je většinou hrb nebo díra přesně v místě doteku, je v případě že se podaří spíše dílem náhody než umu a provedení Zatím nejůspěšnější metoda je zatáhnout trošku rychleji a podržet malinko dýl výkon v případě hrbu (upslope z touchdown zone), případně podrovnání později u díry (downslope), ale že bych mohl říct, že mi to nepřijde, to teda ani náhodou Asi jedna z těch kapitánských věcí |
| |
|
| | | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 22:32 | |
| | Já nemluvím o Manchesterském hrbu na 24R ani o hrbu na Heráku, já mluvim o naší pražské 24ce. Ostatně, je-li v Praze vlhká či mokrá čtyřiadvacítka, to jsou lízačky
(na rozdíl od ran o zem na suché nula šestce, aby bylo jasné, o čem mluvím) |
| |
|
| | | | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 22:53 | |
| | Tak to jsem rád, že nejsem sám
Ten Herák, to je občas opravdu maso. Koukám do grafu a máme tam suverénně nejvyšší počet hard landings, asi tak dvojnásobek nejvyššího následujícího...
btw: Paní deklinace nám teď už z toho MAN udělala 23R |
| |
|
| | | | | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 23:20 | |
| | Já už tam pár let nebyl, takže jedu ve starých číslech. By ten magnetickej pól měl někdo přibít hřebíkama k zemi! |
| |
|
| | | | | | | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 23:27 | |
| | A nebo se na to máme vykašlat jako v severní Kanadě, nad Atlantikem, apod. a lítat zeměpisnej |
| |
|
| | | Vlnitost rwy 8. 12. 2009 / 22:32 | |
| | Z předpisu L 14 (doufám, že to je aktuální, nehledal jsem to znova):
Změna podélného sklonu by neměla na RWY přestoupit 1,5 % u kódového číslo 3 nebo 4 a 2 % u kódového čísla 1 nebo 2. Tato změna sklonu by měla být provedena zakružovacím obloukem, u něhož stupeň změny nepřekročí:
0,1 % (minimální poloměr oblouku 30 000 m) kde je kódové číslo 4,
0,2% (minimální poloměr oblouku 15 000 m) kde je kódové číslo 3,
0,4% (minimální poloměr oblouku 7 500 m) kde je kódové číslo 1 nebo 2.
Pokud již není možné vyloučit změny sklonů RWY, měla by být zajištěna viditelnost z bodu vysokého:
3 m pro kódové písmeno C, D nebo E,
2 m pro kódové písmeno B a
1,5 m pro kódové písmeno A
na všechny stejně vysoké body nad RWY do vzdálenosti minimálně poloviny délky RWY.
Zvlnění nebo změny podélných sklonů blízko sebe by měly být vyloučeny, Vzdálenost mezi vrcholy tečen dvou následujících zakružovacích oblouků nemá být menší než nižší z těchto hodnot:
- součet absolutních hodnot rozdílů příslušných sklonů násobený 30 000 m pro kódové číslo 4, 15 000 m pro kódové číslo 3 a 5 000 m pro kódové číslo 1 nebo 2. ,
- 45 m.
Poznámka: Kódová čísla RWY jsou podle délky dráhy:
1: do 800m
2: 800 - 1200 m
3: 1200 - 1800 m
4: Nad 1800 m
Stačí?
|
| |
|
| | | | Vlnitost rwy 9. 12. 2009 / 10:08 | |
| | Děkuju |
| |
|
| | | Vlnitost rwy 9. 12. 2009 / 09:29 | |
| | Nejvic vlnita pokud vim je u nas Namest. |
| |
|
| | | | Vlnitost rwy 9. 12. 2009 / 09:40 | |
| | To je takovy to letiste jak tam pojizdej AN26ky se zastavenyma motorama? |
| |
|
| | | | Vlnitost rwy 9. 12. 2009 / 09:41 | |
| | O té se traduje,že když tam poprvé zkoušeli přistát a A319 AČR na autoland,tak to sroj vyhodnotil jako překážku a šel na opět nahoru.Co je na tom pravdy nevím,jen se to povídá jako historka každopádně když jsme kdysi sedali v Náměšti s An 26 ,tak pilot ntrefil "hrb" a klouzali jsme až do půlky dráhy.....do údolí |
| |
|
| | | Vlnitost rwy 9. 12. 2009 / 10:11 | |
| | tady to máš ještě z jiného úhlu, fotečka z auta při kontrole RWY 24 (fotil jsem to jen z mobilu) |
| |
|
| | | Vlnitost rwy - aplikace do FS 9. 12. 2009 / 10:16 | |
| | V souvislosti s tímto bych se rád zeptal také tvůrců do FS, jak by to bylo případně s vytvořením do FS? Předpokládám, že to bude mít souvislost s MESH či něčím podobným, který nedokáže být tak "přesný" (v cm, m?), aby bylo možné namodelovat "vlnitou" rwy korektně.
Jakým způsobem to ale dělali tvůrci letišť typu Courchevel apod?
S tvorbou do FS mám pouze velmi základní zkušenosti (otexturovaná krychle položená v prostoru - přibližně tam, kde jsem očekával).
Díky |
| |
|
| | | | Vlnitost rwy - aplikace do FS 9. 12. 2009 / 10:25 | |
| | FS z principu vlnitou runway vytvořit vůbec neumí, pokud se tvoří klasicky, je to vždycky rovná placka. Ty pokusy co existují, nejsou ve FS tvořeny jako runway, ale jako obyčejný povrch s texturou runwaye. Bohužel ale není ani tak možné udělat zvlnění dokonale plynulé a pokud se to podaří nejlépe jak to jde, tak je člověk rád, že letadlo na těch hrbech nehlásí crash. Ale stejně poskakuje jako koza, mnohem víc, než by vzhledem k plynulosti zvlnění mělo. To je námět na nějaké další verze simulátoru, aby toto bylo zabudováno už v samotném engine, kde by se dalo nadefinovat dostatečně plynulé zvlnění a bralo se to pořád jako runway. |
| |
|
| | | | | Vlnitost rwy - aplikace do FS 9. 12. 2009 / 10:31 | |
| | Dík za vysvětlenou |
| |
|
| | | | | Vlnitost rwy - aplikace do FS 9. 12. 2009 / 10:41 | |
| | btw. EDDP Leipzig od Aerosoftu ma krasne udelane najdezdy pro letadla pres dalnici a zeleznicni trat, nikde jinde sem se s necim podobnym v FSce jeste nesetkal, a docela to i jde prejizdet bez toho, aby FSPax nadaval |
| |
|
| | | | | Vlnitost rwy - aplikace do FS 9. 12. 2009 / 12:50 | |
| | | |
|
| | | | | | Vlnitost rwy - aplikace do FS 9. 12. 2009 / 13:22 | |
| | | |
|
| | | | | | Vlnitost rwy - aplikace do FS 9. 12. 2009 / 14:41 | |
| | Podle mně je to jen jak jsem psal výše. Není to tvořené jako runway, ale obyč. zvlněný povrch s texturou RWY, aby to tak vypadalo. A ono to vypadá vizuálně hezky, docela i plynule, ale když po té dráze jedeš letadlem, tak tam jsou pořád moc ostré zlomy, není to plynulý oblouk. Aspoň u všech podobných scenerií, které jsem zkoušel, včetně komerční Lukla, která je perfektní. Ale pořád to není dobře zaoblená runway. |
| |
|
| | | | | | | Vlnitost rwy - aplikace do FS 9. 12. 2009 / 16:58 | |
| | | |
|
|