| | | Tři otázky 25. 8. 2004 / 19:58 | |
| | Mám tyto tři otázky:
1.Jakým způsobem reálný pilot obecně propočítává potřebné palivo nutné pro let, včetně rezervy?
2.Může pilot v letové hladině upravovat rychlost podle potřeby např. když musí dohnat časovou ztrátu.......jak vlastně zjistí čas nad OB tak aby byl v destinaci včas? Je to jednoduše podle vzorce: S=V.T + nějaký ten snos?
Vím, že odpověď nebude na jednu větu, proto otázka č.
.3.Dá se sehnat kniha, která má na tyto i jiné otázky odpovědi? |
| |
|
| | | Re: Tři otázky 25. 8. 2004 / 20:24 | |
| | ad1opravní pilot dostane v letové přípravě vypočítané minimální množství potřebného paliva na pojíždění+trasu+nějaké to oblétnutí třeba bouřky+palivo k záložnímu letišti atd. a k tomu si pak s ohledem na maximální hmotnosti letadla může ještě dle vlastní úvaky přibrat další
ad2:nemýlím-li se, tak palubní počítač neustále propočítává předpokládaný čas příletu nad další body tratě podle letového plánu
ad3:nevím |
| |
|
| | | Re: Tři otázky 25. 8. 2004 / 21:01 | |
| | 1. No budto sou k tomu tabulky primo od vyrobce, kde si to priblizne najde a dal jeste priblizne upravi pro konkretni podminky. Anebo sou k tomu vzorecky - nejsou to sice vzorecky jak pro obsah trojuhelniku, ale na druhou stranu zase nic extremne slozityho.
2. Jednotlivy casu zjisti podle palubniho pocitace.
3. Da se toho dost najit i na internetu. |
| |
|
| | | | Re: Re: Tři otázky 25. 8. 2004 / 21:26 | |
| | ad bod dva ... tady je presne videt cim vetsina lidi lita ) co kdyz je ten realnej pilot v Cessne? )) Tam FMSku nema .) |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Tři otázky 25. 8. 2004 / 21:34 | |
| | Na to existujou takovy hezky pocitadla |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Tři otázky 25. 8. 2004 / 21:36 | |
| | No hlavne taky kdyz se rekne ze "pilot potrebuje dohnat casovou ztratu aby byl v destinaci vcas" ... tak si predstavim dopravaka co leti podle letovyho radu |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Tři otázky 26. 8. 2004 / 00:48 | |
| | No vidis... a ja si predstavim nejakyho borecka v Cessne nebo v nejakym ULku na VFR preletu vpodvecer, ktery honi cas, aby do ciloveho letise doletel do setmeni .) |
| |
|
| | | Re: Tři otázky 25. 8. 2004 / 21:43 | |
| | 1) Obecně plánování paliva je součástí předletové přípravy. U VFR si prostě musíš udělat nějakej -sebejednodušší- plánek ze kterýho kromě navigace vyplyne i potřebné množství paliva + rezervy odhadem+ předpisy o min. množství.
U IFRu se dělá plánek zákonitě a tam bývá i jako součást výpočtu odhad paliva nad jednotlivými OB. Rezervy jsou víceméně předepsány. Pro účely FS je možné používat zde - na Periskopu - stahnutelný plánovač pro řadu Boeing 737-xxx ( od MP ), který mám odzkoušený a funguje poměrně dokonale. Online plánovač http://www.pmfp.com obsahuje plánování trati, hmotností a s tím související množství paliva, simulace je velmi realistická.
2) Čas nad OB zjistí pilot obecně tak, že se podívá na hodinky. Pilot nemusí dohnat časovou ztrátu, to by znamenalo možné snížení bezpečnosti a to se nesmí. Prostě kouká buď do FMC nebo do plánku s tratí a porovnává, jak mu to letí. Maximálně může požádat o změnu hladiny nebo mírně upravovat M, ale mnohem větší vliv na rychlost vůči zemi má stejně vítr ( se kterým nic neudělá ) a pak procedury na příletu.
3) Já myslím, že kniha se sehnat nedá. je možné postupné sbírání dílčích informací - kupříkladu právě tady a nebo po hospodách ( Pinkas a jiné ). To vydá tak na tři knihy... |
| |
|
| | | Re: Tři otázky 25. 8. 2004 / 22:20 | |
| | Všem Vám pánové dekuji za informace.
Možná by mne ale zajímalo, jak se k těmto hmotnostem a časům pilot dopočítá bez pomoci FMC.
To by asi vědět měl. |
| |
|
| | | Re: Tři otázky 25. 8. 2004 / 23:07 | |
| | 1) Palivo pro provedeni letu se rozdeluje na trip fuel (palivo tratove nutne pro doletnuti na planovanou destinaci), a final reserve (zaloha), ktera se sklada z paliva contingency (5% tratoveho paliva nebo 15min ldg nad cilovym letistem podle toho co je vetsi) + alternate (pro let na nahradni letiste) + holding v 1500ft nad nahradim letistem (pro turbiny 30 min) + dodatecne palivo (extra). V uvahu se bere vzdy nejdelsi SID a STAR pro uvazovana letiste. Vsechny polozky krome posledni jsou mandatorni, posledni je vec rozhodnuti kapitana a zohlednuje vetsinou nepriznive meteo podminky atd...
Na vsechny polozky existuji tabulky v prirucce k letadlu pro ruzne faze letu, vzlet (stoupani), let v hladine a priblizeni a konecne vysledky zavisi na mnoha podminkach, jako je vzletova hmotnost, cestovni hladina a rychlost, odchylky od ISA (tlak, teplota).
2) ze by pilot pri letu v hladine dohanel nejakou casovou ztratu, nevim, ale muze dostat pozadavek od ATC, aby upravil rychlost tak aby nejkeho bodu dosahnul v urcitem case nebo aby proste zredukoval rychlost nebo naopak udrzoval maximalni moznou a podobne, kvuli usmerneni provozu a dodrzeni rozestupu mezi letadly.
Jinak krome chytrejch masinek jako jsou GPSky a FMSky si samozrejme vedes navlog a predpokladam, ze kazdy pilot vlastni hodinky, takze, vi kolik je a z logu vi, jak dlouho ma na nejaky bod letet, porovnanva prubezne casy predpokladane s aktualnimi a tak muze zohlednit v dalsich vypoctech treba odchylky zpusobene povetrnostnimi vlivy, a pod.
3) Jeppesen vydal soubor knih v nemz je take Flight Planning and monitoring, coz bych asi doporucoval.
Tak asi tak nejak, doufam, ze jsem tu nenaplacal moc nesmyslu, kdyz tak at me povolanejsi opravi )
Cau, Vlada. |
| |
|
| | | | Re: Re: Tři otázky 25. 8. 2004 / 23:15 | |
| | Takže složitější matematika se nekoná.
Dík, zase vím o něco víc. |
| |
|
|