| | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 09:41 | |
| | Jak komunikují, příp. jaká mají povolení letadla / vrtulníky, jenž si jen tak poletují v CTR. Tím myslím třeba policejní vrtulník nebo dopravní zpravodajství?
Mají nějaké obecné povolení / omezení nebo musí hlásit každou změnu směru (teď letím na Bulhar, pak na Průmyslovou)? |
| |
|
| | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 09:57 | |
| | Mají povolení k činnosti v CTR Praha Ruzyně, obvykle v nějakém konkrétním prostoru (třeba nad městem). Záchrankové vrtulníky pak dostávají povolení na heliporty v nemocnicích přes určité body.
|
| |
|
| | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 10:09 | |
| | Záchranka je v pohodě, ta letí odněkud někam. Jedná se mi právě o to hlídkování. Co když potřebuje na Evropskou nebo do Hostivic? |
| |
|
| | | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 11:28 | |
| | No vždyť to tam píšu : máte povolenu činnost tam a tam. Víc řídícího nezajímá. Jsou to lety VFR/SVFR, za rozstup si odpovídají sami, za to, že nesrazí Petřín taky, takže další žádná. Pokud žádají speciálně nějaké povolení do prostoru, kam se běžně nesmí, tak ho musí vyjednat před letem, nebo mají vyjimku, a pak se na tom základě povolí do toho takového prostoru, viz myslím tudle zde zveřejněný zápis z nějakého incidentu. |
| |
|
| | | | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 12:20 | |
| | Jen malá připomínka, SVFR rozestupy zajišťuje řídící. Jsem byl včera na školení, tak jsem chytrej. |
| |
|
| | | | | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 14:14 | |
| | No rozstup mezi SVFR a IFR zajištuje řídící, to jo, ale rozstup mezi dvěma S VFR jen tam, kde to je extra předepsáno, což nevím, zda je a jaká jsou případně pravidla.
V žádném případě to ale neznamená, že se SVFR vektoruje,rozstup se nejspíše řeší povolením jen jednoho SVFR letadla na dané trati nebo v jednom prostoru.
|
| |
|
| | | | | | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 19:56 | |
| | Pokud se nemýlím, tak z pohledu rozstupů jsou SVFR pro ATC totéž, jako IFR, tzn. že "tam, kde je to extra předepsáno" je v prostoru třídy D (tzn. CTR, TMA). A to, že povolí jen jediné SVFR ve svém okrsku je problematika taková, že se do CTR kvůli rozstupům dva SVFR prostě nevlezou. A taky tím prakticky zablokuje dané letiště, protože jakýkoliv IFR provoz, který by chtěl přiletět se na sestupu prakticky vždy dostane blíž, než 5nm, k tomu VFR ať bude v kterékoliv části CTR. |
| |
|
| | | | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 13:59 | |
| | A taky záleží na třídě prostoru CTR. A zapoměl si na rozstupy VFR/IFR. Jinak mají taky odpovídač se 7000 nebo ad hoc alfa kódem, řídící je vidí na radaru. |
| |
|
| | | | | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 14:18 | |
| | No, řešíme Prahu CTR, čili D.
Pozor, nastavení odpovídače ani viditelnost/neviditelnost na radaru nemá na povinnost zajistit rozstup vliv. Prostě pokud jsou to IFR-SVFR, zajištuje rozstup (rozstupy jsou i neradarové). V reálném prostředí Prahy nelze krytí radarem garantovat.
|
| |
|
| | | | | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 19:57 | |
| | Rozstupy VFR/IFR se v Dčku nezajišťují. |
| |
|
| | | | | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 21:54 | |
| | Jsi si opravdu jist tím "ad hoc"? Do toho spadá třeba i 7500 ?.... Takže při nepřidělení ATC prosím 7000 - VFR, 2000 - IFR. Někdo mi možná i řekne, jak by se na to tvářil SSR, respektive co a jak by se objevilo na monitoru ATC při stejných kódech odpovídačů. |
| |
|
| | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 14:24 | |
| | V praxi to záleží na třídě prostoru CTR. V Déčku, tj. např. LKKV, má řídící
pouze poradní fci ohledně rozstupů VFR/VFR. Povolí tě např. do SZ prostoru a
ostatním ACFT za VFR podá v případě možnosti konfliktního provozu informaci
o takovém letadle, případně jeho výšce. Ostatní je na nich.
Potom záleží, zda-li máš XPDR či nikoliv. Pokud ano a řídící má radarový kontakt, tak
má ulehčenou práci a nemusí si neustále ověřovat tvou polohu. Potom stačí nahlásit ukončení v prostoru a dostaneš další instrukce...
Pokud ne (a to je důležité zejména za SVFR/ZVFR kdy zabezpečuje rozstupy také) řídítě v CTR procedurálně, což je za minimální dohlednosti pro něho velmi náročné. Jednou jsem letěl ve skupině s ACFT, které nemělo XPDR za SVFR do CTR a řídící mě nechal vyčkávat v oblasti vstupního bodu než ACFT bez XPDR přistane...
V prostoru CTR třídy C (což je pokud se nemýlím v ČR pouze LKPR) zajišťují rozstupy VFR/VFR řídící, proto tam nelze vstoupit bez XPDR...
|
| |
|
| | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 14:32 | |
| | Jo, akorát pozor: dotaz směřoval na činnost nad Prahou a tam je CTR třídy D !! Bylo to změněno z toho C, v podstatě i kvůli těmto věcem. |
| |
|
| | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 14:35 | |
| | Oprava: CTR LKPR je taky D, takže platí co bylo řečeno výše. |
| |
|
| | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 20:44 | |
| | Drobná poznámka - v prostoru třídy C se rozstupy VFR/VFR neřídí, ale pouze se poskytuje informace. |
| |
|
| | | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 21:24 | |
| | a) VFR vs VFR se v C nezajišťují, pouze IFR vs IFR a VFR vs IFR (a samozřejmě SVFR obdobně jako IFR kdyby to byl Cčkový okrsek, jako že u nás není, ale ve světě jsou)
b) I kdyby se zajišťovaly, tak tam není nutnost odpovídače - mohou se použít procedurální rozstupy. Důvod proč je v TMA Praha vyžadován odpovídač je zcela jiný - že radarové rozstupy "zaberou" míň místa. |
| |
|
| | | Poflakování v CTR 27. 11. 2009 / 20:02 | |
| | Lítání VFR je dobré v tom, že si jako VFR můžeš vymyslet letět kamkoliv (pokud to bude mimo aktivní prostory TSA, LKR apod. nebo LKP) a podle toho si pilot žádá povolení.
Např. "Mošnov věž, OKABC, (typ letadla) na severní odbavovací ploše, žádám letové povolení pro let VFR nad Ostravu město (nebo severně letiště, apod.) do 3000ft po dobu 30min, informace x, QNH..." |
| |
|
| | | Poflakování v CTR 28. 11. 2009 / 04:42 | |
| | Pekne tomu vsemu davate na p*del Jak tak koukam budu muset udelat skoleni |
| |
|
| | | | Poflakování v CTR 28. 11. 2009 / 09:40 | |
| | Tak udělej, ale dej tomu pořádný nadpis a pak popros Jirku, aby to dal do článků a budeš se moct na to odvolávat |
| |
|
| | | | Poflakování v CTR 28. 11. 2009 / 12:41 | |
| | Asi ano. Jestli jsem v tom měl zmatek, tak teď v tom mám guláš.
To že si VFR sám hlídá rozestupy je jasné. Nicméně, když dostane povolení pro činnost nad Prahou, tak je jedno že křižuje proldoužení drah 13/31 06/24 nebo poletuje nad letištěm, pochopitelně dodržujíc rozestupy od okolního provozu?
Opět zdůrazňuji, že neopuští CTR, ani neletí odněkud někam. Jen vykonává Brownův pohyb, jak to situace vyžaduje. |
| |
|
| | | | | Poflakování v CTR 28. 11. 2009 / 12:55 | |
| | Povolení se dává po takových tratích a do takových prostor, kde nekřižuje žádnou !prodlouženou osu". Celá Praha je ve výseči mezi 24 a 31. Pokud je potřeba , aby šel "přes osu, tak se toto extra povoluje s ohledem na provoz. Tratě pro záchranku a podobné crtulníky jsou třeba přes Vypich, čili tak, že jsou nekolisní s provozem. |
| |
|
| | | | | | Poflakování v CTR 28. 11. 2009 / 13:19 | |
| | Mno.. Nechci vypadat jako kverulant.., ale nepamatuju se, že by existovaly nějaké "tratě pro záchranku". Kryštof nahlásí kde je, kam potřebuje a v drtivé většině dostane pokyn "pokračujte přímo xxxx", kde xxxx je ono místo zásahu/přistání. Samozřejmě, že je mu poskytnuta info o provozu, aby si pilot záchranky udržel rozstup od okolního provozu a případně je mu, pokud startuje z H3, nařízeno místo, kde má křižovat dráhu 24 resp. 31, pokud je nutné.
Pro Meedcina:
obecně se dá říct asi tolik..:
situace 1) letiště s jednou dráhou (typicky třeba LKMT), VFR provoz bude křižovat CTR ze západu na východ, reakce ATC v závislosti na provozu by byla asi následovná..:
"OKABC, vstup do okrsku povolen přes vstupní bod W, pokračujte na E, křižujte dráhu 22 nad prahem/křižujte osu dráhy 22 severně letiště/křižujte osu dráhy jižně letiště, oznamte E." (severně letiště je křižování výhodnější při dráze v používání 22, bo si ten průlet hlídá jen mašiny na přistání a o vzlety se nezajímá - většinou a opačně)
situace 2) letiště s více dráhami (typicky LKPR), VFR provoz letí od severu na jih, reakce ATC, pokud to provoz dovolí a VFR si do okrsku pustí bude cca takováto..:
"OKABC, pokračujte přes N, B, A a tam zahjte vyčkávání/pokračujte N, B, A, osu dráhy 24 křižujte nad prahem/nad naváděcí řadou/severně letiště a dále pokračujte na T a S, oznamte S." (to platí pro případ, že provoz dovolí VFR průlet přes letiště a že dráha v používání je 24 - ale toto není dogma, průlety VFR jsou co do kreativity řídícího hodně nadprůměrné, dá se s nimi vymslet cokoliv), nedílnou součástí v obou situacích je podávání info o provozu.
Ještě pořád v tom máš guláš, nebo už je z toho svíčková..? |
| |
|
| | | | | | | Poflakování v CTR 28. 11. 2009 / 13:44 | |
| | "nepamatuju se, že by existovaly nějaké "tratě pro záchranku". Kryštof nahlásí kde je, kam potřebuje a v drtivé většině dostane pokyn "pokračujte přímo xxxx", kde xxxx je ono místo zásahu/přistání."
Ano, takto to bylo myšleno - tratě pro vrtulníky (zachranku, PČR) publikované nejsou. Nicméně pokud se vrtulníky vrací/odlétají, letí přes nějaké obvyklé body (Vypich, Hvězda) pokud je to možné, čili tak, že nekříží osy. |
| |
|
| | | | | | | | Poflakování v CTR 28. 11. 2009 / 13:51 | |
| | Vypich i Střešovice leží severně osy 31, takže pokud letí mixér odněkud z jihu, tak přes osu musí. Stejně, jako když letí ze severu, tak musí přes osu 24. Ale to už je jen kosmetický detail. |
| |
|
| | | | | | | Poflakování v CTR 28. 11. 2009 / 14:42 | |
| | A já už si myslel, že Praha má zase vyjímky No konkrétně v LKMT ti z E na N řeknou, aby jsi oznámil N, pokud tam není provoz na přiblížení |
| |
|
|