FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 12. 3. 2025 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pretizena letiste Jeden příspěvek | Celý strom
Pretizena letiste   7. 6. 2002 / 08:18meiilaX
Nedavno se tady resil problem AI traffic na nekterych letistich, kde je husty provoz (napr. KORD) s tim, ze letadle pristavaji na sebe a ATC nestiha provoz ridit. Procetl jsem si manual k Utilitce AFCAD Lee Swordyho, kde je zajimave reseni tohoto problemu a to tkvi v moznosti udelat mirne upravena AFD pro stejne letiste a ulozit je jako napr. KORD2. Je to vhodne nejem k tomu aby letadla pouzivali 2 soubezne ranveje, ale i treba k tomu, aby letadla stejnych spolecnosti pouzivali jednu cast terminalu nebo aby urcite ranveje pouzivali treba pouze nekomercni lety. Chtel jsem se zeptat (jestli s tim ma nekdo zkusenosti) jak je vyreseno treba rolovani letadel po taxiways, kdyz letadlo rizene KORD jede po stejne taxiways jako letadlo pod KORD2 ? Akceptuje to FS a naridi jedno z letist zastavit svemu letadlu nebo je treba stanovit kazdemu letisti sve taxiways ? A jak je vyreseno pristavani pri zmenach vetru ? FS automaticky prideluje aktivni ranvej podle delky a vetru - pokud ranveje delkou mirne upravim tak aby byla na KORD2 delsi ta druha oproti KORD, jak vyresim ty zmeny vetru ? dikec milan
 

Re: Pretizena letiste   7. 6. 2002 / 09:22Marky Parky
Tenhle system se mi moc nelibi protoze ma nekolik much. Dole pak najdes rady jak to obejit )

A) zastavovani letadel, ktere se miji po taxiways je sice zalezitosti letadel, nikoliv ATC, ale je pravdepodobnejsi, ze dojde k nasledujici situaci:

ATC1 posila 1 letadlo z bodu A do bodu B. ATC2 posila 2 letadlo z bodu B do bodu A. Letadla se sice uprostred potkaji, ale cekaji na sebe navzajem, dokud AI jedno z nich nesmaze kvuli necinnosti

Kdyby byl jen jeden AFD zaznam, situace by vypadala takto
ATC posila 1 letadlo z bodu A do bodu B.
ATC posila 2 letadlo z bodu B prez bod C do bodu A.

Z testovani se mi zda, ze AI je schopna objizdku dat jen tehdy, pokud druhe letadlo jiz "stoji v ceste", ale neni schopna odhadnout, ze se "do cesty teprve priplete" protoze ho ridi jina AI.

B)Co se tyka zmen vetru, tak tady bude velky problem. FSka totiz obsahuje bug, ktery automaticky da nejvyssi prioritu nejdelsi runway bez ohledu na smer vetru ( nechapu jak si toho mohli pri testovani nevsimnout ??? ). Pokud tedy chci pouzivat runwaye podle vetru, je nutne delky runway srovnat v AFD zaznamu. Pokud tedy chci, aby mi velka letadla na LKPR volila rwy podle vetru, je jasne, ze nemuzu udelat dva overlaye pro velka s dlouhou 06/24 a pro mala s dlouhou 13/31. Snad jen na letistich, kde by byla dvojice ruznobeznych drah ( JFK ) by to slo nejak pouzit.

C) Za NEJVETSI nevyhodu povazuju nutnost vytvoreni noveho ICAO codu, protze pak v pripade, ze letim na zminovane letiste KORD2, musim ve flightplanu pro IFR let rovnou dat ten druhy nesmyslny ICAO kod. A co kdyz bude zrovna "blbe pocasi" a moje draha bude "zavrena"???

Tak a ted k tem radam jak to udelat:

A) AI voli rwy podle pocasi
Vsechny drahy ktere jsou pouzivane mit stejne dlouhe. Do vetru 16 kts AI vybira jako Active drahu s ILS, od 16tks vys i bez a dava Visual Approach

B) Pristavani letadel na pretizenem letisti
Maximalne zkracovat delku pobytu letadla na rwy, tj vytvorit jake si "rychlejsi odbocky" u kazdeho h/p. Porad jeste testuju, ale zda se mi, ze to ma urcita pravidla, ktera zrychli opusteni rwy az o 30% ( letadla nemusi pojiydet tak daleko, abz odjela ).

C) Mijeni se letadel na taxiways
Vhodnym umistovanim h/p bodu urcit, jakou cestu budou AI letadla volit. Algroritmus mam jiz temer odhalen a jen co dozkousim poslednich par veci, zverejnim.

D) Smerovani specifickych letadel ke specifickym gates
Soubor aircraft.cfg obsahuje parametr wingspawn. Podle nej se letadla prideluji k jednotlivym gates podle nasledujiciho algoritmu. AI priradi letadlo k nejmensi mozne gate na kterou se vejde, pokud tato neni volna, na nejblizsi vyssi. Za nejmensi moznou je povazovana gate o prumeru cca 3/4 windspawn. Takze pokud chci, aby mi letadla Lufthasny v EDDF zajizdela k jine stojance nez ostatni, pridelam lufthansam v auircraft.cfg kopii sekce airplane_geometry a v nic nepatrne zmensim wingspan tak, aby to nemelo vliv na letove vlastnosti ( osobne si myslim, ze to stejne vliv nema a ze letove vlastnosti jsou obsahem .air souboru, co vy na to konstrukteri letadel ???? ). Potom udelam Lufthansi gates primerene o maly kus mensi a tak uz se mi na danou stojanku zadne jine letadlo nez lufthansa daneho typu "nevejde". Je to sice piplacka, ale jde to. Na LKPR jsem timto algoritmem rozrazoval stani, aby v zalivu stali Bulici, na stanich 1-3 Heavy letadla, na standu pred Cckem ATRa a Dashe a na starym Cesny.

Snad to pomohlo, ufff
 

Re: Re: Pretizena letiste   7. 6. 2002 / 10:47meiilaX
Diky marky. Nejake zaludnosti jsem jeste objevil v manualu. Je treba udelat kompromis, nikdy to uplne realite odpovidat asi nebude - coz jak zminujes neodpovida ani v defaultnich AFDs FS - napr. co se vetru kontra ranveji tyce. Podle me nejlepsim resenim na letistich typu KLAX, kde jsou pouze soubezne ranveje, je rozdeleni ranveji na KLAX a KLAX2 tak, ze je proste vzajemne smazu a vyhnu se tak aby obe AFD sdileli stejne ranveje. Nemuze se potom nikdy stat (ani pokud by nahodou FS menil ranveje podle vetru, ze by pristavali letdal na KLAX a KLAX2 stejnych ranvejich. Horsi to ale bude na letistich kde jsou treba 2 soubezne drahy a treba jenom jedna napric. Tam pak bude muset overlay pripadnou zmenu pocasi ignorovat protoze bude mit v datech pouze jednu drahu a na tu vzdy letadla poustet.
S temi taxiways se dostavam do problemu i s defaultnim AFD zaznamem. Stava se mi, ze letadla zustanou stat proti sobe a neni vychodisko - nevim o tom, ze by ATC naridila jednomu objizdku nebo AI jedno z letadel odstranil - to slysim poprve. Zejmena se to stava pri opousteni ranveji. Pokud budou 2 AFD sdilet stejne taxiways, letadla by meli projit skrz sebe. Bude asi treba tedy rozdelit taxiways na obe AFDs, aby se letadla mijela a neprojizdela sebou jako duchove, coz asi bude problem na krizovatkach ale i na krizicich se ranvejich - anebo se s tim ducharskym jevem smirit - je to porad lepsi nez kdyz zustanou stat proti sobe a bezvychodne zablokuji provoz na cele taxiway.
To loudani letadel po ranveji k taxiways po pristani mi taky vadi, ale nevim co myslis tim "udelat rychlejsi odbocky".....
No nic, otestuju a uvidim.
milan
 

Re: Re: Re: Pretizena letiste   7. 6. 2002 / 19:28Marky Parky
Duchove by nastavat nemeli nikdy, letadlo testuje prostor kolem sebe a kdyz tam stoji jine letadlo, tak nejede ( z vyjimkou nekolika chybnych .air modelu, naprikald Embrayer Lufthansy mi nikdy nezastavi.

V nedeli sem postnu vysledky sveho vyzkumu + vyzkumu Vladi Synka, ktery v tomhle smeru udelal velky kus prace a tam uvidis.
 

Re: Re: Re: Pretizena letiste   8. 6. 2002 / 21:18
Jirka Chvátal (OK-PTH)
Popsaný problém s 2 souběžnýma dráhama a jednou napříč nima mám u LKHO (Holešov). Funguje to tak, že AI kašle na aktuální směr větru a vybere jednu dráhu (29R) a tu používá pro všechny lety ... Řešení s 2 AFD záznamama s nesmyslným ICAO kódem se mi taky nelíbí. Uvidím na co příjdou naši výzkumníci a pak to zkusím nějak vyřešit.
 

Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ