Kdo v tomto ještě zasvěcený není, naše Antonovy již končí a nastupuje nová éra - CASA C-295 M. První stroj se počítá, že u nás vzlétne již v březnu příštího roku, ale do plného provozu se dostane až později...
První C-295M obdrží AČR v lednu
První z transportních letounů EADS CASA C-295M, které mají postupně nahradit zastaralé stroje Antonov, převezme armáda v lednu. Informoval o tom Petr Sýkora z tiskové služby ministerstva obrany. Dodávky všech tří zbývajících letadel obdrží vojáci do konce příštího roku.
"Letadla CASA posílí schopnosti v oblasti přepravy na území státu a do zahraničí i soběstačnost při řešení případných mimořádných situací," sdělil Sýkora. Letouny již využívají například Finsko, Polsko či Španělsko.
Důvodem nákupu nových transportních letadel je podle Sýkory zastaralost nynějších strojů sovětské výroby Antonov An-26, které byly vyrobeny v 80. létech. "V důsledku uplynutí jejich takzvané technické životnosti bude nutné tyto stroje v letech 2010 až 2012 postupně vyřadit z užívání. Poslední letoun je teoreticky možné v podmínkách AČR provozovat zhruba do konce roku 2012," řekl Sýkora. V souvislosti s dodávkou letadel CASA však bude provoz Antonovů ukončen patrně dříve.
"Předpokládáme, že vyřazené letouny typu An-26, včetně náhradních dílů a dalšího příslušenství, budou resortem MO nabídnuty k prodeji formou výběrového řízení na zjištění zájemce o koupi," řekl Sýkora. Předtím je však MO musí v souladu s platnými zákony nabídnout k bezúplatnému převodu jiným organizačním složkám státu. Obsahem kontraktu je podle různých zdrojů také logistická pomoc. Na celý projekt má podle dřívějších informací české ministerstvo obrany vyčleněno přes 3,5 miliardy korun.
Smlouvu o nákupu taktických transportních letounů podepsalo v květnu ministerstvo obrany s akciovou společností Omnipol. To, že armáda využívá pro zahraniční obchod českého zprostředkovatele vychází ze zákona. Je to běžný postup, který zaručuje i právní jistoty, řekl tehdy k podpisu mluvčí MO Andrej Čírtek.
Jedno z letadel chce ministerstvo obrany vyměnit za pět letounů L-159 vyřazených z užívání českého letectva, tři další koupit společně s náhradními díly a výcvikem posádek i personálu. Pět bitevníků L-159 bude ke svému výcviku využívat španělské vojenské letectvo, uvedl v dubnu český deník E15.
Letadla C-295M mají sadu pancéřové ochrany a systémy k vlastní ochraně včetně detekce ozařujícího radaru, systému varování při ozáření laserem, protiraketového výstražného systému a systému klamných cílů. Kromě letecké přepravy osob a materiálu jsou letouny schopné vysazovat výsadkáře a náklad pomocí padáků a přepravovat zraněné a nemocné na nosítkách. Přepravní kapacita letounu činí 71 osob nebo 49 výsadkářů s výzbrojí. Maximální dolet stroje přesahuje 5500 kilometrů.
V armádě se v minulosti objevily i hlasy, že letadla C-295M nejsou pro české vojsko výhodné, a to zejména v souvislosti s účastí vojáků v Afghánistánu.
(ČTK/red) |
|