| | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 08:38 | |
| | Letím takhle nad Německem a najednou mě zleva málem sestřelí MD82. Reakce pilota MD samozřejmě žádná... Díky mému TCASu se naštěsí nic nestalo, jen cesťáci asi na chvíli pocítili stav beztíže
A já se tedy ptám: Jaká jsou všeobecná pravidla pro vyhýbání v neřízeném prostoru?
Přiznávám - negooglil jsem ani jsem nehledal v historii fóra protože si myslím že je to dobré připomenutí pro všechny simptáky... |
| |
|
| | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 08:57 | |
| | | |
|
| | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 08:57 | |
| | No, pokud si dobře vzpomínám, tak pokud letí dvě letadla proti sobě, tak se vyhýbají pomalejší.
Další možné případy tu zcela jistě ozřejmí někdo více znalý problematiky |
| |
|
| | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 09:15 | |
| | Oprava příspěvku, který jsem si částečně smazal
Takže, pokud letí dvě letadla proti sobě a hrozí riziko srážky, tak se vyhýbají obě letadla vpravo. Stjně tak, pokud předlítává rychlejší letadlo pomalejší, předlítává ho změnou kurzu v pravo. Pokud se sbíhají dvě tratě ve stejné hladině, přednost má letadlo přilítající zprava.
Další možné případy tu zcela jistě ozřejmí někdo více znalý problematiky |
| |
|
| | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 09:28 | |
| | Taky si to pravidlo prave ruky takhle pamatuji. Ostatne predevcirem jsem se takhle vyhybal pri priletu na Maltu, i kdyz jsem hlasil priletovku a eprouc vcas, borec proti v klidku vyrazil a ocividne ho to nijak nestvalo. Vzal jsem to o 5nm vpravo od trasy, koukam na Ivae na jeho letovy plan a typ era protoze do unicomu zrovna informacemi neprekypoval, po zjisteni ze jde o heavy od wilca a ze on rozhodne nehodla od trate ustoupit, a predevsim po vypoctu ze se mineme blizko zatacky jsem to radsi soupnul dalsich 5nm doprava. A udelal jsem dobre, byl v zatacce dlouhy a v momente kdy jsme byli v rozsahu + az - 500ft vyskovych se tech 10nm smrsklo na 3 a TCAS rval jak protrzeny.
... takze uz takhle ve stripkach obcas zacinam chapat snahy staffu aby se piloti snazili ucit i nad ramec nejnutnejsich operaci (hdg,alt,squawk,flp ). |
| |
|
| | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 09:40 | |
| | Z me proste zvedavosti, jestli to tady cte Scandall ci nekdo jiny kdo leta airlinery: kolikrat se mu stalo, ze musel v realu svevolne uhnout z trasy kvuli riziku srazky ?
Neocekavam velky pocet - presneji, tipuji nulu.
IFR letiste bez ridicich je IMHO stejne realne jako to, ze Ti proleti A340 kokpitem.
Takze je otazka, zda je vic ARAIG letet a ignorovat, nebo svevolne uhybat (s Boeingem) stranou.
|
| |
|
| | | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 10:34 | |
| | Tak to jsi s tím typem docela hodně vedle . Nevím jak konkrétně Scandal, ale situací, kdy se i airliner musí vyhýbat podle L2 může nastat mraky.
Když pominu všechny ty u nás zdánlivě neobvyklé, ale ve světě běžné věci, jako neřízená letiště, prostor třídy F a podobně, tak si stejně vybavuju několik situací, které mohou nastat i u nás.
a) Když je hezké počasí a vhodný vítr, tak si někdy kapitáni vyžadují odlet z LKKV přímo na OKX. Takže vstoupí do Ečka, kde může být neřízený VFR.
b) Cca před rokem? (nevím, nepamatuju se přesně) se vracelo nějaké ČSA kvůli myslím bidrstrike domů od třebové ve FL80. Takže zase v Ečku.
A to nemluvím o tom, že na všech letištích krom LKPR u nás je TMA třídy D - a tam se taky rozstupy VFR/IFR nezajišťují. A i když je "politikou" udržovat letadla natolik nekonfliktní, aby se předešlo možným problémům, tak ve skutečnosti by bylo naprosto OK pouze dát info o provozu a nechat je ať se vyhnou sami.
Ostatně právě kvůli tomu, aby to šlo, je ten speedlimit 250kts pod FL100 ve třídách D a horších i IFRu a ve třídách C a horších u VFRu. |
| |
|
| | | | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 14:49 | |
| | Nebylo to ČSA náhodou ta B734, co chytla ptáčky na LKMT a z pro mě nepochopitelných důvodů riskovali cestu na jeden motor z LKMT do LKPR? Je teda fakt, že letěl na "příkaz" operačky, ale kapča toho letu údajně přišel o práci kvůli chybnému rozhodnutí... |
| |
|
| | | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 16:42 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 17:42 | |
| | Diky.
Nicmene vzhledem k tomu, ze jsi urcite naletal spoustu hodin, bych to cislo povazoval za potvrzeni, ze to nic bezneho k videni neni.
|
| |
|
| | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 12:31 | |
| | Není to při předlétávání naopak? Tzn. Pokud přede mnou letí hlemýžď, tak ho předletím jako v autě, tj. doleva. Výjimkou je pouze vrtulník, který má pilota vpravo, a proto ho vezmu zprava... Tak nějak mi to utkvělo v palici, ale moc to neřeším, protože české VFR nebe mě naučilo předpisy prakticky zjednodušovat a očekávat cokoliv a odkudkoliv.
Další specialitou je letištní okruh, kde se správně předlétává vnější stopou. Tedy většinou. |
| |
|
| | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 12:40 | |
| | Vždycky vpravo, i při předlétávání. Často totiž nepoznáš, jestli letí éro proti tobě, nebo od tebe. Teda u GA letadel, u tryskáče to asi poznáš, ale zase by už asi bylo pozdě. |
| |
|
| | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 14:50 | |
| | S tím vpravo u vrtulníků oproti letadlům si to pleteš asi s tím, kde sedí velitel letadla U éra je to vlevo a u vrtulníků vpravo |
| |
|
| | | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 18:40 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 19:35 | |
| | Mě oprav Žiju v domění, že to tak je |
| |
|
| | | | | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 19:36 | |
| | A co takova Mi-24? Kdo sedi vlevo a kdo vpravo, pripadne vzadu? |
| |
|
| | | | | | | | | Vyhýbání letadel 20. 10. 2009 / 17:29 | |
| | No našemu nebi úplně nejbližší příklad může být například Mi-2 , dalším hezkým příkladem může být, opět u nás běžný, Mi8/17/171 ;o) a abys neřekl, že to jsou vyjímky, tak ze "západních" strojů to je například nádherý a u nás moc neznámý Eurocopter EC-130b4... Můžu se plést ;o) ale myslím že nepletu... |
| |
|
| | | | | | | | | | Vyhýbání letadel 20. 10. 2009 / 21:42 | |
| | Neberu to jako pravidlo, ale děkuji za příklady |
| |
|
| | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 08:58 | |
| | Kde se vzak MD-82 v neřízeném prostoru? |
| |
|
| | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 09:00 | |
| | Pokud to byla trida E a let2l pod 250 uzlíků, tak proč ne? Každopádně to ale vypadá že o pravidlech vyhýbání nevěděl zhola nic. |
| |
|
| | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 10:27 | |
| | No jo, proč ne. Ostatně tak dávno tomu není, co jeden pán z ČSA to vzal s cestujícími 300 m nad Tatrami a ještě jim okomentoval výhled .
Zjednodušeně řečeno, vyhýbá se vpravo, na rychlosti letadel nezáleží - tu nelze poznat.
V praxi mám nejhorší zkušenost s vyhýbáním se obřímu modelu - ten se vyhnout nechtěl nechtěl. Pro rejpaly - bylo to 300 m nad zemí.
A to nám tu začnou létat bezpilotní helikoptéry! |
| |
|
| | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 09:48 | |
| | Pocitam, ze nerizenem jako ridici byli offline |
| |
|
| | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 14:37 | |
| | jj, přesně tak jsem to myslel |
| |
|
| | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 10:22 | |
| | Lety IFR by snad v neřízeném prostoru létat neměly, ne? Nebo se pletu? |
| |
|
| | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 10:29 | |
| | | |
|
| | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 10:36 | |
| | Proč by ne? To, že to nejde u nás, neznamená, že to nejde jinde, IFR klidně může i do G a F. |
| |
|
| | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 14:53 | |
| | Může a lítá celkem často Např. sibiř nebo afrika má velké neřízené prostory, kde IFRy lítají pořád.
Nevím jak NAT, ale radar tam nevidí, řídí se procedurálně, ale nevím, jestli je to řízený nebo neřízený prostor. |
| |
|
| | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 14:59 | |
| | tak jestliže se řídí procedurálně, tak by to měl být řízený prostor |
| |
|
| | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 15:59 | |
| | Si ocividne v Oceanic prostoru asi jeste neletel Tam je to jeste o dost "rizenejsi" nez nad Evropou. |
| |
|
| | | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 19:33 | |
| | Tak teorie jsem o tom slyšel dost, ale ani na IVAO ani offline ani v reálu jsem tam ještě neletěl, to máš pravdu |
| |
|
| | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 17:09 | |
| | "Hey! Did you see th..@*&$/@###?" |
| |
|
| | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 17:27 | |
| | To bylo taky na IVAO ? |
| |
|
| | | | | Vyhýbání letadel 19. 10. 2009 / 17:31 | |
| | Tipnul bych si, ze ne. Vzhledem k tomu, ze to vypada pravdepodobne na FS9, a v FS9 na IVAO nema okolni traffic contraily, bude to jinde |
| |
|
|