FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 23. 11. 2024, svátek má Klement Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Ruský umělý horizont Jeden příspěvek | Celý strom
Ruský umělý horizont   9. 10. 2009 / 11:48
Jennik   
Ahoj, potřebuji ověřit přesně funkci umělého horizontu na ruských strojích. Pamatuji si, že jsem tu kdysi něco o tom viděl, ale nedokážu to najít, jen tuto diskuzi:
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=146741&lan=0&style=2

Jenže, já potřebuju přesnější informaci:

Mi-24 - její horizont, zdá se, funguje úplně přesně stejne jako západní typy, viz například tento snímek:
http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Mil-Mi-24.../0440803/L/

Mi-17 - tento přístroj je jiný, klonění (bank) je znázorněno "U" rafičkou, která se naklání na tu stranu, jako letadlo:
http://www.airliners.net/photo/Czech-Republic--/Mil-Mi-17/0971243/L/&sid=ccbdf949aa75785089d9bb4d276c838a
Ale není mi jasné, zda se to pozadí ukazující klopení (pitch) pohybuje stejně jako západní typy.

A pak je tu další typ ruského horizontu, napriklad u Mi-2 a starsich stihacek. Ten nekdy ma a nekdy nema cernobily ukazatel klopeni a taky nevim, jak se pohybuje vuci horizontu...
http://www.airliners.net/photo/Poland---Sanitary/PZL-Swidnik-Mi-2-Plus/0645055/L/

A pak je tu jeste jeden krasavec, napriklad u An-2, kde, zda se, se pohybuje ta rafička klonění i nahoru a dolu... Sem z toho trošku zmaten, přiznávám...
http://www.airliners.net/photo/Antonov-An-2/1248204/L/


 1x  

Ruský umělý horizont   9. 10. 2009 / 12:39
Lowmick   
Ten v Mi2 a AN2 je stejny. Jeho funkce je nejlip videt prave na te fotce s AN2. "Horizont" mas napevno (resp. nastavitelny kvuli poloze letadla na zemi), a letadylko se pohybuje za nim. Vpravo aretace, vlevo nastavovani toho "horizontu". Dole nad kulickou je ukazatel zatackomeru.
 

Ruský umělý horizont   17. 10. 2014 / 11:21
Instructor
V lietadle AN-2 je zabudovaný umelý horizont typu AGK47. Lieta sa s ním veľmi príjemne, ale ...

... ale aby sme si v hlave nespravili zmätok, odporúčam lietať iba s takými horizontami, aké sú zabudované napríklad vo virtuálnej Cessne 172, alebo v lietadle typu Beachcraft B58 Baron. Samozrejme týmto vyjadrujem iba svoj osobný názor, ktorý nemá nič spoločné s prípadnou reklámou.

Umelý horizont typu AKG47 je zabudovaný napr. v Morave, reg.značka HA-LDC. Balíček bol publikovaný pre simulátor FSX a je stále k dispozícii na stránkach FlightSimu.

Odporúčam prípadným záujemcom polietať si ručne s virtuálnym lietadlom HA-LDC vo FSX. Každý si potom môže vytvoriť vlastný názor na funkciu tohoto umelého horizonta.

Prajem pekné polietanie.
 

Ruský umělý horizont   9. 10. 2009 / 13:36
kuma   
myslels tohle? to už je zastaralý... ani už nevím, jestli je to pravda
Ale kdybyses mi připomněl o víkendu (sz, icq), abych nezapomněl, můžu pak okopírovat patřičné pasáže z učebnice leteckých přístrojů...
 

Ruský umělý horizont   9. 10. 2009 / 13:36
kuma   
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=282695&lan=0
 

Ruský umělý horizont   9. 10. 2009 / 16:36
Jennik   
Diky moc, ale prave, ze vim, jak to v zasade funguje, jenze nejsem schopen to vysvetlit a popsat u jednotlivych tipu. Priznavam, ze to potrebuji do prace, ukazalo se, ze prave umele horizonty u Hindu a 17tek nefunguji korektne a chteli bychom to do pripadneho pristiho patche opravit. Mno, asi tak. Snad jsem ale dostal uspokojivou odpoved na ten horizont s tim "letadyklem".
Tak zdar, kdybys jeste neco nasel, nenech si to, prosim, pro sebe
 

Ruský umělý horizont   9. 10. 2009 / 13:54
sloťo
napr Mi24 ma nieco podobene ako ALbik, zavisi vsak ci ide o AGD-1 alebo ten druhy na ktory si neviem spomenut s oznacenim

http://vhtm.valka.cz/novinkyexponaty_soubory/obr/P1080400.JPG


na tomto obrazku je ukazatel zo systemu umeleho horizontu AGD-1, sklon vytvara bubon ktory sa pohybuje na oske, naklon siluetka lietadla, gulicka ustalenu zatacku, cerveny cudli- aretacia, tocitko dole nastavenie roviny sklonu, cierne cudo vedla aretacie je nastavenie osvitu aretacie, ked sa stlaci aretacia, svieti na cerveno, pokial pracuje okruh ustalenia umeleho horizontu, pokial zhasne je v rezime prace.

Ten druhy system, ktory pouziva L39 aspon u nas je spriahnuty so systemom RSBN, tam nie je oranicene pole na modru a hnedu, je to cele cierne a ma navyse v budiku packy, nieco podobne ako ILS, tie vsak uz nefunguju, oznacenie si vsak nepamatam, bude to nieco ako AGD-1 plus pismenka
 

Ruský umělý horizont   9. 10. 2009 / 21:32
Sláva
Trochu bych upresnil a doplnil:
Indikace umeleho horizontu muze byt trojiho druhu:
a) princip obrazoveho realismu - "letadelko" na pristoji je pevne a pohybuje se horizont - jako bychom se divali z kokpitu (zapadni horizonty)
b) princip pohyblive casti - pozadi je pevne a "letadelko" se na nem pohybuje a znazornuje polohu letadla vuci nemu - jako bychom se divali zvenku na letadlo
c) jejich kombinace - "letadelko" ukazuje kloneni a pozadi znazornuje klopeni
 

Ruský umělý horizont   9. 10. 2009 / 22:45
kosata
Pokud se nepletu, existují 2 základní typy horizontů:
Ten první, který se používal hlavně právě u sovětských letadel, je typu letadlo - země, to znamená, že ukazuje, co pilot cítí a hlavně v jaké poloze je letadlo vůči zemi.
Ten druhý, který se používá dnes úplně běžně, je typu země - letadlo, to znamená, že ukazuje polohu země (horizontu) k letadlu, tzv. to, co pilot vidí.
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 00:26
FSPilot   
A třetí, který ukazuje pilotu "pevný" pohled na zem a v jaké pozici je letadlo vůči té zemi (viz ty obrázky z AN2)
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 10:36
kosata
Dalo by se říct, že to je to samý, jako letadlo - země. Akorát ten, co jsem řikal já, je třeba v L-39 a ten tvůj je v tý An-2.
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 00:39
FSPilot   
Máš 3 typy
Už tu padlo všechno, já jsem na netu vyštrachal nějaké obrázky

1) Klasický umělý horizont, co známe ze všech dnešních západních mašin. Prakticky nahrazuje pilotovi pohled ven z kabiny (linie horzintu drží stejnou lini s reálným horizontem země).

2) Klasický ruský horizont (podle něj se lítá úplně jinak Náklon ukazuje úplně stejně, jako západní horizont, ale s tím, že čumák dolů se projevuje přesně opačně, než u západního horizontu. Často je k vidění v Z-142,Z-42/43 a bývá to viditelná koule v sazená do lože přístroje. Kamarád, co s tím lítá říkal, že ho učili stylem, že na ten horizont kouká jako na malou Zemičku. Když na ni kouká zhora (hnědá část), znamená to, že kouká směrem dolů. Když na ni kouká ze spoda (modrá), kouká směrem nahoru. Je to trošku zvláštní filozofie a můj názor je, že dá mozku mnohem víc zabrat si uvědomit okamžitou pozici, ale lítá se podle toho a lítalo se podle toho, takže to jde

3) Poslední (který znám a padlo to tady) je horizont, který nabízí pevný "pohled na věc" a je v něm znázorněno letadélko nebo něco tomu podobného a kroutí se to tam podobně, jako by někdo měl v ruce letadlo a ukazoval pilotovi, že např. teď to letadlo směřuje čumákem nahoru a pilot na to kouká z židle ve své normální poloze. Je to zase lehce nepřirozené, ale podle mého názoru je to snadněji lítatelné, než ten ruský
6440 B / 250 x 187 / umely_horizont_2.jpg
3906 B / 150 x 151 / umely_horizont_1.jpg
25572 B / 375 x 500 / umely_horizont_3.jpg
 1x  

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 02:00
kluk ušatá
No, ja nevim. Ja bych se asi nejlip zorientoval podle trojky, ale ono to je cely o prostorove predstavivosti, pak uz staci vedet kam je nahoru a kam je dolu.
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 09:09
SONP   
Mám zkušenost s letem se zakrytou kabinou s typem č. 2. A je pravda, že pokud jde o podélné klopení, stalo se mi opakovaně, že jsem reagoval opačně a teprv za chvíli mi to došlo.

A jinak v ruských dopravácích je zřejmě nejčastější typ č. 3, který je skoro všude kromě TU-154, kde je typ č. 1. Typ č. 2 jsem viděl snad jen na MiG-15, a pak na už zmiňovaných Zlinech.
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 10:10
dandee
Typ c.2 sa pouzival do MiG-15, neskor uz boli pouzite typ c.3 na vsetkych ruskych tryskacoch.Samozrejme zmodernizovane a s mnoho dalsimi ukazatelmi.
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 10:40
kosata
Dvojka vlastně pracuje na tom nejjednoduššim principu - koule v kapalině nebo něco tomu podobnýho.
Jednička a trojka už pracují myslim na principu gyroskopu.
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 10:51
FSPilot   
I dvojka musí mít nějaký gyroskop, protože při zrychlení nebo brždění by se ta koule hýbala a to by pak byl umělý horizont na dvě věci
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 11:20
kosata
No, tak stačeji tam vlastně jenom 2 jednoduchý gyra ke kouli. U těch dalších typů už je to složitější.
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 13:48
FSPilot   
Já žil v přesvědčení, že k funkci umělého horizontu stačí jenom jedno gyro
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 10:05
Stew
Mi-24 používá gyrovertikálu MGV-1SU s ukazatelem umělého horizontu ПКП-72, který používá princip "pohled letadlo > země", tak jako u západních strojů.

Naproti tomu Mi-8/17 používá umělý horizont АГБ-3(3K), který používá ruský způsob, tj. "pohled země > letadlo". A je to jak píšeš. Klonění se zobrazuje naklápěním té bílé rysky která je pořád uprostřed, zatímco linie horizontu je stále vodorovně s palubní deskou a nehýbe se. No a klopení se indikuje přesně jak jsi tipl, tj posouváním toho horizontu (páska) nahoru a dolů stejným způsobem, jako u západních mašin.

http://www.vrtulnik.cz/avionic/avionika2.htm
http://www.airhorse.narod.ru/aviagorizont/ag_indi/vzvs.html
http://civil-avia.org.ua/agb3.html

Tady jsem našel výpis některých ruských strojů a je vidět, že ty dva způsoby zobrazování střídají jak fusekle. Musel to být pro kočího možná mazec, přejít třeba po mnoha letech z jednoho na druhý
http://www.crown-airforce.narod.ru/technics/aviapribor/avgor_dannye.html
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 10:33
kuma   
Pořád je co se učit....
Omlouvám se za možná zcela začátečickou otázku - ale mohl by někdo jednoduše napsat co všechno je (a není) míněno výrazem "gyrovertikála" ? - v mých starobylých učebnicích se tento výraz nevyskytuje
Dík!
 

Ruský umělý horizont   10. 10. 2009 / 10:59
Stew
To bude nejspíš jen takové avionické hantec pro umělý horizont
Viz. "Gyroskop" tady:
http://www.e-automatizace.cz/encyklopedie.asp?Hledat=g
 

Ruský umělý horizont - co to je gyrovertikála?   10. 10. 2009 / 15:13
kuma   
Myslím, že nikoliv. Obecně "gyroskop" je vlastně jakýkoliv setrvačník, který se někde k něčemu používá - přesněji - využívá se vlastností gyroskopických momentů k něčemu konkrétnímu (letecké přístroje, lodní přístroje, navádění torpéd atd...)

"Gyrovertikála" je termín, který slýchám jen v souvislosti s ruskými vrtulníky , výjimečně (a nevím jestli správně) v souvislosti s ruskými letadly (navigačním systémem). Za ty roky, kdy to slýchám a (možná dobře, možná blbě) plus mínus tuším, co to je, si představuju, že jde o nějaký konkrétní setrvačník, sloužící jako základ intertní soustavy, na kterou jsou napojeny "zobrazovače" - třebas v podobě budíků, autopilota a tak podle potřeby.

V podstatě že umělý horizont - jako budík (ale stejně tak zatáčkoměr a gyrokompas), jak jej známe my, je vždycky krabice, kde je v nějakém kardanovém závěsu setrvačník (gyroskop) - a podle uspořádání těch závěsů pak budík ukazuje jako zatáčkoměr, kompas nebo umělý horizont.

Zatímco "gyrovertikála" - je setrvačník - "matka", kde pohyby a momenty jsou snímány nějakým jednotným systémem, který informace přenáší po drátech k jednotlivým budíkům. Ty už pak ale žádný vlastní setrvačník nemají - jsou to jen tzv. opakovače, zobrazovače.

No, ale třeba je to blbost.

Napadlo mne to, když tehdy došlo k tragické gavárii Mi-24 při návratu z Anglie nebo odkaď, závěr vyšetřování byl, že jim "vysadily obě gyrovertikály" - a tím pádem orientace nebyla možná... To vypadalo, ne že vypadl nějaký budík, ale že vypadlo něco, na čem závisí budíky všechny, autopilot a já nevím co ještě....

PS: viděli jste někdy takový mateřský gyroskop námořní bitevní lodi in natura? - doporučuji návštěvu křižníku Balfast v Londýně - tam jsou dva - a každej zvenčí vypadá, jak těžkej bronzovej kotel na vaření polívky pro 500 vojáků - a uvnitř je ten supersetrvačník, řekl bych velkej jak na parní lokomobile
 

Ruský umělý horizont - co to je gyrovertikála?   10. 10. 2009 / 15:54
Stew
... čili vlastně bedna bez displeje se soustavou gyroskopů, která poskytuje signály pro palubní zobrazovače, které jsou jen elektrická ukazovátka bez vlastních setrvačníků.

Jedna oddeklovaná:
http://www.ion.org/museum/item_view.cfm?cid=1&scid=16&iid=41
 

Ruský umělý horizont - co to je gyrovertikála?   10. 10. 2009 / 20:24
pilot_master   
ten prístroj vyzerá na prvý pohľad draho, ťažko a presne!
 

Ruský umělý horizont - co to je gyrovertikála?   10. 10. 2009 / 17:21
Sláva
Gyrovertikála je defakto vylepšený umělý horizont, ke kterému je přidán dodatečný rám. Pokud se totiž u běžného UH vedlejší osa rámu nakloní o 90°, dojde k sesouhlasení os UH a celý systém se roztočí okolo svislé osy, čemuž se říká ztráta stupně volnosti a systém je tak nepoužitelný. Tomu u gyrovertikály brání onen další rám.
Gyrovertikála má ještě korekční mechanismy (rtuťové nebo elektrolytické), které zpřesňují polohu vertikály. Poloha gyrovertikály je snímána a dále zpracovávána (ADC apod.).
Na závěr ještě schematický obrázek.
16948 B / 400 x 367 / gyrovertikala.jpg
 1x  

Ruský umělý horizont - co to je gyrovertikála?   10. 10. 2009 / 17:36
Stew
Nó, pěkné kotlíky na tom Belfastu, pěkné!
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HMS_Belfast_-_Gyro_compass_room_1.jpg
 

Ruský umělý horizont - co to je gyrovertikála?   11. 10. 2009 / 20:19
kuma   
Ad Sláva - to je ono! tenhle detail mi chyběl k pochopení, mylsím, že teď je celkem jasný rozdíl mezi umělým horizontem a gyrovertikálou.

Ad Stew - Belfast - ANO! To jsou ti mí miláškové!

Ad "Vertical Gyro" (na jednom obrázku v odkazu výše) - myslím, že jde o trochu jiný problém: v zásadě jsou tři přístroje, které používají setrvačník - gyro:

- zatáčkoměr
- směrový setrvačník
- umělý horizont

Fór v rozdílu těchto tří přístrojů má dvě dimenze:
1. počet rámečků kardanova závěsu a 2. směr osy otáčení setrvačníku.

-- zatáčkoměr má jen jeden rámeček - a osu otáčení vždy příčnou - a tak v zatáčkách gyroskopická síla ten rámeček naklání doprava - doleva - a to je to, co ten zatáčkoměr ukazuje.

-- směrový setrvačník ("džajro") -- má o jeden Kardanův rámeček (závěs) víc, takže místo naklánění se celá klec otáčí kolem svislé osy - to se pak přenáší na číselník kompasu. Nicméně setrvačník sám má pořád má osu vodorovnou, jako v zatáčkoměru. Liší se tady pouze stupněm volnosti.

-- umělý horizont má rámečky 3 - takže se může točit kolem dokola, ale finta je v tom, že setrvačník (i toho nejjednoduššího) umělého horizontu má osu otáčení SVISLOU (vertical gyro). To je taky důvod, proč by se měl roztáčet v aretované poloze - aby se roztočil s osou ve správném směru - a až po dostatečném roztočení, když tuto polohu udrží sám, "vypustit".

Z příspěvků tady od vás je tedy zřejmé, že "Vertical Gyro" ještě není gyrovertikála, ale je to jedna z podmínek, aby přístroj funkci gyrovertikály mohl plnit.

Za další - taky z tohoto vyplývá, že ty šílené kotle na belfastu nejsou gyrovertikály, protože tam jsou to zjevně (a pouze) gyrokompasy - tedy setrvačníky s vodorovnou osou otáčení v závěsu se dvěma stupni volnosti

 

Ruský umělý horizont - co to je gyrovertikála?   11. 10. 2009 / 20:24
Sláva
Přístrojů využívajících setrvačníky je víc, namátkou bych přidal třeba INS a AHRS Tam už ale jde o vícero setrvačníků, které plní malinko jinou funkci.
 

Ruský umělý horizont - co to je gyrovertikála?   11. 10. 2009 / 20:51
kuma   
Musím sám sebe opravit - přečetl jsem si doprovodný text k tomu "Vertical Gyro" od Honeywellu - a s ohledem na uspořádání a účel to asi právě skutečně bude "gyrovertikála" tak jak tady o ní píšem... Ale všeobecně dík za rozšéření obzorů
 

Ruský umělý horizont - co to je gyrovertikála?   11. 10. 2009 / 21:30
Stew
Nápodobně
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ