| | | Block to block - jak měřit 25. 9. 2009 / 22:09 | |
| | Ahoj,
zeptám se, jestli někoho něco nenapadne.
Čas letu či chcete-li doba letu se z hlediska cestujících uvádí jako BLOCK TO BLOCK TIME. Čili od vyjetí ze stojánky do zastavení na stojánce. FSPAX to řeší tak, že jakmile se odbrzdí parkovací brzda tak se to spustí, jakmile se aktivuje tak se to zastaví. Jednoduché, leč nešťastné. Pokud mne paměť neklame, některé postupy zcela regulerně aktivují parkovací brzdu i po odjetí ze stojánky, třeba při motorové zkoušce, deicingu, čekání na HP atd, což pak dělá FSPAX problémy.
Přiznám se, že jediné smysluplné řešení snad je nechat to na obsluze (stisk čudlíku, volba v menu) s následnou kontrolou že letadlo stojí na zemi.
Cokoliv jiného má nějaké "ale".
Nepřemýšlel jste nad tím někdo? |
| |
|
| | | Block to block - jak měřit 25. 9. 2009 / 22:34 | |
| | A nezačne se v FSPax block to block počítat v momentu zavření dvěří a přestane počítat jejich následným otevřneím v destinaci? |
| |
|
| | | | Block to block - jak měřit 25. 9. 2009 / 22:57 | |
| | Teď jsi mně začal viklat, ale na 90% je to s parkovací brzdou. Navíc by to s dveřmi bylo špatně, v letovém řádu je off-block time (aspoň se to tady tak kdysi probíralo), což by oproti dveřím mohlo být klidně třeba o 10 i více minut jinak. . |
| |
|
| | | | | Block to block - jak měřit 25. 9. 2009 / 23:02 | |
| | Možná je to na odletu parkovací brzda a na příletu dveře. Nezdá se mi, že v destinaci by se zatažením prakovací brzdy končilo počítání času. Vyzkouším |
| |
|
| | | | | | Block to block - jak měřit 25. 9. 2009 / 23:28 | |
| | No, není to tak přesné. Vzhledem k tomu, že PAX nevystoupí, dokud nejsou aktivní Parking Brakes. Takže ano, na odletu "odšpalkováním", na příletu použitím Parking Brakes a otevřením dveří. |
| |
|
| | | | | | | Block to block - jak měřit 26. 9. 2009 / 07:36 | |
| | Tak teď jste mně totálně zblbli.
Konkrétně - ČSA OK0024, "odlet" z LKPR v 11:20, "přílet" LKMT v 12:20, letadlo ATR42.
Ve FSP je nastaveno 60 minut.
Začnu někdy v 11:00, po nastoupení zavřu dveře, nastartuju motory a provedu nastavení FMC a další checklisty před pojížděním, uběhne odhadem tak 15 minut, pokud to dělám poctivě. Parkovací brzda MUSÍ být stále aktivní.
V 11:20 vypnu parkovací brzdu a FSP začne počítat. Teď by mohl přijít do hry další čas, čas přiděleného slotu, ale to nechme stranou. Přiletím do Ostravy, dojedu před terminál na stojánku, zastavím. Nyní by mělo být přesně 12:20 a FSP by měl PŘESTAT počítat. Což podle mně udělá, pokud aktivuji parkovací brzdu. Následuje tuším minuta chladící prodlevy na minimu, povypínání nepotřebných přístrojů, vypnutí motorů - uběhlo nám několik minut od zastavení. A teprve TEĎ otevírám dveře.
Tak kdy to ten FSPAX odpíská? A je skutečně pravda že správné časy jsou od odjetí po zastavení? |
| |
|
| | | | | | | | Block to block - jak měřit 26. 9. 2009 / 08:13 | |
| | nevim jak FSPax fro FSX, ale ten muj pro 2004 to pocita od brzdy do brzdy. Mel bys tam mit moznost videt ministatus, takove male modre okenko a v nem se zobrazuje zbyvajici cas. Ja jaksi po vyjeti stojanky parklovacku uz neaktivuju, pouze az v cilove destinaci na miste, ale muzu Ti to zkusit overit, jak to pocita pri zapnuti parkovaci brzdy jeste pred vzletem z vychoziho letiste ... |
| |
|
| | | | | Block to block - jak měřit 26. 9. 2009 / 08:14 | |
| | FS PAX pocita cas opravdu a jen "od brzdy po brzdu". Jen jde o to pochopit jak. Pokud stojim na stojance, mam aktivovane PAXy a nechtene odbrzdim, v tu chvili uz zacnou pocitat block2block cas. Nehlede na to, jestli se zacnu pohybovat nebo ne. Rekneme, ze po tomhle zacnu pojizdet a na HP budu kvuli provozu cekat 10 minut, a zapnu parkovaci brzdu. V tuhle chvili mi PAXy NEUKONCI pocitani casu a tim padem cely let...block2block cas bezi dal, to znamena, ze nez odletim si muzu zabrzdit kolikrat chci tak jak je to spravne. Jedine, co neni domyslene je, ze pokazde, kdyz zabrzdim, tak se do reportu pro OFF BLOCK zapise cas posledniho odbrzdeni (cili treba toho posledniho na HP), cili nezustane ten, ktery byl v dobe PRVNIHO odbrzdeni na stojance, ale to je detail, pokud ten cas potrebujete, staci si ho zapsat.
Druha kapitola je to po pristani. Jakmile pristanu, PAXy jakekoliv zabrzdeni povazuji za konecne a prestanou pocitat cas. Mohu pak jeste odbrzdit a pojizdet dal, ale cas se uz nehne a letuska zacne odrikavat posledni sbohem kastanum. To znamena, ze PAXy opravdu zasatvi cas jen a pouze v zavislosti na aktivovane brzde PO pristani, ne driv. Taky to teda znamena po pristani nikde nebrzdit a na pripadne zastavce nekde behem cesty na stand stat jen na brzdach. |
| |
|
| | | | | | Block to block - jak měřit 26. 9. 2009 / 08:41 | |
| | Díky oběma za detailní vysvětlení, mně šlo spíše o to jak to má být v reálu. Zkouším si udělat takový jednoduchý plugin pro XPLANE a když se s tím trápím tak bych to chtěl aspoň mít dobře. Proto mně překvapilo když kluci říkali Dveře/Dveře či Parkovačka/Dveře. Já si pávě pamatoval to Parkovačka/Parkovačka. |
| |
|
| | | | | | | Block to block - jak měřit 26. 9. 2009 / 08:55 | |
| | Myslim, ze uplne spravne je OFF-BLOCK pocitan od doby, kdy se ero zacne pohybovat VLASTNI SILOU, cili po u konceni pushbacku a nahozeni motoru. ON-BLOCK je pak cas, kdy aktivujes parkovaci brzdu, a uz se nebudes pohybovat, vypnes motory a stojis na spalkach. Otevreni dveri s tim nema nic spolecneho. |
| |
|
| | | | | | | | Block to block - jak měřit 26. 9. 2009 / 11:46 | |
| | Nechci se dohadovat, ale mám pocit, že off block je čas, kdy letadlo zahájí pohyb a je lhostejno, zda se jedná o pushback, powerback nebo prosté vyjetí ze stojánky na vlastní pohon. |
| |
|
| | | | | | | | | Block to block - jak měřit 26. 9. 2009 / 12:01 | |
| | Kdyz to ted rikas, taky mi to prijde logictejsi, ja jen, ze sem to nekde kdysi zaslech, ale mozna se to nevztahovalo primo k offblock casu. |
| |
|
| | | | | | | | | | Block to block - jak měřit 26. 9. 2009 / 12:06 | |
| | No jistej si tím nejsem, ale žiju v tom, že to tak je.
Chtělo by to názor nějakýho rampíře z Prahy (to není projev pragocentrismu, ale přece jen, nevim, kde jinde v republice mají ještě push back.. ) |
| |
|
| | | | | | | | | | | Block to block - jak měřit 27. 9. 2009 / 11:52 | |
| | Nejsem sice z Prahe ani rampíř, ale BLOCK časy se opravdu počítají od prvního pohybu ze standu/gatu po zastavení tamtéž a je jedno jestli je to díky pusbacku, towingu nebo vlastní silou. Krom toho si ten čas stejně určujeme sami (po intercomu ground crew nebo po rádiu handling agentuře) a dost často se tak používá pro OFF BLOCK čas kdy se fyzicky zažádá o push a/nebo start nebo je schválený (speciálně pokud se spouští ještě na standu).
Což má někdy v reálném provozu zajímavé následky, protože od OFF BLOCK času se zejména odvíjí dochvilnost dané aerolinky (bedlivě sledované a hodnocené On Time Performance) a spousta papírování kolem toho (využívání airport slotů, standů, atd.). Je tak někdy dost úsměvné, když má třebas někdo vzdálenější slot kvůli provozu na Evropou, ale vyžádá o push na čas (tím se opticky dodrží off blocks) a pak s tím zaparkuje, nebo se nechá odtáhnout někam na remote stand a tam čekají Tohle je specialita třebas Ryanairu nebo easyJetu - jejich lety pak vypadají papírově načas, přesto že jsou pak ve výsledku pozdě |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Block to block - jak měřit 27. 9. 2009 / 11:55 | |
| | amen.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Block to block - jak měřit 27. 9. 2009 / 12:23 | |
| | Velmi děkuji za detailní vysvětlení z praxe. |
| |
|
| | | Block to block - jak měřit 27. 9. 2009 / 22:16 | |
| | FSPax rozhodně konec letu počítá až po zabrždění era po přístání, nebo po emergency. Takže na dokud nevzlétneš (např. na HP) klidně park-brake dát můžeš a FSPax ti poběží normálně dál. Problém je když třeba po přistání dlouho stojíš kvůli nějakému jinému trafficu při taxi. |
| |
|
|