| | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 13:00 | |
| | Mám dotaz, musí mít pilot, který létá s vrtulníkem záchranné služby jako střední zdravku nebo mu jen stačí nějaký týdenní zdravotnický kurz?? |
| |
|
| | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 13:04 | |
| | Myslím, že pilot zdrávku rozhodně mít nemusí.. Od toho jsou tam doktoři.. Nějaký kurz jistě mít bude.. To má třeba i řidič záchranky.. |
| |
|
| | | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 13:57 | |
| | | |
|
| | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 15:10 | |
| | Jéžiš, jak já bych chtěl bejt mladej a zdravej. |
| |
|
| | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 21:24 | |
| | Myslím, že pilot vrtulníku má milión jinejch úkolů, než se motat do práce zdravotníkům. Nejsem si jist, ale myslím, že žádný záchranářský kurs mít nemusí. |
| |
|
| | | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 21:27 | |
| | no, tím kurzem si nejsem uplně jistej, ale známej lítá u alfy a řikal, že u zásahů asistujou. takže nějaký minimum mít musí |
| |
|
| | | | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 21:57 | |
| | Moc tomu něvěřím a nemá to žádnou logiku.Předpokládám, že málokdy namístě vypínají mašinu - což vylučuje, aby se pilot vůbec pohnul z kokpitu.A i kdyby to vypínal, tak předpokládám, že bude dávat bacha, aby se se šmiglem něco nestalo - a i kdyby se nedej bože "aktivní" pilot do něčeho na zemi zapletl, tak hrozí, že se poraní...atd... a je vymalováno - otázka je, jestli lítají ve 2, nebo pilot jen sám + zdravotníci???Notabene, od doktora nebo sestřičky se nečeká, že s tím šmiglem v nouzi odletí, tak proč by měl pilot zachraňovat a oživovat, když tam má nejmíň 1 doktora???? |
| |
|
| | | | | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 22:02 | |
| | no protože někdy je prostě potřeba, aby pomohl. já sem si to nevymyslel vole |
| |
|
| | | | | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 22:14 | |
| | ty voe, ty tady neco obhajujes a v podtstate jen neco co si myslis |
| |
|
| | | | | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 23:42 | |
| | Si nikdy nekoukal na Medicopter 117, se podívej jakej je pilot podržtaška a kolikrát leze z mašiny |
| |
|
| | | | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 00:05 | |
| | ..když já na pohádky nekoukám...)) |
| |
|
| | | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 00:16 | |
| | Nevím, jak u nás, ale v rakouských Alpách jsem se dvakrát nachomýtl do míst, kde ležel zraněný lyžař a čekal na vrtulník.
Na místě byli nejprve jacísi maníci s overaly "Slope Guard", kteří přijeli na lyžích, ohradili prostor pro přistání páskou. Potom přiletěl vrtulník, přistál, vypnul. Oba piloti poté poskytli nutné vyšetření (včetně např. kapaček, fixací páteře, viděl jsem i otevřenou zlomeninu kterou zaopatřili..) naložili do vrtulníku, nastartovali, odletěli.
Vzhledem k tomuto pozorování bych řekl, že piloti by měli mít minimálně nějaký kurz, který ale dalece přesáhne např. kurzy první pomoci, a nedivil bych se ani doktorskému titulu.
|
| |
|
| | | | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 08:21 | |
| | Nemůžeš srovnávat různý systémy - v Rakousku je několik provozovatelů a některý lítaj s doktorem, některý bez. V USA taky přijedou hasiči a defibrilujou, zaintubujou, daj na dejchák... u nás by to bylo nemyslitelný. Myslím ale, že se bavíme o poměrech u nás.
Taky nejde srovnávat systém armádou zajišťované LZS, kdy (jak je též psáno o kousek níž) jsou v posádce buď dva k vrtulníku a dva k pacientovi (AČR/W-3A: pilot a borťák versus doktor/ka a záchranář/ka) - nebo u jiných provozovatelů (Alfa, Delta) se z důvodu kapacity stroje lítá jednopilotně (EC-135 atd. - posádka jsou jen 3 i s pilotem).
Taky jsem viděl řadu zásahů, sám předával a přejímal z/do vrtulníku pacienty. Jistě, i u nás se vrtulník většinou vypíná, podstatně víc času trvá zajistit pacienta a stabilizovat oběh a dech (15-45 min nejčastěji) - než nahodit mixér (3 minuty...). Taky jsem mockrát zažil, že pilot (v posádce bez borťáka) pomáhá zdravotnickému týmu, nese brašnu, pomáhá naložit nosítka, drží to či ono - ale pokud je v místě současně další posádka (pozemní... randez-vous), tak si hlídá mixér a aktivně se sám poskytování první pomoci neúčastní. Když je pacient naložen, tak mu při nahození vrtulník zvenčí hlídá záchranář (paramedik, sestra). Ten pak naskočí poslední a letěj.
A to všechno je hezký, ale neřeší to základní položenu otázku, zda pilot musí mít kurs první pomoci. Podle mého může mít, ale nemusí... asi záleží na provozovateli. Nevím o tom, že by to řešil nějaký zdravotnický předpis - fór je v tom, že řidiči DZS jsou součást systému - zdravotničtí zaměstnanci. Kdežto u LZS zdravotnický sektor dodává doktora, sestru, záchranáře, paramedika... a letecká společnost (případně policie, armáda) dodává stroj a letecký personál - a to je, myslím, rozdíl.
(a jestli to tu nerouzlouskne ňákej kolega - profík, zkusím to oficiálně zjistit) |
| |
|
| | | | | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 09:03 | |
| | Zdravím doktore.
Já myslím že bude nejlepší když to zjistíš rovnou officálně, protože tady se o tom můžem tak aokrát dohadovat.
Pokud si ale dobře vzpomínám, tak myslím že zjistíš, že pilot LZS musí mít stejné zdravotnické vzdělání, jako řidič "rychlé".
Pokud to tak není, tak mi selhala pamět. |
| |
|
| | | | | | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 09:12 | |
| | Tak na Slovensku musi mať kurz, to viem určite z prvej ruky .) |
| |
|
| | | | | | | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 11:51 | |
| | no a ti naši taky jsem ted zjistil |
| |
|
| | | | | | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 12:21 | |
| | No tak jste byli rychlejší, tak asi jo, proč ne, nevěděl jsem to. Je pořád co se učit a dozvídat
PS: ale s tou navigací, jak se dole píše, to je sice fakticky pravda (kde je tohle a kde támhleto), ale rozhodně (!) ani doktoři ani paramedici nemají žádný letecký výcvik (kurs první navigační pomoci). Občas i tzeď lítaj doktoři (doktorky), kteří jsou rádi, že se nakonec přistane |
| |
|
| | | | | | | | Pilot LZS a kurs první pomoci 15. 9. 2009 / 09:27 | |
| | Takže jen přidám z ověřených zdrojů, že je to tak, mýlil jsem se.
Piloti LZS i soukromých provozovatelů absolvují poměrně obsáhlý zdravotnický kurs, sice zaměřený na LZS, ale rozsahem srovnatelný, jako bývají kursy pro řidiče RZS/RLP. |
| |
|
| | | | | | | | | Pilot LZS a kurs první pomoci 16. 9. 2009 / 15:49 | |
| | Oh, mé ego vyrostlo do závratných výšin ) |
| |
|
| | | | | | | | | | Pilot LZS a kurs první pomoci 16. 9. 2009 / 17:25 | |
| | | |
|
| | | Pilot LZS 13. 9. 2009 / 23:24 | |
| | Pilot sem tam něco pomůže, podrží, zvedne a tak, ale jinak si raději hledí svého a já se mu nedivím. Zajímavější je, že někteří doktoři bravurně zvládají roli druhého pilota. |
| |
|
| | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 00:38 | |
| | Pilot je od toho, aby je dostal z místa A do místa B a nic jiného neřeší. Od toho je tam palubák - jakožto pomocník doktorů a samozřejmě doktoři. |
| |
|
| | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 09:14 | |
| | Fotky opravdu hezké.Teď k tvému příspěvku, né všude u nás zajišťuje LZS armáda, která si může dovolit palubního technika.
Taky si uvědom kde všude provozuje armáda LZS, kde LSPČR a kde soukromí provozovatelé.
Kdo jaké vrtulníky provozuje, kolik je v nich místa a podobně. Není to tak dávno co sloužil LZS AS355, kde byl problém dostat pilota, doktora, sestru/záchranáře a pacienta.
Dnešní ECčka jsou o něco větší, ale zas o tolik to není ;o) |
| |
|
| | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 09:19 | |
| | musi mit zdravotnicky vycvik-pri vetsim zasahu pilot pomaha atd..opacne zas zachranar a lekar pomahaji napr.s navigaci. |
| |
|
| | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 18:39 | |
| | Pilot výcvik podobný záchranářskému mít nemusí, jak bylo napsáno, jeho prací je zhodnotit stav počasí k letu, vlastní let a pod. Když nechce, nemusí ani pacienta vidět, od toho jsou tam jiní. Stejně s navigací, stavem vrtulníku apod. Když nebudu chtít, nemusím se lautr o nic zajímat, nastoupím, vystoupím, ošetřím, naložím, letím, vyložím, předám, vykážu. Takto to sice asi dělá málokdo, ale níkdo tě nemůže nutit. Tady ( v Alpách ) jsou posádky složeny z pilota, který jen letí, záchranáře - Bergwacht a většinou doktora. Na sezonu si nás najímají privátní provozovatelé LZS. |
| |
|
| | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 19:55 | |
| | Ty teď lítáš v Alpách? Přidej ňákou podrobnost... |
| |
|
| | | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 20:04 | |
| | Jo, jako hadr na holi, jako správný neposeda taky částečně od 1.11. zpět na K1 v Praze. Nějak mi tam ta budka přirostla k srdci. |
| |
|
| | | | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 20:10 | |
| | Tak tohle někteří z nás slyší velice rádi ) |
| |
|
| | | | | | | | Pilot LZS 14. 9. 2009 / 20:28 | |
| | Pilotka z Airbusu co mám doma to říká taky, vzácná shoda
Ještě k tomu létání lékařů v Alpách. Možnos nechat se najmout jako lékař LZS přes sezonu není větší potíž. Zvláště Rakousko přes zimu obsazuje několik středisek navíc a hledají lékaře na tuto práci. Nejobtížnější je papírování v rámci EU, to zrovna řeším, ale paradoxně obráceným směrem. To je na dlouhé povídání a moje čeština pomalu slábne a bojím se, že tady dostanu pucunk. |
| |
|
| | | | | | | Pilot LZS 16. 9. 2009 / 14:42 | |
| | Aaaa vida, dochtor zpátky na místě činu Dobré zprávy |
| |
|
|