| ![](/img/tree_first_line.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 11. 9. 2009 / 20:16 | |
| ![](img/nic.gif) | Po mnohých rokoch IFR simulátorového lietania na dopravných lietadlách som si vyskúšal fotorealistické scenérie. Je všeobecne známe, že tieto scenérie vyžadujú pomalšie lietadlá a tak som si nakoniec dostal k Cessne 182 od Carenada a k porovnávacej navigácii so všetkým, čo k tomu patrí – príprava mapy, zakreslenie trate, vyznačenie orientačných bodov, výpočet znosu vetrom atď. Takže som vytiahol svoj starý navigačný trojuholník, počítadlo DR2, ktoré som z nostalgie kúpil na burze, našli sa aj nejaké mapy (keď nie sú letecké, postačia aj iné, hlavne, aby boli podrobné). Scenérie sú buď komerčné (napr. Megascenery NC, alebo NY), alebo od jednotlivých tvorcov, napr. menej dokonalé, ale rozsiahle fotorealistické scenérie Talianska od Fulvia Mazzokana. Pri letoch je možné, samozrejme, používať VOR, ADF, či GPS, ale to by už nebolo celkom fér a obyčajný magnetický kompas, rýchlomer a hodinky by mali stačiť. Budete odkázaní sami na seba, ak si nastavíte menej priaznivé počasie, let bude o to zaujímavejší. Keď máte záujem, zkúste a uvidíte...
|
| |
|
![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 11. 9. 2009 / 21:17 | |
| ![](img/nic.gif) | .. tak to je nostalgie jak svina ))) A tohle si predstav v MiGu, na nizkem navigacnim, vyska 150 metru nad terenem, rychlost 600kmh, a jen cara na mape, kompas, smerniky od ARK, kurz a stopky, nebo normalni navigacni, vyska cca 4 kilometry a rychlost 800... ))) A po mnoha letech ve Sky cmelaku, z Kosic do Trencina na Pohodu, rychlost 120 - 160, jen s carou na mape a jen srovnavaci orientace, pac udrzet na cmeldovi konstantni rychlost se moc neda, kompas v predni a zadni kabine rozdil 20 stupnu - tedy pomalu orientace podle slunce je presnejsi, ARK neni, 50 - 100 metru nad terenem (starej praskar vepredu mel zavrate ) a trefis Trencin napoprve a dokonce celou dobu vis kde jsi Nekecam!!!! ))) A ani jednou jsem se na krizovatce nemusel koukat na smerniky na cestu )))))))
Peace, brothers!
P.S. to je jak z pohadky, ze nekdo jeste lita podle srovnavacky A nepouziva GPS, neboli Gde Preboha Som? ))) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 11. 9. 2009 / 21:31 | |
| ![](img/nic.gif) | Hmm, clovece me ten cmelak naucil litat podle lesu a to i na obyc ICAOvce. Proste tak nejak vic vnimas ty stromy okolo... |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 11. 9. 2009 / 21:53 | |
| ![](img/nic.gif) | No, občas tak někdo lítá
Nevím, jak jiní instruktoři, ale ten můj má při letech ve dvojím sice gps zapnutou, ale tak abych na ní nic neviděl, má jí trvale na st-by nebo na nějakých jiných obrazovkách - a pouze když chce doložit argumentem, že jsem zakufroval a chce mne za to bít, tak jí přepne na navigační display, buší do ní prstem a huláká: "Koukej kde seš ty a kde je čára!" - je to drsně roztomilé - ale přimělo mne to skutečně při sólových navigacích mít mapu pořád pod levým palcem a (fakt potvrzuju) tu gps jsem si nezapínal a našel jsem to vždycky nakonec s několika smyčkami a obloučky fakt akorát podle té 500 ICAO - a byl to fajn pocit ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 12. 9. 2009 / 12:59 | |
| ![](img/nic.gif) | To berete jako nějakou raritu Já srovnávačkou lítám běžně, když můžu Tady kolem těch kopců nebo severně republiky je to úplná pohoda. Z LKHK do LKRO jsem s C172 letěl naprosto v pohodě jen s prstem v půlmilionce bez přípravy a trefil jsem naprosto v pohodě A když se instruktor probudil a zařval "kde jsme?!", tak jsem ukázal mapu, do ní prstem, řek jsem "tu" a letěli jsme spokojeně dál ![](images/smile/08.gif)
Sviňárna je to v rovinatých oblastech, ale dá se to taky. Jen je to trošku náročnější ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 12. 9. 2009 / 13:02 | |
| ![](img/nic.gif) | Maďarsko by bolo na srovnávačku docela blbé ![](images/smile/01.gif) ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 12. 9. 2009 / 13:04 | |
| ![](img/nic.gif) | A co třeba Holandsko?![](images/smile/01.gif) ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 12. 9. 2009 / 14:12 | |
| ![](img/nic.gif) | To by byla pecka no ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 12. 9. 2009 / 15:21 | |
| ![](img/nic.gif) | bolo by to jednoduché až sa ti bude zdať že máš pri sebe "trochu viac" lietadiel tak si blízko Amsterdamu ![](images/smile/01.gif) ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 12. 9. 2009 / 21:48 | |
| ![](img/nic.gif) | Madarsko jde, ale treba nejaky casti Slovinska jsou na presnost docela dost zajimavy ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 12. 9. 2009 / 13:37 | |
| ![](img/nic.gif) | Pokud to mohu vrátit zpět do simulátoru:
Chce to ortofoto (nebo opravdu dobře udělané celly). A samozřejmě mapu nebo místní znalost. Já to dělám stejně jako Pete, akorát přiznám se, že s tím snosem větru jsem se zatím nezabýval. Jinak lítám jenom realné počasí.
Okopíruju příslušný kousek ICAO mapy, zakreslím trasu, vypočítám časy, zapíšu navigační štítek a letím. Většinou ještě přidám na "plochou" ortofoto scenérii "význačné orientační body" - hrady, komíny, kostely a tak.
Teprve teď začínám zkoumat jak vlastně funguje v XPL GPS. Doteď jsem lítat (VFR) jenom srovnávačku. |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 12. 9. 2009 / 14:24 | |
| ![](img/nic.gif) | Tady něco smrdí. ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 12. 9. 2009 / 16:02 | |
| ![](img/nic.gif) | spíš naopak tohle by mělo být bráno jako jedna z nejzákladnějších dovedností pilota. V tom žádná výjmečnost není... obzvlášť u takových kopců, jako jsou Beskydy nebo Jeseníky ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Porovnávacia navigácia – mám rád klasiku 12. 9. 2009 / 21:47 | |
| ![](img/nic.gif) | | |
|
|