| | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 10:50 | |
| | Ahoj,
prosím Vás mám dva dotazy ohledně přistávání letadel na RWY31 a RWY24.
Nejprve bych se rád zeptal proč všechna letadla ve fázi vyrovnávání na ILS Approach RWY31 nalétávají tak trochu zprava. (viz obrázek). Dřív byla letadla už v ose dráhy a já je mohl pozorovat krásně z boku. Teď mi to lítá přesně nad barákem a nemůžu ráno dospat.
Další dotaz se týká RWY24, když RWY31 nepoužívají dopravní letadla. Ale právě jsem několikrát pozoroval, že letadla byla jako kdyby v ILS na 31 ve výšce okolo FL9000 a potom před Vltavou stáčí do Downwind dráhy 24 a pokračují dál po okruhu na finále RWY24. Je to jen prostě využívaní ILS 31 na přiblížení k Praze?
Díky za informace. |
| |
|
| | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 10:56 | |
| | co se týče toho nalétávání z boku, posuň tu šipku o 3 majle dozadu a máš to krásně správně. Záleží prostě, jak si je ATC odvektoruje před FAF, odkud přiletí atd.
Ne, mrkni se na STAR pro rwy 24 (BODAL2S třeba) a najdeš prozaický důvod té zatáčky |
| |
|
| | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 10:59 | |
| | Myslím, že správná odpověď, proč nejsou v současnosti letadla "vidět z boku" je, že ILS RWY31 je mimo provoz a létá se přiblížení VOR DME. Toto přiblížení využívá letu po radiálu majáku OKL a tento radiál je trochu severněji , než ILS a proto letadla jsou "posunuta více k městu".
Stav potvrá do 17.9.. |
| |
|
| | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 11:28 | |
| | Aaha, tak tim je to jasné. Díky, tuhle informaci jsem nějak nezaregistroval. |
| |
|
| | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 11:58 | |
| | no já jsem koukal na atisku, a bylo tam jen VOR DME to mi bylo divný, ale stejně to lítám ILS :-/. |
| |
|
| | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 12:13 | |
| | A proč nelítáš VOR/DME? |
| |
|
| | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 12:33 | |
| | na to jsou potřeba mapy neblázni! |
| |
|
| | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 12:37 | |
| | Přesně, to už radši hodim visuál. Ne, fakt, sranda musí být. |
| |
|
| | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 12:58 | |
| | mimochodem bežně jetům tady na 31 vizuál nepovolujou ale teďko jo.. tak občas si to tu nějákej pilot pěkně vychutná nad sídlištěm |
| |
|
| | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 17:51 | |
| | VLM2Z to je důvod,protože příletová vede až na OKL |
| |
|
| | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 10:57 | |
| | kua FL9000 je dost ale k věci. školy teda nemám, ale podle mě lítaj prostě a jednoduše po příletovkách |
| |
|
| | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 11:00 | |
| | Ikdyž jsem právě bodal2S zažil jen jednou airbusem Travel service letos v létě při letu z Kréty. Jinak vždy jsme měli dct rovnou na rasim.Abych řekl pravdu, taky jsem myslel že jdeme na 31 ale pak šup doleva, po levé straně bylo vidět prahu a v dáli letiště tak jsem usoudil, že jdeme na dvačtverku bodalem. |
| |
|
| | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 12:54 | |
| | jak píše PavelS lítá se VOR/DME ne ILS díky tomu, že stroje a pracanti na prahu dráhy 13 (konec 31) narušují ochranný prostor localizeru. Osa dráhy má kurs 305° ale teď ji nalítavaj pomoci VORu OKL v 300°, takže ta finální fáze přiblížení vede nad neobvyklými místy.
Ted mě tak napadá. Nejde v praxi provádět přiblížení pomoci GP ? Když byl na rwy13 zastíněný GP lítalo přiblížení pomocí localizeru a DME. Asi nejde využít v letadle VOR OKL s GP pro 31, tak aby se usadilo v obou těch rovinách, že? případne NDB-GP .. jen taková moje polemika |
| |
|
| | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:08 | |
| | Na tohle asi nebudou dělány systémy, ale jako reference by to možná šlo Naladíš na a letíš pomocí VORu a podle GP klesáš a jen kontroluješ výšky Zajímavá úvaha, ale moc si to nedovedu představit v praxi, jak tohle všechno dostat na jeden display |
| |
|
| | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:21 | |
| | Podle mně to nejde, protože GP a LOC jsou jeden systém a ten když je oficiálně mimo provoz, tak ho nejde použít. Nemůžeš vědět, jestli to neukazuje blbosti. Tohle by si podle mně žádný pilot nelajznul letět podle něčeho co je mimo. Pak na to naváže řetězec událostí a je to v háji... Jako vždy |
| |
|
| | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:25 | |
| | to neni pravda... dá se vypnout |
| |
|
| | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:57 | |
| | Každý má ale svou vlastní frekvenci - nemám ani ponětí, jak to dokážou udělat, že naladíš jen jednu frekvenci (LLZ) a chytne to i GP, ale GP funguje tuším ve stejném pásmu, jako NDB Ale jinak souhlasím Mě to třeba nikdy nenapadlo, jen si hraju s tou myšlenkou Stejně netuším, jak by to šlo v cockpitu realizovat Na přístroje, pokud bys nepoužil aspoň 2 oddělené systémy to nedostaneš A komu by se při přiblížení schtělo sledovat svoje přístroje a další posunuté o metr vedle |
| |
|
| | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 14:11 | |
| | frevknece gp je v uplne jinem rozsahu, nez ndb.
a jak to dokazou? je to upljne jednoduche. je pevne dana tabulka, kde kazde mozne frekvenci ILSu je odpovidajici hodnota frekvence pro GP. |
| |
|
| | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 14:12 | |
| | Tu frekvenci GP ale samostatně nenaladíš. V LKMT je to 330,650 MHz To nedáš ani na ADF. |
| |
|
| | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 14:32 | |
| | no nedas. uz jenom proto ze NDB je v Khz, zatimco tohle je v MHZ .) |
| |
|
| | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 14:36 | |
| | Jo, vlastně Mě zmátlo to "malé" číslo |
| |
|
| | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 16:08 | |
| | tady je ILSu asi všechno,, i ta tabulka..
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system
mno ja nevím.. neznám přesně ty postupy, ale při autolandu například taky nastavuješ frekvence na obě ty jednotky (NAV1, NAV2) a zapíná se víc autopilotů.. todle by nám asi vysvětlil nějáky školený pilot jeslti to jde .. ale NDB-GP by podle mě určitě šel, naladí se 109,5 MHz chytne se glide a horizontalně na ruku podle NDB připadně VORu |
| |
|
| | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:21 | |
| | nevim jestli existuje nějáký pořadí možných variant přiblížení, podle kterýho jsou upřednostňovaný... 1.ILS 2. LLZ ONLY 3. VOR/DME 4.NDB/DME ... možná tadle varinta je někde mezi posledníma možnýma.. kdyby třeba nebylo k dispozici žádný DME jen GP a návěstidla |
| |
|
| | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:37 | |
| | LLZ only je IMHO nesmysl.
a letet kombinaci gp / dme nebo (neco jineho) je take nesmysl. |
| |
|
| | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:40 | |
| | LLZ only není nesmysl, mám takový pocit, že to bylo ještě docela nedávno v LKKV |
| |
|
| | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:43 | |
| | LLZ only je vypublikovaná téměř na každé mapě ILS přiblížení pro případ výpadku GP/DME. Ale když se ta minima spočítají, jsou opravdu zoufalá, hlavně kvůli referenci vzdálenosti. |
| |
|
| | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:45 | |
| | a podle ceho beres vzadelnost od drahy? vizualne?
hmm.. tak pak beru zpet.... |
| |
|
| | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:49 | |
| | když sem poslouchal tou dobou provoz, tak dost pilotu se ptalo proc je to jen localizer only, když je tam DME z OKL.. jednu dobu ATC povoloval localizer/dme app pak dalšimu bez toho dme... taky mě do přijde divný, ale zase od čeho tu jsou taky návěstidla že |
| |
|
| | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:54 | |
| | Já sice nevím, jak se má létat LLZ only přiblížení (do teď jsem si myslel, že je to prakticky totéž, jako VOR/DME, jen s tím, že LLZ mě povede ve středu dráhy a DME odečítám stejně), takže žiju možná v omylu (nic nového pod sluncem ), ale když mrkneš do AIPu např. sem http://lis.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-pr-ils24.pdf , tak dole vidíš v tabulce stanovené OCA a OCH pro LOC only, takže už z tohoto to nesmysl není |
| |
|
| | | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 14:05 | |
| | no, ale marky tam pise, ze llz only je pro pripad, ze nefunguje DME/GP. to me na tom mate. cili je tam jenom informace o pozici vuci stredu drahy, ale uz ne vyskova a vzdalenostni reference.
samozrejme, za predpokladu, ze by bylo LOC s DME, tak je z toho obycejne LOC/DME priblizeni. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 14:16 | |
| | Můžeš lítat na LLZ a DME může být mimo, protože DME je spolu s GP na urovni dotykového pásma dráhy, zatímco LLZ je daleko za dráhou. Proto se lítá LLZ ONLY, protože tě vede přímo v ose, ale DME je potřeba použít jiné (OKL,OTA,BNO). |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 18:11 | |
| | DME/GP je uplná volovina, to se lítat fakt nedá |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 21:12 | |
| | No, to je tak pro vrtulníky, hledáš v prostoru a až jsi pod 0,1 NM, tak sedneš... |
| |
|
| | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 14:26 | |
| | Vzdálenost můžeš měřit mnoha způsoby, to pouze moderní doba je zhýčkaná GP a DME.
Z těch nejklasičtějších a současně nejvíce opomíjených bych zmínil třeba přelet markeru a nebo obyčejné stopky!. |
| |
|
| | | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 14:31 | |
| | kurna.. stydim se... markery jsem uplne pominul ... ups. |
| |
|
| | | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 15:41 | |
| | podle map se ještě nabízí možnost NDB/DME rwy 31, jak je to s použitím této varianty? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 16:13 | |
| | taky se líta todle... ale pro dráhu 31/13 je to až třetí varianta kdyby nefungoval VOR OKL .. když nejde ILS na 24/06 lítá se hned NDB/DME .. někde snad mam nahravku jak přímo za provozu vypadlo ILS na 24 a hnedka plynule se šlo na NDB-DME přiblížení |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 17:20 | |
| | Jinak NDB/DME i VOR/DME je považováno za méně přesné než LLZ/DME, má horší minima. |
| |
|
| | | | | | | ILS Approach RWY 31 (LKPR) 10. 9. 2009 / 13:43 | |
| | zajímavý, že donedávna když byla v používání rwy13 na LKPR, tak ATIS hlásil "LOCALIZER ONLY APPROACH RWY IN USE 13" ... stejně tak ATC uděloval povoleni na lokalizér pouze přiblížení |
| |
|
|