No výpadedk elektriky jsme měli zrovna na minulym cyklu simulátorů. Po vzletu došlo ke ztrátě obou generátorů, a do nahození APU to šlo jenom z baterky. A protože to bylo v noci, tak to bylo pěkný. Vypadl autopilot, EFISy u druhýho pilota, spousta přístrojů, šlo vlastně jenom pár přístrojů u cpt (záleží na tom, jak to která mašina má zapojený).
Poté, co se nám povedlo nahodit APU, jsme připli alespoň pravou hlavní sběrnici (za letu lze z APU napájet jenom jednu, na zemi obě), takže se to trochu zlepšilo, už mi šel EFIS, ale už ne INS, FMS, AP, dokonce i DME, všechno bylo v pr..., takže jsem domů pádloval jak s Tu-104. To se mi moc líbilo (byla to úloha mířená na FO).
Takže bych ztrátu elektriky shrnul takhle:
-Vypadne jeden generátor na motoru, máme APU, tím napájíme "mrtvou" stranu. Všechno je naprosto OK
-Vypadne jeden generátor na motoru, ale nemáme APU, "mrtvá strana" se částečně napájí přes BUS TRANSFER z živé strany. Téměř všechno je OK, není třeba zbytek letu pojímat jako nějakou nouzovku
-Vypadnou oba generátory, máme APU. Dojde k tomu, co jsem výše popsal, tj. situace je komplikovanější, nikoliv však kritická
-Vypadnou oba generátory a nemáme APU. No, to už je sranda, letadlu jde, jak už jsem psal, jenom to nejnutnější, ale pořád je to ještě v pohodě zachránitelný. Dokud se nevytluče baterka.
-Vypadnou oba generátory, nemáme APU, vytluče se baterka. To už je tak blbá, ale zároveň i nepravděpodobná situace, že se ani oficiálně neřeší ve výcviku. Je totiž otázka, zda ještě půjdou motory, já mam obavy, že se zavře shut-off valve, takže nepůjde palivo do motorů a ty zdechnou. Pak máme v rukách větroň za 30milionů dolarů, kterýmu nejde nic, kromě záložního rychloměru, výškoměru, který jsou tlakový, a pak magnetického kompasu. Ale pořád je šance, že se situace dá zachránit, záleží ale na počasí a situaci.
Ohledně tréningu přistání bez motorů, oficiálně se to v osnovách nedělá, ale když zbyde trochu času, dá se to zkusit. Zažil jsem to, šla naštěstí ale elektrika z APU, díky tomu i hydraulika, takže jsem měl zjednodušenou práci. No, řeknu to takhle, na dráhu jsem se trefil a ubrzdil to, ale měl jsem z toho dost špatnej pocit a chvíli jsem se ještě chvěl, což se mi normálně při lítání nestává. Dal jsem si totiž na finále moc velkou zálohu rychlosti a pak jsem měl co dělat se jí zbavit. Skluzovat s letadlem se šípovym křídlem dost dobře nejde... |
|