No když to řídí autopilot, tak si to vyváží on, když to řídíš ty svejma prackama, tak cítíš sílu v řízení a vyvážíš si to sám.
Nejhorší je to právě na vzlet, to neni jiná možnost nastavení zjistit, než vypočítat podle rozložení nákladu, množství paliva apod. Jo jinak se mi nezdá, že by reálná FMS ve 737NG vyplivla polohu stabilizátoru sama, 737 classic to totiž neumí. Do FMS se zadá akorát hodnota CG z loadsheetu (centre of gravity, tj poloha těžiště - ta se udává v procentech střední aerodynamické tětivy), a on z ní spočítá stabilizátor, a to na základě jednoduchého přepočtu. Co vim, tak sama si určit hmotnost a těžiště/stabilizátor umí až třeba MD-11. A to na tom principu, že má na podvozcích senzory a tím si spočítá zatížení.
Bohužel se někdy stane, že to blbě naložej anebo spočítaj, a na to se příjde buď až při rotaci (síla při přitažení je moc velká, nebo anaopak malá), v extrému už při přidání plynu (viz vloni OK-TVA)
|
|