OT:Snad ne moc známé foto MiGů.
MiG Je-8(ten s kachními plochami).Prototyp z počátku 60.let. Za základ byl vzat drak letounu MiG-21 PF(Je-7), z něhož nakonec zůstalo křídlo s hlavním podvozkem, ocasní
plochy a technologie stavby trupu.Průřez trupu byl zvětšen, byl do něj vestavěn
experimentální dvouhřídelový motor R-21F-300. Stroj dostal nový radiolokátor Safir 23,
který měl velký průměr antény, proto se vstupní otvor přestěhoval na spodní část trupu.
Letoun dostal tzv.destabilizátory, které měli zlepšit letové vlastnosti při nadzvukových
rychlostech. Podobné měl dostat i další MiG Je-152M(Je-166), zde k tomu ovšem nikdy nedošlo. Celkem vznikly dva prototypy, první Je-8/1 vzlétl v dubnu 1962(pilot G.Mosolov).Motor R-21F-300 trpěl četnými závadami. Byl i příčinou havárie, při které došlo k jeho požáru a následném výbuchu. G.Mosolov se katapultoval,ale byl vážně zraněn.
V září 1962 vzlétl ještě Je-8/2(pilot A.Fedotov), ale po havárii prvního stroje byly
další zkoušky ukončeny.
Druhý letoun je MiG-21 I. Je to jedna z posledních prací A.I.Mikojana(zemřel
v prosinci 1970). V polovině 60.let,kdy vývoj Tu-144 nabral na obrátkách, se A.N.Tupolev obrátil o pomoc ke svému kolegovi A.I.Mikojanovi, který měl rozsáhlé zkušenosti s nadzvukovými rychlostmi. Při spolupráci obou OKB, šlo o to, vytvořit létající model, který bude doplňovat měření v aerodynamických tunelech.
Zvolená bezocasá koncepce u Tu-144 s trojúhelníkovým ogiválním půdorysem křídla o malé štíhlosti vyžadovala důkladné zkoušky pro získání informací o řiditelnosti.
Z MiGu-21 byl převzat trup s pohonnou jednotkou, svislá ocasní plocha a podvozek.
Vzhledem k bezocasému uspořádání byl odstraněn plovoucí stabilizátor a nové křídlo dostalo na odtokovou část čtyři elevony-na každou polovinu křídla dva-s velkými
kryty ovládacího mechanismu na spodní straně. V Sovětském svazu to bylo do té doby nevyzkoušené řešení. Stroj vzlétl v roce 1967(pilot O.V.Gudkov). Letoun doprovodil
prototyp Tu-144 při jeho prvním letu. Dnes je vystaven v Moninu. Je málo známou
skutečností, že na základě zkoušek tohoto stroje vznikla v roce 1977 studie bitevního
letounu MiG-27II.
PS:Snad ještě zajímavější je uvažovaná konverze MiGu-25 do podoby nadzvukového odchodního latadla z počátku 70.let.
|
|