|  |  | Rýchlosť lietadiel 19. 6. 2009 / 23:38 | |
|  | Max. rýchlosť 747-400 je 955kph. Ako mám teda chápať fakt, že nie je možné bez poškodenia presiahnuť rýchlosť 380knot? 1,852kph=1knot |
| |
|
 |  |  | Rýchlosť lietadiel 19. 6. 2009 / 23:42 | |
|  | | |
|
 |  |  | Rýchlosť lietadiel 19. 6. 2009 / 23:43 | |
|  | a ja doplnim teflona... tech 955kph je ground speed, tech 380 uzlu je indikovana rychlost... zbytek si urcite najdes. |
| |
|
 |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 03:22 | |
|  | Chtel jsi urcite napsat TAS, GS s tim nema co delat |
| |
|
 |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 07:01 | |
|  | Takhle, de o to, kde to je uvedeny, ta rychlost...v nejakejch prospektech pro cestaky bude rychlost, kde TAS bude rovna GS, takze to je jedno...pokud to bude treba na displayi, co se za letu promita cestakum, tam budes podle mne mit GS, bo TAS je tam celekm zbytecny. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 10:22 | |
|  | Jasne, v prospektech a na displejich pro cestaky, se udava vzdycky pouze GS. A to jeste v mph nebo kph, protoze cestaci nevi, co je to uzel a uz vubec ne, ze s vyskou klesa TAS  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 10:28 | |
|  | Spíš IAS  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 10:29 | |
|  | S vyskou snad klesa IAS...TAS je spis zavisla na okolni teplote, ne? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 10:32 | |
|  | Na teplotě je snad závislá IAS, TAS je prostě jen GS po odpočtu vlivu větru, ne ? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 10:50 | |
|  | No.. Takhle to učili nás..:
IAS = rychlost změřená přístrojem opravena o chybu přístroje (používá se při řízení)
TAS = rychlost IAS opravena o vliv reploty a tlaku (vyplňuje se zpravidla do leetového plánu)
GS = rychlost TAS opravená o vliv větru (zobrazuje se ATC na radaru a pacošům na obrazovce) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 13:11 | |
|  | No, myslim, ze to tu kdysi psal DD, TAS se meni i s teplotou....schvalne se zkus podivat na TAS ve FL300, kdyz mas venku TAT -20 a pak TAT -40....TAS bude rozdilna. Zkusim to kdyztak nekde pohledat. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 14:05 | |
|  | Asi se přeme stejně jenom ve filozofické rovině. Mates vedle napsal jeden myšlenkový pochod, ale já jako primárně pozemšťan vždycky vycházím z GS:
GS - rychlost vůči zemskému povrchu
TAS - rychlost GS upravená (odečte se) vliv větru
IAS - rychlost TAS upravená na základě hodnot tlaku a teploty (započítají se)
V praxi totéž, akorát opačným směrem, a protože mi hodnota pohybu vůči pevné zemi přijde trochu konzistentnější, než vůči mase vzduchu a to ještě v závislosti na jeho teplotě a tlaku, tak jsem postupoval z druhé strany...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 15:16 | |
|  | To jsou mi tu dneska teorie...
Jsou dva způsoby měření rychlosti letu:
1) Absolutní - měření rychlosti vůči zemi pomocí radiometrickejch a inerčních systémů
2) Relativní - měření rychlosti vůči vzduchové mase, bez ohledu na to, dza se pohybuje letadlo nebo vzduch.
Vycházet z GS je úplná volovina.
Za letu rychlostí TAS (pravá vzdušná rychlost ; je přístroji neměřitelná) se měří ASIR, což je rychlost neopravená o žádný z vlivů prostředí. Tento údaj je veden do ADC (aerodynamických vzdušných centrál), kde se zpracovává spolu s teplotou okolního vzduchu, parametry měřičů okolních tlaků a umístění aerometrických sond a vypočítá se IAS, resp. CAS (kalibrovaná vzdušná rychlost), která je opravená o chybu přístrojů a polohovou chybu sondy.
Dále s těmito údaji ADC za pomoci hustotní korekce a opravy stlačitelnosti (týká se především letů rychlostí vyšší jak než cca 350km/h) vypočítá TAS, resp. Mach (vypočítává se stejně, jen výnos na stupnici je upraven a vyjadřuje tím poměr k "místní" rychlosti zvuku).
Se zvyšující se výškou letu se od sebe oddalují CAS a TAS tak, že při letu konstantní CAS se TAS zvyšuje a naopak, při stoupavém letu stejným Machovým číslem, CAS bude klesat.
TAS, stejně jako Machovo číslo, je závislá na teplotě okolního vzduchu, dynamickém tlaku a statickém tlaku. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 16:05 | |
|  | No nevím, kde v kruhu je počátek a kde konec, to raději odhadovat nebudu. Ale ačkoliv máš zřejmě v tom dlouhém vysvětlení pravdu, tak jsi hned na začátek napsal úchvatnou kravinu:
"1) Absolutní - měření rychlosti vůči zemi pomocí radiometrickejch a inerčních systémů"
a
"Vycházet z GS je úplná volovina."
Ty dvě věty si krásně protiřečí, protože měření rychlosti vůči zemi je Ground speed. Nebo snad ne a je to vládní spiknutí ?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 17:54 | |
|  | on to asi myslel tak, ze GS je pro pilota naprosto nerelevantni udaj (snad krome dodrzeni rychlostniho omezeni pri pojizdeni), takze cokoliv vztahovat k GS je z hlediska posadky volovina  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 18:13 | |
|  | Částečný souhlas, pro plánování délky letu a navigaci s mapou je potřeba právě GS, pro samotné ovládání stroje, ale je zbytečná...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 18:21 | |
|  | V čem si protiřečí? GS se prostě pro výpočet rychlostí potřebných pro provedení letu nikde nepoužívá. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 19:06 | |
|  | No pokud jsi to myslel takhle, tak souhlasím, ale moc to z tvého příspěvku nevyznělo (spíš vůbec). Já jsem stejně chtěl jenom říct, že GS je nejobjektvnější způsob měření rychlosti, stejně jako TAS, zatímco to, co ti úspěšně lítá a mění se je právě IAS - je tedy docela dost subjektivní, byť právě na ní závisí velikost vztlaku a další aerodynamické chování letadla. Už si rozumíme ?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 19:32 | |
|  | No ja ti nevim, ale mne moc po prostoupani FL100 IAS moc nelita, drzi se na 500 vicemene az do cestovni hladiny a meni se tedy GS a TAS.
Ono je to vlastne o tom, pro koho se ta rychlost meri Pro pilota je dulezita IAS, pro cestaky a planovani pak GS, a pro ATC dle situace. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 19:48 | |
|  | covece chlape, 500 kias v takych Fl360 je dost, pokial nemas nejaku ruru, ale na "A" alebo "B" je to destrukcna rychlost  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 21:47 | |
|  | Pánové, my přece měříme rychlost v kilometrech za hodinu... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 21. 6. 2009 / 08:27 | |
|  | citujem kluk usata : "po prostoupani FL100 IAS moc nelita, drzi se na 500 vicemene"
takze... ?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 21. 6. 2009 / 09:02 | |
|  | A pisu snad nekde ze to je v knotech?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 21. 6. 2009 / 00:04 | |
|  | Ano, to souhlasí, ale... 
Zkusím to ještě jinak, přijde mi trochu ujeté, když jako základ výpočtu rychlosti, což je vzdálenost v závislosti na čase, berete měření tlaku a náporu vzduchu na pohybujícím se předmětu, když ostatní dvě kupodivu, nabízí měření vzdálenosti v závislosti na čase. IAS ve své podstatě žádnou rychlost nevyjadřuje, jen konstatuje, jestli jsem v pásmu vhodných podmínek pro let stroje nebo mimo něj. Na základě mapy a pravítka bych se pomocí kurzu a rychlosti IAS (za předpokladu, že nepoletím při zemi a standartní teplotě) moc přesně do cíle nedostal. Ano pro let samotný je to to nejdůležitější co potřebuješ vědět, ale s faktickým měřením rychlosti to má houby co dočinění...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Rýchlosť lietadiel 20. 6. 2009 / 11:17 | |
|  | V prospektech pro cesťáky se vždy udává TAS, protože GS v době tvorby prospektu nikdo znát nemůže. Takže se použije TAS, která odpovídá GS v nulovém větru. |
| |
|
|