Ještě z výstavy AeroExpo mám doma pár reklam a časáků, kterými se probírám - av časopisu General Aviation (vydává AOPA) z konce roku 2008 je polemika, která vystupuje na obranu proti záměru zpoplatnit frekvence leteckého pásma. Z textu se mi zdá, že jde o britský záměr (kritizována vláda, že si chce vylepšit rozpočet z nesmyslného směru) - ale nelze vyloučit, že jde o evropskou specialitku.
Princip je ten, že každý, kdo provozuje nějaké radiové zařízení, které pracuje v leteckém pásmu, tedy všechny VOR, DME, NDB atd. ale také všechny staniční radiostanice (tedy všechny věžky, eprouče, a taky Radia a Infa) bude platit roční daň ve výši (zhruba) 1800 liber za radionavigační zařízení a 4800 liber za radiokomunikační frekvemnci (stanici). Vymáhání těchto peněz na koncových uživatelích má být úkol toho kterého provozovatele, prostě jeho starost, kde na to vezme.
V tom článku rozebírají, jaký to bude mít dopad na bezpečnost - protože (logicky) tam, kde to zatím JARy doporučují, ale nepřikazují, nebude to rádio zapínat nuikdo,. Takových prostor a situací je spousta, kde jsme zvyklí na AFIS a podobně - ale kdo by to provozoval, když za to má platit 50.000 Kč. ročně. No - a kdo by přiznal, že má v letadle rádio, když by za tom měl tučně zacálovat...
Nevíte někdo jak to dopadlo - a jestli taková zhůvěřilost prosakuje do Evropy? |
|