FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 3. 12. 2024, svátek má Svatoslav Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Trochu jiný pohled na piloty a piloty Jeden příspěvek | Celý strom
Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 22:35
fred
zajímavý názor na dnešní situaci
http://www.dreamer.cz/blogs/?p=73
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 22:40
Pips   
Tak, tak. A nejhorší bude, až se ti dva strojníci potkaj na jedný palubě....... Ještě, že umím cestovat vlakem
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 22:43
nimbo
Na tlamoknihe sme to v komentároch rozobrali. Je to jeden pohľad na vec a aj keď má v mnohom pravdu, nie je celkom správny...
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 08:31
MaPa   
Jasně, zapomíná na to, že když vyděšený strojník bude poslouchat ticho, tak to dokáže jakš takš letět samo, ale strojník nesmí dojít k závěru, že je třeba do toho zasáhnout
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 22:49
Už přistávám?
Mám nějakou poruchu koncentrace a nejsem schopnej přečíst tak dlouhej text. O co jde? Jsem si jist, že na to mám názor.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 22:52
Jakov
Nekupuj si dolítaný letadlo a nepiš si na něm imaginární hodiny aby ses stal letcem profesionálem. My sme totiž o tom hovořili na poradě.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 22:51
A.J.Scandall   
...sem jenom čekal, kdy se to tu objeví. Tak rovnou, dřív, než se na to téma rozjede diskuze...ano, problémy ve - řeknu spíš výchově než výcviku - nových dopravních pilotů jsou, ale úplně jinde, než autor (u kterého na 99% vím, kdo jím ve skutečnosti je) píše. Ze tří čtvrtin je to blbost daná tím, že autor už asi 14let má kontakty s letectvím v ČR zprostředkované, a posledních 5-7 let bych řekl, že téměř žádné. Jen jeho dávná neláska s Karlem M. mu stále stojí za to se v tom nimrat...

A to píšu s tím, že dle mého leteckého Curriculum Vitae spadám bohatě do kategorie kapitán pilot, mě osobně článek tedy na kuří oko nešlape, a přesto to považuju za koninu.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 22:54
Ciki   
Mě by možná zajímalo, podle čeho se u ČSA budeš zdát atraktivní (teď mám na mysli, že jsem nováček - jestli tím, že jsem prošel 18měsíčním výcvikem nebo 5 let v aeroklubu)?
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 22:55
Flogger   
tím, že máš typovku na 737...
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 22:55
Koprik
..kdyz se vzdas pro zacatek platu a zaplatis si typovku)
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 23:36
A.J.Scandall   
Bohužel to, že se jako standard začíná brát nutnost přijít s typovkou, považuji za daleko větší nešvar v systému výběru pilotů, než nějaký celkem ojedinělý případ toho, že si někdo nafalšoval hodiny (a to se říká - kdoví jestli)

Autor článku je celkem znám při vší úctě jako provokátor, který psal svého času výbušné maily na ÚCL, ÚLZ, LAA a AeČR, takže tenhle článek, první po mnoha letech, co se od něj objevil, do toho přesně zapadá. I když uznávám, že mnoha jeho zmíněnými předchozími dopisy vítaně udělal průvan tam, kde to mnohdy bylo potřeba. Jenže tehdy trefoval hřebíček víc na hlavičku...
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 23:55
Už přistávám?
Proč ta typovka? Když je přebytek pilotů, beru ty s typovkou, co je na tom špatně?
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 00:15
Cirrus/Pindra
Všichni se lišej svojí kvalitou. To že má typovku, ještě neznamená, že je lepší než ostatní. Takhle by se tam mohli ke společnostem dostat lidi, o kterých si myslim, že nikdy neměli vůbec projít psychologickym vyšetřenim na ULZ.... osobně znám minimálně 2, z toho ten druhej typovku už má!
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 00:27
Antip
To ne. Ale má typovku, má papíry. A to jestli vyhovuje, nebo ne, stejně odhalíš až když začne pro Tebe lítat.

Podívej se na to pohledem aerolinky. Postav vedle sebe někoho, kdo má sice nalétáné X hodin z aeroklubu, už třeba s teorií ATPL a vedle něj někoho, kdo má to samé, ale už i typovku na velké éro. On ten pul milionek, milionek za typovku nejsou malé peníze. A teď to vynásob třeba 20, když těch pilotů nabíráš víc - je to znát.

Když se nabírají lidi na "normální práci" do firem, tak pokud se nejedná o vyloženě absoloventskou pozici, tak kdo myslíš, že dostane přednost, pokud budou obecné požadavky na danou pozici splňovat oba? Čerstvý absolovent (čili pilot bez typovky), nebo člověk se zkušenostmi a znalostmi (čili pilot s typovkou)?

Jak pomůže nabírání pilotů bez typovky vyelminivoat "magory" co by neprošli ULZetem?
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 01:17
Cirrus/Pindra
To jestli vyhovuje nebo ne, by se mělo zjistit při výběrovym řízení. A v případě, kdy se typovkou tenhle proces obchází (nebo zkracuje), tak tenhle ochranej mechanismus selhává.

A to v odvětví, kde je bezpečnost vždy až na prvnim místě je prostě špatně. Nábor i non-rated pilotů ti zaručí, že všichni uchazeči budou mít stejnou šanci na přijetí a tudíž by mělo dojít k výběru těch nejkvalitnějších, ne těch nejmovitějších.

Jinak myslíš si, že když aerolinka někoho vezme bez typovky, že to má "zadarmo"? Má podstatně nižší plat a/nebo se upisuje na ne zrovna krátké období.

Navíc lidi s několikaletou zkušeností maj úplně jiné možnosti při hledání práce, o ty je velký zájem vždy. Pilot s typovkou je v podstatě téměř stejně zkušený, jako ten bez ní.
Tudíž analogie s "normální prací" tu neni až tak na místě. A o nabírání třeba 20 pilotů jsem neslyšel už 4 roky

Na poslední otázku nemá cenu reagovat.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 01:54
Antip
Ale vždyť to není nic proti ničemu. Proběhne výběrové řízení, a vlastnictví/absence typovky je jedním z kritéríí. A pokud se sejde více kandidátů na stejné či podobné úrovní, tak mě nenapadá jediný důvod, proč by typovka nemohla být kritérum?
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 08:21
A.J.Scandall   
Napsals "A to jestli vyhovuje, nebo ne, stejně odhalíš až když začne pro Tebe lítat"

A to už se právě stalo. U obou firem, kde jsem měl tu čest lítat, přišlo v posledních - dejme tomu čtyřech - letech několik lidí, kteří přišli s typovkou (kterou si zaplatili, ale se skutečným letadlem téměř nikdy neletěli), a přitom zcela standardním výběrovým řízením díky tomu neprošli. Když se vezmou jako průměr, a porovnají se s "čistými, nepopsanými listy papíru", tzn. s 200h uchem bez typovky, ale patřičně proklepnutými a proškolenými, výsledek je poměrně zřetelný. Ti druzí jsou zřetelně lepší.

Ono to má několik důvodů:
1) typovku by tě měli školit ti, se kterými budeš posléze létat. Přinejmenším z části. A to podle SOP dané firmy. SOP (standardní postupy) jsou zejména pro začínající nezkušené letce velmi důležité, je to záchranná síť, které se chytají právě v době, kdy z toho všeho mají v hlavě ještě guláš. Mnohdy se SOP na stejném typu liší natolik, že to vypadá, že je to pokaždé jiné letadlo. Staršímu, zkušenému to nevadí, ten se tím prokouše, ale začínajícímu to zamotá škebli

2) když si platíš typovku sám a koukáš na každou korunu, vyberš si samozřejmě tu nejlevnější. Mezi provozovateli simulátorů zejména A320 a B737 je velká konkurence, a taky velké rozdíly v kvalitě. Některé stojí svojí úrovní skutečně za starou bačkoru. Technicky, ale hlavně pedagogicky. I když prošli X audity od EASy, stále to není zárukou kvality.

3) milion na výcvik až po CPL/IR je dost, ale dá se k tomu dostat i pro ne zrovna bohatého člověka, pokud prázdnou kapsu nahradí cílevědomostí, pílí a několika lety tvrdé práce, která je ve finále velmi dobrým sítem na posouzení, zda se dotyčný na létání hodí či ne. Jenže chtít po něm dalších skoro 3/4 milionu (ano, 3/4 milionu, lidé kteří říkají, jak se dá sehnat typovka do půl mega zprvidla zapomínají na base training, který vyjde na 150-200tisíc. Bez něj žádnou typovku nikdo nemá), to už takovému jedinci často zlomí vaz. Zatímco těm, kteří na to peníze mají (třeba i od tatínka, to už je fakt jedno), to problém nečiní. Ale lepšími letci je to neudělá. Je tohle zrovna to síto, které chceme? To nám neodfiltruje dobré letce od špatných, ale ty, kteří mají lepší startovní pozici od těch, co jí mají horší.


Jsem velkým advokátem NEplacení si vlastních typovek (s výjimkou tzv. freelance pilotů, ale to je něco jiného). Stalo se to evropskou, možná i světovou módou posledních let, a je to VELKÝ nešvar. Svět má před námi náskok, tak se podívejme, jak to vypadá tam. Už i samotná typovka nestačí. Za standard se začíná brát ukončený line-training. Jak se k němu nezaměstnaný letec dostane? Zaplatí si ho. Ano, zaplatí si ho. Jde létat k firmě, kde létá s instruktorem na tratích a dává jim za to peníze. Jestli tohle ještě pořád netrkne do očí, tak zdůrazním, že si jako cestující koupím letenku, samozřejmě v plné výši, a jeden z pilotů, co sedí vepředu, ani neprošel výběrovým řízením k firmě, ani není jejím zaměstnancem, a na let taky přispívá. Je mi jasné, že se najde x lidí, kteří právě tenhle systém ještě budou obhajovat, ale věřte mi, tohle už je fakt cesta do pekel. Jen se modlím, ať to nepřijde k nám...

Tohle je průser, který stojí za daleko větší rozmáznutí, než jacísi piloti-strojníci. Ono totiž piloti-strojníci jsou u letectva možná už od té doby, co ing.Kašpar přeletěl z Pardubic do Chuchle...
 1x  

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 07:36
orlík
Ale, ale, že by "fenomén českého letectví a internetu, kaskadér a pilot všeho i vrtulníků" nyní v USA? Dlouho o něm nebylo slyšet.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 08:21
A.J.Scandall   
Přesně ten
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 23:08
Cirrus/Pindra
U čsa? Vzhledem k tomu, že maj minimálně 40 lidí na stand-by listu, výběrový řízení díky privatizaci stopli a další v případě neúspěchu privatizace bude koncem roku 2010, tak opravdu ničím!!

A podle čeho budeš atraktivní u jiných společností, které třeba uplně náhodou budou brát pár pilotů v příštích letech? Prostě musíš bejt nejlepší a tam se promítne všechno, co jsi kdy ošulil nebo v čem máš mezery.

S autorem toho článku se taky neztotožňuji, byť v aeroklubu jsem od 14 let, stříbrný Céčko taky mam, ale pilota to ze mě vůbec nedělá. Pilota z tebe dělá přístup k lítání samotnýmu a zároveň praxe...
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 23:14
FSPilot   
Tak jsem ten článek pana Brabence čet a ten člověk se buď hodně bojí o své místo, nebo má problémy doma... docela hysterický článek. Neříkám, že je dobře to, co popisoval, to v žádném případě, ale pán si asi neuvědomuje, že existuje několik možností, jak se stát dopravním pilotem. Nebo to sám ví, ale nechce to přiznat.
Když tak strašně obhajuje větroně a aeroklubové létání, tak proč lítá linky s počítačem? Proč nesedí v Z-142 nebo Blaníku a po práci si nejde zalítat?

Osočuje zbohatlíky, kteří to dělají kvůli prestiži a pro prachy a na druhou stranu chce, aby všichni prošli dlouhým a finančně extrémně náročným výcvikem, včetně stříbrného "Céčka". Normální člověk, který o tohle zaměstnání má zájem se tam jen ze svého zájmu nemá šanci dostat. Já po tomhle toužím už od první třídy ZŠ a poprvé jsem se dostal na palubu letadla v 18 a to jen proto, že jsem to dostal jako dárek. K řízení teprv před 3 lety. A důvod je jediný, PENÍZE. A v tomhle nejsem jediný, takových lidí jsou mraky. Ani banky nepůjčí někomu, kdo není finančně zaopařen víc než dobře a jak se pak má takový člověk k takové profesi dostat? NIJAK. Tady se dá dělat jen to, že bude člověk dřít jak kůň, aby si vydělal na nějaké hodiny a s postupem času za mnoho let se možná někam dostane, ale přiznejme si, začínat v 45-50 letech kariéru dopravního pilota je už víceméně jen spestření před důchodem a lidem v tomhle věku se už neučí nejlépe... Proto se tam většina snaží dostat i těmi pochybnými cestami nebo hledají nejlevnější možnou variantu létání...

A opět se otvírá cesta zbohatlíkům, kteří mají dost peněz na to, aby si ten výcvik zaplatili a nějaký aeroklub je netlačí. Proč by někde pracovali v aeroklubu, když tím jenom ztratí čas a na mašinu budou čekat frontu, když si zaplatí a éro je bude čekat natankované před hangárem?

Všude se najdou vyjímky, ale dokud bude poměr plat-cena takové, jaké jsou, tak to bude vypadat takhle. Toto je jen výsledek finanční situace v našem státě. A obávám se, že nejen v našem a dokud to se nezmění, což se nezmění, tak strojníků bude stále jen přibývat.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 23:24
Antip
Jen trošku mimo téma - trošku mi běhá mráz po zádech, když slyším ty Tvé výrazy, jako zbohatlík. Udělali Ti ty lidi něco? Nebo co? Připadám si jako kdybych četl nějakou obžalobu z procesů v padesátých letech, kdy se proti státu provinil každý, kdo měl víc peněz, než bylo "schválené" státem.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 23:28
FSPilot   
Nene, nikoho neosočuju, že má víc peněz než druhý... ostatně většinou je to záležitost každého z nás, resp. někoho a někoho, kdo se "uměl narodit"...
Ty zbohatlíky jsem použil přímo z článku
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 23:31
Geforce
Mno, taky se se pro to co popisuješ používá termín "kinder manažer", ale to jen na okraj.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 23:38
Antip
Aha.. OK. Já, jenom, že v tom článku žádný zbohatlík není.

Pilot teda nejsem, ale ten článek mi přijde jako fňukání někoho, kdo se trošku zabrzdil, nebo někomu něco závidí (že někdo začne létat, aniž by od 14ti let lítal s blaníkama)? Vždyť svým způsobem (piloti se neurazí) je to prakticky obyčejná práce, jako třeba řízení autobusu, vlaku, nebo podobného nesmyslu. Takové veřejné vyřizování účtů. Tam taky nikdo nevyžaduje, aby někdo od 14 jezdil malým vláčkem, a pak větším vlakem a pak ještě větším vlakem.

 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 23:45
A.J.Scandall   
...jenže na druhou stranu si u dráhy taky nemusíš platit výcvik obchodního mašinfíry a jezdit na drezíně za svý...
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 00:10
Antip
To sice ne, ale o to zas tak nejde. Jen jsem tím chtěl říct, že někteří povolání pilota poněkud "zbožšťují" a nejlépe by podle nich bylo, aby se člověk na "pilota" připravoval od narození.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 00:44
FSPilot   
Vem to tak... celý život snít o něčem, čeho nakonec nedosáhneš jen kvůli výmyslu moderní doby je docela smutné. Chtěl jsem lítat jako dopravák, ale víceméně se pomalu smiřuju s tím, že se tam nedostanu - možná proto dávám najevo averzi vůči penězům víc najevo, než bych chtěl. Nejde o to, že bych je někomu záviděl, ale jde o to, že mi prakticky likvidují životní sen a cíl, za kterým jsem si šel a ze všech stran jsem slyšel, že na to mám a že mám nadání.
Kdybych měl životní sen stát se autobusákem, tak básním o autobusech a chci jezdit co nejdřív
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 00:49
Antip
Hm. Myslím, že příliš brzo házíš flintu do žita. Nic nejde hned, a ani sny se nedaří splnit vždy. A někdy musíš pro sny ledasco obětovat. Třeba peníze.

Co Ti brání, třeba časem (až skončí krize apod.) odchytit nějaký z "kadetských" programů (jako DD) a jít na to ne hned, ale za pár let touto cestou? David si taky nestěžoval, jaký je chudáček, že na to nemá peníze, a jak jsou na něj všichni oškliví. Šel do rizika, že se zadluží (a pak to buď rychle splatí jako pilot, a nebo to bude splácet dýl, když to nevyjde) - a podívej se, kde je teď.

Sice se k tomu nedostaneš přes pucování zábradlí v aeroklubu, ale řekl bych, že na to "sere pes".
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 00:56
kuma   
Hmm... ale myslím, že pokud bude trpělivý a nebude směřovat rovnou do letky BizJetService, tak i přes to zábradlí za cesta do kokpitu vede. Myslím, že jde skutečně jen o osobní uzrputnost a ochotu pro to něco obětovat - což může být těžké i bolestné, ale při dostatečné trpělivosti to funguje. Ani krize nebude věčná. Možná za 5 let budou všichni dnešní žadatelé za svými berany - a ten, kdo na to bude připraven, tam bude s nimi.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 13:33
MzM   
Tak je to taky otázka toho, co neúspěchem ztratíš a jestli má cenu riskovat. Ze svého pohledu (naprosto jiného - mám rodinu), si takový risk dovolit prostě nemůžu, vem si, že bych ke konci výcviku trochu nedal pozor, trefilo mě auto a přišel bych třeba o nohu. Při současném zaměstnání OK, ale po takovémto zadlužení to znamená klesnout hodně na dno a stáhnout s sebou i rodinu. Což neudělám. Takže dneska vím, že (pokud to nevyhraju ve sportce), tak ze mě ATPL nebude. A asi tak v 0,001% času mi to vadí.

Pravda FSpilot je trochu někde jinde. Když padne na dno sám, skoro vždy se s tím dá ještě něco dělat.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 22:40
kluk ušatá
Od toho jsi tam plne pojistenej.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   14. 6. 2009 / 23:43
A.J.Scandall   
Nečerti se hned, tohle žádnej Brabenec nenapsal, autor se o místo nebojí (nelítá ani nelítal u dopravy, čertví, zda ještě vůbec lítá), problémy doma nemá... jen je prostě takovej. Chce provokovat lidi a zjevně svého dosahuje. Pro hlubší pochopení je potřeba se vrátit tak o deset let zpět, do počátků internetových diskuzí o létání...

Jojo, ale lopingy se Slukou dělal jako jedinej na světě!
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 09:12
MiG-21MFN
mám takovej pocit, jako kdyby to byl mistr zahradník, ale ten to bude těžko. to je taky průkopník českýho letectví
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 09:17
A.J.Scandall   
Nene, ten to podle mě není. Dotyčného dneska už skoro nikdo nezná, možná pár veteránů jako já nebo orlík, jež jej odhalil

Vpodstatě jej budou znát spíš jen ti, co lítali před rokem 95, nebo se mezi leti 1999-2002 zúčastňovali diskuzí na Vztlaku a podobných portálech
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 09:44
Aldaran
Nezačíná jeho jméno na M a nemá probélm s tím, že nesmí do ČR (dost lidí by mu za dluhy rozbilo hubu a mám pocit že je na něj i zatykač... (Točná by mohla vyprávět)
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   24. 2. 2011 / 22:31
Tragédie v JRD
Tak ... už zná.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 07:47
orlík
No, když po těch letadlch tolik toužíš od 1. třídy, tak pak je přece opravdu cesta přes AK. Při vší úctě lítání na plachťácích nijak extrémně drahé není, aspoň ne tolik, aby si na ně mladý člověk nemohl vydělat.
Taky jsem strašně chtěl lítat. A dns je již snad úsměvná ta cesta, jak ze sloganu z 50tých let - modelář - plachtař - motorář. Akorát holt život šel jinak a tak jsem skončil jen jako motorář. Pro radost. Ale v dobách chudých dalo se opravdu žít bohatým plachtařským životem.
K článku se úplně vyjadřovat nechci, problematice výcviku dopravních pilotů nerozumím a nevím o tom zhola nic. Nicméně jsem zažil aktivního dopravního pilota, který měl problémy letět s Cessnou navigační let. Tomu jsem úplně nerozuměl. Ale prej, že s tím nelítá.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 22:49
kluk ušatá
No, ono to taky nemusi byt tak levny... Primo na Mosnove se nejspis plachtaky neletaj. To znamena dochazet - prachy. Takovej klucna rekneme stredoskolak, muze mimo prazky delat brigadne o vikendu. Jenze tady nastava problem, ze letat muze taky jenom o vikendu, a to jeste kdyz je pocasi. A jeste musi delat i brigady v AK. Kdyz si to spojis s tim dojizdenim, neni to nic moc. Jeste kdyz si vemes, ze je treba s chudsi rodiny a musi jeste z vydelaneho neco dat domu.

Nevim presne jak to je na Ostravsku, ale treba kolem Kosic se da schopne plachtarit leda v Kamenici nebo v Raznanech. A to neni tak uplne blizko.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 23:04
pilot_master   
Tak, tak v košiciach sa nelieta. Len PPL..
A ešte celkom blizko je aj Prešov, povedal by som ze aj blizsie ako kamenica..
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 23:29
kluk ušatá
To je sice pravda, je bliz, ale jsou tam vojaci, nebo ne? Jak koukam do map tak tam vidim MCTR.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 02:02
nimbo
Jj, je tam vrtuľníková základňa. Zopár prešovčanov lieta práve v Ražňanoch.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 16:14
LZKZ   
Dovolím si trocha zapochybovať-na tejto stránke http://leteckaskola.eu/druhy_vycvikov.html je spomínaný aj výcvik na vetroňoch. Na druhej strane je drvivá väčšina lietadiel v košickom aeroklube s motorom a nepamätám sa, žebz som niekedy v posledných piatich rokoch videl nad Košicami vetroň, takže bohvie ako to vlastne je...
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 16:19
kluk ušatá
Prave pokud vim, tak to sice dela kosicky aeroklub, ale lita se jinde.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 22:00
pilot_master   
Ono je to tak, ze v kosiciach sa robi teoria a prax v kamenici, raznanoch, presove..
ale vraj je to neporovnatelne drahsie ako keby som cely vycvik odlietal priklad v kamenici.. vraj az 50-60 tisic.. kosice su zamerane skor na motoraky

mimochodom aeroklub ma novu stranku kde je aj obnoveny letovy park..
http://aeroklubkosice.sk/lietadla.html
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 20:47
Kessidy
Podle mého-kdo chce lítat, tak k tomu prostě nějak dojde, ač to nemusí být jednoduché... Sám teď makám 12 hodin 6 dní v týdnu abych si užil jednou za čas svou chvilku slávy... Ale vidim to takhle, kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod... A co se týká plachtění, tak mi nepřijde, že ty náklady by byly větší než u člověka, který pěstuje třeba motorku, koně nebojiné záliby...
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 00:53
kuma   
No, že tady rozmravenčujem různý aspekty z tý zprávy, ale jádro sdělení nám (až na AJS, ale ten má náskok) asi trochu uniká.

Já tomu rozumím tak, že autor toho sdělení se doslechl, že někdo si nechal povrdit praxi před CPL/ATPL jen "na papíře", aniž by vlastně někdy něco ukniploval.

To všecho ostatní, myslím, je jen omáčka. Stříbrné "C" jako podmínka ATPL mi přijde srandovní, to je kvalifikace na začátku života a udělá to snad každý letecký embryo, který má čas do AK chodit (konec konců i já ho získal )

Myslím proto, že jak píše AJS, jedná se o "dloubnutí" směrem - není náhodou někde skutečně zapšklej úředník, kterýmu není zatěžko uznat leteckou praxi, i když ví, že to je bluff? - no a pokud předpokládáme, že takový úředník někde je, tak je pravda, že by asi neměl být... S tím souhlasím.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 08:31
MaPa   
Já vidím ještě jeden rozdíl, který se tím článkem táhne a tím je nácvik mimořádných situací.
Klasickej plachtařskej výcvik jich prímo v sobě má zahrnuto hned celý hafo, takže kdo si tohle projde, a není úplný pako od přírody, tak se mu dostanou do krve takový ty drobnosti, který mu pomáhají v rychlém a správném rozhodování co má teď udělat, kam to má namířit a v jakým směru, aby to pokud možno po nouzáku zůstalo celý.
Neříkám, že mimořádky se netrénují při výcviku velkejch pilotů, ale vždycky to budou předem nahrané situace na simulátoru, který jim nemůže poskytovat ty důležité zpětné vazby, optické, hlukové, či vnímané sedacím nervem tak, aby si tohle dokázali rozpustit mezi hemoglobin.

Myslím, že od věci nejsou ani poslední dvě reakce ze zcela jiného fóra k tomuto stejnému blogu: http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom1.php?idforum=37&from=1092754
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 09:18
orlík
Já bych zas tolik ten nácvik nouzových situací na Blaníku nepřeceňoval. Přece jen přetržený lano na navijáku a posazení 400 kg plachťáku někam, kde je místo, je něco o dost jinýho než vysazení motorů u 40ti tunový obludy plný lidí, na zeměkouli je holt čím dál míň volných ploch. I když je známá pravda, že plachtařský výcvik je jistě nejlepším základem (ale taky nejlevnějším) pro další létání - vždyť i piloti USAF začínají na kluzácích.
A mimořádky, myslím dnes cvičí piloti díky pokročilým simulátorům mnohem víc, než třeba před 30ti lety. Moderní simulátor dost věrně simuluje realitu. A piloti pravidelně zkouší nejrůznější průsery a jejich kombinace. To dříve nebývalo.
Spíše mě znepokojuje neustálé a intenzívní tlačení na snížení cen letenek. A to za každou cenu. Je v pořádku, že se snižují zbytečné náklady, ale obávám se, že tlak na zaměstnance aerolinek je takový, že to může mít dopad na bezpečnost letů. No a čistě osobní pocit - megalomanství je cesta zkázy, a letadlo pro 500 lidí je technicky fascinující výrobek, ale tak nějak pocitově se mi to nezdá.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 09:36
MaPa   
6ádný sebelepší simulátor ti nenasimuluje zvoky draku letadla při bezmotorovým režimu a nenaučí tě vnímat základní letové parametry pomocí zraku mířeného ven a sedacího nervu. Takže při těchhle nácvicích se každý řídí budíkama, alespoň těma, co něco ukazují, což v případě ostrého nouzáku budeš těžko stíhat.
Zmíněné přistání na řece dopadlo dobře jen kvůli tomu, že byl zvolený správný směr a k tomu byla použitá bezchybná pilotáž. Voda totiž odpouští mnohem míň nežli kukuřičný pole.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 09:45
Pips   
No jo, ale pořád je to JEN simulátor. Pořád podvědomě víš, že se ti nic nestane ať tvůj nácvik nouzovky dopadne jakkoliv. Nestresuješ se, není tam strach o vlastní život. Ale i v tom nejlevnějším výcviku na tom blaníku, ač to neváží 40 tun, ačkoliv je to plné těch dvou lidí, je to naprosto něco jinýho, než jakýkoliv simulátor. Podvědomě už víš, že stačí málo a můžeš se blbým rozhodnutím zabít, nebo zranit a učí tě to jednat bez stresu a myslet úplně jinak, než na nějakým, byť nejlepším a nejsofistikovanějším, ale furt blbým simulátoru čehokoliv. A to je myslím DOST ZÁSADNÍ rozdíl. Takže pevně věřím tomu, že člověk, který si odlétal průserovky na blaníku a dostal to do krve se chová trochu jinak a přemýšlí trochu jinak, než člověk, který lítal vždy a jenom s nějakým motorem a v podstatě nouzově nikdy nepřistál, protože se nad tím polem vždy přidal plyn a mohlo se to zkusit znovu.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 09:49
MaPa   
Vidím, že to vidíš tak, jak to vidím já, pokud mi rozumíš
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 10:31
Koprik
Pipsi, stoprocentne se pod to podepisu, mam s tim vlastni zkusenosti, nicmene bych dodal nasledujici detail.Ano, ajrolinkari sice vedi, ze se na simuatoru pri pravidlenem vycviku nezabiji, ale to je asi taky jedina jejich jistota.Kombinace a casovani ruznych simulovanych zavad byva zpravidla takova, ze jsou z toho zpoceni az na pr**li a jeste dlouho to skonceni rozdychavaji.K tomu jeste dodam, ze dobre vedi, ze kdyz jim to pujde hooodne blbe, tak prijdou o papiry coz pro ne a jejich rodiny muze znamenat katastrofu. Osobne plachtarinu povazuju za nejkrasnejsi a nejcistsi litani, protoze se clovek pere s prirodou a fyzikou sam a musi ukazat co v nem je.Zaroven jsem ovsem dalek toho, abych to glorifikoval a tvrdil,ze kdo nebyl plachtar, nemuze byt nikdy dobry ajrolinkar.Problem plachtariny je ten, ze je to neuveritelny zrout casu a jde to nejlip delat, dokud je clovek mlady, sam a bez zavazku - aby mohl vsechny vikendy v sezone travit na letisti.To ovsem taky vetsinou byva bez koruny...
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 11:24
Pips   
To já jsem nechtěl zase podrývat výcviky na simulátoru, určitě je velice dobré, že to takhle trénují na sucho (vyjma mokrých zad a jiných zpocených částí těla teda ) Je dobré být připraven takto, než vůbec. Tak jen, aby nevznikla mýlka, to bych nerad Ale snad nevznikne, mou myšlenku jste, myslím pochopili.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 11:40
orlík
Myšlenku jsme pochopili, a doufám, že i moji - totiž, že současné simulátory umožňují pilotům nacvičit mimořádné situace, se kterými se zaplaťpánbůh, v letadle třeba ani nikdy nesetkají. Při tom nevím, je-li zkušenost právě z plachtění tak výhodná pro lítání s aerolinkama. Obecně si myslím, že je dobrý mít co největší zkušenost z jakýhokoliv lítání. Tedy nejen s programováním letadla. Ale jak říkám, jako zákazník mám větší strach z extrémního snižování nákladů.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 11:51
MaPa   
Nezlob se na mě, ale žádnej sebelepší simulátor Ti nemůže nahradit reálnou zkušenost, jakou Ti dá pár mimořádek s Blaníkem. Ostatně, ono přistání s blaníkem je z pohledu airlineráka už tak jako tak mimořádnou událostí, protože rozpočet musíš udělat jen s energií, kterou má eroplán dopředu danou. Dodatečnou si prostě ničím nevytvoříš.
Základní rozdíl ale je v tom, co simulátor nenasimuluje a tou jsou podprahové signály o pádovce, skluzu nebo výkluzu, který buď umíš vnímat tělem nebo ne.
Ber to jako Star Wars. Jedy se také musel nejprve učit ovládat sílu, aby jí uměl poté používat. Sílu musel umět cítit a k tomu žádný simulátor neexistoval. To musel nadřít prakticky
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 12:27
A.J.Scandall   
Nezlob se, že ti to takhle otevřeně napíšu ale nemáš pravdu. Létání s velkými proudovými letadly se šípovým křídlem má několik zcela podstatných odlišností od plachtařiny, že třeba příměr o přístání s Blaníkem jako o nouzáku pro airlinera neobstojí. Píšeš o pádu - pádovka s velkou mašinou je něco jiného než na malém éru, tyhle obludy nemají tak jasně zřetelnou hranici mezi normálním letem a pádem (zpravidla netředou a v tichosti přejdou do hlubokého přetažení), před tím se nacházejí ve 2.režimu vztlaku (ve kterém jinak běžně dopraváky narozdíl od stíhaček nelétají), skluzy a výkluzy cítíš úpně stejně jako na malém éru, stejně jako na simulátoru (až by ses divil), stejně tak některé manévry, které děláš na malém éru, jsou nemyslitelné a zakázané na velkých strojích (třeba skluz).

Zdaleka ne vše z malého létání je praktikovatelné ve velkém. Problém je, že dnešní doba vychovala z mnoha dopravních letců pushbuttonisty, nicméně jen tím, že je budeme učit létat na malých strojích či s větroni, se základy letu s tryskáčem nenaučí...
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 12:55
MaPa   
Já se nezlobím, ale tak jako tak musím zareagovat.
Nic jsem nepsal o rozdílnném chování malých a velkých letadel ani o formě pohonů. Už vůbec sem nechci zatahovat aerodynamiku malých Re (modelařinu).
A taky souhlasím s tím, co jsi napsal.
Ale to nic nemění na tom, že v současném dopraváku, pokud s ním nalítám třeba 100h běžného provozu, krom kopanců od turbulence a podobných kousků si vůbec neužiju těch pocitů, které tí po pár hodinách létání na menších strojích napovídají (bez toho, aniž bys musel kkouknout na přístroje) co je v daném režimu blbě. nevím, jak simulátor může napodobit pocity skluzu nebo výkluzu, natož pak třeba blížící se pádovku a případný pád. Možná, že dokáže vytvořit nějaké cuknutí či změnit osu působení gravitace natočením celého zařízení, ale působení různých bočních zrychlení a déle trvajícího svislého zrychlení těžko napodobí.
Myslím, že jsi to ale popsal v ideálním sledu. Vývoj pilota od kluzáku, přes jednomotorák, vícemotoráky až po obří monstra. A tak by to takké mělo být. Mozek člověka se totiž tohle musí naučit. Člověk není pták, který se vyklube z vejce, pak se chvíli nechhá živit, aby nabral sílu, a najednou vyletí z hnízda. člověk má možná něco v genech, ale létání to roozhodně není. To něco musí pro létání svým učením vypěstovat. A pokud je alespoň část pravdy v tom, co je v tom blogu napsáno, pak to rozhodně není dobře. V každém případě se dnes letectví ubírá směrem, který není pro jeho další udržitelný rozvoj ideální, protože ve všech jeho směrech začíná dominovat pouze komerřní duch. Ať už jde o vývoj letadel, jejich údržbu a sevis až po vlastní provoz. Plýtvat se nemá, ale šetřit za každou cenu by se také nemělo.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 13:13
A.J.Scandall   
Nene, bavili jsme se o tomtéž, reaguju hlavně na "podprahové signály o pádovce, skluzu nebo výkluzu, který buď umíš vnímat tělem nebo ne". Moje pointa je v tom, že "lítání zadkem" ti je ve velké mašině vpodstatě k ničemu, jedním z nejdůležitějších principů, jak v kritické situaci (třeba některé nezvyklé polohy, přiblížení k pádu či let na "back side of the drag curve", jak angláni trefně říkají) řídit dopravák, je attitude-thrust (poloha-tah), tzn. uvést do polohy odpovídající danému režimu letu (křídla v horizontu, pitch +- odpovídající danému režimu, a nastavit příslušný tah motorů), držet a čekat, až se to stabilizuje. Vnímání tělem je v takové situaci velmi zavádějící. Věř mi to. A souvisí to přímo s tím, jak jsem psal, že chování těhle letadel je v daných režimech výrazně odlišné od eroplánů, ve kterých vjemy naopak používaš.

Tohle říkám s plným vědomím jako velký fanda a propagátor malého létání, který uznává jeho přínos pro celkový vývoj letce. Ale taky se na to musíme dívat věcně a umět pojmenovat odlišnosti, které od malého létání jsou, a kde přemíra spoléhání na návyky v něm vypěstované jsou na škodu... A speciálně na tohle jsou simulátory poměrně dobře zařízené. Dokonce poté, co jsem měl možnost zažít při záletech vybírání přiblížení k pádu (na stick-shaker), a to jak se 737, tak s bizjetem, musím říct, že se letadlo chová dokonce výrazně líp, než simulátor (jež tím pádem velmi dobře plní svůj účel)
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 13:17
SONP   
Pane jo, zábrana pádu na 737, to musí být něco. To by mě docela zajímalo, jak to probíhá.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 13:21
A.J.Scandall   
Úplně v poho, lepší jak na Z-142 OK-PNM
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 18:01
Cirrus/Pindra
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 13:25
orlík
Tedy simulátor má horší letové vlastnosti než letadlo
Technicky mi úplně absurdní a neuvěřitelné přišlo, že k vyšetřování letecké nehody (už nevím kdy a které) údajně (říkali to v televizi) použili vyšetřovatelé simulátor typu, aby si ověřili praktické vlastnosti letadla při pádu!
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 13:22
orlík
AJScandall to napsal přesně. Holt to zná z praxe. Já bych si to nedovolil, protože prakticky znám jen ty modely, plachťáky a jednomotoráky. Nicméně mne letadla velmi baví už hodně přes 30 let a tak pořád čtu, zkoumám a studuju, co se mi o nich dostane do ruky.
Měl jsem takovou příležitost zkusit simulátor B737. Ten opravdovej, profesionální, certifikovanej. Pro airlinery denní (půlroční?) chleba. A byl jsem hodně překvapenej. Kdyby mě do toho dovedli se zavázanejma očima, a rozvázali mi je "ve větší výšce", asi bych si myslel, že jsem v letadle. Prdelní čidlo to ošálí dokonale. Člověk si po tom uvědomí, proč bývá vlétnutí do mraku při VFR letu fatální. Resp. uvědomí si, jak je mozek snadno ošálitelný. A tak lze opravdu nasimulovat i skluz, simulátor se při tom nenaklání jako letadlo, naklání se tak, aby zvětšil příslušné síly (gravitační) pro nervovou soustavu. Ale to je myslím technicky vzdělaným lidem jasný. Překvapilo mne, že při pohledu zvenku simulátor provádí jen docela malé pohyby. Instruktor tvrdil, že to dokáže "udělat" i výkrut. No to nevím, to si ze mně možná dělal srandu. Ale ono je dneska možný leccos.
Zajímavá je zkušenost s RC modely - já např. až po plachtařské elementárce, přestal rozbíjet třímetrovou V2 po poslední zatáčce před přistáním. Přitom odjakživa vím, že letadlo musí mít rychlost. Až pak jsem si uvědomil, že když už chci točit zatáčku nízko nad zemí, musí éro mířit více k zemi, než mi je v tu chvíli milé.
 

Trochu jiný pohled na piloty a modeláře :)   16. 6. 2009 / 13:34
A.J.Scandall   
A všiml sis třeba, jak moc je poznat už zdálky, který model řídí čistokrevný modelář a který pilot? Styly létání jsou úplně jiné. Čistokrevný modelář za model daleko víc bere a má daleko menší poloměry zatáček, víc se drží na jednom, poměrně malém prostoru před sebou, a nelítá si nad hlavou či kolem sebe. Zatímco modelář-pilot zpravidla lítá s modelem tak jako P-38 na Aviatické pouti v Pardubicích, průlety sem a tam, kam až jeho oko dohlédne a vlna šíří, a motá se kolem a sebe ze všech stran a občas s tím lítá dokola jak s upoutancem
 

Trochu jiný pohled na piloty a modeláře :)   16. 6. 2009 / 13:45
orlík
Tys mě viděl lítat?? Zrovna tuhle jsem o tom přemýšlel. Nejradši lítám na poli za barákem. A pokud je to s el. plachťákem, v podstatě ho dostanu nahoru, srovnám a dám ruce do kapes, pokud se to vzdálí, tak, že na to můj chatrný zrak nestačí - otočím ho a nechám letět zpátky. Pokud trefí stoupák - zpravidla se sám ustředí. Myslel jsem si, že tak lítám, protože jsem v mládí strávil hodně krásných okamžiků s volňáskama, ale možná je to jinak.
S motorákama pak často opravdu lítám kolem dokola - tak 15 metrů od sebe 2 - 15m vysoko. Původně jsem tak synkovi ukazoval, jaký to bylo lítat s upoutancem, a zalíbílo se mi to.
Často a rád taky dělám výlety. Tedy zase vzpomínka na volňásky - jak to tak letí, tak než abych šahal na řízení, jdu za érem a baví mě, že při tom mám i pohyb! Je to sranda.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   17. 6. 2009 / 17:33
MaPa   
Dobra, opoustim sve mozna chybne teorie.
Ale chci se ted zeptat (budu treba za uplnyho blbce) co se skryva za pojmem 2. rezim vztlaku? Strycek GOOGLE (mobilni) na dotaz zaryte mlci.
Dik
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   17. 6. 2009 / 18:36
pilot_master   
presnejsie je to II. rezim letu, tonde to celkom pekne popisal tu
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=242729&lan=0
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 19:43
kuma   
Já vím, že to asi dole píše AJS, ale je to dlouhý, eště jsem to nedočet a už to nemůžu vydržet.

Myslet si, že lítánína blaníku je nutný, aby byl člověk dobrej pilot je blbost. Maximáoě tě tři roky na blaníku upozorní, že seš rumpál a větší lítání bys radši neměl zkoušet.

Stejně tak je blbost si mylet, že člověk musí prožít "mimořádky" na blaníku. Proč by musel - jsou lidi, kteří do pole sednou jednou za 10 let - a lítaj furt. Tak jaká mimořádka?

Stejně tak je blbost si myslet, že přistání s blaníkem je vlastně vždycky nouzák - a že to něco přináší pro velké éro. Blaník si nechá líbit absolutně všechno a způsob přistání s přistáním motorovým érem taky nic společného nemá - snad s výjimkou dokluzu z posledních sil z posledních 10 km. Rozsah rychlostí a režimů, co ti umožňuje zrovna právě blaník, je neskutečně široký - úhlem sestupu počínaje a rozpětím rychlostí konče. Ano, můžeš na blaníčku lítat tip-ťop - čtvrtou zatáčku vždy stejně daleko od prahu dráhy - a vždy stejně vysoko, úhel sestupu 3°, brzdy jen z 1/3, nasadit po čtvrté a až na práh s nimi nehývbat. Ale kdo takhle lítá? Rozhodně ne žák, který odlétá stříbrné "C" - a pak pokračuje na motory.

Ano, jsou piloti, kteří tak lítají od začátku. Ale není to blaník, který by je to naučil. Ti tak budou lítat s 206, 142, meťákem, Moravou - i airbusem. A když jim vyplivnou motory, tak i s tím Áčkem doklouzaj, kam je potřeba. Jistojistě ale ne proto, že by začínali výcvik od blaníků - to jsou ploti, co to mají od přírody.

A ano, jsou piloti, kteří po náletu 1000-2000 hodin na kluzáku zkusí motoryx - a jde jim to. Ale takovou praxi není možné předepsat před kariérním výcvikem ATPL.

Shrnuto: Jsou piloti, kterým to jsde a jsou piloti, kterým to nejde. Žádoucí je najít metody, jak poznat, který je který, a způsoby, jak ty dobré nechat v provozu a s těmi druhými se rozloučit. O podvodech ve výcviku nemluvím, to je kapitola zcela jiná.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 20:15
Koprik
Teda Doktore, Tebe je na Doktora skoda...))Pokud nejsi krome mediciny i doktorem filozofie.Vyslovuju ti pochvalu pred nalestenym Diskusem (jen virtualnim bohuzel)!
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 23:45
kuma   
chtěls jistě naznačit, že je s podivem, že někdo, kdo dokáže do tak krátkého příspěvku namastit tolika překlepů, docílil titulu a při tom kritizuje podfuky v prokazování praxe? Heh, taky se někdy divím
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 12:11
A.J.Scandall   
Můžu mluvit o štěstí, že jsem si mohl projí celou cestu, a dokonce už se začínám vracet zpět ke kořenům (0-5 let dudlíky, mlíko, počůrávání, 5-14 let kity, 14-16 let lítací modely, 16-19 plachtění, od 19ti motorařina, akrobacie, od 22ti doumotorář, od 23 IFR, turboletný dopravák, od 26 proudolety, od 28ti levá přední (židle), od 29ti RC modely, od jednatřiceti zase kitař, tak čekám kdy začnu cucat dudlíky a pít mlíko). Díky tomu můžu, alespoň subjektivně, vyjádřit svůj názor na to, co mělo pro létání smysl a co ne.

Kity - celkem ano, učilo (ale nenaučilo) mě to zručnosti, trpělivosti, získal jsem díky tomu zábavnou cestou základní představu o letadlech, jak se rozezná Spitfire Mk.V od Mk.IX, že FW-190A měly motor hvězdicový a FW-190D řadový, jak vypadá barva kachních vajec a podobné pro život důležité informace.

Letecké modelářství - částečně. Naučilo mě to základům, jak a proč se to pohybuje vzduchem, naučilo mě to, jak je důležité těžiště, a hlavně, když to rozbiju, buď to musím spravit, a nebo to nemám, CTRL-ALT-DEL nefunguje. Ale taky mě to naučilo pár nešvarů, RC modeláři, zejména ti méně zkušení, zpravidla moc nectí některé zásady pohybu vzduchem, přetažení pro ně tolik neznamená, nenaučí se pochopitelně zpětné vazby do řízení a změnu sil v různých letových režimech. To se pak musí odnaučovat. Ale rámcově je přínos pozitivní

Plachtařina - také částečně. Z pozitivních věcí mě naučila následujícímu:

-že létání je týmová záležitost. Akorát vlekaře, navijákaře, startéra, traktoristu, časomíru, technika a krasavici z elementárky nahradilo navigační oddělení, operačka, koordinace, support, technický úsek a letušky
-pracovat s rychlostní polárou. Zejména když Boeing klesá na volnoběh, funguje to jako v plachtařské příručce
-vnímat určitý druh počasí (ale ne veškerý, protože vě většině počasí se neplachtí)
-vnímat rozpočty a upravovat je daleko dřív, než na finále. To se uplatní nejen na stopětce, ale i na velkých proudoletech.
-už zmíněné vědomí, že když to po..ru, bude mě to bolet

ALE! taky plachtařina naučí několika negativům, a mezi ně započtu především ono řešení nouzových situací!

Každý druh létání má svoji typickou průserovou situaci, a díky tomu zcela specifický způsob, jak ji řešit. Namátkou uvedu:

plachtařina - visení lana, přerušení tahu na navijáku
jednomotorařina - vysazení motoru po vzletu
velká vícemotorařina - vysazení motoru těsně po V1

Tyhle tři situace mají vpodstatě stejného jmenovatele, tj. ztráta či omezení propulze (výraz EUR ing H. z ČVUT, to jsem nevymyslel). Ale mají zcela odlišné řešení.

Plachtař, pokud mu lano praskne nad 50-100m, podle osobní odvahy, se otáčí zpět a sedá pokud možno na start, aby nemuseli éro moc tlačit zpátky na start.

Motorář, pokud tohle udělá, zpravidla se zabije (dle statistik takhle vznikne procentuálně nejvíc smrťáků). Pro motoráře je tohle velké NE. A zatímco čistokrevní motoráři s tím problém zpravidla nemají, plachtař sedící v motoráku má často v sobě cukání se otočit. Jenže třeba Z-142, pokud jí vysadí motor ve stoupání, ztratí při zatáčce o 1° výšku 1metr. Takže zatáčka o 180° sebere 180m, a to je ještě potřeba vzít v potaz, že sednout na dráhu za sebou vyžaduje víc, než 180° zatáčení. Otáčet se tedy ve 100-150m je sebevražda. A plachtařům se to poměrně často v takové situaci stává, že jim podvědomí velí to udělat (jako bývalý plachtař to vím, taky jsem s tím bojoval). Takže zde je vliv "vytrénovanosti" z plachtařiny je spíš na škodu

Dopravní letec, pokud mu vysadí motor po V1, musí odolat veškerému pokušení (jako stáhnout i druhý motor a sedat před sebe), musí akorát podchytit zatáčivý a klonivý moment od asymetrie tahu, a letět rovně, stoupat a kromě zatažení podvozku vpodstatě nic nedělat. Do 400ft. Teprve tam může vydechnout a začít závadu řešit. Po V1 musí být orientovaný na GO, nikoliv STOP. Zase narozdíl od toho, co se učil jako elév na Blaníku nebo na malém dvoumotoráku, který ani po odlepení ještě nedosáhne Vmca, tudíž není schopen letět ani přímo.

Stejně tak další typický problém, který plachtař má zarytý pod kůži a na velkých strojích musí vypustit z hlavy, lze demonstrovat na případu, co se nám stal před skoro deseti lety na školení ATPL (druhý kurs, co proběhl po příchodu JARů). Ve třídě bylo nejen několik nás odrostlých dětí, pro něž válka ještě neskončila a Trenér byl Spitfire a Morava Bf-110, ale i pár kluků, kteří už létali velké mašiny, a ATPL potřebovali, aby mohli doleva. Jeden předmět nás učil jistý člověk, jež tehdy pracoval na ÚCL a plachtil v jistém AK. Známý byl tím, že trpěl mindráky jako člověk i letec. Takže nás ani nepřekvapilo, že přednášku o předpisech prokládal různými moudry. K vyvrcholení došlo, když nás začal poučovat, jak profesionálové umí vlastně prd, že když byly případy, že se letadlo setkalo na finále se střihem větru či downburstem, že to nezvládli, "protože kdyby byli plachtaři, tak ví, že klesavé proudění musí proletět tak, že to rozjedou, ať jsou z toho co nejdříve venku, a ne se snažit to proletět na malé rychlosti a tedy by netahali tak, jak to dělali. A pak se nemůžou divit, že to neproletěli a zřítili se". To už jeden z kluků, co už tehdy lítal jako plachtařský instruktor a zároveň F/O u ČSA (a pak to přes jiné typy dotáhl až na vedoucího letky ATR, pod kterým jsem sloužil) nevydržel, a řekl mu, že to, co říká je blbost, postup je zcela opačný, plný plyn až na firewall, a tahat, pokud možno až na stick-shaker. A ať si uvědomí, že dopravní letadlo není Blaník, na finále, že se v případě střihu větru a tedy poklesu rychlosti pod Vref pohybuje v druhém režimu vztlaku, a jakýkoliv pokus rozjet jej potlačením znamená ohromnou ztrátu výšky, tedy velké riziko střetu se zemí. Pan kantor (s ptačím jménem) ztichl, a otočil list. Samozřejmě, byl to trumpeta, ale ilustruje to další příklad, kdy zaryté návyky z plachtařiny jsou na škodu věci.

Mám-li to shrnout, tak každá předchozí letecká zkušenost člověka povznese někam dál, ale musí se na to dívat kriticky, a nikoliv dogmaticky trvat na tom, že kdo nebyl plachtař (kitař, modelář, vojenský pilot) nemůže být zcela dobrým dopravním pilotem.

Na závěr ještě jednu doušku. U ČSA byla vždy rivalita mezi bývalými vojáky a čistými civilisty. Když letěli dva civilisti, nadávali na vojáky, když letěli dva vojáci, nadávali na civilisty, a když letěl voják s civilistou, bavili se o ženských a tak. Jednou se mě jistý, nepříliš oblíbený kapitán zeptal, kde jsem lítál dřív. Po pravdě jsem mu řekl, že Turbolety v Přerově, což on pochopil tak, že jsem je tam lítal jako voják. A začalo to. Neboť mě považoval za soukmenovce, začal si vylejvat srdce, jak by okamžitě zastavil nábor těch, kteří předtím nelítali MiG-21, že je to nezodpovědné takové dávat do dopravních letadel, že ten, kdo nikdy nelítal se stíhačkou, nemůže lítat takové letadlo, jako je Boeing 737. Seděl jsem tam jak opařený. Na závěr se mě zeptal, u jakého pluku a s čím jsem lítal, než jsem šel na ty Turbolety k dopravce (bylo mi 27, ale protože jsem vždycky vypadal starší, považoval mě asi za nějakého veterána ČSLA). Tak jsem řekl, že jsem na vojně lítal tak maximálně s koštětem po Želátovských kasárnách v Přerově, a že ty Turbolety jsem lítal jako civil. Od té doby se mnou nepromluvil, jen mi několikrát do přistání dokazoval, jak umím h...no.

A proto tvrdím, že to co letec-kaskadér-emigrant a bůhvíco ještě, ve svém pamfletu pilotech-strojnících píše, je pomotané. Jedna věc ve výchově soudobých letců ale přeci jenom je. V aeroklubu, na vojně, v rozumně vedené komerční letecké škole či u práškařiny, se začínající letec naučí jaksi automaticky respektu a pokoře vůči letadlu a starším zkušenějším letcům, současně se zdravou sebedůvěrou. Bohužel mnoho současných leteckých škol, orientovaných především na vlastní kšeft, tohle do lidí nedostane, naopak je (jako součást svého byznys plánu) přesvědčí o jejich vlastní nadřazenosti a o předurčení proto, aby byli těmi nejlepšími. Slovo Asertivita se stalo jejich zaklínadlem. A pak tyto mnou tak strašně neoblíbené školy nechávají na pilotech a instruktorech v pracovním procesu, tyto jedince dovychovávat, což se už ne vždycky podaří...
 7x  

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 13:08
Jirca
Kdyby se dalo na všechny názory v tomto stromě sázet jako na koně ,vsadil bych na tento
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 13:13
Létající myš   
Tak jsem měl několik dní cukání reagovat. Ale napsal jsi to asi lépe. Mimochodem jsem taky zaměstnán mimo republiku - ne sice emigrant - a dost starý a v podstatě na konci letecké kariery.
Dotyčný superman a kverulant je i tam znám a bohuželo ne v tom dobrém. Tohle řemeslo sebou nese bohužel moc předsudků a často ho hodnotí ti co v reálu nelétají, nebo si foukají bolístku zneuznání.. To nějak k tomu patří a pamatuju i doby, kdy pozemní personál hřímal na schůzích, že jsme frajeři co nevědí už roupama a penězmi co dělat. Bohužel peníze i tady jsou limitem, ale na druhou stranu nekoupí si nikdo cit a lásku k létání. Jsem optimista a nevidím to zas tak černě.
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   15. 6. 2009 / 23:30
PILOT253   
Osobně to je můj případ, je mi 19, hlásím se na VUT na Profesionálního pilota kde mě také vzali no a mím snem a touhou je nic víc než se dostat k profesi pilota, takže jsemn se v tom článku trochu zhlídl ale spíše z pozitivní stránky. Snad stojí za pochopení že čerstvě vystudovany letecký mechanik s maturitou má větší přehled než vystudovaný člověk z gymnázia
27616 B / 333 x 500 / 4A159057B34BB709233C0200.jpg
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 09:35
Matyx   
A obor leteckého mechanika má nějakou kontraindikaci s hodinami mateřského jazyka ? )))
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 09:52
pawlick
Asi jak kde, v Malešicích nás za hrubky docela pérovali Ale ve Vodochodech je to asi jinak
 

Trochu jiný pohled na piloty a piloty   16. 6. 2009 / 12:36
Atarian   
Zase foto z plochy... hmmm.. Nechcete si zalozit vlastni forum?
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ