FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 3. 1. 2025, svátek má Radmila Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Scanner v letadle Jeden příspěvek | Celý strom
Scanner v letadle   10. 6. 2009 / 17:01
molek
Ahoj, mám takový dotaz. O prázdninách letím na dovolenou, tak si chci let spestřit odposloucháváním. Je to vůbec dovoleno? Projdu stím do letadla?
 

Scanner v letadle   10. 6. 2009 / 17:06
Teflon_490   
Hledej šmudlo, uz se tu o tom psalo, a ne jednou.
 

Scanner v letadle   10. 6. 2009 / 17:10
Teflon_490   
Aby nekdo nezacal blbe psat, ze se tady furt odkazuje na vyhledavania nepomaha, tak po 10ti sekundach hned prvni zasah tady: http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=161389&lan=0

Vyhledavani slov "scanner letadl" ... urcite najdes vic...
 

Scanner v letadle   10. 6. 2009 / 17:21
molek
ok dík
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 08:38
MzM   
..on to tady blbě psal, protože po půl hodině marného hledání a přehrabování se v tuně příspěvků typu "hledej šmudlo" nic nenašel...
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 10:53
Teflon_490   
Fajn, takze ti, co to vyhledavani pouzivaji, jsou tu vlastne jen proto, aby drzeli hubu a otrocky to vyhledali a zprostredkovali pod nos tem, co hledat odmitaji, je to tak? Kdyby to najit neslo, nereknu, ale psal sem, za 10s sem mel prvni prispevek. A kdyz to tomu dotycnymu nenapises, ze ma pouzivat vyhledavani, priste to udela zase.
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 10:43
A.J.Scandall   
Kdyby za mnou přišla letuška, že někdo z cestujících scannerem poslouchá komunikaci, nařídím mu to vypnout. Důvod? Kamandír skazál... Zejména pokud by to měl nahlas, protože spousta lidí v letadle se prostě bojí, a jakákoliv takováhle záležitost, třeba i při drobné odchylce od normálu, může způsobit erupci nezvládnutelné hysterie. To je to poslední, co posádka v letadle chce. Proč se asi vypína tzv. Channel 9 (tam, kde je instalován - je to video z kokpitu či z kamer na letadle pro cestující) při prvním náznaku nestandardní situace? Obecně jsem proti tomu, aby se to vůbec pouštělo.

A když jsme u těhle v poslední době moderních "sportů" jako je nahrávání radiokorespondence a sledování provozu pomocí SBS-1, mám otázku do pléna: jak by se vám líbilo, kdyby někdo mohl sedět doma u počítače a sledovat, kam se svým autem jedete na víkend? (...to pokud by někoho zajímalo, proč AJS u svého letadla nezapíná odpovídač, pokud vyloženě nemusí)
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 11:35
Vita Zenisek
Kamery v kokpitu? To někde mají? Co tam je vidět? Jestli je to pohled krz okno dopředu z palubky tak budiž, ale jestli je vidět co dělá posádka tak to je jak nějaká úchylná reality šou.
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 12:47
A.J.Scandall   
No do kokpitu ani snad přímo ne, ale ono někdy stačí pohled dopředu. Stačí, jak se třeba i tady objevují nahrávky ATC s rádoby důležitými dotazy typu "podívejte co tam ten PÍP pilot nebo řídící dělal", aniž by dotyčný měl možnost či schopnost vidět širší souvislosti. Mnohdy je situace v klidu, bezpečná, jen trochu jiná něž na 90% ostatních letů, a už to leckoho může znervóznit (přiblížení okruhem, vizuál, přiblížení s off-setem apod.)
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 11:53
Aldaran
No, dá se s Tebou v lecčem souhlasit i nesouhlasit.

Legislativa říká:
Ohledně poslechu je to řešeno zákonem 151/2000 sb. a to $84 dále je možné aplikovat trestní zákon č.140/1961 Sb. $239. Jejich prostudováním je zřejmé že že veřejnosti dovoluje příjem pouze v rozhlasových pásmech. Používání scanneru je tedy protizákonné. Do přijmutí nového telekomunikačního zákona bylo vše jinak, platilo jen telekomunikační tajemství, kde bylo dáno, že kdo zachytil zprávu která pro něj nebyla určena nesměl ji nikomu sdělit (velmi zestručněno)

Nesouhlasím s Tebou ve věci odpovídače. Základní pravidlo v letectví je vidět a být viděn, mám li odpovídač na palubě, "VŽDY" ho zapnu a to z bezpečnostních důvodů, bez ohledu na Tebou popisovaný příměr ohledně monitorování kam jezdím autem. Nejen, že to může pomoci při nechtěném sblížení letadel, ale i případě mimořádné události je po mě stopa, kde mně mají hledat, když dojde třeba k nouzovému přistání. Ač je to velmi nepopulární, rozumím těm, kteří prosazují myšlenku že co je ve vzduchu, má mít odpovídač. Negativní stránka věci je, že to leze do peněz...

 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 12:41
A.J.Scandall   
Děkuju, že mě vysvětluješ, k čemu je odpovídač dobrý. Pro případ mimořádné události mám instalovaný ELT na 406MHz.

Ale zkus se zamyslet nad tím, kam to ve svém extrému tihle "sledovači" dohánějí a co jsem napsal. Mě skutečně nevadí, když mě monitoruje ATC, a v dřívějších dobách jsem s tím skutečně problém neměl. Až nám jednou nařídí mít instalované ADS-B, už budou hoši doma u počítačů vědět o všech všechno. Jestli to tobě nevadí, tak mě docela ano.
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 16:16
Aldaran
Vůbec nepolemizuju o tom, že "sledovači, monitorovači odposlouchávači" nezpůsobují problémy a případný stres. Už vůbec nebylo mým záměrem Ti vysvětlovat k čemu je odpovídač, velmi mne ale překvapuje Tvůj názor (tím nemyslím, že nutně musí být špatný, nebo že Ti ho chci vyvracet). ELT na 406 je dobrý, až když jsi v tom lese, z hlediska sblížení provozu a možném odvrácení hrozícího nebezpečí o kterém jsem mluvil je k ničemu. Všichni piloti i řídící se kterými jsem doposud přišel do styku a toto téma jsme probírali razili myšlenku že to co je ve vzduchu by o sobě mělo dávat vědět jakýmkoli technickým způsobem, který je k dispozici. Incidenty sblížení dopravního letadla s kluzákem či jiným provozem se staly, obvykle jde o chybu pilota (ztráta orientace, nekázeň...) a nedá se vyloučit, že se to nebude opakovat. Stejně tak se nedá vyloučit nouzové sklesání velkého éra do malých výšek. Teď je tedy otázka, co je menší zlo, jestli mít odpovídač vypnutý i když ho mám na palubě a jeho použití není vyžadováno, nebo holt letět při pocitu, že mne někdo šmíruje. Já osobně ho zapínám vždy, i když už jsem jednou dostal pojeb, když jsem "údajně" byl 300m v CTR (letěl jsem po jeho hraně).
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 18:13
A.J.Scandall   
Ale o tomhle já taky nepolemizuju. Ten ELT jsem uvedl jako přímou reakci na to, když píšeš, že mi XPDR pomůže v případě nehody.


Vypichuju tady úchylnost dnešní doby, kdy na jednu stranu ani na legitce na tramvaj není uvedené rodné číslo kvůli ochraně osobních údajů a pak tě současně může kdokoliv sledovat jak se mu zachce, jen podle toho, jak moc moderně sis vybavil eroplán. Neznervózňuje mě to, neboj, na tohle jsem už odolnej, ale prostě mě to sere. Představ si třeba, že by si někam vyrazil, pěšky, na kole, kamkoliv, a někdo tě bude jen tak doma u počítače sledovat, odposlouchávat - no to mu při první příležitosti dáš přes držku.

Jinak jako ochrana proti spblížení ti XPDR pomůže tam, kde jsi na spojení s ATC (a v řízených prostorech a při řízených letech jej pochopitelně používám), nebo pokud máš zabudovaný varovný systém podobný TCASu - což nemá ve VFR mašině skoro nikdo. A řekni mi, jak často jsi při létání na spojení s řídícím nebo s dipečerem. Třeba vždycky, proč ne, já osobně jen pokud letím nějaký delší let. Stejně mám zkušenost, když už třeba s VFR oblastí na spojení jsem, že tě proti většině provozu nevaruje, protože o něm vůbec neví (kluzáky, paragliding, rogala, prostě ti, kteří jej nikdy mít ani z technických důvodů nebudou)

Že by řídící chtěli, aby každý létající aparát měl odpovídač, mně nepřekvapuje, spíš by mě překvapil opak. To stále ještě není "směroplatný" argument. Je tu možné naopak rozvířit debatu, která se pomalu rozjíždí v některých letecky vyvinutějších zemích, na téma, zda přílišná sofistikovanost VFR letounů (jako protisrážkové systémy) nedokáže být kontraproduktivní, neboť způsobuje přemíru pozornosti (a důvěry) směřované dovnitř kokpitu a ne ven. Bezpečnost VFR provozu, který se může kdykoliv setkat s někým, kdo odpovídač nemá a mít nebude, se nezvýší tím, že budou mít všechny motoráky odpovídače a TCASy, ale tím, že se právě na tyhle systémy spoléhat moc nebudeme.

Zařízení SBS-1 a podobná v rukách amatérů (a předávání si "objevených" HEX adres i se jmény provozovatelů) mě skutečně radost nedělá a výrazně to snižuje moji chuť používat XPDR při běžných neřízených letech. Zaplaťpámbu že v současnosti můj XPDR nevysílá souřadnice polohy, ale až to jednou přijde...
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 19:05
Marky Parky   
Dovolím si jen dvě drobné poznámky - jinak nechci rozjíždět flame - jak jsi správně schrnul, jako "poskytovatel ATS" mám zájem aby odpovídač mělo maximum letadel létalo se zapnutým odpovídačem.

a) Záchrana "kejháku" - ELT ti pomůže leda ex post a to už můžeš být pod drnem. Situací kdy éru zachrání kejhák odpovídač i ve chvíli, kdy není na spojení s ATC a není v řízeném prostoru (nebo si myslí, že není v řízeném/omezeném prostoru) jsem už za svou krátkou kariéru FIDa zažil docela dost.

b) V neřízených prostorech bohužel nelétají jen cesny a zlínky, ale i docela žihadla. A zaplať (doplň příslušnou bytost dle vyznání), že mají na palubě TCASy.

Jinak co se ADS týká, tak přínos pro bezpečnost leteckou IMHO několikanásobně převyšuje nebezpečnost společenskou. Ale chápu, že ti to může vadit, na tvých argumentech něco je... naštěstí zatím povinný není.
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 23:29
kutak
vem si až se naplno rozjede ADS-B, zatim o tom vim jen okrajově, ale tam by se ty kluzáky, rogala či jiný menší letadla neměly šanci schovat z "radaru"... a dali by se řešit i tydle predikce konfliktů
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 16:51
Lejzy
Myslim, ze bych se asi zacal bat prave proto, ze ten kanal vypli.
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 16:58
B3d4   
Bál bych se míň, než kdybych viděl hořící ocas letadla ...
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 18:05
A.J.Scandall   
Právě proto je nejlepší, když tam nic takového vůbec ani není
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 16:27
pseudoMates
Jak už psal AJS, dovoleno to není, resp. kapitán to může zakázat.
Já se nikoho neptal, ale stejně mi to bylo prd platný, protože jedinou pozemní stanici, kterou jsem slyšel vysílat byl ground. Ve vzduchu jsem ATC nechytal. Jen naši posádku, dokud nezadrmolili další frekvenci, na kterou se ladí, já jí nechyt a pak už to bylo stejně v pr..
Takže na pláži je to dobrá věc, ale v mašině na prd.
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 17:13
Balooo   
Já lítám pro zábavu a track logy mám veřejně dostupné na internetu. I včetně chyb Na druhou stranu chápu, že být sledován při práci není nic příjemného. V komerční letecké dopravě se s tím ale musí počítat, tlak na dodržování pravidel a sledování je dost silný. Osobně se přikláním k názoru, že by se podobné věci neměly zakazovat. Pokud pilot udělá průšvih, tak se to stejně řeší, a veřejná dostupnost informací už moc rozdílu neudělá. Novinky.cézet tam stejně opíšou zprávu z ČeTKy a přidají zkomolené vyjádření nějakého PR a lidi na to za dva týdny zapomenou. Kdyby se měly podobným způsobem sledovat GA a SLZ letadla, tak bych s tím měl zásadní problém. Je to jako mýtný systém pro kamiony a defakto možnost jejich sledování. Pro osobní auta takové "šmírování" rozhodně nepřipadá v úvahu, což znamená v roce 2011 čipy místo známek a v cca. 2015 sledování Velkým Kaschem včetně úsekového měření rychlosti. Doba je zlá a důvod se vždycky najde.

Scanner na palubě bych nezakázal, pokud si ho daný člověk dá na sluchátka a neobtěžuje s tím okolí, nedejbože když se začne ptát letušky, proč vyhlašuje kapitán tíseň a jestli se to hořící APUčko teda jako podaří uhasit Jednou jsem si ho do autobusu vzal (se sluchátkama) a letuška mi ho zakázala. Ptal jsem se proč a nedokázala mi odpovědět, tvrdila, že vysílačku na palubě nesmím mít zapnutou. Tak jsem ho strčil pod bundu, a bylo to. Stejně jsem ale v té kleci slyšel prd a nestíhal jsem ladit frekvence a rozbalovat megabagetu zároveň.
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 18:08
Antip
Úsekové měření rychlosti na dálnicích (když stranou ponecháme fakt, že k němu nepotřebuješ čipové vybírání mýtného) je jedna z mála věcí, která by po dlouhé době k něčemu byla.
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 18:19
A.J.Scandall   
Já samozřejmě nemluvím o profesionálním lítání, tam, přesně jak píšeš, s tím že budu sledovanej ze všech stran už od samýho začátku počítám (zejména když jsem viděl, co všechno zapíšou zapisovače, a jak si pak můžu celej svůj let do detailu projet včetně toho, co jsem viděl na přístrojích...)

Já mluvím o sledování při privátních leteckých aktivitách.

P.S. docela jsem rád, když si čtu, že sledování komunikace scannerem je v letadle téměř nefunkční...
 

Scanner v letadle   11. 6. 2009 / 19:55
XEAR
no, já nevim, ale cestou do BHX bylo slyšet věechno...
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ