| | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 9. 6. 2009 / 20:37 | |
| | Zdravim chlapi. Bol by som rad keby mi niekto prezradil do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule. Mam na mysli vrtulu konstantnych otacok na vacsine lietadiel. Ide o ten zvycajne modry ovladac vedla paky bohatosti zmesi alebo paky ovladania vykonu motora. Zda sa mi ze ak v cestovnom rezime (1500 az 3000m)trochu znizim otacky tym, ze prestavim vrtulu na vacsi uhol stupania FS vzdy znízi aj rychlost. Osobne si myslim ze by ju mala troska zvysit, inac neviem na co to tam je ked to iba znizuje otacky. Vdaka za vysvetlenie. |
| |
|
| | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 9. 6. 2009 / 21:38 | |
| | Ano, FSka to simuluje, ale bohuzel uplne blbe, presne jak pises ty. Takze vlastne je nejlepsi ve FS letat porad s nejnizsim uhlem nabehu. Vyssi uhel ani v cestovni hladine nic neprinese, tak je zbytecne se tim zabyvat |
| |
|
| | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 9. 6. 2009 / 21:44 | |
| | | |
|
| | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 9. 6. 2009 / 21:57 | |
| | Není to asi docela pravda - třeba u dakot MAAM to, myslím, funguje docela věrně... Vrtule s throtlama se nastavujou spolu podle režimu a podle toho taky pak vypadá plnicí tlak a otáčky ¨- a taky spotřeba. Ale nevím, jestli to je jen tady nebo i u jiných letadel, jinde jsem to nezkoušel. |
| |
|
| | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 11:16 | |
| | ono tou páčkou reguluješ otáčky ne úhel listu. Takže když nastavíš menší otáčky, tak se nějakým mechano-udělátkem přestaví úhel tak, aby se to tak rychle netočilo. A když motor dodává konstantní výkon, tak při menších otáčkách pochopitelně sníží rychlost. Mě to naopak příjde naprosto správné.
Ještě jednou, páčkou se nastavují otáčky (teda u většiny letadel), ne sklon listu (ten se nastavuje sám podle výkonu a rychlosti a tak, prostě aby se vrtule točila správně rychle.) |
| |
|
| | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 11:38 | |
| | Tou pakou se samozrejme nastavuje uhel, otacky jsou jen dusledek zmeny toho uhlu.
Constant speed vtule pak jeste sama zajisti aby se ti pri zmene rychlosti ty otacky nemenily (dostelovava uhel).
No a s tema otackama a rychlosti je to trochu jinak. Mas pravdu ze pokud mas vrtuli na jemno jsi schopnej prenest nejvetsi vykon. Tva uvaha ma vsak jednu chybu - nepocita se zmenou uhlu nabehu te vrtule. To ze menisi otacky znamenaji mensi rychlost je pravda pokud se uhel nabehu nemeni, ale to neni ten pripad.
Problem je ze od urcitry rychlosti uz vrtule na jemno "nestiha" a je mene efektivni. Prestavi se ji teda uhel na vetsi aby vic zabirala a rychlost se zvysi (za predpokladu ze to motor utahne). Kdyz si ten pohyb predstavis jako sroubovici, tak je to pak jako bys zvetsil stoupani zavitu. Sroub kterej ma vetsi stoupani taky zaleze rychlejc nez sroub se zavitem jemnym...
Vita
|
| |
|
| | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 12:05 | |
| | Jde především o účinnost vrtule - při zvyšování rychlosti se účinnost vrtule na malém úhlu náběhu snižuje. Dá se použít analogie s pevnou vrtulí - pevná vrtule má nejvyšší účinnost při určité rychlosti, na obě strany se pak účinnost snižuje. Stavitelná vrtule není účinější, než vrtule pevná, ale má stejnou účinnost, jako by měla pevná vrtule při stejné rychlosti a stejném úhlu náběhu. |
| |
|
| | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 12:27 | |
| | Mne osobne na FSke vadí, že pri prestavení na min uhol zvukovo bez ohladu na signalizáciu počuť, že sa otáčky na motore znížili aj ked prístroje ukazujú zvýšenie . To audio je ako keby opačné. *Je jasné, že menší uhol vrt. znižuje zaťaženie motora" |
| |
|
| | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 12:54 | |
| | To si dovolím nesouhlasit, páč po nastavení páčky se udržuje konstantní počet otáček.
U constant speed vrtule mění úhel listů právě to mechanické udělátko, které na základě odporu vrtule a kroutícího momentu udržuje konstantní otáčky. Nejde tedy o přímé nastavení úhlu listu vrtule, ale parametru regulátoru. Zrovna tak se dá změnit úhel vrtule přidáním plynu. Pro konstantní otáčky se po přidání zvětší úhel vrtule.
Jo, slyšel jsem o ultralightu, u kterého byla stavitelná vrtule tak, že se zastavil motor, nastavil se úhel vrtule (na zemi, klíčem), nastartovalo se a letělo se s jiným úhlem vrtule, ale to asi nebude případ regulovatelné rychlosti
|
| |
|
| | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 12:57 | |
| | A nedá se nastavovat úhel listů i s vypnutým motorem? Na FS to jde, ale v reálu už si nevzpomínám. |
| |
|
| | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 13:07 | |
| | Elektricky, nebo pokud tam mas nejaky cerpadlo (treba u Dckovy moravy na vypraporovani)... |
| |
|
| | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 13:14 | |
| | Takže pak se reguluje nastavení listů, nebo otáčky? |
| |
|
| | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 13:18 | |
| | No kdyz mas vypnutej motor, tak nastavujes jen listy, otacky tam zadny nejsou
teda samozrejme ze sis nechal vrtuli zastavit popr rozbihas z praporu |
| |
|
| | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 13:02 | |
| | Ok. Pokud jde o pakcu mas pravdu. Pokud o rychlost tak ne. |
| |
|
| | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 13:40 | |
| | Jako že zatežením za páčku, která reguluje rychlost vrtule snížím rychlost vrtule a zvedne se rychlost letadla?
Tak to asi nepůjde...
jasně pokud ti motor udržuje konstantní otáčky jaksi sám a ty nějakým způsobem nastavíš větší úhel listu vrtule, tak vrtule dává větší tah, to dá rozum. Ale taky potřebuje větší výkon motoru.
A ještě koukám je rozdíl mezi vrtulí s konstantními otáčkami a vrtuli s manuálně (?) stavitelným úhlem listů (je takový model ve fs? Mám za to, že tam jsou akorát ty s konstantní rychlostí vrtule...) |
| |
|
| | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 13:44 | |
| | "Jako že zatežením za páčku, která reguluje rychlost vrtule snížím rychlost vrtule a zvedne se rychlost letadla?
Tak to asi nepůjde..."
a vo co ze jo
vrtule s konstantnima otackama ti drzi konstantni otacky. Stavitelna vrtule ktera nedrzi konstantni otacky nedrzi konstantni otacky.
Vem si treba L200A a L200D.
|
| |
|
| | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 14:00 | |
| | Tak nenapadá mě případ, kdy by se snížením otáček vrtule (při stejném výkonu motoru) mohla zvětšit rychlost letadla. Pokud letím vodorovně...
Vzal bych si L200A i L200D, ale nikdo mi je nechce dát.
Jak povídám, jde, jak píšeš, o rozdíl mezi stavitelnou vrtulí a vrtulí s konstantními otáčkami, a zatím jsem nenarazil na éro ve svém FS, které by mělo stavitelnou vrtuli.
Možná jsem se po něm jenom nepídil, ale ve svém arzenálu ho nemám.
V reále asi budou, to se nemíním přít.
Nic méně (viz původní dotaz, příspěvek) taková std C182 má vrtuli s konst. otáčkami. Tedy pokud zatáhnu za páčku, snížím otáčky motoru, tak mě nenapadá jak by mohla zrychlit. |
| |
|
| | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 14:06 | |
| | To zrychleni je nejvic cejtit na hvezdicakach...
FS umi jen fixed pitch a constant speed. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 14:44 | |
| | Taky je to cejtit na Meťáku, ale je to jen krátkodobé "poskočení". Letíš ustáleným režimem, a přestavíš vrtuli na hrubší úhel (pro ty co Meťáka neznají, nemá vrtuli stálých otáček, ale elektricky přestavitelnou vrtuli, která se jinak chová jako "pevná"). Současně dojde k poklesu otáček ale i k mírně znatelnému poskočení vpřed. Ovšem po návratu do ustáleného režimu (aniž by se hýbalo s plynem) je výsledná rychlost nepatrně menší, než byla s jemnějším úhlem nastavení |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 15:40 | |
| | Jeste mi kdosi rikal ze se to da sledovat u C172RG, ale tam mi to ani tak nepripadalo, rozhodne ne tak vyrazne... a u 182ky taky nic moc |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 15:47 | |
| | Ono je to znát hlavně ve voleji, takže i na tom Meťáku to nepoznáš vždycky. Ale je to na něm nejvýraznější |
| |
|
| | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 14:03 | |
| | Nikdo nerika ze nepotrebuje vetsi vykon - kroutici moment vzroste, protoze jsi zvetsil uhel nabehu te vrtule. Paklize to ten motor ustoji (jako ze jo), tak se to cele snazi zase dostat do rovnovahy. No a to se stane tim ze to cely zrychli a ustali se to na nové rychlosti. |
| |
|
| | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 14:12 | |
| | Pochopitelne se to neda delat donekonecna a je to omezeny vykonem motoru, pripadne nejakymi pevnostnimi limity. Treba u zminovane Dakoty bylo dulezite nejdriv stahnout plnici tlak a pak postelovat vrtuli na vetsi uhel nabehu prave proto abys neprekrocil maximalni kroutak |
| |
|
| | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 14:20 | |
| | To je jak na kole, bud si tam hodis maly kolecka a utahnes to (zrychli te to na nejakou hodnotu kterou pak udrzujes) nebo dostanes sodu, zpomalis a rozbijes si hubu o patnik (k*urvis tim motor).
Btw s tou Dakotou to je zajimavy. Obecne se u hvezdicaku postupuje obracene nez u radovejch - nejdriv stahujes vrtuli a pak plneni. Hvezdicaky nejsou staveny na vysoky otacky (cestujou si klido pod 2000). |
| |
|
| | | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 14:28 | |
| | Myslím si, že ovládání motorů u DC2/DC3 (přidávám nejdřív plyn, pak vrtuli, ubírám nejdřív vrtuli, pak plyn - taková dlaňová adiabata, když máš ty kuličky v ruce najednou) je úplně - ale úplně stejný, jako u An-2 (přesněji u An-2 je stejný, jako u DC-3) - mprotože je to přece stejněj motor... (ale to ty určitě víš ) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 17:32 | |
| | Safra - že já to napsal obráceně!
takže posílám odkaz: http://www.dc3airways.com/technical/flying_2002.htm - čtěte dole, kde je dokonce animovaný gifík - nevím, jestli sem půjde překopírovat. A omlouvám se za prohození pořadí (už jsem dost dlouho dakotou neletěl... ty pauzy v lítání jsou MOR! )
xxxx
tak tenhle gifík nám tady pérák nepředvede, nalistujte si to, je too u konce tý stránky, co dávám odkaz... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 17:46 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 14:38 | |
| | Já tedy lítal jenom dvě éra s hvězdičákem a to ještě na obou mám jen pár hodin, a u obou se stahovalo jako u řadovýho, nejdřív plyn, pak vrtule, obojí kvůli kroutícímu momentu na hřídeli (a dle odborníků i kvůli tlakům ve válcích, ale to jako laik neposoudím). Je to třeba krásně vidět na dvouhřídelových turbopropech, které mají ukazatel kroutícího momentu (TQ) - stáhneš vrtule bez předchozího stažení plynu a hle, kroutící moment se řítí do nadlimitních hodnot... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 15:38 | |
| | Me zase ucili na hvezdici nejdriv tu vrtuli pro "odlehceni" motoru, tvrdili to samozrejme jak piloti, tak mechanici i technici.
Nicmene v praxi mam ruku na obojim a stahuju to zaroven (rozhodne tam ale nenechavam vrtuli dyl)... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 15:49 | |
| | Na to se schválně zeptám andulářů, tohle totiž slyším poprvý v životě - kvůli odlehčení motoru nejdřív stáhnout vrtuli a pak plyn - to mi moje polovzdělaná vzdělaná hlava nějako nebere... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 16:22 | |
| | Moje nevzdelana hlava to taky nebere. Ale jako andulář to tak delam... |
| |
|
| | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 14:50 | |
| | Ale ta nová rychlost je menší, protože máš nižší otáčky motoru, tzn. menší výkon, i když vyšší krouťák. P=2.Pi.M.n
Krásně to bylo vidět na ATR, člověk letěl ustálenou rychlostí, vrtule 86%, plyny v cestovním režimu. Po stažení otáček na 77% sice vzrostl kroutící moment, éro neznatelně poskočilo, ve finále letělo ale o nějaký ten knotík pomaleji, protože celkový výkon na hřídel mírně poklesl (stahovalo se to hlavně kvůli hluku) |
| |
|
| | | | | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 15:40 | |
| | Hm. Asi jsem se měl líp učit. Příště za to budu jen tahat a nepouštět se do učených debat |
| |
|
| | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 13:00 | |
| | Docela pěkná analogie je s ručním řazením rychlostí u auta, na které mi to vysvětloval můj instruktor. Při malých rychlostech je nejefektivnější vrtule na velké otáčky (na jemno), stejně jako u auta se rozjíždí na jedničku. Při dosažení velké rychlosti už to dobře netáhne - "přeřadím na dvojku" = stáhnu otáčky na vrtuli. Analogie funguje i obráceně - při vyšších rychlostech při "přeřazení na nižší stupeň" = zvýšení otáček vrtule letadlo "brzdí motorem" - rychlost se snižuje. |
| |
|
| | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 13:47 | |
| | Analogie je správně, ale ne 100%. Motor auta má taky nějaký optimální otáčky a průběh kroutícího momentu. Vyšší otáčky = vyšší výkon, ale ne do nekonečna. Převodovka a kola se mohou teoreticky točit do mnohem větších rychlostí, než je limit motoru, takže je to jedno. U vrtulí ale platí to, že vyšší účinnost má vrtule obecně na nižších otáčkách. Proto se třeba násobí počty listů. Je potřeba si uvědomit, že ač se nám to líbí, nebo ne, vrtule funguje vlastně jako vrtulník nakřivo (a naopak). Je to rotující křídlo, které generuje vztlak a odpor a funguje na určitém úhlu náběhu. Vyšší úhel náběhu = vyšší vztlak (tah) + vyšší odpor (kroutící moment). Proto je taková zábava s tím lítat. Při změně otáček se mění kroutící moment, ofukování směrovky, gyroskopický moment, atd. Uznávám ale, že nám, pevnovrtulářům, se to pěkně kecá... |
| |
|
| | | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 15:31 | |
| | "...nám pevnovrtulářům..."???? Co je na tom stroji, s ním lítáš, jako pevnýho???? To mi teda vysvětli. A kočičákoj nech na pokoji, jestli mi rozumíš... |
| |
|
| | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 13:33 | |
| | Já o tom nepřemýšlel, protože mi to zatím vždycky fungovalo podle mých představ. nejen DC-3 MAAM, ale třeba tady DC-2 Uiver (viz obr., odkaz: http://www.vrtule.info/FS-Payware-Review/Recenze-UIVER-Douglas-DC-2-OK-AIB-5.html).
Myslím, že je třeba pochopit především PRINCIP stavitelné vrtule, pak sopousta dohadů, co tu jsou a zavádějí - budou zbytečná.
Je asi potřeba vidět sice vrtuli jako "šroub" - ale současně nezapomenout, že podle rychlosti letadla se mění úhel (!) ofukování listu - tedy mění se úhel stoupání toho profilu vrtulového listu v závislosti na otáčkách a dopředné rychlosti - i u pevné - nestavitelné vrtule.
Dá se tedy říci, že pevná vrtule má optimální nstavení pro jeden konkrétní režim (otáčky a rychlost) a stavitelná vrtule může púřizpůsobit úhel náběhu vrtulových listů podle potřeby v daném režimu letu (otáčky a rychlost) podle potřeby a požadavku - tedy na největší tah, největší efektivitu, brždění atd (jak je všech 6 režimů vrtule).
Myslím, že u mnou zmiňovaných modelů je to simulováno docela věrně. |
| |
|
| | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 13:34 | |
| | pro rejpaly: pochopitelně nejen vizuálně !! |
| |
|
| | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 21:33 | |
| | Zaver: Po skumani mozem potvrdit, ze vacsina lietadiel velmi nesimuluje zmenu zataze vrtule. Cest vynimkam. Proste ak letim v cestovnej hladine stiahnem POM na 75%, vyladim bohatosť zmesy, a chcem naladit vrtulu na vacsiu ucinost tak to proste zvycajne spomali i lietadlo. Pritom ak uz idem vodorovne vysokou rychlostou malo by to lietadlo troska zrychlit. No napriklad Piper od Canerada alebo Grumman Groose to simuluje spravne. |
| |
|
| | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 10. 6. 2009 / 22:16 | |
| | Nejspis spatny zaver
Podle vseho by letadlo s constant speed vrtuli zrychlit nemelo, melo by zpomalit. |
| |
|
| | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 11. 6. 2009 / 00:22 | |
| | Tak nechapem na co by tam bolo to manualne nastavovanie. Ak to ma len spomalit lietadlo. |
| |
|
| | | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 11. 6. 2009 / 08:19 | |
| | Při vodorovném letu, v cestovní výšce nepotřebuješ maximální tah. Takže se vrtule zpomaluje, aby nehučela. Někde to tu nahoře je.
Pak je třeba rozlišovat dva systémy nastavitelné vrtule.
A) stavitelná vrtule - pilot si hlídá otáčky, a kroutící moment. U pilot nastavuje úhel listů vrtule, tím se mění v závislosti na výkonu motoru. Přidáním plynu/ubráním se rovněž mění otáčky vrtule.
B) vrtule s konstantními otáčkami (na vrtuli je mechanický regulátor) - pilot si hlídá kroutící moment (otáčky nastavuje). Pilot nastaví parametr regulátoru (otáčky vrtule). Regulátor natáčí listy vrtule, tak aby se točila správně rychle (mění se tak kroutící moment). Přidáním/ubráním plynu se nemění otáčky vrtule, ale natočení listu, tak aby se zachovaly otáčky.
Tak jsem to pochopil já.
|
| |
|
| | | | | Do akej miery FS simuluje manualne ovladanie vrtule? 11. 6. 2009 / 10:12 | |
| | Ale krátkodobě při změně úhlu nastavení vrtulových listů může mírně až neznatelně poskočit vpřed (jen přechodně před ustálením na mírně nižší rychlosti). Ovšem obecně se bavíme o prakticky zanedbatelných hodnotách... |
| |
|
|