| | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 18:01 | |
| | Jak je to možném že skoro vždy, když jsem letěl s aerolinkama, tak téměr na minutu odhadli správně čas přistání a délku letu. Jasně, počasí na trase se může změnit, s tím se počítá, ale vždy to měli přesné. Vystoupali jsme do letové hladiny, čakal nás ještě 4 hodinový let, kapitán řekl, že očekává přistání v Praze v 01:02 a ve skutečnosti jsme v 01:02 přistáli. Já když letím 4 hod, buď Kanáry a nebo Hurghadu. tak po cestě naberu silný vítr a naráz se skutečný čas přistání liší třeba o půl hodiny, než ukazovalo FMC na začátku.... Jak se to dělá v reálu že to ví tak přesně (kromě nepředpokladanych okolností - změna počasí, holding apod.) a nedá se někde zjistit, jaké je počasí na trati nad jednotlivymi body a naházet to do FMC? jiná možnost asi není že |
| |
|
| | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 18:07 | |
| | tak oni samorzejme piloti maji pristup k ponekd podrobnejsim informacim o pocasich, takze ten vitr na trase znaji, v konkretnich letovych hladinach, k tomu prihodi ze zkusenosti dobu kterou stravi na priblizeni (treba holdy apod)...
a pak uz to maji celkem jednoduche.
v realu se ten vitr dovis na ruznych serverech, treba na chmu.cz pro cechy .. a urcite se jich najde vic.
nicmene pro fsku ti to stejne bude k nicemu - pri offlinu dokaze fska stahnout tyto informace (vitr na hladinach) pro usa. ivao pokud vim s temito daty nepracuje vubec a pocasi si "vymysli". activesky uz kdysi umel stahovat tato data na uzemi usa (ted uz to mozna treba da i v evrope). takze virtualni pilot to ma podstatne slozitejsi. |
| |
|
| | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 18:14 | |
| | no ivao aspoň podle ne funguje dobře létám dálkovky a sedám plus minus pět minut což bych řekl že je dobré.jinak zdaleka nejsou tak přesní jak si myslíš jeden nebo dva lety nejsou dostatečněj vzorek |
| |
|
| | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 19:04 | |
| | Tak nevím přesný zdroj počasí z IVAO, ale METARy tam povětšinou sedí. Moc zas nekecej do něčeho, o čem nic nevíš. Kdy jsi byl naposledy připojený na IVAO?
btw. piloti dostávají od handlingu (?) tzv. OFP (operační letový plán), kde mají na každém bodě předpovězený směr a sílu větru a jak jsem se o tom bavil s kapčou z ČSA, co lítal A310 přes oceán, tak říkal, že na každém bodě se to počasí lišilo naprosto minimálně, takže se dopředu počasí ví velmi přesně (samozřejmě nemusí to platit vždy na 100%).
vítr v hladinách pro skoro celý svět máš tady http://www.jeppesen.com/aviation/personal/aviation-weather.jsp# je to prakticky totéž, co dostávají reál piloti k tomu OFP.
A čas, který zjišťuješ se nebere z FMSy, ale počítá se před samotným letem.
Pro jednoduchost se to dá spočítat řekněme - znáš vzdálenost, znáš tvou přibližnou traťovou rychlost, z toho ti výjde čas a k tomu si dej podle letiště nějakých pár minut navíc (SID, STAR). Tohle ale nemá nic společného s plánováním paliva, to jen na přibližný výpočet doby letu z A do B |
| |
|
| | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 19:33 | |
| | Mluvil jsem snad nekde o tom, ze si ivao vymysli metary? mluvil jsem vubec nekde o metarech? mluvil jsem o tom, kde si ivao (ne)bere informace vetru na hladine. a tu z metaru (i kdyby byl stokrat z realu) nevycucas. |
| |
|
| | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 19:56 | |
| | Mluvil jsi o POČASÍ, tzn. všechno, né jen vítr v hladině
"ivao pokud vim s temito daty nepracuje vubec a pocasi si "vymysli""
A ještě jedna technická
"...k tomu prihodi ze zkusenosti dobu kterou stravi na priblizeni (treba holdy apod)"
Tohle není plánování paliva - při výpočtu času příletu se holdy neberou v potaz. |
| |
|
| | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 20:04 | |
| | Mno .. jediny kdo v tomhle vlaknu mluvi o planovani paliva, jsi ty. ale v tomhle vlakne je rec o tom, jak se mohl kapca pri hlaseni kastanum tak presne trefit. a ono je nekde receny, ze holdy do toho nesmi zahrnout?
a co se pocasi tyce - z vety pri offlinu dokaze fska stahnout tyto informace (vitr na hladinach) pro usa. ivao pokud vim s temito daty nepracuje vubec a pocasi si "vymysli" si prumerne inteligentni clovek domysli, k cemu se v tomto pripade to slovo pocasi vaze. rika se tomu kontext. |
| |
|
| | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 20:16 | |
| | Ono plánování letu má nějaká pravidla a už třeba to, že do plánku nepíšeš odletovku, protože nemůžeš tušit jakou dostaneš (z důvodu dráhy) se dá odvodit, že hold se do toho času nebere. Zohledňování zkušeností s daným letištěm se odráží do plánování paliva (to co si kapča bere na sebe navíc), ale do času příletu se to opravdu nezahrnuje |
| |
|
| | | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 20:46 | |
| | Pokud se neplatu, bere se pro planovani (paliva, nevim, jak je to s casem) nejdelsi odletovka na dany bod, to same s priletem. |
| |
|
| | | | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 20:59 | |
| | Jojo, tam se mimo jiné bere nejdelší možná varianta letu, tzn. nejdelší možná odletovka, nejdelší možná příletovka, resp. nejdelší přílet na dráhu (někde to dělá i 100nm s Transition), pak se tam počítá tuším 1 go-around, 30min vyčkávání v 1500ft nad letištěm, odlet na náhradní letiště a taky 1 go around a 30 min vyčkávání, ale teď z hlavy nevím přesně, jestli je těch 30 u obou letišť. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 21:09 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 21:32 | |
| | Na tohle jsou předpisy... Konkrétně těch 30min vyčkávání nad letištěm v 1500ft je tuším v JAR-OPS nebo tam někde, takže to není o ČSA nebo společnosti (něco ano, něco ne).
-ČSA už jako hodnotu Final Reserve Fuel nepoužívá pro 737 fixní hodnotu 1250kg, ale skutečnou hodnotu paliva pro 30min letu za daných podmínek
Pořád je tam ale 30min vyčkávací rychlostí ve výšce 1500ft nad letištěm. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 21:59 | |
| | Budu trochu hádat - původně těch 1250kg bylo 30min vyčkávání v 1500ft za fixní situace, dnes už se bere v úvahu aktuální hmostnost letadla a meteo podmínky. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 21:30 | |
| | To už zabíháme do detailu, těch paliv je fůra a některé věci, které jsi vyjmenoval, spadají do Contingency, něco do Alternate, něco do Final Reserve Fuel
Konkrétně jde o:
TAXI Fuel - vcelku jasné, palivo, ktere se spotřebuje do doby vzletu, tzn. běh APU, spouštění motorů, pojíždění
TRIP Fuel - palivo pro vzlet, stoupání, let v hladině, klesání, přiblížení a přistání na cílovém letišti
Záložní palivo - do něj patří:
CONTINGENCY Fuel - palivo pro nepředvídatelné okolnosti (odchylky od spotřeby - změna větru, změna směrování, hladiny apod.) - bere se jako 5% z TRIP F., resp. 3% pokud je k dispozici náhradní letistě na trati, anebo 5min vyčkávání standardní vyčkávací rychlostí v 1500ft nad cílovým letištěm za standardních podmínek - podle toho, která hodnota je větší
ALTERNATE Fuel - palivo pro let na náhradní letiště - zahrnuje postup nezdařeného přiblížení na cílovém letišti, stoupání do cestovní hladiny, let na záložní letiště, klesání, přiblížení, přistání
FINAL RESERVE Fuel - konečná záloha paliva - je to 30min vyčkávací rychlostí... (viz CONTINGENCY) (resp. 45min letu pro pístová letadla)
ADDITIONAL Fuel - dodatečné palivo - pro lety ETOPS nebo lety na osamocená letiště - 15min vyčkávání... (viz CONTINGENCY)
EXTRA Fuel - mimořádné palivo - dodatečné palivo, o které žádá kapitán jako svou rezervu
Kurňa, jsem se rozepsal, ale třeba to někomu pomůže udělat si jasno v palivech |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 21:37 | |
| | TAXI je pouze na pojíždění, APU v tom není, pokud se nepletu a jinak je to asi správně, chtělo by to mrknout do předpisu |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 21:45 | |
| | Kozultováno se Soldánem, APU je tam započítáno. (myslím jako s učebnicí ) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 21:51 | |
| | Jo, ta leží za mnou na židli Teď se učím
ZATÍŽENÍ PŮSOBÍCÍ NA KONSTRUKCI NOSNÝCH PLOCH LETOUNU.
VYBAVENÍ DOPRAVNÍHO LETADLA NOUZOVÝMI A ZÁCHRANNÝMI
PROSTŘEDKY. VEDLEJŠÍ ÚČINKY VRTULÍ U POHONNÝCH JEDNOTEK.
VARIOMETR KLAPKOVÝ
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 21:54 | |
| | Hehe, počet lékárniček, sekyrek a megafonů jsem se učil před dvěma týdny |
| |
|
| | | | Odhadovaný čas přistání 8. 6. 2009 / 16:16 | |
| | Ivao si mozna pocasi vymysli, ale podle reality a dobre - http://network.ivao.aero/weather_maps . Staci treba porovnat jejich vitr FL200 s predpovedmi nebo analyzou pro hladinu 500 hPa realneho pocasi. Docela to sedi. |
| |
|
| | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 19:37 | |
| | To byla velká náhoda. Na letiště nám posílají vypočtené časy příletů třeba dvě hodiny před příletem a skutečný čas se běžně liší +/-10 minut i více, většinou letadlo přiletí dřív. Na 4-hodinovém letu rozhodně není možné čas spočítat s přesností na minuty, až tak dokonalý obraz větrů pro celou trasu není. |
| |
|
| | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 20:03 | |
| | Ono občas stačí prohodit dvě éra na příblížení, nebo ho poslat na jinou dráhu a je to 10 minut jak vyšitých a vůbec nemusí být v hladině protivítr |
| |
|
| | | | | Odhadovaný čas přistání 7. 6. 2009 / 21:59 | |
| | Asi tak. Dráha pro přistání se potvrzuje až v dosahu letiště. Během letu se klidně vítr v cílové destinaci může změnit. |
| |
|
| | | Odhadovaný čas přistání 8. 6. 2009 / 10:42 | |
| | Mají FMC(S), které jim ukazují čas na cílovém letišti, je to orientační,a le mění se podle větru, odklonění a tak, při letu z Kréty nám hlásil kapitán, že budeme přistávat v 10:25m místního času a pak nad Bratislavou nám řekl, že za malou chvíli budeme klesat, že máme zkrácenou trať a budeme sedat o deset minut dříve.
Co se týše našeho virtuálního poletuchu je to ošemetné například s FSpassangerem, ve kterém to nastavím třeba podle již změřených časů, ale pak dostanu dct nebo vektor, či holduju a je to v prd... dostanu penalizaci. Takže je lepší to nenastavovat. |
| |
|
| | | | Odhadovaný čas přistání 8. 6. 2009 / 13:21 | |
| | fspax "ocuravam", a to tak ze se snazim planovat presne (odzkousel jsem si prumery GS u daneho ero, a ty jsem nahazel do konfigu v FSCommanderu, do ktereho hazi rovnou i SID a STAR (ne nejdelsi, ale nejpravdepodobnejsi ), dale pak (Diky FSPILOTE!! za link v minulosti) zohlednuji vitr z jeppesonu, ale jen kdyz fouka proti), k tomu prihodim 5-15 minut na taxi na odletu (dle velikosti letiste a provozu) a 5 minut na taxi na priletu. Pri letu samotnem pak sleduji propozice v FMC a dohazuji tam pripadne zmeny vetru, a v momente kdy mam dostatecnou casovou rezervu tak prejdu z LRC na max. endurance nastaveni, naopak pri změně počasí v rámci palivových rezerv zrychluji, i když to se mi stalo asi jen jednou. No a pokud jsou náhodou všechny podmínky tak ideální, že přeci jen dorazím příliš brzy, pak holt hodím pomalé taxi ). +/- 10 minut není problém, když si dám záležet tak +/- 5. |
| |
|
| | | | | Odhadovaný čas přistání 8. 6. 2009 / 21:44 | |
| | To je nápad, pokud přistanu třeba v praze brzy, prorazím plot a zajedu k Schellce na dálnici na Vary na kafe....a to by bylo abych nepřech... FSPASS |
| |
|
| | | | | | Odhadovaný čas přistání 9. 6. 2009 / 10:15 | |
| | To ne, ale kdyz jedes na gate pres pul gatewicku, tak je rozdil v case pri 10kts a 35kts docela velky ). Ono i v praglu to muze byt znat, kdyz setris brzdy a jsi dlouhy na pristani ) |
| |
|
| | | | | Odhadovaný čas přistání 8. 6. 2009 / 23:10 | |
| | technicka poznamka, neni nachodov LRC a max. endurance to samy? |
| |
|
| | | | | | Odhadovaný čas přistání 9. 6. 2009 / 10:13 | |
| | U e-jets nikoliv, jsou tam 3 automaticke rezimy, max. speed, max. endurance a LRC, s tim ze LRC byva o 20-60 uzlu vic (dle hladiny) nez max. endurance. |
| |
|
| | | | | | | Odhadovaný čas přistání 9. 6. 2009 / 15:22 | |
| | A jo, uz sem si vzpomel vo co go... |
| |
|
|