| | | FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle. 22. 9. 2008 / 09:14 | |
| | No jo, taky to bylo před spaním.
1. Kdyby se vzala teoretická vrtule, která se točí hodně rychle. Konce vrtule by měly rychlost větší jak mach, u středu menší, někde uprostřed by se to lámalo (ta rychlost). Jak se bude chovat taková vrtule?
2. Turbíny, řekněme std (dnes už snad std) dvouhřídelové. Tam se vzduch kolem lopatek žene nadzvukovou rychlostí? Nebo jsou tam takové tlaky, že to jede všechno podzvukem?
Odborníci, co?
A ještě jedna myšlenka. Pokud by se v turbínových motorech pohyboval vzduch nadzvukovou rychlostí (což záleží na tlaku, takže nevím), tak co se děje při přechodu na nadzvukovou rychlost? Bude to asi hlučné, ne? |
| |
|
| | | FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle. 22. 9. 2008 / 09:22 | |
| | | |
|
| | | | FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle. 22. 9. 2008 / 09:58 | |
| | Když já nikdy nevím, co mám hledat... Dík. |
| |
|
| | | | | FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle. 22. 9. 2008 / 13:04 | |
| | Laicky logická (pravděpodobně) odpověď
Vrtule by ti buď jen vytvářela odpor (pokud by ji to nerozlámalo) a v tryskovém motoru (a to je už jedno, jestli jednohřídelovém nebo více (asi) to funguje zcela jinak, protože ty tlaky tam jsou opravdu obrovské... v kompresoru se v průřezu zmenší plocha o víc jak 2/3 a při tom množství vzduchu... no nechtěl bych být uvnitř Jinak při nadzvukovém letu se na vstupním ústrojí tryskových motorů musí proud vzduchu zpomalit na podzvuk (proto měla např. MiG 21 ten kužel v čumáku, který se s větší rychlostí vysouval dopředu, aby se udrželo podzvukové proudění na vstupu do samotného motoru), jinak by to ten motor asi roztrhalo
ještě k těm vrtulím... nevím jestli se to nějak výrazněji zkoumalo, ale všechny vrtuje až na pár vyjímek u vrtulníků se konstruují tak, aby při daných otáčkách nikde na listech nebylo překročeno kritické Machovo číslo (jestli to píšu dobře), jinak by to byl jen klacek s co zvětšuje odpor |
| |
|
| | | | | FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle. 22. 9. 2008 / 14:11 | |
| | Já bych začal suchou teorií na konci tohohle materiálu http://www1.vsb.cz/ke/vyuka/PS/kompresory-skripta.pdf , kde se dočteš něco o turbokompresorech, což je vlastně první část proudových motorů. Spalování v turbíně je už nejen hydrodynamika, ale i termomechanika a to je už moc velká divočina.
Ale obecně si můžeš problém nadzvukové rychlosti na vrtuli představit asi tak, že při tomhle čurbesu za vrtulí vzniká oblast "vakua", která po splasknutí vyvolává tlakové rázy (je to ten známý třesk) ale zároveň vytváří i jakési diskontinuum ve vzduchu, do kterýho pak vnniká další list a krom odporu nemá jakkoliv šanci vytvořit v tom čurbesu jakýkoliv tah. |
| |
|
| | | | | | FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle. 22. 9. 2008 / 23:04 | |
| | bič - nie je tiez prikladom vzniku tlakovych razov? Pri dobrom svihnuti "praskne" , lebo konec dosahuje okolozvukovej rychlosti. |
| |
|
| | | | | | FYZIKA: 1. fan proudového motoru při vyšších rychlostech. 1. 6. 2009 / 15:10 | |
| | Výživný odkaz. Zase se na to dívám v práci místo abych pracoval. Napadá mě (zase) otázka. Jak se zpomalí vzduch, který letí do motoru, řekněme b737 při rychlosti ~300 kts {~0.5Mach), tak aby lopatky dmychadla o průměru 3m neletěly vzduchem rychleji jak 1Ma (prý se počítají na 0,8M)? Kdyby se měla lopatka na konci pohybovat v nastudovaných max 270m/s, tak by se mohl točit max. ~3400 ot/min. A to by musel stát, nesměl by letět. To se mi zdá málo. Nebo ne? A tak asi ne...
Taky jsem se dočetl, že změnou tlaku se změní hustota plynu (to ví každý) a obě tyto změny zapříčiní neměnnost rychlosti zvuku. Takže tlakem to není. Pak by se dalo udělat jedině přeměna rychlosti na tlak (tedy, že tlak vzroste, ale sníží se díky tomu rychlost). To bych si asi nějak představil (i když ne u GE motoru u 737).
Pak, jak to vypadá na výstupních lopatkách, kde výstupní rychlosti jsou dost větší?
Nějak mi to furt vrtá hlavou.... |
| |
|
| | | | | | | FYZIKA: 1. fan proudového motoru při vyšších rychlostech. 1. 6. 2009 / 15:31 | |
| | Možno pomôže, dodám že nove kompresory máju staviteľné lopatky a systémi proti zabráneniu pumpaže. |
| |
|
| | | | | | | | FYZIKA: 1. fan proudového motoru při vyšších rychlostech. 1. 6. 2009 / 15:37 | |
| | Na pohled to vypadá hezky, ale je to v mnoha místech nečitelné. Nemáš tam odkaz na celý obrázek?
I tak díky |
| |
|
| | | | | | | | | FYZIKA: 1. fan proudového motoru při vyšších rychlostech. 1. 6. 2009 / 16:59 | |
| | A ještě, koukám, rychlost zvuku víc závisí na teplotě... takže když se "to" ohřeje, tak se tam ten zvuk šíří rychleji -- ohřát a už to je podzvuk... Tyjo to je fakt celý samostatný obor...
trochu O.T. během pátrání jsem narazil na kavitaci a potažmo na sonochemii. No to je prda... |
| |
|
| | | | | | | | FYZIKA: 1. fan proudového motoru při vyšších rychlostech. 2. 6. 2009 / 09:49 | |
| | | |
|
| | | FYZIKA: chování vzduchu na listu vrtule, která se točí hodně rychle. 1. 6. 2009 / 15:39 | |
| | Ak sa dobre pamätám to s tou vrtulou tu bolo nedavno.
-vrtula pri rychlosti >1M by kladla odpor a nie vztlak
-vytvaralo by to sialeny rachot, teda nadzvukovy tresk... nieco take vraj ludom ktory boli v blizkosti takej vrtule popraskali usne bubienky... co uz nie je sranda.. |
| |
|
|