| | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 29. 5. 2009 / 20:24 | |
| | Vedel by mi niekto objasnit, pripadne dat odkaz na nejaky relevantny dokument, kde sa da najst oznacenie lietajuceho personalu na zaklade epoletov (pruzkov na vylozkach)?
Videl som aj druheho pilota s dvoma aj s troma pruzkami.... Google som uz prehladal vdaka. |
| |
|
| | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 29. 5. 2009 / 22:33 | |
| | To je asi jiný společnost od společnosti.
Původní význam je jasný - jen mírná modifikace námořnických uniforem, třeba Frantíci maj občas i tu smyčku pro kapitána (3 propužky rovné a čtvrtý se smyčkou - na rukávu i na nárameníku - ona totiž "epauleta" se česky řekne "nárameník").
Význam tedy obecně je asi primitivní - 4 frčky kapitán, 3 frčky FO (First Officer), 2 frčky pilot, 1 frčku nepilot - asi žák... Někdy 1 a 2 frčky má cabin crew - bývají ale trochu jiné, než pilotní. |
| |
|
| | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 29. 5. 2009 / 22:39 | |
| | Kapitan a FO nejsou piloti? |
| |
|
| | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 29. 5. 2009 / 22:44 | |
| | nejsou to "jenom piloti" jestli mi jaksi rozumíš |
| |
|
| | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 29. 5. 2009 / 23:03 | |
| | Teda v tomhle jsem se vůbec nevyznám, ale myslel jsem, že když pilot vleze do dopravního letadla, tak je rovnou FO, nebo ne ? |
| |
|
| | | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 29. 5. 2009 / 23:05 | |
| | tak o dopravních velkých letadlech tu nikdo nemluví zatím ... |
| |
|
| | | | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 29. 5. 2009 / 23:08 | |
| | tak potom jsem asi první...
No a ? |
| |
|
| | | | | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 29. 5. 2009 / 23:12 | |
| | No b |
| |
|
| | | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 00:08 | |
| | Taky se někde a nějak musí stát tím pilotem, aby si mohl sednout doprava do funkce FO
Tak jako na ponorkách - first officer - to už něco znamená, to je zástupce kapitána.
nesmíme zapomenout, že pořád ještě brázdí vzduch koráby s vícečlenými posádkami - i navigátoři, šturmani a radiotelegrafisti určitě mají nějakou tu frčku... (ili zvězdočku) |
| |
|
| | | | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 07:30 | |
| | No ono i poletuchy jsou posádka, ne? |
| |
|
| | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 29. 5. 2009 / 22:34 | |
| | Počítám, že je to čistě na tom, jak si posádky která aerolinka oblékne. To, kdo má kolik proužků je dáno čistě tradicí - pochází to od námořnictva, kde kapitán lodi mívá 4 proužky, první důstojník (obvykle v hodnosti "commander") má tři.
Piloti Pan Am nosili dokonce bílé čepice už od dob, kdy provozovali létající čluny. Tehdá to k tomu moři mělo opravdu blízko. |
| |
|
| | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 29. 5. 2009 / 23:23 | |
| | Tři proužky na rukávu F/O znamenají "Not - My - Problem"
A ještě jedna trochu OT: Víte, proč je u ATRky u levého motoru větší páka přípusti? Protože kapitán bere o 40% víc (to mám interně od jednoho pilota ATR - shodou okolností F/O ) |
| |
|
| | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 12:31 | |
| | Sranda je, že ani piloti ATR ve většině případů neví, PROČ je opravdu ta levá plynová páka větší... (je to proto, že levý motor je kritickou pohonnou jednotkou - takové pamatovátko)
Nicméně k těm proužkům - skutečně je to jiné firma od firmy
Ale ve většině případů se to u letecké dopravy ustálilo takhle:
Čtyři zlaté proužky - kapitán vícepilotního letadla
Tři zlaté proužky - F/O či senior F/O
Dva zlaté proužky - junior F/O
V barvách ale bývají rozdíly, jsou firmy, kde mají piloti proužky stříbrné. Takže F/O Jumba u BA má stejnou uniformu jako někteří stevardi dopravců 2. a 3.linie
Rozdíl mezi junior a senior F/O je v dosažené kvalifikaci. Nemá to vpodstatě jiný význam, než jak řídit náklady na posádky. Junior F/O je ten, který má pouze CPL a dostává tedy míň peněz. Senior F/O je ten, který už má hodiny, zkušenosti, hotové ATPL, ale z různých důvodů není kapitánem (stále ještě nedosahuje nálet vyžadovaný provozovatelem, nejsou volné kapitánské pozice, nemá senioritu, nebo mu to prostě zas tak moc nejde). Takový už mívá i větší plat. Taky to rozlišení může pomáhat numismatickým letuškám, aby věděly, kolik tak dotyčný může brát, za jak dlouho má šanci stát se kapitánem, a zda má tedy vůbec cenu do toho jít
Nicméně mnoho dopravců toto rozlišení nepoužívá, přinejmenším v ČR ne.
U jednopilotních letadel v letecké dopravě to dříve bylo tak, že velitel měl proužky tři a druhý (byl-li vůbec na palubě) pilot dva. Jenomže dlouhodobý problém zvaný Uniformfetišismus (chorobná touha mít uniformu s co největším počtem zlatých proužků a nosit ji pokud možno i do samoobsluhy) způsobil zejména u malých letadel to, že si každý napasuje na nárameníky to, co se mu zrovna líbí a já už jenom čekám, až uvidím někoho, kdo má proužků rovnou pět. Tuhle jsem zrovna viděl fotografii jistého maníka, jež vylézá se Senecy či z čeho se čtyřmi zlatými proužky.
Dalším stupněm jsou privátní a výcvikové lety. Tam už uniforma působí vskutu komicky.
Je přinejmenším k pousmání vidět pilotní žáčky s jedním či dvěma zlatými proužky... nevím nevím. Provozovatelé a i žáci těhle škol mi při diskuzích na dané téma neustále, rázně a hluboce vysvětlují, jak je to strašně nutné při výchově pilotů, ale já jsem asi staromódní a stále si myslím, že při výchové pilotů jsou potřeba úplně jiné věci...
Staré zlaté pravidlo zní - nikdy nenos nárameníky, které sis koupil sám. Svatá pravda...
|
| |
|
| | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 12:50 | |
| | Abych trochu uvedl na pravou miru svuj prispevek, zmineny pilot mi pak samozrejme vec s kritickou pohonnou jednotkou vysvetlil
Stejne vysvetleni prymku je i ve vyborne knizecce "Jak blufovat v letadle" - obcas uvazuju, ze ji zacnu pouzivat jako overeny zdroj informaci
Uniformfetisismus jsem jeste neslysel, stejne jako zaverecny vyrok, to si zapamatuju, diky |
| |
|
| | | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 13:08 | |
| | Jak blufovat v letadle je mimochodem klenot, psal to člověk s úžasnými zkušenosti problematiky a co slovo, to perla, která sedí jako pr...el na hrnec. Bohužel i to, co není příliš lichotivé.
Nejpřesnější je popis řadového kapitána (lina captain):
Má nejlepší práci na světě. Přijede na letiště, vozí skutečné lidi ve skutečném letadle, a po skončeném létání jde domů nebo na hotel. Jeho nejhlubší přání je, aby si mohl v klidu dělat svoji práci kterou miluje, a když jeho jméno uslyší někdo z vedení letky, tak se modlí, aby odpověď zněla "KDO?"
Pod to se můžu podepsat |
| |
|
| | | | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 13:19 | |
| | Moje nejoblíbenější je: "Pokud zjistíte, že machmetr ukazuje vyšší hodnotu než 1,0,, jste buďto v Concordu, nebo v pěkné bryndě"
Ale takhle bychom mohli pokračovat pěkně dlouho, pokud onu knížečku někdo z přítomných nevlastní, měl by si ji rozhodně někde sehnat - třeba by ubylo různých tahanic a dohadování |
| |
|
| | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 12:51 | |
| | Presne tak 4 pruhy a Seneca |
| |
|
| | | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 12:56 | |
| | Hej, jak jsi me to fotil? A odkdy si nosim z letadla bagety? |
| |
|
| | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 14:55 | |
| | Jen mohu potvrdit, že co letecká společnost to jiné frčky.
Už je to několik let zpět, kdy jsem šel platit v uniformě cabin crew v Itálii se dvěma stříbrnými proužky poplatky za přistání a oslovovali mne vesele kapitáne. Jak mi díky tomu stouplo sebevědomí si asi umíte představit.
Ono stačí se projít i v kabině během letu a hned maminky ze mě udělají svým dítkám kapitána nebo aspoň pilota. |
| |
|
| | | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 15:08 | |
| | A co ty vlastně děláš, pilota nebo letušáka? |
| |
|
| | | | | | Epolety - oznacenie lietajuceho personalu 30. 5. 2009 / 15:38 | |
| | Uniformfetišismus (chorobná touha mít uniformu s co největším počtem zlatých proužků a nosit ji pokud možno i do samoobsluhy)
teda musim uznat, ze toto je asi nejlepsi hlaska, co jsem za posledni dva mesice slysel, resp. cetl ...
valel jsem se po zemi asi tak minutu, nez jsem byl schopen se napsat ...
ale je to pravda, nekteri lidi si potrpi na to, at jde videt, co delaji ... |
| |
|
|