Sranda je, že ani piloti ATR ve většině případů neví, PROČ je opravdu ta levá plynová páka větší... (je to proto, že levý motor je kritickou pohonnou jednotkou - takové pamatovátko)
Nicméně k těm proužkům - skutečně je to jiné firma od firmy
Ale ve většině případů se to u letecké dopravy ustálilo takhle:
Čtyři zlaté proužky - kapitán vícepilotního letadla
Tři zlaté proužky - F/O či senior F/O
Dva zlaté proužky - junior F/O
V barvách ale bývají rozdíly, jsou firmy, kde mají piloti proužky stříbrné. Takže F/O Jumba u BA má stejnou uniformu jako někteří stevardi dopravců 2. a 3.linie
Rozdíl mezi junior a senior F/O je v dosažené kvalifikaci. Nemá to vpodstatě jiný význam, než jak řídit náklady na posádky. Junior F/O je ten, který má pouze CPL a dostává tedy míň peněz. Senior F/O je ten, který už má hodiny, zkušenosti, hotové ATPL, ale z různých důvodů není kapitánem (stále ještě nedosahuje nálet vyžadovaný provozovatelem, nejsou volné kapitánské pozice, nemá senioritu, nebo mu to prostě zas tak moc nejde). Takový už mívá i větší plat. Taky to rozlišení může pomáhat numismatickým letuškám, aby věděly, kolik tak dotyčný může brát, za jak dlouho má šanci stát se kapitánem, a zda má tedy vůbec cenu do toho jít
Nicméně mnoho dopravců toto rozlišení nepoužívá, přinejmenším v ČR ne.
U jednopilotních letadel v letecké dopravě to dříve bylo tak, že velitel měl proužky tři a druhý (byl-li vůbec na palubě) pilot dva. Jenomže dlouhodobý problém zvaný Uniformfetišismus (chorobná touha mít uniformu s co největším počtem zlatých proužků a nosit ji pokud možno i do samoobsluhy) způsobil zejména u malých letadel to, že si každý napasuje na nárameníky to, co se mu zrovna líbí a já už jenom čekám, až uvidím někoho, kdo má proužků rovnou pět. Tuhle jsem zrovna viděl fotografii jistého maníka, jež vylézá se Senecy či z čeho se čtyřmi zlatými proužky.
Dalším stupněm jsou privátní a výcvikové lety. Tam už uniforma působí vskutu komicky.
Je přinejmenším k pousmání vidět pilotní žáčky s jedním či dvěma zlatými proužky... nevím nevím. Provozovatelé a i žáci těhle škol mi při diskuzích na dané téma neustále, rázně a hluboce vysvětlují, jak je to strašně nutné při výchově pilotů, ale já jsem asi staromódní a stále si myslím, že při výchové pilotů jsou potřeba úplně jiné věci...
Staré zlaté pravidlo zní - nikdy nenos nárameníky, které sis koupil sám. Svatá pravda...
|
|