| | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 11:43 | |
| | | |
|
| | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 12:00 | |
| | Velmi smutné obrazy. Ve vzduchu jsme pouhými návštěvníky a tohle tam působíme těm, co jsou tam doma. |
| |
|
| | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:02 | |
| | Tak doma... když někam vlítne větší pták, tak menší má holt smůlu...
|
| |
|
| | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:34 | |
| | No neviem, ci ide o vtakov... Na tom obrazku c.8 to vyzera na vysoko skakajuceho zajaca... |
| |
|
| | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:45 | |
| | Může mi nějaká dobrá duše objasnit, proč když je nasátí ptáka do motoru tak nebezpečná věc, nejsou ve předu namontovánny nějaké ochranné mřížky? Vzduch by přes to procházel a pták by se o ní rozflákal ale do motoru už by nevletěl, maximálně jeho drobné zbytky a ty nezpůsobí takové trable jako celý velký pták. Samozdřejmě myšleno u proudových motorů. díky. |
| |
|
| | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:46 | |
| | Podle mne by jakakoliv mrizka docela vyznamne narusila tok vzduchu do motoru. |
| |
|
| | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:50 | |
| | No to mě taky napadlo, ale nejsem v tomhle študovaný takže nedokážu posoudit jak moc se tok vzduchu změní |
| |
|
| | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:52 | |
| | no záleží, jaká by ta mřížka byla. to znamená jak hustá, jakej profil atd. ono by se to možná sneslo, ale jak už sem psal níž, ten pták by ti vletěl do motoru i s tou mřížkou |
| |
|
| | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:58 | |
| | Viděl jsem záběry z NASCAR závodů, kdy automobil v rychlosti zhruba 250km/h s hmotností dejme tomu 1,3 tuny vyletěl z dráhy směrem přímo do hlediště a ochranný plot to dokonale vypružil a vrátil ho z5 na dráhu. Kdyby tam nebyl, auto by vletělo mezi stovky diváků a byl by to masakr. Tím chcu říct jen to, že když je možné tohle, tak při startu když to letadlo fičí dejme tomu 150kt a srazí se s pár kilovým ptákem, tak by to neměl být teoreticky probém ne? |
| |
|
| | | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 14:00 | |
| | Počas štartu možno nie, avšak pri vyšších rychlostiach by tá mriežka mohla znížiť efektivitu motora... A ako už bolo písane vyššie, záležalo by to od veľkosti otvorov atď Jedine že by sa počas letu nejak odstraňovala |
| |
|
| | | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 14:00 | |
| | no tak se podívej na ty fotky. třeba ten čumáček F-111 nebo co to je. nebo na nějaký ty křídla, kde ti to ten pták rozřeže až do půlky...bych chtěl vidět tu mříž, co by to udržela |
| |
|
| | | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 14:14 | |
| | Ale pochop, že letadlo musí být lehký, protože každá část navíc snižuje rychlost a zvyšuje spotřebu. Mřížku na vstup do motoru nemůžeš dat, protože by to znemožňovalo a narušovalo proudění vzduchu a motor na dopravním letadle toho vzduchu potřebuje hodně, nemluvě o obrovským odporu, který by to vytvářelo.
Některý letadla jako například IL-62 ( http://www.airliners.net/photo/CAAC/Ilyushin-Il-62/1470166/L/ ) mají na motorech jakousi ochranu v podobě "kráječe na citrony", ale stejně si myslím, že to při střetu s ptákem moc nepomůže, protože by nejdřív pták musel trefit ten kus plechu a zadruhé stejně do toho motoru vletí a ten motor to poškodí. Jediná výhoda tohohle může být v tom, že toho ptáka to "předpřipraví" a nebude to pro motor taková rána a tím pádem se třeba neuvolní lopatky a nevletí do vedlejšího motoru. |
| |
|
| | | | | | | | | OT - Letadla a ptaci - IL-62 15. 5. 2009 / 14:18 | |
| | Já si myslím, že to není kráječ na ptáky, ale takzvaný VNA (Vchodnoj napravljajuščij apparat), který reguluje vzduch vstupující do motoru. |
| |
|
| | | | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 14:25 | |
| | Tak tak, mělo by to sloužit k nasměrování rotace vstupujícího vzduchu do nízkotlakého kompresoru, taková ta statická část. |
| |
|
| | | | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 14:36 | |
| | Není to kráječ ptáků. Teda primárně určitě ne. Označuje se to zhruba tak, jak napsal SONP a nebo taky "inverter" (přesně nevím od čeho je to slovo odvozeno, večer kouknu do chytrých knih).
Jinak kdo ví, co je lepší. Jestli nechat ptáka v kuse, odstředivou silou ho nechat proletět vnější částí motoru a pak vyměnit jen poškozené lopatky dmychadla, nebo jestli ho naporcovat, nechat nasát do jádra motoru a vyměňovat horkou část, co se tím sajrajtem zalepí. To mě jen tak napadlo, možná v tom ve skutečnosti není rozdíl. |
| |
|
| | | | | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 15:29 | |
| | Tak hned je člověk chytřejší |
| |
|
| | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:48 | |
| | viděl si ty fotky? ten pták ti projde půlkou křídla, nebo ti rozmastí celej čumák. když by trefil tu mřížku, tak by to akorát vlítlo do toho motoru a motor by byl na sračku. takhle se většinou nic moc nestane, akorát motor asi musí ne revizi a vyměnit lopatky. ale to už jen hádám |
| |
|
| | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:52 | |
| | Já se nebavím o křídle, já se bavím o motoru A proč by to celé mělo vlítnou dovnitř? Od toho by tam ta ochrana přece byla |
| |
|
| | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:55 | |
| | No keď ten vták rozstriela pri náraze lopatky na sračky, čo by to asi urobilo s mriežkou ? |
| |
|
| | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:57 | |
| | Jenze ta mrizka by ten napor urco nevydrzela, to za prve. a zadruhe by fungovala jako nejaky pres, ktery by toho ptaka rozsmelcoval a poslal ho do motoru po kouskach, takze efekt by byl nulovy a motor by stejne musel na prohlidku... |
| |
|
| | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 13:59 | |
| | No jo to je pravda. Byla to jen taková úvaha. Aspoň v tom mám jasno |
| |
|
| | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 15:23 | |
| | Kdyby tu mřížku tvořily nějaké "čepele" s aerodynamickým tvarováním, tak by to to proudění moc narušit nemuselo a ptáka by to docela solidně naporcovalo, než by vletěl do motoru, čímž by se, bych řek, mohl výrazně snížit dopad na motor |
| |
|
| | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 17:23 | |
| | | |
|
| | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 17:45 | |
| | Ale jak tak uvažuju, tak by musely ty kože mít stavitelný úhel, nebo být umístěny kousek před FANem, protože při větších úhlech náběhu by to mohlo motor "zadusit"
Vymyslíme to a prodáme za těžké prachy do General Motors nebo do RR |
| |
|
| | | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 17:49 | |
| | no..já si myslím, že ty nože by nevydržely takový rázy. popřípadě by se jen poškodily a zhoršily by proudění vzduchu. chtělo by to spočítat. jakou tak rychlostí poletí ten fták do motoru.. dejme tomu 350 km/h.. zkusím to propočítat, když se mi bude chtít |
| |
|
| | | | | | | | | OT - Motor z vrtulníku pohání dodávku - fakt hustý 15. 5. 2009 / 19:57 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | OT - Motor z vrtulníku pohání dodávku - fakt hustý 15. 5. 2009 / 22:12 | |
| | Mě se líbí motorka s motorem z vrtulníku Jako to je můj sen přijít k nějakému svému dopravnímu prostředku, spustit tlačítko a ozval by se ten neskutečně dráždivý zvuk startujícího jetu To je prostě balzám na uši |
| |
|
| | | | | | | | | | OT - Motor z vrtulníku pohání dodávku - fakt hustý 15. 5. 2009 / 22:18 | |
| | tahle za jím stát na červený........ |
| |
|
| | | | | | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 22:11 | |
| | těžko říct.... já bych řek, že při tom nárazu by to projelo těma nožema jako by nic.... Ale to zas pak ztrácí ten smysl To by sice ptáka docela drasticky naporcovalo, ale při té rychlosti by do těch lopatek stejně vlítnul "v celku", takže by to moc smyslu nemělo |
| |
|
| | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 14:27 | |
| | Já vím že to bude znít kacířsky ale pokud by něco takového bylo technicky možné, tak by to tam už dávno montovali, myslím že kostruktéry motorů tato úvaha napadla dávno před tím než se většina z nás tady narodila. Osobně si myslím že by taková mřížka přinesla více škody než užitku. Zaprvé sečteme-li rychlost letadla + rychlost ptáka + rychlost nasávaného vzduchu, která je značná jak víme z nedávného případu nasátí konteineru do motoru, (vím pták může letět stejným směrem jako letadlo ale rychlost letadla bude za všech okolností dominantní). Dále nesmíme opomenout vzít v úvahu velikost motoru a tvar a váhu ptáka, tak my vychází že se pták chová jako projektil a že by daná mřížka musela být tvořena prvky o značné síle tak pružnosti aby součet výše uvedeých veličin vyzdržela . Velkou roly zde hraje i fakt kterou částí (jakou plochou) by pták do mřížky narazil. Protože se v tomto případě chová jako podkaliberní střela (kdy veškerá dopředná rychlost střely že soustředěna do malého bodu, špice a ta dokáže celkem hladce prorazit velkou vrstvu pancíře či železobetonu apod.) Takový pták by pak tuto mřížku zcela jistě prorazil. Pokud by se tak nestalo byl by pták zcela jistě postupně "propasírován" skrz mřížku a do motoru by vletěl stejně, ale naporcovaný. Důležitý faktor určitě hraje i velikost ok neboť ta by musela být tak velká aby zadržela i menšího ptáka typu špaček, tzn. asi 2x2 cm tedy asu jako pletivo na králíky což ale zase vylučuje meteriál protože zde musí být jak jsem uvedl výše použit matriál schopný udržet sílu která by při nárazu na něj působyla (příklad ocelové lano o síle 6 cm - nevím je to spekulace ale jistě se to dá spočítat). Rovnež pokládám za nemožné uplést z lana o průměru 6 cm pletivo na králíky. A pokus ano vyrazně negativně by to ovlivnilo proudění vzduch do motoru.
Další problém by byl námraza této ochrany ale ta by se dala vyřešit celkem lehce. Myslím že nějak podobně se tímto problémem zabívali i konstruktéři letadel a že existuje spousta erudovaných studií v tomto směru.
Zkarátka zatím je jediná metoda a sice plašení ptáků v oblati letišť. |
| |
|
| | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 14:32 | |
| | | |
|
| | | | | OT - Letadla a ptaci 15. 5. 2009 / 23:47 | |
| | Myslim, ze to bude hlavne proto, aby to nenasavalo prilis pozemniho personalu. |
| |
|
| | | | | OT - Letadla a ptaci 16. 5. 2009 / 08:42 | |
| | no s tím vzduchem nevím, podle mě stačí ty horní žábry. vzhledem k tomu, že to startuje se zavřeným nasáváním i na forsáž..aspoň myslím |
| |
|
|