FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 26. 11. 2024, svátek má Artur Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Anti-ice Jeden příspěvek | Celý strom
Anti-ice   17. 12. 2004 / 08:47
Jarda
Mohl by mě někdo zasvětit, jak se používá anti-ice? Vyčetl jsem, že se zapíná dle potřeby. Ještě někde něco o tom, že námraza může vznikat když teplota klesne pod 10°C ???????
Pokud je teplota příhodná pro vznik námrazy, je anti-ice zapnutý po celou dobu, nebo jen v určitých fázích letu?
Díky.
 

Re: Anti-ice   18. 12. 2004 / 10:13
A.J.Scandall   
Jsou dva blízké. ale přitom odlišné systémy - anti-ice a de-ice. Už z toho vyplývá hlavní rozdíl v jejich použití. Pozor, čeština na to konkrétní ekvivalenty nemá a tak se tomu říká všemu odmrazování, resp. v jednom případě ohřev. Anti-ice má za hlavní smysl prevenci vzniku ledu na určitých částech letadla. De-ice má za úkol odstranit již vytvořenou vrstvu ledu.

Rozdělím to podle okruhů do skupin-

1)Klasickým případem, který mají všechna letadla, je anti-ice pitotstatického systému. V češtině se tomuhle říká ohřev. Ten se zapíná vždy a to i když se lítá za modra nebes. K tomu u větších letadel přibývá i ohřev skel pilotní kabiny.

2) Druhým okruhem je ohřev vstupů motorů, resp.vrtulí. U Boeingu 737 se zapíná při teplotě TAT menší než +10°C a viditelné vnější vlhkosti (mlha, mraky, srážky). Teď pozor, většinu lidí asi zarazí, proč už od teploty +10°C. Je to proto, že teplota TAT (total air temperatuture) je ovlivněná aerodynamickým ohřevem, tedy rychlostí, a tudíž při +10 může být statická teplota SAT pod bodem mrazu. Je krásně vidět při změně rychlosti v neměnné hladině, jak se TAT mění.
Jiné typy letadel tuhle limitní hodnotu mají jinou. Co pamatuju, tak Turbolet měl kromě vyhřívání "huby" ještě tzv. separační klapku, která se otevřela na konci motorové gondoly proti vstupům, a tou eventuální kousky ledu zase vyletěly ven, aby se nenasály do motoru.
Pak do téhle skupiny patří i omrazování vrtulí. Dříve se to dělalo lihem, nyní mají snad už všechna novější letadla ohřev elektrický.

Takže v téhle skupině se anti-ice zapíná vždy při vletu na námrazových podmínek a zůstává zapnutý po celou dobu setrvání v nich.

3) poslední hlavní skupinou je odmrazování křídel/ocasu. To je označeno většinou jako de-ice. To se zapíná až po vytvoření určité vrtstvy námrazy. Důležité je to hlavně tam, kde jsou použity nafukovací gumové pásy na náběžkách, tzv. goodriche (podle firmy, která s tím asi přišla). Ty se musí nafouknout až po vytvoření vrstvy ledu, jinak jsou buď neúčinné, nebo naopak můžou způsobit zdeformování, nikoliv odstranění letu, a pak už se stím nedá udělat nic.
Druhým způsobem je vhánění teplého vzduchu od motorů do náběžek. Tady je trochu nejasnost v tom, že to Beoing nazývá anti-ice, i když podle způsobu používání by tomu víc sedlo označení de-ice. I tady by se totiž mělo pouštět az po vytvoření určité vrstvy ledu, protože jinak hrozí, že námraza sice roztaje, ale kapičky tečou po křídle až do nevyhřivané části a tam znovu zamrznou. Je na druhou stranu fakt, že jsem videl lidi to používat oběma způsoby a oba fungují. On totiž tryskáč na námrazu není moc citlivý. Hlavně při vysokých rychlostech.

A perličku na závěr - většina letadel, jako je Boeing 737 a novější a Airbusy apod. nemají omrazovaný ocas. Ono se asi ukázalo, že to není potřeba. Že i když namrzne, tak to nevadí...

 3x  

Re: Re: Anti-ice   18. 12. 2004 / 10:32
MilanZ   
vyčerpávající. Já jen dodám, že u některých bulíků se vyhřívání pitotky zapíná automaticky po nastartování motorů.
Všiml jsem si, že některé menší vrtulové letadla jsou vybaveny jenom vyhříváním vrtule, ale ne křídel. Je to snad proto, že u namrzlých křídel není takovej problém jako u vrtule ?
 

Re: Re: Re: Anti-ice   18. 12. 2004 / 11:07
A.J.Scandall   
Tak to nevim, dvoumotoráky, co jsem lítal, měly křídla odmrazený všechny. Ono možná hraje roli i to, že udělat u malého éra (L-200, PA-44) opravdu kvalitní a funkční odmrazování může být dost náročný a drahý. Třeba u L-200 sice je, ale že by nějak fungovalo... to se spíš dá odmrazit alespoň ta vrtule (u L-200 lihem, pokud ho někdo nevypije)
 

Re: Re: Re: Re: Anti-ice   18. 12. 2004 / 18:43
Švící
U těch malých dvoumotoráků je většinou uděláno anti-ice na vrtulích (elektricky) a de-ice na křídlech (elektricky nebo mechanicky), aby se na vrtulích námraza netvořila vůbec. Odstranění vytvořené námrazy by rozmlátilo trup. A na křídlech je technicky i energeticky míň náročný udělat jen odstraňování námrazy a ta když odpadne, tak to nic nepoškodí..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Anti-ice   18. 12. 2004 / 21:35
MilanZ   
jo to zní logicky, dík za vysvětlení
 

Re: Anti-ice   23. 4. 2009 / 14:44
Filipos
Promiňtě, že otevírám tak staré téma, ale nedá mi to.

AJS psal, že se engine anti-ice zapíná při viditelné vnější vlhkosti. A mě zajímá, jak se ta vlhksot zjistí např. v noci? Pomocí WX radaru? Nebo pomocí METARu, že se ví, že mraky jsou v té a té výšce? A nebo prostě kouknu z okýnka, vidím mrak, tak to zapnu? Jak to je?
 

Re: Anti-ice   23. 4. 2009 / 14:48
Koprik
...musis z toho okynka vystrcit ruku a kdyz ti namrzne, tak zapni anti ice... )).To byl samozrejme vtip....pockame na AJS.
 

Re: Anti-ice   23. 4. 2009 / 15:13
Filipos
 

Re: Anti-ice   23. 4. 2009 / 15:30
Koprik
Jo, jestli si jeste neco pamatuju, tak napriklad Embraer Legacy (real) pouziva automatiku, takze jsou tam naistalovana cidla, ktery to hlidaji a sami anti ice zapnou (nepamatuju si jestli jen wing + stabilzer, nebo i engine anti ice).Jak to ale vyhodnocuji - jaka je presnost, jestli je na to 100procentni spolehnuti atd., to bohuzel nevim.
 

Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ