| | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 13:16 | |
| | | |
|
| | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 13:42 | |
| | Šťastný to člověk. Přeju mu vše nej!
Dnes je jeho cesta jedna z mála, které ještě fungují jako způsob, jak se dostat do větší stabilní společnosti s minimálními zkušenostmi. Ovšem za nekřesťanský prachy, kdysi jsem nad tímto způsob jen kroutil hlavou, dnes bych ho vřele doporučil těm, co maj o tuhle práci velký zájem a dostatek finančních prostředků. Protože doba je zlá a dnes se u nás ke společnostem nedostanou ani někteří kluci, co si zaplatili typovky... díky skvělé ekonomické situaci ve SkyEurope, ČSA a u jiných středoevropských dopravců a jejich striktní preferenci pilotů s náletem tisíce hodin na typu apod. a též poklesu vytíženosti let.dopravy. |
| |
|
| | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 13:58 | |
| | Rozhovor je dobrý, ale myslím, že to zvládnul za 5 minut 12. V dnešní situaci ubývají zákazníci všem, takže logicky, když se nevozí tolik zboží po silnici, ani tolik lidí se nepřesouvá, stejná situace je (bude) i ve vzduchu. A tedy aerolinky nebudou hned tak potřebovat další lidi . A když jo, budou to ony (nikoli piloti) kdo si bude vybírat. |
| |
|
| | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 14:20 | |
| | A dufam ze sa to zmeni dokym ja nezbieram tych 65 tisic libier a budem mat vek |
| |
|
| | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 17:03 | |
| | Letecká doprava funguje ve vlnách už dlouhá léta a pokud se vše nepo...., bude i nadále. Není třeba propadat depresi, nyní zažíváme propad a hledáme dno, ale karta se obrátí. Doporučuji všem, kteří o tom nyní uvažují začít s létáním, teď je správná doba. Za ty 3 roky by měla být situace jiná. Riziko tady ale vždy bude. |
| |
|
| | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 18:59 | |
| | No nevim nevim, tohle v ČR vždycky platilo, jenže od minulých "vln" se situace změnila v jedné podstatné věci - dramaticky přibyl počet lidí s kvalifikacemí, ale bez zkušeností z velkých mašin (zjednodušeně se jim říká "dvěstěhodinoví piloti" - jestli má někdo 300,400,700hodin, nehraje z tohohle pohledu téměř žádnou roli). Takže až se to zlepší, a bude se brát, nebude to jako v letech 2003-2005, kdy se přijalo snad 95% uchazečů (což mimochodem taky není zdaleka dobré), ale úspěšnost dramaticky poklesne, kvůli přetlaku letců. Zdánlivě to může být dobré, že je z čeho vybírat, ale pokud to procento volných míst klesne pod 33,3% (můj odhad), začnou se dít věci jako je tlačenka, nebo se začnou vybírat podle kritérií konkurzů jen ti "nejlepší". V uvozovkách je to záměrně, neboť konkurzy bohužel velmi často nejsou objektivním kritériem schopností uchazeče (objektivní výběrové řízení, které skutečně posoudí schopnosti letce, vpodstatě nelze udělat, to se pozná až v praxi). Pak se spousta solidních letců k řemeslu zkrátka nedostane. Jinými slovy přijde stav, jaký je dlouhodobě v zahraničí, kde se ne každý k beranům dostane a když, tak velice často až za dlouhou dobu.
To samé platí pro ty, kteří už sedí vpravo a budou chtít doleva. Doby, kdy jsem si po dvou letech jako F/O plaše podal přihlášku, přišli za mnou, řekli "ukaž, jak držíš berany - dobrý - jdeš doleva", jsou bohužel (naštěstí?) pryč.
Vždycky jsem byl v tomhle optimista, ale nějak mě to začíná opouštět. Generační obměna už vpodstatě proběhla. Co se počtů týče, tak průměrný dopravní pilot v ČR je kapitán mezi 30-50 a F/O mezi 25-40 lety (opět můj odhad, stačí chvíli posedět na briefingu a koukat kolem sebe). Šedesátníků a pětašedesátníků těsně před důchodem už moc není. A nějaký prudký rozmach letecké dopravy tu už nelze očekávat ani po zmátoření se ekonomické situace. Trh už je vcelku nasycen.
My jsme v lítání nebyli "can do generation". My jsme byli šťastná generace... |
| |
|
| | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 19:45 | |
| | ....a to jsi jeste zapomnel zminit,ze nekde to maji pevne v rukou odborari a michaji kartama,kdo bude kapitan,kdo nebude.....atd. a piloti jsou hodnoceni a povysovani ne podle schopnosti a naletanych hodin,ale podle seniority a miry servility.....nejsme my Cesi? |
| |
|
| | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 19:48 | |
| | koukam, ze ti csa ponekud lezi v zaludku, ale myslim, ze places na docela spatnym miste. myslis, ze jinde to odborari v rukach pevne nemaji? |
| |
|
| | | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 20:02 | |
| | Tam,kde to meli v rukou odborari nejpevneji uz zpravidla hospodari nekdo jiny...treba na jih od nas.....ALITALIA je posledni priklad.Me to muze byt jedno,ale kdyz to vadi i nekterym jejich pilotum,tak na tom asi neco bude. |
| |
|
| | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 19:54 | |
| | Teda nechci dmychat flame, ale jsou to skutečně odbory (!), ktzerý určujou, kdo půjde zprava doleva? BNemyslím, že by v ČSA nebyli "mafiáni a mafiánci" - ale myslím, že to je jiná grupa, než právě odbory (prosím, opravte mne, kdo se v tom vyznáte lépe...) |
| |
|
| | | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 20:13 | |
| | Jo, je to tak, do tohole odbory opravdu nekecaj. To je záležitost letovýho úseku a hlavně instruktorské rady.
I když, i v minulosti bylo poulární, že se slabší jedinci nevybraní doleva vymlouvali na politiku (což byl v některých případech důvod odmítnutí, v mnoha ale ne...). Vzpomínám si na jednu knížek vzpomínek jednoho bývalého letce od ČSA. Prý nebyl kapitánem kvůli politice. Kdykoliv jsem se ale na něj někoho z pamětníků zeptal, řekli mi, že to bylo pako... I teď si sem tam někdo musí svůj neúspěch nějak zdůvodnit a pak padaj fámy o "ne-kamarádíčkování". Není to ale zdaleka vždycky pravda. Ba naopak, většinou to není pravda. |
| |
|
| | | | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 31. 3. 2009 / 20:19 | |
| | A ještě dodám, že zmiňovaná seniorita roli (někdy) hraje, ale na tom není nic špatného. Sejde-li se větší počet kandidátů na pozici, než je volných míst, a všichni vyhovují podmínkám co se odbornosti týče, vybírá se podle doby u firmy. Naopak jsem přesvědčen, že to tak má být. Navíc je to poměrně dobrý systém, jak omezit upřednostňování kandidátů podle osobních preferencí (=kamarádíčkování). |
| |
|
| | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 15:05 | |
| | Možná jsem životní optimista, ale pořád věřím, že ten kdo chce, dosáhne svého cíle. Otázka je jen za jakou cenu a teď to nemyslím ani po ekonomické stránce. Slůvka dramaticky přibylo počet pilotů s kvalifikacemi jsou zavádějící. Jednak co jsou to ty kvalifikace, platný IFR a 200 PIC to být ještě nemusí. I nyní není příliš mnoho pilotů s platnou čerstvou typovkou, kteří do léta nezískají práci. Zrovna před týdnem TVS jednoho FO vzal. Důležitá je také trpělivost. |
| |
|
| | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 15:23 | |
| | To je na me moc hluboka myslenka...
Pises ze neberes ani tak moc ekonomickou stranku a v dalsi casti se zminujes o typovce. K tomu jeste "dulezita je trpelivost". To bych teda chtel videt borce kterej si pujci jak na celej vycvik, tak i na typovku a je dost trpelivej aby cekal pul roku nez ho nekdo vezme... Me by z toho normalne mrdlo. |
| |
|
| | | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 15:28 | |
| | No půl roku čekání než tě někdo vezme mi v uváděném kontextu přijde jako rajská hudba + velmi velmi laciná záležitost. Kdybych měl jistotu, že střední doba čekání je půl roku a současně neměl dobré "letecké" zaměstnání jinde, tak bych asi neváha, půjčil si o pár korun víc a šel do toho |
| |
|
| | | | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 15:32 | |
| | a ten uver budes splacet z ceho, kdyz budes sedet pul roku doma? jako ze si pujcis o to vic, a pul roku budes zit z toho uveru? .)
no .. to je teda reseni |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 15:33 | |
| | Jen v lepším přípqdě půl roku. Možná taky dva, možná pět let (realita...) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 19:16 | |
| | No kdybych měl jistotu, že to bude jen ten půl rok, tak to řešení rozhodně je |
| |
|
| | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 15:34 | |
| | No pokud bude člověk mít někoho, kdo ti to zafinancuje, tak pak se lze "povznést nad ekonomickou stránku". Ale tak nějak si to úplně neumím představit, čekat třeba několik let a mzitím vydělávat někde nějak dlouhý peníze, abych si udržet kvalifikace a abych splatil dluh. To chce hodně veliký odhodlání.
A pak je tu ještě i další "ekonomická stránka". Totiž prosperita zaměstnavatele. No a přesto, že zrovna teď TVS nějaký piloty shání, tak si nemyslím, že to je teď "jen taková vlna". FTO jsou plný odhodlaných mladých lidí, ČVUT a další podobný ústavy chrlí absolventy, kteří jsou taky odhodlaní, dle AJS aerolinky jsou zajištěny mladými a již zkušenými piloty. Zkrátka a dobře pilotem u aerolinek může být málokdo. A podle toho, co potkávám na letišti, mám pocit, že momentálně je historicky snad největší zájem o povolání pilota. Ještě, že mi to je celkem jedno... |
| |
|
| | | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 22:48 | |
| | Tak ve chvíli, kdy budu mít bezpečně na zaplacení nebo alespoň nějaké rozumné splácení 2500000,- půjčky(i s typovkou), tak se na to možná vykašlu, zůstanu u tak dobře placené práce(za předpokladu, že mi neleze krkem) a na volný čas si udělám PPL a koupím vlastní Cessnu, zaplatím za to polovinu a budu happy... |
| |
|
| | | | | | | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 16:15 | |
| | Koukám že nevěříš, co? No, ostatně, nemusíš, je vidět, že jsi teď ve stavu, že chceš slyšet jiné prognózy.
Nárůst lidí s kvalifikací (nevím, co myslíš tím IFR a 200h PIC, ale CPL/IR, MEP a frozen ATPL, to už kvalifikace jsou) je velký, a vůči volným místům je dramatický.
Jinak promiň, ale věta "I nyní není příliš mnoho pilotů s platnou čerstvou typovkou, kteří do léta nezískají práci" mi připadá tvrzení těch ekonomů, kteří ještě vloni v létě mluvili o obrovském růstu ekonomiky a světlých zítřkách. Bohužel, jednotlivcům se to povede, ale nic významného.
Já obecně jsem dlouhodobě proti tomu, aby se preferovali piloti s typovkou, ale bez skutečné praxe na typu. Zkušenosti s tím nejsou moc dobré. Firmě to možná něco peněz ušetří, ale mě jako letce spíš zajímá, jak jim to jde. Navíc to odstaví ty, kteří jeli na plné koule, aby se dostali k CPL/IR, a teď už nemají dech na to, aby si zaplatili typovku. |
| |
|
| | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 18:35 | |
| | Jen podotknu, že tyhle rozhovory budou pokračovat.. Témat je dost, zajímavých lidí taky.. Snad se trefím i do vašeho vkusu a sem tam si něco přečtete..
Jinak ještě jednou děkuju Davidovi.. |
| |
|
| | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 18:54 | |
| | Jj, díky za to! Už se těším na další a určitě nejen já. Osobně bych se přimlouval za téma - první let s cestujícími. A dále nějaké zajímavé destinace... A určitě toho je spousty |
| |
|
| | | | ROZHOVOR s Mirou Dusinem 1. 4. 2009 / 22:17 | |
| | Rozhovor dobry, ale slo by davat vetsi pozor na preklepy? Zbytecne to kazi celkovy dojem.
Vita |
| |
|
|