No teda vy jste jelita... teda Tragéde, takový amatérismus bych zrovna od tebe nečekal To je naprosto primitivní fyzikální úvaha a Luděk má samozřejmě pravdu a i A.J.Scandal to potvrdil a je to tak, jak jsem to i já psal na začátku
Zkusím jednoduché obrázky
Zratky snad nemusím vysvětlovat (HDG- úhel, který svírá podélná osa letadla s magnetickým severem a TRK-track, neboli skutečná letěná trať)...
Mám tam situaci ve třech časech (T1,T2,T3) a v každém okamžiku je vykreslena situace.
V čase T1 letadlo vybočené letí po dané trati a vylučuje snos větru tím, že letí vytočené o pár stupňů. Vytvoří nějaký "mrak" (to je to modré).
Pak se posune díky své rychlosti do místa v čase T2. Zůstává na plánované trati, protože se "nechává snášet" na letěnou trať. To, jak je to letadlo snášeno zobrazuje červená šipka vlevo a je u ní zobrazeno, že je to výsledný vektor dvou ložek - bočního působení větru a dopředné traťové rychlosti letadla. Z toho je tedy zřejmé, že úhel, pod jakým bude letadlo vylučovat snos bude závislý na rychlosti letadla (s větší rychlostí bude menší). Dále pak je vidět, že vytvořený "mráček" se vlivem působení větru posunul vpravo do místa odpovídajícího T2 a tím pádem zůstává v podélné ose letadla.
Taktéž to bude v každém dalším okamžiku. I v T3, kdy se letadlo po trati zase posune o určitou část a zároveň se posune i "mráček" a stále bude v ose letadla.
Toto bude platit při jakékoliv rychlosti. Obr.2 - vyšší rychlost, menší úhel, letadlo se za daný okamžik (mezi T1 a T2) dostane do větší vzdálenosti a "mráček" se posune relativně méně, protože nemá takovou rychlost a díky tomu opět zůstává v ose letadla.
A nakonec trošku středoškolské mechaniky a sčítání vektorů (to bude asi lepší příklad na to, jak zjistit ten snos:
Červená šipka ukazuje vektor (resp. rychlost) letadla, modrá vektor (rychlost) větru a vektorovým součtem získáme výsledný Track, tedy skutečný směr, jakým poletíme v daných podmínkách. Pokud známe rychlost větru a Track, jakým chceme letět, můžeme jednoduše dopočítat, jaký úhel by měl svírat vektor letadla s TRK (sin, cos - pravoúhlý trojúhelník snad zmákne každý, kdo dochodil základku).
Neberte mě, že s tím chci frajeřit nebo tak něco, ale po tom, co jsem se dočet si myslím, že by to mohlo pár lidem pomoct
A ano, kondenzační čára bude vůči TRK pod nějakým úhlem, ale ten bude rovný HDG, tedy úhlu, který svírá podélná osa letadla s magnetickým severem, resp. bude se nacházet na podélné ose letadla.
Pro rýpaly, toto platí v neturbulentním prostředí, kdy jsou všechny rychlosti stálé a neměnné a letadlo letí v normálním režimu, bez závad nebo vybočení vlivem vychýlení řídících ploch (směrovka, spoilery na jedné straně apod.). Pokud toto splněno není, může kondenzační čára mít úhel, který není shodný s HDG a popř. př poryvech kolem něj kmitat, popř. při vybočení může mít zcela jiný úhel, ale to jsou nestandartní situace |
|