FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 23. 11. 2024, svátek má Klement Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum Jeden příspěvek | Celý strom
Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   25. 3. 2009 / 23:09
litinoveweedle (CSA381)
Panove doporucuji uzasne tendencni clanek naseho seriozniho inet deniku:

http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=632988

Jinak to jak rozhodl soud je mi v tomto pripade take VELIKOU zahadou. Mozna maji piloti stesti, ze to nebyl let do USA jinak by je uz jen za modlitbu k bohu poslali rovnou na Quantanamo.

Jak se vyjadruji nekteri piloti na pprune k italskym autoritam je take docela zajimave.

http://www.pprune.org/rumours-news/367120-pilots-palermo-atr-crash-received-10-year-sentences.html

Pokud si chcete udelat nazor, doporucuji celkem objektivni zpravu o vysetrovani:

http://www.ansv.it/cgi-bin/eng/FINAL%20REPORT%20ATR%2072.pdf

Pokud vim jedine pochybeni bylo neodlozeni letu kvuli chybejicimu (neexistujicimu) fuel stripu a misto plachteni smer Palermo snaha nahodit oba motory. Taky bych nezapraporoval a neplachtil, ale snazil se o in flight restart, zvlast kdyz by mi ukazatel paliva ukazoval dostetecne hodnoty.

A pristani samo bylo ukazkou podobneho umu, jako Mr. hero S.S. z NYC.

Nevim co tem hochum pritizilo vic, ze se modli k jinemu panubohu, nebo ze je soudili v Italii?

S pozdravem
L.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 07:02
Zaremba   
http://www.youtube.com/watch?v=7ZSGw51ZkmA
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 09:59
FSPilot   
Je mi těch pilotů líto... holt není to amerika, aby byli považovamí za hrdiny... a zmínil se někdo vůbec o tom řídícím, co furt chtěl, aby doletěli k pevnině, nebo co to chtěl a nedokázal pochopit, že sedají na vodu?
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:02
A.J.Scandall   
Ale tak na druhou stranu posrali tam toho chlapci víc než dost....
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:05
Toomitsch
No i kdyz nechapu, proc dostal ten machanik co to blbe namontoval, mensi trest nez ti piloti...
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:29
A.J.Scandall   
To je jednoduchý, jako pilot, tedy spíš jako velitel letounu, jsi zodpovědnej za všechno, i za to, co přímo neovlivníš. Vem si třeba loadsheet. Blbě ti to naložej, ty nemáš šanci to zkontrolovat, podepíšeš papír, a hádej, kdo je za to zodpovědnej? Tak je to se vším. Možná by si tohle měli uvědomit všichni ti, co nedokážout zkousnout platy pilotů. A stejně tak by si měli piloti uvědomit, za co ty prachy jsou. Skutečně, dle předpisů a zákonů není nikdy nikdo za nic v letadle víc zodpovědnej, než kapitán. Pod vším je podepsanej. Pod navigační přípravou, pod příkazem k letu, pod loadsheetem, pod technickým deníkem, všechno v ten moment bere primárně na sebe. Až teprve sekundárně se jde dál a hledají se chyby na dalších místech, ale vždycky to může skončit na tom, že velitel s tím takhle souhlasil, podívejte, tady je podpis... Snad jen technik předávající letadlo má zodpovědnost blížící se té kapitánově (a proto taky ve světě licencovaní technici docela slušně vydělávaj. Ale taky chodějí sedět)


Vzpomínám, že když se to stalo, ještě jsem lítal ATR, tak mě to celkem zajímalo. Dokonce nám při nějakém školení říkali, jaký průběh (naprosto nelineární) mají hodnoty chybně namontovaného palivoměru (tzn ze 42 do 72), a jak moc nekorespondovala aktuální hodnota množství paliva, natankovaného paliva se spotřebovaným. Celkem chápu i postoj vyšetřovatelů, kteří tvrdí, že si toho měli všimnout.

Na druhou stranu tohle je jedna z havárií, kde si dovedu představit, že problémy bude mít kdokoliv, komu se to stane, a nechtěl bych se do stejné situace dostat.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:55
litinoveweedle (CSA381)
Ja, na tohle jsem zapomel, tu krivku prubehu ukazovane spotreby paliva a skutecneho mnozstvi paliva taky najdete jako graf v onom PDFku z vysetrovani.

Co me ale zajimalo - ATR bylo o cca 2000kg lehci, to se prece muselo projevit i na letovych charakteristikach ne? Bylo by to v realu poznatelne, ze jsem o tolik (na ATR) lehci?
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:01
A.J.Scandall   
No, lehčí, s tím zkušenost nemám, ale zažil jsou o tunu těžší (to není zas tak nemožné, záleží, jak se čaruje s váhou cestujících a jejich pohlavím, u 64 lidí stačí, když každý váží o 15kg víc, než je tabulková hodnota, a tuna je na světě), a to poznat setsakramentsky bylo - hlavně na výkonech. ATR byla dokonce jediným typem letadla, co jsem kdy létal, kde se po dostoupání do hladiny porovnávaly parametry letu (hlavně kroutící moment, rychlost a spotřeba) s tabulkama. Na tom jsme tu tunu navíc tenkrát krásně poznali. Otázka je, jestli jejich firma měla stejné postupy, respektive jestli je to ťuklo do očí.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:07
litinoveweedle (CSA381)
Kdyz uz jsme na to letove hladine, tusite co je bezna pouzivana FL ATR72-500? Abych predesel doplnujicim otazkam tak myslim maximalni pouzivana (tj delsi trate, esli se to o tech hopech ATR da vubec pouzit - 200NM a vice) Pri pokusech nastoupat v nalozenym ATR do FL 210 a vice jsem zacal uvazovat nad myslenkou step climb bo ke konci stoupate kolem 200ft/m a staci trochu vitr a nestoupate vubec
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:13
A.J.Scandall   
72-500 nevím, tu jsem nelítal, ale 42-500 udělala (podle teploty) takovou 220-230 celkem v klidu, a dalo se i do 250ky. 72-202, to bylo ovšem něco jiného, 170-190 byly běžné hladiny, nad 200 výjimečně, a 240 jsem zažil jen jednou jedinkrát
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:24
litinoveweedle (CSA381)
Mam tu tabulku z FCOMu ATR72-500 a pri MTOW(22,5t) je max FL 200 pri ISA + 0. S cimz bych i souhlasil, jen me zarazi, ze staci trochu vetricku co uz v tehle vyskach fouka a je po climbu uplne. ;-o Jinak predpokladam, ze jste climbali pri 170kt. Jen by me zajimalo, jak jste FL planovali, to jste meli hodnoty teplot v ruznych FL predem k dispozici? Protoze z tabuly plyne, ze cca 10C dela az 2500ft v dostupu. Nebo proste pozadat ATC o zmenu flight planu a prideleni jine hladiny s tim, ze nejsem schopny dale stoupat s ohledem na aktualni podminky?

Diky L.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:16
A.J.Scandall   
To se plánuje na základě údajů o počasí a teplotách, co mají dispečeři v systému, a předpokládaných hmotnosti. Když to nevychází, není většinou problém vyžádat si od ATC jinou hladinu.

Jinak to, jak se to fouká, nemá na stoupání vliv, maximálně chvilkově jako určitá dynamická změna (tzn. když zesiluje protivítr, letadlo krátkodobě léte stoupe, jakoby se nadechne. Tenhle efekt má co dělat se setrvačností, a odezní v momentě, když přestane vítr zesilovat. No a když zesiluje zadní vítr, stejně tak krátkodobě stoupe hůře. Neměnná hodnota rychlosti větru ovšem na dostup vliv nemá)

Jinak ano, s ATR72 se stoupe 170kts, a s ATR42 160kts
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 01:30
litinoveweedle (CSA381)
Dekuji, dispecery bohuzel jeste nevlastnim. Co se tyka clmb speed tak v FCOM jsou pro ATR72-500 publikovany dve: 170 a 190kt. Proto jsem se ptal. Diky moc. L.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:59
pseudoMates
Bez muceni priznavam, ze platy pilotu nezkousavam - vysvetlim i proc.. Tvrdit, ze technici ve svete licencovani docela slusne vydelavaji mi prijde dost odvazne.. Mozna to mas podeprene faktickymi znalostmi o vysi platu mechaniku s licenci ve svete.. Ale muj strejda pracuje jako mechanik s licenci a rozhodne si nemyslim, ze by se mel jak prase v zite.. mluvim teda o CR. A to je prave duvod, proc platy ceskych pilotu u CSA nezkousavam. Bo oni hrabou na ukor kazdyho jednoho zamestnance aerolinek, jen aby oni vydelavali tezky prachy a vsichni ostatni muzou jit zebrat pod most.. To je to, co me sere. At si berou 150 klacku, kdyz jim to dopomuze k pocitu, ze jsou duleziti.. Ale at neokradaji vlastni firmu, potazmo vlastni kolegy (at se to panum orlum libi nebo ne, i nakladac zavazadel je jejich kolega). Jenze jejich mamonarstvi uz dosahlo takovy miry, ze oni radsi nechaji aerolinku padnout, nez aby na cas ustoupili ze svych nehoraznych pozadavku..
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:03
litinoveweedle (CSA381)
jeeee to bude zase flame ;-o
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:08
Tragédie v JRD
to je jednoduchy.. clovek na checkinu si mysli ze je nejdulezitejsi (protoze by nbez nej ty kastani nemohli do letadla´) , mechanik zas proto, ze bez nej by to letadlo spadlo, pilot proto, ze to letadlo ridi ... hajzl baba na letisti si taky muze myslet, ze je nejdulezitejsi, bo bez ni by to letadlo smrdelo srackama
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:07
FSPilot   
A zkoušel sis někdy zjistit, kolik musí takový pilot vložit do toho, aby se dostal aspoň na druhé sedadlo? Asi ne, co? Takový nakladač dá za licenci kolik? 10000kč? A to asi přeháním... Ale pilot na to, aby vůbec mohl obchodně lítat musí někde nabrat něco přes milion korun a to nenosí kdekdo po kapsách a to ještě nemá typovku na éro, které požaduje většina současných společností.... Jen tak pro zajímavost, kolik stojí typovka na Bulíka 737??? Něco kolem 0,5mil. kč a kolik na Ačko? Ještě víc... tak si spočítej, kolik jim dělají dluhy a když vezmeš, že musí ještě za něco žít a s lítáním je spojena spousta nákladů, které jim nikdo neproplatí a tohle ti "nakladači" nevidí. Jsou kolegové, ale tam se dostane bez většího úsilí... vždyť "bagážníka" může dělat každý mamlas, který udělá test z bezpečnostního školení daného letiště = náklady k pozici blízké NULE... Takže to, že berou takové prachy je hodně zavádějící
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 12:13
Mike2811
Řekl bych, že většině v žaludku leží hlavně spíš nepoměr vůči platům techniků, ti mají na bezpečnost letu v podstatě stejný vliv(ne-li větší), jako posádka letadla, případně chyba ATC.
Tady se do jisté míry ukazuje absurdita té hierarchie, kdy technik vymění součástku za vzhledově stejnou, ale pracující velmi odlišně a z toho pramenící chyby. Kapča sice podepsal papíry, ale kromě obchůzky, kdy zkontroluje nanejvýš jestli z toho něco "neteče". Problém je v tom, že ani za letu dva kvalifikovaní jedinci nedovedli rozpoznat chybu a provést opatření. To, že selhali ve vlastní práci je teď nepodstatné, ale chci říct, že nemá smysl, aby kapitán bral plnou odpovědnost za technický stav stroje, když jestli je schopen sám zhodnotit tak 10%, tak bude rád.
Ještě jedna věc - k těm platům. ČR je v tomto ohledu trochu atypická, protože vyrobit si ATPL stojí hodně, zatímco ostatní "normální" školství je bezplatné a tak náklady jsou téměř nulové. V americe bys za ATPL zacáloval polovinu a za lepší VŠ diplom bys zaplatil plus mínus stejnou částku. V konečném důsledku jsou platy pilotů na světové úrovni, zatímco platy všeho ostatní (vyjma špičkových odborníku v každém oboru) jsou na úrovni lokální - nižší. No a to se málokomu bude líbit...
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 14:45
pseudoMates
K te licenci.. Ano, mam predstavu, co takovy vycvik v DNESNI dobe stoji..
a) kolik stal za dob svazarmu..?
b) zkousel sis nekdy nahazet 4t bagaze za den..?
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 14:47
Zaremba   
Zkoušel jsi někdy v -10°C celý den kácet v lese? A zkoušel jsi to někdy i za běžného počasí?
Co s tím má bod "B" společného. Takhle bychom tu mohli licitovat do nekonečna.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 14:50
pseudoMates
A kde tvrdim, ze bychom nemohli..?
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 14:52
Zaremba   
Tak to OK, to potom má opravdu smysl
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 14:54
armyboy
Naprosto s tebou souhlasím, dostat se alespoň na pravou sedačku jako obchodní pilot vyžaduje velmi velké úsilí a to nejen finanční ale i mentální.
Když už se to po několika letech tvrdé práce povede a člověk dosáhne oné vytoužené, ale hlavně povinné licence nikde ještě nemá jistotu, že zasedne za řízení nějakého většího éra a už vůbec né že bude vozit lidi.
Většina lidí v CZ nemá jen tak půldruhého milionu aby ho mmohla vložit do tak nejistého podniku jako je zisk ATPL většinou si musí půčit půjčit.
Investice do ATPL je velice nejistá a míra nejistoty toho jestli udělám výběrovky k nějaké "prestižní" aerolince je obrovská, zvláště v době kdy je letecká doprava a nejen ona v dloholeté krizy.
Takže pokud se to už povede a člověk, který věnoval spoustu času úsilí a finací na to aby tedy jednou dělal to co ho baví a čeho chtěl dosáhnout má samozřejmě právo být náležitě ohodnocen.
To by totiž mohl přijít každý "traktorista" (nechci nikoho urazit) a požadovat stejný plat jako má například špičkový neurochirurg. Co udělal traktorista pro to aby mohl dělat svoji profesi a co musel udělat neurochirurg, myslím že pomer je asi tak 1:99.
V konečném důsledku berme onu ospovědnost za řešení problémů.
Jestliže si mechanik neví rady přeruší práci dojde si na kávu pak si přečte si manuál a nebo se zeptá šéfa a pokračuje v práci co se stane nic maximálně letadlo neodletí nebo odletí pozdě (pokud neudělá chybu, ale podmínky jejího vzniku jsou nepoměrně menší než v 12 km nad zemí).
Ale co pilot ten v případě že něco nejde tak jak má určitě nezastaví éro nejde si ven dát kafe a zapálit si, protože to tak nejak nejde nejde. Pilot musí jednat a toho co může udělat je málo ale udělat to musí. To co je důležitější, pilot musí vzniknuvší problém řešit ihned a pokud možno správně. Je tam sám (vím jsou na to dva a ve dvou se to lépe táhne) není tam šéf ani jiná moc, která by mu popradila nebo mu ukázala , jak má problém řešit.
Zkrátka pilotův plat je souhrná odakvátní odměna za tu obrovskou odpovědnost a za úsilý které vynaložil aby se dostal tam kde je.
Každý z nás má tu možnost (pokud mu to zdraví dovolí) tím pilotem být a brát ony "nekřesťansky" vysoké platy (což se v čechách neodpouští), stačí se jen nebát (nebýt líný) a zkusit to, získat ATPL licenci zkrátka být úspěšný (což se v zemích Českých neodpuští dvojnásob) a jít si za svým snem.
K tomu že piloti ČSA raději pohřbí vlastní aerolinku bych chtěl jenom dodat že ryba vždy smrdí od hlavy.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:08
pseudoMates
Mechanik si pri reseni problemu navi rady a odejde si na kavu.. Tak to je dobrej for.. Mozna tak v hangaru to tak funguje, i kdyz o tom dost pochybuju.. Na plose by si tohle lajsnul asi jen jednou..
K tomu vsemu, cos napsal.. Jen jedna otazka..
Nuti ty lidi nekdo, aby obetovali toliko mentalniho a financniho usili k tomu, aby delali to, co delaji..? Myslim, ze nenuti..
Ja prece nezpochybnuju, ze je to narocny povolani, je tam hromada odpovednosti a ja nevim ceho vseho kolem.
Jenze to ma i ten spickovej neurochirurg a ten ani zdaleka nema moznost si vydupat takovy ohodnoceni jako piloti. Abych byl presnej, tak piloti CSA. Jen u nich jsem mel pocit, ze maji nevyvratitelny pocit, ze jsou pany oblohy, ne-li rovnou pany vseho tvorstva. Nikde jsem se s takovou aroganci ze strany posadek nesetkal, jako prave u CSA.
A k ty rybe.. To, kde CSA ted jsou neni chyba pilotu, ale managemantu predchozich vedeni. Ale myslim si, ze ted uz neni nejlepsi doba na to chtit pridani 15% na vsechny slozky mzdy, coz pozaduji piloti. Nejdriv je asi lepsi, aspon si to myslim, aerolinku postavit na nohy a teprve pak z ni zdimat prachy.. Na druhou stranu, docela bych jim to pral, aby to polozili. By me velmi zajimalo, kam pak pani fligri pujdou litat..
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:34
Cirrus/Pindra
To jsou panečku názory. Nikdo je sice nenutí za touhle prací jít, ale takhle můžeš argumentovat u všech profesí (nikdo nenutí dělat mechaniky zrovna tuhle práci), ale když už toho dosáhnou, tak by finanční ohodnocení mělo být takové, aby mohli splácet dluh, živit sebe, rodinu, bydlení apod. udržovat si některé licence a též by mělo vyvážit jejich zodpovědost, riziko ztráty zdravotní způsobilosti, často nutnost pobývat daleko a na dlouho od domova a tak dále....

Dále si myslim, že platy pilotů jsou v celkových výdajích společnosti ne nijak extra významnou položkou a dost se zveličují.

Pokud ti vysvětlení od Scandala a FSpilota nepomohlo k pochopení, proč tomu tak je, tak ti nepomůže nic, zkus se na to podívat z jiného úhlu pohledu, než je pohled bagážníka.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:39
kapan
)))) no splácet dluh, živit sebe, rodinu, bydlení apod. ))) tak to také asi musíme všichni, nebo myslíš že bagážník by měl zůstat do smrti svobodný )))
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:44
Tragédie v JRD
to i ten mechanik musi zivit sebe, rodinu, bydleni apod.... timhle bych neargumentoval .. toho pilota vazne nic nenutilo a nenuti, aby si za ten mega ty papiry delal... takze argumentovat tim, ze by mel vydelavat vice penez proto, aby si mohl zaplatit licenci, je trosku OT. delat pilota neni povolani pro kazdyho a vyzaduje od cloveka nemale vydaje, ktere by clovek spise mel mit "vlastni", nez si na ne pujcovat.

ale jinak, mas pravdu a matej slape do hovna. je z toho doslova citit zast nebo snad zavist nekoho, kdo by mozna litat chtel, ale z nejakyho duvodu nemuze.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 08:15
pseudoMates
Jak uz psal Kapan.. Piloto nejsou jedini, kdo musi zivit sebe, rodinu a ja nevim koho jeste.
A jejich platy nejsou velkou zatezi..? Hmm.. Me prijde 350 mega rocne docela velka zatez..
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 16:24
kuma   
Promiň Mates, ale o tohle jsem se kdysi už hádali a já tajně doufal, že už to umřelo, nebo to leží někde pod vrstvou jílu, abychom se už k tomu tady už nemuseli vracet.

Nikdo ti nebere tvuj názor, ale, prosím, neopakuj ho tady tolikrát - navíc, když s ním 1) málokdo souhlasí a 2) argumentace není moc šťastná - nečekej, že se k tobě někdo moc přidá.

Nepolemizuji s tvými životními zkušenostmi, ale pár pilotů od ČSA (i jiných společností) znám - a troufám si tvrdit (žádné IMHO), že jsou úplně stejní, jako piloti a kapitáni jiných společností. A že ani nejsou v souhrnu tak úplně stejně placení, jako jejich protějšky na západě, prostě to je tak nastavená rovnováha.

To vše, na co si stěžuješ, je prostě trh práce. Někdo dělá takovou práci, někdo dělá makovou. Nepochybuj o tom, že kdyby nebyl problém obratem ruky propustit půlku pilotů a kapitánů - a nabrat další, kteří to půjdou dělat za polovic, že by to ČSA neudělaly bez mrknutí oka - a ta zbylá půlka kapitánů by vděčně makala za ten zbylý poloviční plat - a držela by krok. Jenže ono to, jaksi, nejde... Totéž u letových dispečerů. No - a konec konců u neurochirurgů - znáte někdo nějakého? kdo jste se s ním bavil o poměrech, platu, důvodech, proč tělá to a tam za tolik a tolik? Znáte? - asi spíš ne. Tak je nechte v klidu. A, koneckonců, proti platům obyčejných správců energetického monopolu ČEZ jsou naši piloti holí žebráci.

Představ si, kdyby se vzbouřili ti nakladači. Že za ty peníze to prostě dělat nebudou. Co by se asi stalo? Co jim brání, aby si taky vystávkovali vyšší plat (jako třeba ve Francii)?

Protože vo-vo-vo tom to je. Protože v zásadě nikdo z nich nebere víc, než kolik mu zaměstrnavatel musí dát, aby mu ten který neutek - a klidne to jsou peníze k pláči.

Ale za to nemůžou piloti, to je prostě trh práce...
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 18:07
armyboy
AMEN, Naprosto s tebou souhlasím, je to jen o tom, že každý má co si zaslouží (nebo spíš to nejnutnější, co mu náleží ať už z hlediska nařízení autorit nebo co si vydupal. Jinak s tím neurochirurgem, já jich pár znám z misí ISAF atd. A je fakt, že zdravotnictví je jiná pohádka hlavně u nás, ale důvod proč sem to napsal byl ten aby byl vidět ten diametrální rozdíl, toho jakou cestu kdo musel urazit, aby byl čím je a nezáleží na tom zda si u toho splnil svůj sen nebo ne. A právě od toho jak je čí cesta daleká a složitá tak by se měl odrážet jeho plat (myšleno standartní cestu), bohužel to tak nebývá v mnoha případech a hlavně každá má pocit, že za svou práci bere málo a určitě v koutku duše mu hlodá myšlenka že by si zasloužil lepší ohodnocení.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 08:28
pseudoMates
Doktore. Netvrdim, ze moje argumentace je spravna. A je mi celkem jedno, jestli se mnou nekdo souhlasi, nebo ne.. Jsem zvyklej jit proti vsem a hajit si svoje stanovisko.
To, ze to melo zustat pod jilem, mas pravdu. Ale ja si proste nemuzu pomoct, kdyz vidim, jak tu nekdo vyzdvihuje pozadavky pilotu do nebes. Me to proste irituje. Stejne jako pak pulku peraku, ktera ma zalusk delat tuhle praci a vydelavat penize, irituji moje nazory. Tak to proste je a hotovo. Stejne jako vas nepresvedcim, ze piloti CSA jsou ve vetsine pripadu nenazrany blbci, tak vy me nepresvedcite o opaku.
Ad trh prace. Ano, je to trh prace, jenze s tim propustenim pilotu je to velkej problem. Z jednoho prostyho duvodu. Maji tak osetreny smlouvy a podminky pro pripad propusteni z duvodu nadbytecnosti, ze kdyby jich CSA chtelo tretinu propustit, tak je to financne polozi.
A k tem stavkam.. Strach z vyhazovu, byt na to zamestnavatel nema narok jako na mstu za stavku, je tak velkej, ze pozemni vzdycky radsi sklopi usi, nechaji si nasrat na hlavu, jen aby pani piloti, stevardi a management meli sve kralovske platy.. To je trh prace, jak funguje u nas.
A co se tyce CEZu.. Ja myslim, ze je to trochu neco jinyho.. V tom, ze CEZ mi neprijde, ze by byl v minusu a tak si management muze dovolit rozdavat ty nehorazny premie.. Jenze aerolinka je pred krachem a zdimat z ni 15-ti% navyseni vsech slozek uz tak vysokych mezd a priplatku je podle me nehoraznost..
A pro Trageda.. Meles ho*vna, promin.. Pilota delat nechci.. At uz kvuli zdravi, tak kvuli tomu, ze to stoji balik penez, tak hlavne prave proto, ze delat s lidma o kterejch si myslim to, co si myslim a stat se tak vlastne jednim z nich, by mi bylo proti srsti.. Tak si laskave nech svoje soudy od cesty.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 18:17
armyboy
No vidíš v hangáru ano... Samozřejmě jsem to trochu zlehčil, nicméně asi si pochopil co jsem tim chtěl říci. Pouze to, že pilot je o malinko odpovědnější profese než mechanik a to i z hlediska zákon. A´t už je to právě podmíněno získáním presně daných licencí typovek a pod., a zdraví piloto z toho nevyjímaje. Jestliže dejmetomu mechanik dostane infarkt může po návratu dělat mechanika dál ale pilot má tak nějak po lítání a tímpádem i po tom tebou tolik kritizovaném platu. Věc se má prostě tak, pilot je dlouhodobě na špici prestižních povolání a samozřejmě pilotem nemůže být každý ale skoro každý by chtěl je jen pár a teď mě asi ukamenujete "vyvolených" a dělají za "vyvolené" platy. Já bych ty piloty už nepranýřoval, konek koncům většina z nich dělá v priváním sektoru a piloti CSA zanedlouho pravděpodobně budou také. Jsou tady jiný, kteří dělají za "vyvolené" platy a jejich zaměstnavatel tedy my voliči sme z toho tak nějak vyvalení jak se nestačíme divit. Ti berou platy podobné pilotům ale odpovědnost nemají ani co by se za nehet vešlo.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 08:32
pseudoMates
Fajn, aspon v necem jsme se shodli.. Jenze problem je v tom, ze oni tu aerolinku polozi a diky jim prijde hodne hodne lidi o praci. Lidi, kteri pracuji u CSA nekolik desetileti.. Kteri letadlum zasvetili celej zivot.. A ted, treba par let pred duchodem prijdou o praci jen proto, ze banda blbcu nemini ustoupit ze svych pozadavku. To je to, co me stve a vytaci.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:04
orlík
Mám takovou obavu, že takovou firmu položí spíš práce managementu, nežli finanční požadavky. Přece jen břímě minulého vedení je veliké. Taky by bylo zajímavé znát platy vedení, ale ty jsou na rozdíl od platů pilotů tajné.
Ovšem je pravdou, že mzdové náklady jsou pro většinu firem zásadní, a že jakási zaměstnanecká solidarita v dobách krize je projevem sociální inteligence - aneb buď si nechám snížit plat, a nebo se bude propouštět. ČSA asi už nemají co prodávat, obrat se taky patrně nezvyšuje, a tak mzdy budou asi to jediné, kde lze významně ušetřit. A rozumný zaměstnavatel nesáhne na ty nejnižší platy, ale spíš na ty nadstandardní. Každopádně odbory jsou někdy velmi nebezpečný soupeř zaměstnavatele. A ty pilotní jsou opravdu silné. Ale nemusí to tak být věčně, mám takový pocit, že není daleko doba, kdy chlapci s ATPL frozen a 240 hodinama z letecké školy budou mít velikej problém si vůbec udržet své drahé kvalifikace, natož pak sehnat práci. Když vidím pokles zakázek v průmyslu, následně v nákladní dopravě a službách, musí to dopadnout i do sektoru dopravního létání. Pak asi skutečně zafunguje neviditelná ruka trhu i zde.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:21
pseudoMates
Ano, zejmena minule managementy, predevsim pak Tvrdikova ucelova, armadni banda, nadelala v CSA naprosto neuveritelny skody..
Jenze.. soucasny management si sundal prachy o 15% (aspon to tvrdi), pozemni meli mit zmrazeni (nakonec z toho bude realny pokles v radech procent) a jen piloti nehodlaji ze svych pozadavku ustoupit a trvaji si na svych 15% navyseni na zaklad i ostatni priplatky (letova hodina, trenazer apod.)
Takze kdyby s sebou nepotopili pres 3000 lidi, z celeho srdce bych jim pral, aby to polozili a zustali pak na mizine. Protoze silne pochybuju, ze je houfne okolni aerolinky budou nabirat.. Par jedincu, mozna par desitek, by uplatneni naslo, ale rozhodne si nemyslim, ze by se jich uchytila vic jak tretina.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:28
Pips   
Mates, ty je nemáš rád, ty piloty.Co je špatného na tom zkusit dosáhnout výšky platu ostatních pilotů EU a zůstat při tom doma? Víš, sám za tebou nikdo nepřijde a nezeptá se, jestli nechceš 15% přidat.Takže ti piloti jsou alespoň tak inteligentní, že si na tu hlavu nenechaj srát jako třeba ustrašená přepážkářka na čekinu a prostě si o ty peníze řeknou.Ty to vidíš... trochu černobíle.Možná,že ne ani bíle Já přeju přidání platu každýmu, kdo si o to dokáže říct a přesvědčivě to odůvodnit.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:39
pseudoMates
Zivotni naklady na zapade a u nas jsou ale trosku rozdilny.. to je presne to, cim oni argumentujou.. "My chceme prachy, jako maji na zapade".. To je sice pekny.. Tak je u CSA prece nikdo nedrzi. At si odejdou litat na zapad, kdyz tak moc po tom prahnou a tam at si vydelavaji.. Ale argumentovat tim, ze chci brat, jako na zapade ale zit porad za vychodni zivotni standard a pritom prispivat ke krachu aerolinky mi prijde projev debility..
A ano, trefil ses.. nemam je rad. Ani trochu.. Je mezi nima par vyjimek, ktery maji muj plny respekt.. Prave proto, ze dokazou pochopit, ze nejsou na zemekouli jedini na svete a ze nejsou jedini, kdo tvori tym lidi rikajici si Ceske aerolinie.
A jeste neco.. V tomhle pripade to nevidim ani cernobile, ani cerne.. ale rude.. (pro Trageda - rude proto, ze me to vzdycky dokaze rozpalit tohle tema.. )
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:41
Tragédie v JRD
dovoluji si taktne upozornit, ze pokud bydli v praze a okoli, tak ta uz cenove zapad dohnala... tudiz argumentace srovnanim se zapadem jistou logiku ma...
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:44
pseudoMates
To je mozny. Jenze ja si myslim, ze vetsina z nich bydli mimo Prahu v rodinnych domech.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:54
orlík
Dohání, ale v mnoha parametrech ještě nedohnala. Pořád ještě pro život třeba v Mnichově, potřebuješ o dost víc peněz, než pro roční život v Praze.
Uvědomme si, že ne každý vydělává 50tis. měs., ale většina lidí musí vystačit s platem nižším jak 15 000 a hodně lidí dělá i za 8000. Jak takový život asi vypadá. Nicméně v západních městech by za tyhle peníze přežil už opravdu jen bezdomovec.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:52
skyfly
paneboze, to je strasna diskuse...
Matesi prosim ta ak je pravda co si napisal, ze mas svoj nazor a ten ti nikto nevezme, tak to vobec neries a nediskutuj o tom, mysli si svoje a bud stastny a hotovo dvacet...

Za tych par rokov zivota som pochopil ze niekedy su situacie kedy nema vyznam nic vysvetlovat...Mam nutkanie tiez napisat nejaky mudry text,ako mnohi predomnou, ale napisem, len k teme platov pilotov a platov vseobecne len strucne:
Matesi mozno si dobry chlapec, ale pokial ide o nazory ktore si nam tu prezentoval na pilotov CSA a mzdy vseobecne, tak SI UPLNE MIMO REALITU sveta a zivota.
Ale kedze ti to takto vyhovuje a si presvedceny o svojej pravde tak v tom ostavaj aj nadalej a uz to neries a nediskutuj.Diky moc !

HOWGH

 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 11:05
pseudoMates
Je to strasna diskuse. To beze sporu..
Na druhou stranu.. Jak jsem psal, je mi sumafuk, co si o me vetsina lidi tady mysli. Drtivou vetsinu z nich jsem ani nevidel, znam je jen pod nejakymi prezdivkami, takze co si o me mysli anonymni uzivatele internetu neni pro me podstatny. To na druhou stranu neni duvod, proc bych si mel nechat svuj nazor pro sebe, kdyz se nachazim na diskuznim foru. A zejmena pak, co se tyce diskuse na tema, ktery me dost popuzuje, protoze mi jednani pilotu v CSA prijde velmi arogantni a nefer. A to vlastne od roku 1999, kdy jsem tam zacal pracovat.
A kdesi jsem cetl jednu hezkou vetu, ktera mi sem pekne pasuje..
Smejete si mi, ze jsem jiny.. Ja se smeju vam, protoze jste vsichni stejni..
Tak me napada, jestli to nebude tim, ze jsem rad, kdyz muzu bejt v opozici..
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:51
Koprik
To neni zrovna ferovy prirovnani - vyjednavaci pozice radoveho zamestnance "ustrašená přepážkářka na čekinu" a pilota, kapitana, instruktora atd. se proste neda srovnavat.Ji klidne reknou, nelibi se ti tady, tak bez nekam jinam!Pilotum ne.Aby bylo jasno, kazdy clovek ma svoji hodnotu a dustojnost, ale tohle srovnani kulha na obe nohy!Takze holky na cekinu muzou klidne vsechnu tahat za jeden provaz a zacit stavkovat, ale asi tezko neceho dosahnou,nemyslis?
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:57
Pips   
Ano, psal jsem to v rychlosti a udělal jsem to z naprosté lehkovážnosti a bez hlubšího zahloubání se do dalších důsledků, protože jsem se snažil nějak dramatičtěji poukázat na to, že je Mates úplně mimo kotel.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 10:01
Tragédie v JRD
ale jasne, ze ta pozice je celkem podobna... jak ta prepazkarka, tak ty piloti jsou zastoupeny odborama.... od toho tam ty odbory jsou, pokud budou odbory zastupovat vetsinu tech ustrasenych prepazkarek, tak jim taky menezment nerekne (resp. prakticky ani nemuze) rict, at jdou.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 12:43
orlík
Asi takhle - z vlastní zkušenosti - i v době, kdy byl problém sehnat zaměstnance bylo na pozici holky do kanceláře vždycky dost zájemkyň. Neříkám, že všechny byly bezvadný, ale dalo se z nich vybírat. Sehnat, ale třeba mechanika - člověka, který něco umí a chce dělat rukama, to byl obrovskej problém. Takže pokud ta holčina během 3 měsíců nepřesvědčila, šla na řadu další, bez problémů. U lidí, který nejsou to tak lehký není ani pro kapitalistický majitele firmy. No a pilotů je sice mraky, ale ne těch, který mají potřebný kvalifikace a zkušennosti. Takže takový lidi mají o 100% lepší vyjednávací podmínky, než holky od přepážek. Nehledě na to, že ČSA do mnoha z nich investovaly hodně peněz, nejen na platech a různých benefitech.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 09:49
orlík
No, mají-li všichni platy zmrazené, případně snížené, je opravdu podivné pokud odbory pilotů tlačí opačně. Neznám detaily, ale před pár lety - v době Tvrdíkova prezidentování jsem měl tu možnost si přečíst kolektivní smlouvu pilotů. Knížečka cca o 150 stránkách. Už tenkrát mě hodně bodů v tomto dokumentu hodně překvapilo. Např. proč by člověk s nadstandardním platem měl fasovat boty a každý rok novou tašku. Ale když na to vedení přistoupilo - je to holt smlouva, dohoda dvou stran. Možná to tehdejší vedení chtělo mít u pilotů dobré, nevím. Ale upřímně - jako zaměstnavatel bych tak silnou skupinu zaměstnanců ve firmě opravdu nechtěl.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 11:06
pseudoMates
Bingo..! To je to, a spousta dalsiho, co je opravdu hodne podivne.. Cert vem boty, notebooky a ja nevim, co jeste vsechno si vyjednali.. Me lezou na nervy svymi pozadavky na platy i v dobe, kdy lod zacina nabirat vodu..
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 12:38
orlík
Rozumím ti. To nejni úplně mimo mísu, jak tady zaznělo.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 14:18
pseudoMates
DIKY.. Je fajn vedet, ze ne vsichni tady veri tomu, co se pise v novinach.. Resp. vsem tzv. oficialnim tvrzenim a zpravam dodavanym tisku a mediim..
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 14:25
Koprik
Neboj, par nas tady ma jeste vlastni makovici a neco o tom vime. Navic stavnata diskuse o zminovanem problemu probehla prave tady:
http://forum.airways.cz/viewtopic.php?f=8&t=4297&start=510
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   27. 3. 2009 / 14:39
Mike2811
Tak ono takových je víc ( ), ale většina se nechce zapojovat do hádek...
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:10
A.J.Scandall   
Promiň, číst jsem to přestal v půlce.

K té první půlce - správně sis všimnul, že mluvím o technicích ve světě, ne v ČR. A to ještě mluvím o licencovaných, což už taky není zdaleka každý, mluvím o těch, co ti podepíšou eroplán do provozu. Aby se dostalo letadlo do vzduchu, jsou potřeba desítky, stovky profesí, ale jsou jen tři, jejichž zodpovědnost jde nad rámec běžné zodpovědnosti zaměstnance za svoji práci (uvádím dle abecedy): mechanik (zmíněný s kvalifikací), řídící letového provozu, velitel letadla. A v USA a některých dalších zemích to je ještě čtvrtá profese, dispečer letecké dopravy, tedy ten, kdo připravuje letový plán, tratě, zálohy apod., u nás však nemá právní zodpovědnost. To, že si v ČR uměly o platy říct poslední dvě, zatímco první ne, je bohužel něco, za co nemůžu. Vždycky jsem ale tvrdil, že pokud si řeknou, mají mojí plnou podporu. Ve světě to tak už je.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:58
Mike2811
Můžu se zeptat, v čem spočívá ta odpovědnost nad rámec u toho dispečera ? Nějak mi to nesedí, protože všechno, co dělá mají pilot a ŘLP v obsahu práce taky, a že to má vlastně jen doporučující charakter.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 14:59
A.J.Scandall   
Tak je tomu v Evropě. Dispečer navrhne trať, připraví OFP, podá FPL, eventuálně zkontroluje počasí a NOTAMy (což ale není jeho povinnost). O tom, jestli takhle udělanou přípravu posádka přijme, rozhoduje kapitán. Dispečer je v ten okamžik v podstatě ze hry (z právního hlediska). Když se přijde na to, že třeba je NOTAMem vydaná nějaká informace, nařízení, či zákaz, důležity pro let, který se přehlédl či nebyl brán v potaz, zodpovídá za to plně velitel letadla. Stejně tak jsou určitá pravidla pro plánování záložních letišť, ať už pro cílové letiště, nebo po trati. Za jejich dodržení je u nás také zodpovědný velitel letadla.

Zatímco třeba v USA má dispečer daleko víc pravomocí, ale i zodpovědnosti. Zjednodušeně řečeno, má do toho posádce daleko víc co kecat, ale taky na sebe přijímá dost podstatnou zodpovědnost za to, kam a za jakých podmínek byl let vyslán.

Uvedu příklad: Letí let Praha-Moskva Šeremeťevo. Přijatelné zálohy pro plánování letu jsou buď velmi blízké s rizikem stejného ovlivnění počasím (Moskva Vnukovo, Moskva Domodědovo), nebo naopak až hodně vzdálené (Petrohrad, Helsinki apod.), což znamená potřebu sebou vézt možná o dvě tuny víc paliva. No jo, ale v našem modelovém případě to kupříkladu moc nevychází, je velký payload, omezuje nás MTOW (typický příklad, když u ČSA letěla 737-500 s MTOW sníženou na 52 999kg). Jsou dvě možnosti: nechat část lidí či kufrů doma, nebo jako zálohu naplánovat Domodědovo a Vnukovo. Obchodní potřeby vedou k variantě číslo dvě. Jenže je zima, špatná předpověď na Moskvu a dispečer to přehlédne (či -nechci nic předjímat- to zkusí takhle podat). Tak. Teď se přiřítí posádka na briefing. Honem honem rychle rychle. Kapča se podívá do přípravy, řekne fuj, tam je hnusně, nechá naplnit něco navíc, co se tam vejde na MTOW, a odpálí to. Že je jako záloha sousední letiště a tam je taky hnusně, přehlédne. No, a při příletu k Moskvě zjistí, že Šeremeťevo je zavřené. Kvůli sněhu. Ze stejných důvodů se zavřelo Vnukovo a Domodědovo. A ačkoliv si vzal víc paliva, stále to nestačí na vzdálené zálohy, jako je Petrohrad. Co teď. Možnosti jsou vpodstatě dvě - první je najít jiné letiště v okolí, které přijímá, a sednout tam bez ohledu na to, že je vojenské, nebo vnitrostátní. Z hlediska bezpečnosti letu správné řešení, ale kdo zná trochu Rusko, ví, co v takovém případě následuje. Druhá možnost je vyhlásit tíseň sednout i na zavřenou a zasněženou dráhu na cílovém letišti. Tak - a veškerá zodpovědnost jde na kapitána, dispečer je v tom nevinně. Ale v zemích, kde má dispečer víc zodpovědnosti, je za tuhle situaci vinnen i on. A v tom je ten rozdíl.
 4x  

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 14:47
pseudoMates
U tebe mozna maji podporu.. Ne tak u vedeni CSA, coz jeste donedavna platilo. Prece jen Lasak je o neco pristupnejsi nez jeho predchudci. Jde o to, z jakeho duvodu, ze.. Vzdycky se bralo vsem na ukor letajicich.. to je to, co mi leze na nervy.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:10
A.J.Scandall   
Už přes dva roky u ČSA nedělám a jak si to tam vzájemně hoši mastí (odbory versus vedení) mi je celkem jedno.

Chtěl jsem svojí zmínkou na tohle téma říct něco jiného a to, že piloti nejsou ani hrdinové, když něco zvládnou dobře (jako ten Sullenberger), ani chudáci, když něco potentočkujou nebo přehlédnou. Přijímají riziko a za to jsou taky odměnění. A taky můžou skončit kvůli své neschopnosti, anebo zcela banálnímu opomenutí v chládku. V obou významech slova.

Je to volba každého letce. Take it or leave it.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:08
litinoveweedle (CSA381)
Zdravim, vim o tom:

- chybejicim fuel stripu (ktery se snazili opakovane vyzadat)
- teoreticky o moznosti jak idetifikovat zamenu fuel quantity indicatoru (jiny text u max fuel udaje myslim 2500 vs 2250, toho bych si ale asi nevsiml ani za boha.)
- se snazili spise o in flight restart misto nejefektivnejsiho plachteni nad Palermo.

Ty vis jeste o necem jinem?
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:13
Koprik
....a soudce,ktery lita maximalne jako cestak jim par rika, jak to meli udelat....(
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:22
orlík
No jo to je těžký, jakmile jako profesionál vezeš víc lidí, a je jedno jestli je to v letadle, v autobuse, nebo ve vlaku, jseš jednou nohou v kriminále. Zde zkrátka za profesní chybu, která má za následek smrt jde člověk obvykle sedět (posuzuje se to, jako obecné ohrožení). Chyby v práci děláme každý, ale ne každý má takovou zodpovědnost, jako tito lidé, resp. ne každý je za své chyby tak souzen.
Tady bylo odsouzených lidí poměrně dost. Přece jen mrtvých tam bylo taky hodně. A chyba pilotů byla patrně jasně prokázaná.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 12:54
Kubikula   
Obávám se, že vyřknout rozsudek v tomto případě, je trochu složitější, než si myslíš. V provním odkazu je link na finální report. Obětuj trochu času a stáhni těch 27MB velký soubor. Myslím, že už při zjištění počtu stránek je jasné, že je v tom zainteresovaný větší počet lidí, než jen soudce...
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 13:58
Koprik
Mam to davno stazeny, ale 366 stranek je 366 stranek. Nicmene moji neduverou k nezavislosti italske justice to asi stejne nepohne - stejne jako k nasi male justici ceske...pro soudce je stejne jakykoliv posudek a zprava stejne jen podpurny material.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 14:02
Tragédie v JRD
ja bych to zas nehroti.l.. teda pripad neznam, soudni rizeni nesleduji, italsky soudni system taky neznam ale pokud to bylo rizeni u nejakeho prvoinstancniho soudu (nebo neco takoveho), tak nejake to odvolani urcite bude nasledovat a spekulovat v tuto chvili o vysi trestu je mozna ponekud predcasne... kdo vi jaky nakonec bude .. nebo se jedna uz o rozsudek po X odvolanich apod?
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:10
SONP   
Nechci Vám brát iluze o justici, ale nemusíme chodit daleko pro analogii. Např. u nás v dopravním právu trestním platí v praxi na rozdíl od teorie zásada presumpce viny řidiče. Takže pokud někdy nedej bože budete mít autonehodu, budete se divit, co si všechnou soudy vykonstrujují za Vaše pochybení, a kterak se dočtete, co všechno jste v těch 3 vteřinách, které nehodě předcházely měli podle názoru soudu udělat...

No, a tohle je to samé, akorát v bledě modrém...
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:13
pseudoMates
V pripade Traged pak v "tmave modrem"..
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:13
Toomitsch
pruhovanem...
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:16
Tragédie v JRD
aneb po bitve je kazdy general a vi presne , co se ma delat... jenze na to vymyslet, co jsi mel udelat, ma nekolik mesicu .. zatimco ty jsi na to mel par sekund
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 16:23
Cirrus/Pindra
Dle zprávy jejich chyba byla, že nepostupovali přesně podle sop, nevypraporovali vrtule, což způsobilo, že přišli o možnost doklouzat do Palerma, ovšem tu je potřeba podotknout, že i kdyby to udělali, tak by tam dolítli jen zázračně. Držet optimální rychlostní profil sestupu by bylo hodně obtížný a i za ideálních podmínek by to bylo o míň než o fous. Navíc k určení týhle možnosti potřebovali aspon DME, to však neměli, protože měli už jen záložní přístroje a ATC jim to nesdělil, když o to žádali. Pak už se zaměřili na znovunahazování a přípravu na přistání na otevřenym moři. A pak taky neefektivní práce s management systémem.

Z mýho pohledu je jejich trest příliš tvrdý, zvlášť tedy pro druhého pilota, když už jsme tu probrali tu zodpovědnost. Když vezmeme v úvahu, že třeba přeživší posádka crashe MDčka v Little Rocku z toho vyšla bez trestu a to udělali mnohem větší průsery, řekl bych.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:03
litinoveweedle (CSA381)
No hlavne oblast vubec nepochopila diky sve brilatni anglictine, ze "lost both engines" a kdyz po vyhlaseni emergency kdy opakovene zadali o kurz k nejblizsi pevnine misto odpovedi je preladila na palermo app. Cimz taky ztratili nejaky cas. Tohle je taky v te zprave... L.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:32
A.J.Scandall   
Dzis ys Itály

Vždycky, když někde vidím, jak se na nás nějakej Ital (nemusí to být u letectví) kouká jako na opice z východu, hodim na něj HODNĚ zlý oko. Jen politická korektnost, nebo jak se tomu říká, mě zdrží k tomu, abych se vyjádřil na rovinu, co si o nich myslím a o jejich ATC zejména!
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:44
Hermann   
co bys chtel .. ital zvladne leda tak pouze v zime odpocivat a v lete tancit ...
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:57
A.J.Scandall   
Jojo, teď tam jedu zazpívat svoji labutí píseň na 737mě, tak doufám, že mě moc nenaserou, ať nemám zkažené vzpomínky. Za poslední čtyři měsíce jsem v Itálii ztrávil devět týdnů, tak snad mě ty poslední dva neklepne pepka.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 10:58
litinoveweedle (CSA381)
A co bude po 737? Zpet na Jatro?
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:13
A.J.Scandall   
Ne, bizjet
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:28
litinoveweedle (CSA381)
Skandalne tajemny Learjet, Citation...? Ptam se protoze je dobre mit z koho tahat opravdove rozumy, ktere se bohuzel v manualu nedaji najit ))
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 11:58
Koprik
Schvalne kolik ma TVS bizjetu...Hledej, smudlo hledej!)))
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 12:10
litinoveweedle (CSA381)
I've_used_the_fucking_google.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Travel_Service_(Czech_Republic)

Cessna 680 Citation Sovereign

Ja redeji ani nebudu rikat, ze jsem nevedel kde Scandall lita, to by byl skandal.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 12:29
leonell
Na druhou stranu nikde není psáno že Scandall nemění více než jen typ letadla, že...
Takže ta Cessna 680 je spekulace.
On nám to jistě dříve či později, přímo nebo nepřímo, prozradí.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:17
A.J.Scandall   
A dyť už jsem to měl půl roku v profilu, tajný to není
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 13:52
Koprik
Doufam, ze jsi se nenastval, byl to samozrejme vtip.
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:13
litinoveweedle (CSA381)
neeee nenastval Samozrejme jsem si to mohl zjistit, jen jsem oprvadu do ted netusil kde S. lita, a bylo mi blby se ptat. Ale takhle urazlivej nejsem a Cimrmany ma taky rad Abych na tebe nezkusil srapnel!
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 15:27
Koprik
Huraaa, nejak mizi humor i odsud, takze jsem uprimne rad, ze se aspon nekdo najde))
 

Tuninter ATR 72 Crash - piloti odsouzeni k 10 rokum   26. 3. 2009 / 09:22
Koprik
Ahoj,jasne ze ta Italie.Kamarad tam lita casto s cargem a licil mi neuveritelne story, co se tam na letisti da zazit.Jednou mu tam blbe nalozili letadlo bez ohledu na centraz.Po upozorneni italskych pracantu, ze to je potreba prelozit se mu pomstili tim, ze na nej postvali vsechny pritomne italske letistni autority pri pristim letu.Nic nenasli,ale zdrzovali a delali dusno, aby kapitanovi ukazali, kdo je u makaronu panem...
Vypada to, ze byla "vule" piloty odsoudit, protoze vetsina obeti byli Italove.Cest jejich pamatce, ale zbytek je fakt Italie.
 

Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ