Doplnil bych trochu Matýska v pár detailech.
a) Způsoby počítání trajektorie na ACC Praha jsou dva - jeden používá ESUP+IDP a druhý EC2000. ESUP+IDP mají databázi, ve které jsou uloženy vertikální profily pro všechny používané kombinace tratí a destinací. Zjednodušeně řečeno pouze vybírají správný profil na základě aktuální polohy letadla. Systém tedy ví, kde by letadlo mělo být a podle toho zobrazuje na IDP letadla bílomodrá či bílá, jak zmiňuje Mates. Oproti tomu EC2000 zná pouze vstupní a výstupní podmínky a neustále přepočítává profil podle aktuálního výkonu letadla. Opět zobrazuje bílou/bílomodrou podle tohoto a navíc ukazuje v databloku letadla tzv. posting - v rohu databloku jsou jedno nebo dvě písmenka, která označují do jakého sektoru bude letadlo předáváno, pokud bude dál stoupat/klesat stávajícím tempem. Řídící pak buďto jen klikne na tento posting a nebo si přes klávesnici z menu vybere jiný sektor, pokud letadlo bude ladit jinam. To že systém bere následující sektor z výkonu letadla má své výhody i nevýhody. Výhodou je, že řídící vidí na první pohled kam si systém myslí, že letadlo nastoupe a zda je potřeba provést nějakou koordinaci nebo ne. Nevýhodou je, že např. u klesaček systém nebere v potaz, že řídící musí (např. kvůli mezisektorovým dohodám) začít letadlo klesat dřív a tak zobrazuje posting a bílomodré barvičky nesprávně (typicky u vysokých příletů do LOWW). Nutno podotknout, že mám pocit, že nevýhody tohoto přepočtu podle výkonu převažují nad výhodami, nicméně jedná se o jakousi technickou limitaci EC2000.
b) Nový postup u přebírání letadel na ACC, o kterém mluvil Mates, je nyní zaveden u letadel, která přilétají ze stanoviště, které není na EC2000 připojeno. Krom stavu "bílá" (pracuje v mém sektoru), "bíly první řádek, světle modrý druhý řádek" (zatím dělá s někým jiným uvnitř našeho systému, ale přijde ke mě do sektoru), "světlé modrá" (dělá s někým jiným uvnitř našeho systému a ke mě nepřijde) a "tmavě modrá" (neznáme ho nebo už s námi nedělá, nebo s námi vůbec dělat nebude), je zaveden nový stav "bílá, jen rychlost je modře" (přilétá do mého sektoru z vně našeho systému, ale ještě se mnou nedělá). Tahle funkce ale není nikam ven propojená, je jen v našem systému a slouží řídícímu pro to, aby si opticky rozlišil letadla, která už má na spojení a letadla, která se ještě nepřihlásila a také mění fungování některých funkcí (např. fungování třetího řádku, zda se s ním bude zacházet jako s Entry Flight Level nebo s Cleared Flight Level).
|
|