FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 27. 12. 2024, svátek má Žaneta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jak si v reálu řídící předávají letadla? Jeden příspěvek | Celý strom
Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 00:40
Engin
?

a jak to zadávají do toho svého softu, aby věděl, které letadlo má komu jak zobrazit?
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 00:57
pseudoMates
To je dost složitá problematika. Resp. hodně obšírná. Záleží na tom, jestli se předává mazi LKAA ACC sektory, nebo mezi LKAA a zahraničním FIRem, nebo jestli mezi LKAA a regionální APP, nebo mezi LKAA ACC a LKPR APP atd..
Základní pravidlo ale zní, že se předává letadlo nekonfliktní ze sektoru A do sektoru B, myšleno nekonfliktní s provozem v sektoru A. To, jestli je letadlo konfliktní s provozem v sektoru B je samosebou starost ATC v sektoru B.
ATC povětšinou do systému nezadává takovéto údaje, aby bylo jasné, koho kam ladit. To obstarává SW, tušim, že ESUP na základě dat z letových plánů. Protože ESUP ví, kudy letadlo poletí, tudíž, které horizontální hranice kterých stanovišť protne a taky podle cestovní hladiny a na základě zadaných koordinačních dohod mezi jednotlivými stanovišti ATC taky ví, kterými vertikálními hranicemi sektorů mašina prolítne. Podle toho se taky na radarovém zobrazení "vybarvuje". Na EC2000, který používá LKAA ACC/APP, LZBB se cíl, který je řízený jiným stanovištěm ATC, než ke kterému přijde na spojení, zobrazuje modrobíle. Když nepřijde vůbec na spojení nikomu s ATC daného FIRu, nebo s takovým letadlem bylo již spojení ukončeno, tak se zobrazí tmavě modře a pokud přijde danému ATC na spojení, tak se zobrazí bíle. Co jsem tak ale zjistil, tak se nedávno měnil postup přebírání letadel na ACC. Nedokážu ho ale popsat, neb jsem se s ním ještě nijak moc neseznámil.
 2x  

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 01:18
Engin
Jo, děkuju, tak trošku to konkretizuju, když je to na úrovni APP., já mám teda ohledně ATC jenom dost mlhavou představu, ale jak se předá letadlo třeba na věž? Otočí se dozadu a zařve, "Franto, máš tam 6615ctku" a do softu nabuší třeba nějaký kód (tak jak zadává jiné info, třeba squawk letadlu), kterým ten soft ví, že letadlo teď bude patřit na twr? Nebo podle té odpovědi ten soft to prostě pozná nějak sám podle pozice/výšky letadla?

Vím že v jedné (nevím nakolik věrné) simulaci ATCSimulator (jednička) se tam dával nějaký trojmístný kód letadla, tak cca to je to co mě zajímá jak se dělá v reálu...
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 12:55
pseudoMates
To je software od software. Ten ATC sim, tušim máš asi na mysli ten od Simona Bergera, nesmíš brát jako bernou minci.
Každej SW má svůj systém pro předání letadel. EC2000 funguje tak, jak jsem psal - v podstatě. Co se týče předání z APP na TWR, tak na LKPR se nic nepředává "per huba". Pokud je letadlo předáváno standartně, tzn. usazeno na ILS dráhy v používání, nebo na trati konečného přiblížení dané dráhy, tak se nikam nevolá. Prostě se odladí na TWR a hotovo. Pokud je letadlo předáváno "nestandartně", např. při přiblížení na jinou dráhu, nebo při jiném, než publikovaném přiblížení, tak se to předem koordinuje po telefonu (který je pochopitelně nahráván). Samotné předání radarem se provádí jen z APP na TWR. Z TWR na APP se předání radarem neprovádí.
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 13:02
Engin
Díky za odpověď
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 14:34
Marky Parky   
Doplnil bych trochu Matýska v pár detailech.

a) Způsoby počítání trajektorie na ACC Praha jsou dva - jeden používá ESUP+IDP a druhý EC2000. ESUP+IDP mají databázi, ve které jsou uloženy vertikální profily pro všechny používané kombinace tratí a destinací. Zjednodušeně řečeno pouze vybírají správný profil na základě aktuální polohy letadla. Systém tedy ví, kde by letadlo mělo být a podle toho zobrazuje na IDP letadla bílomodrá či bílá, jak zmiňuje Mates. Oproti tomu EC2000 zná pouze vstupní a výstupní podmínky a neustále přepočítává profil podle aktuálního výkonu letadla. Opět zobrazuje bílou/bílomodrou podle tohoto a navíc ukazuje v databloku letadla tzv. posting - v rohu databloku jsou jedno nebo dvě písmenka, která označují do jakého sektoru bude letadlo předáváno, pokud bude dál stoupat/klesat stávajícím tempem. Řídící pak buďto jen klikne na tento posting a nebo si přes klávesnici z menu vybere jiný sektor, pokud letadlo bude ladit jinam. To že systém bere následující sektor z výkonu letadla má své výhody i nevýhody. Výhodou je, že řídící vidí na první pohled kam si systém myslí, že letadlo nastoupe a zda je potřeba provést nějakou koordinaci nebo ne. Nevýhodou je, že např. u klesaček systém nebere v potaz, že řídící musí (např. kvůli mezisektorovým dohodám) začít letadlo klesat dřív a tak zobrazuje posting a bílomodré barvičky nesprávně (typicky u vysokých příletů do LOWW). Nutno podotknout, že mám pocit, že nevýhody tohoto přepočtu podle výkonu převažují nad výhodami, nicméně jedná se o jakousi technickou limitaci EC2000.

b) Nový postup u přebírání letadel na ACC, o kterém mluvil Mates, je nyní zaveden u letadel, která přilétají ze stanoviště, které není na EC2000 připojeno. Krom stavu "bílá" (pracuje v mém sektoru), "bíly první řádek, světle modrý druhý řádek" (zatím dělá s někým jiným uvnitř našeho systému, ale přijde ke mě do sektoru), "světlé modrá" (dělá s někým jiným uvnitř našeho systému a ke mě nepřijde) a "tmavě modrá" (neznáme ho nebo už s námi nedělá, nebo s námi vůbec dělat nebude), je zaveden nový stav "bílá, jen rychlost je modře" (přilétá do mého sektoru z vně našeho systému, ale ještě se mnou nedělá). Tahle funkce ale není nikam ven propojená, je jen v našem systému a slouží řídícímu pro to, aby si opticky rozlišil letadla, která už má na spojení a letadla, která se ještě nepřihlásila a také mění fungování některých funkcí (např. fungování třetího řádku, zda se s ním bude zacházet jako s Entry Flight Level nebo s Cleared Flight Level).

 2x  

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 15:12
pseudoMates
Jen poznámka.. Seš si jistej, že modře je rychlost..? Je to 14 dnů, co jsem to posledně viděl a mám za to, že modře je FL pro kontrolu modu C. Ale nechci se hádat.. Zase tak důkladně jsem to neštudoval..
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   1. 3. 2009 / 00:44
Marky Parky   
Ověřoval jsem to u Pokyho telefonem, prej rychlost. Každopádně v úterý dyžtak zkontroluju vlastním okem....
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   1. 3. 2009 / 10:44
pseudoMates
Ok, tak já ve středu..
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 16:23
honza marek   
Ještě, že je IVAC tak jednoduchej
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 16:48
pseudoMates
A i tak mají někteří problém pochopit jeho funkce..
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 16:52
honza marek   
jojo
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 01:13
N.G.
faxem
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 07:45
Serž   
tak to chci videt jak dostanes 737 do faxu
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 08:11
FSPilot   
A nebo telefónem, ne?

ATC zvedne telefón, řekne "máš tam éro, ten a ten, v takové a makové výšce, bude dělat to a to..."
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 08:47
Teflon_490   
A kdyz jich tam bude dalsich 20, tak bude najednou delat spojovatelku...
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   1. 3. 2009 / 09:19
honzaa
Nepředávaj si je kurýrem?
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 09:28
crazy
Ale kdepak. Maji male umelohmotne makety letadel (vcetne typu a zbarveni), ktere si predavaji pri preladeni
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 09:59
OK-BKY
no to je preci proto, aby kdyz vypadnou radary, tak vedeli kde jsou ktera letadla, tak je museji mit jako modely. to preci dava smysl
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 10:26
Lowmick   
Nebyly by smsky rychlejsi?
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 10:39
N.G.
nestihame datlovat
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 12:51
pseudoMates
No vy negramotní určitě ne.. Na APP se to stíhá..
 

Jak si v reálu řídící předávají letadla?   28. 2. 2009 / 14:47
N.G.
jo to proto ze maj prednastavenou zpravu: hm hm co mám dělat?
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ