|  |  | přistání NAV/DME 11. 5. 2002 / 15:32 | Aleš Jungmann |
|  | Tak jsem zpátky z výletu financovaného EU, a mám takový dotázek na kolegy piloty.
ILS vs. NAV/DME jaký je rozdíl a co se musí nastavit v simulátoru ? Pravda je, že NAV/DME přistání jsem vědomě snad nikdy nepoužil. Nebo si to pletu ?? Díky za příspěvky.
PS: slyšeli jste už, že ČSA má opci na Fr-Do 728?
|
| |
|
 |  |  | Re: přistání NAV/DME 11. 5. 2002 / 22:40 | Marek Mincbergr |
|  | U ILS mas Glideslope i Localizer. To jest osu drahy i sestupovou osu. Vetsinou k tomu mas i DME. U NAV/DME mas jen Localizer. Vlastne ani to ne. VOR byva casto mimo osu drahy (koukni na pristani na LKTB RWY10). Vede te na kursu jinem (o par stupnu) nez je kurs drahy. Vysku si musis hlidat sam. Delas to podle DME. Ve stanoveny vzdalenosti musis mit spravnou vysku - vypocitas si V/S podle tve grund speed. Nebo en ajdes v tabulce dole na IAP. No a v dane vzdalenosti/vysce prejdes na visual, udelas zatacku do osy a sedas. Nemlich to samy je pristani s TACANem. Ten je taky takhle v FS simulovanej, akorat jsou jeho kanaly prevedeny na MHz.
CSA ma PEVNE OBJEDNANEJCH 8 Dornieru uz od lonskyho kvetna. Podepsali to na LeBourget. Z tech osmi kupujeme 4 primo a 4 pres GEAS. Pricemz u poslednich dvou byla opce na pripadnou zmenu na 928. Jenze podle mych informaci primo z nemeckeho zdrje je kvuli znamym problemum odsunut vyvoj 928 (odpovida vicemene 737-600) na naproste neurcito a budou radi kdyz daji do produkce i jen 728. Takze termin dodani (tusim jaro/leto 2003) se ponekud odklada.
Marek |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: přistání NAV/DME 12. 5. 2002 / 07:43 | Vláďa |
|  | Rozšířil bych dotaz na ILS/DME což je oficiálně LKPR rwy06. Jaký je tam rozdíl od ILS24 nebo ILS31 ?? |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: přistání NAV/DME 12. 5. 2002 / 13:40 | Pavel Svoboda |
|  | Dobrej dotaz!
Označení je přesně ILS-DME RWY06, nikoliv ILS/DME. Prakticky to znamená, že přesné přiblížení dle uvedených minim je možné BUĎ s využitím ILSu 06 ( t.j. localizer, GlidePath, DME lokalizované do ILSu 06 ) NEBO s využitím ILSu06 + DME naladěném na jiném zařízení a přijímající DME lokalizovaného na VOR OKL ). Mapa proto obsahuje informace o vzdálenosti od obou DME vysílačů, zatímco na jiných mapách ( 24,... ) tomu tak není.
Obecný poznatek : jestliže je na přibližovací mapě uvedeno lomítko ( VOR/DME ), znamená to, že je potřeba tolik nezávislých přístrojů na palubě k uskutečnění přiblížení, kolik je lomítek. Protože mapa 06 je označena ILS - DME RWY06, tedy s pomlčkou, stačí standardní ILS přijímač, jen pro případ např. výpadku DME 06, je potřeba druhý přijímač k uskutečnění přesného přiblížení pro dodržení na mapě uvedených minim.
PavelS |
| |
|
 |  |  | Re: přistání NAV/DME 11. 5. 2002 / 23:36 | Pavel Svoboda |
|  | No, je to takhle:
NAV/DME approach neni.
Je bud LLZ/DME - u drahy je instalovany localizer, který tě po naladění modu APP na AP přesně směrove vede ( i v FSce, nejen v realu ), ale neni instalovany GP, čili výšku si hlídáš ručně dle mapy. V tomto případě je obvykle kurz přiblížení = kurz dráhy, takže žádné vyosení se nekoná ( trénink K.Vary ).Jen pro úplnost: pokud se sedá z druhé strany, t.j. ve Varech na RWY11, naladí se localizer a dá se mod BACK, nebo BC, pak to ukazuje obráceně, ale vede to rovněž samo.
Pak je VOR/DME approach: tam naladíš VOR obvykle někde u dráhy, t.j. mod NAV na AP a to tě dovede do blízkosti prahu dráhy, obvykle trošku vyoseně, výšku je rovněž nutno hlídat ručně. U dráhy navážeš vizuální kontakt a visuálně sedáš. Vyzkoušení např. RWY 13 na Ruzyni ( dokonce teď zrovna i vreálu ).
PavelS |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: přistání NAV/DME 12. 5. 2002 / 08:03 | Marek Mincbergr |
|  | Jo jo, vlastni nepozornosti jsem popisoval VOR/DME.
Marek |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: přistání NAV/DME 12. 5. 2002 / 21:56 | Aleš Jungmann |
|  | Přistání NAV/DME je ale používané jen zřídkakdy u větších letadel, není liž pravda ?
PS : s těmi dorniery to vypadá všeliak, společnost vyhlásila platební neschopnost...
PPS: ta leasingová společnost se jmenuje GECAS
Ahoj ! |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: přistání NAV/DME 12. 5. 2002 / 23:18 | Marek Mincbergr |
|  | Preklep je holt preklep.
O Dornierech vim, mam tam svyho dobryho kamarada pracujiciho va zkusebne. A od nej cerstve info. Na Fa-Do jevyhlasena neschopnost a do cervence je drzena ochrana pred veriteli. Asi dojde k deleni na samostatne Fa a Do a mozna jeste vic. Dost mozna se do toho pusti nemecka vlada, nebot jak tvrdi jejich media, je to po dlouhe dove zase velke nemecke letadlo...
Uvidime, RJ(EMB)-170 uz letel....
Marek |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: přistání NAV/DME 13. 5. 2002 / 23:27 | Aleš Jungmann |
|  | Jo, to psali myslím i v Airlineru....nevíte někdo, kde ho u nás sehnat ????? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: přistání NAV/DME 14. 5. 2002 / 08:35 | Marek Mincbergr |
|  | Tkus atwonline.com Odtamtud jsem taky dost cerpal...
Marek |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: přistání NAV/DME 13. 5. 2002 / 08:38 | mnk |
|  | Naopak, VOR/DME přistání se používá poměrně často.
Pokud jde o ČR: V Ostravě, když je bezvětří, se dává všem příletům od jihu a jihozápadu (tj. všichni Fischeři, všechna ČSA) automaticky 04, kde je VOR/DME, přestože na dráze 22 je k dispozici ILS. V Brně to taky není žádná vyjímka dostat VOR/DME na dráhu 10 a v Praze, pokud fouká vítr z jihovýchodu (což je v posledních týdnech každou chvíli), se taky věžka nerozpakuje dát do používání dráhu 13, a to pro veškerý provoz, bez ohledu na velikost.
Ve světě je poměrně dost letišť která ILS nemají a přitom jsou obsluhována "velkými letadly" - tj řekněme kategorií C a D. Typickým případem jsou "turistická" letiště v Řecku a Chorvatsku, kam lítá Fischer, viz např. Iraklion na Krétě. Sám jsem zažil přiblížení VOR/DME s B747-400 v Chenai.
VOR/DME je zkrátka standardní procedura, kterou létají letadla bez ohledu na svoji velikost a je to procedura poměrně přesná - připouští překvapivě slušná minima - DH bývá okolo 150 m, RVR okolo 500 m.
Martin |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: přistání NAV/DME 13. 5. 2002 / 17:17 | Radim |
|  | A ja jen dodám - zaplaťpámbu za VOR/DME. Kdyby jsme při odstávce ILS byli odkázáni jen na "endýbíčko", tak se nás polovina pozabíjí, protože jsme kůže líný abysme to lítali cvičně a tak to už holt pořádně nikdo neumí, že jo.
Radim
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: přistání NAV/DME 13. 5. 2002 / 23:36 | Aleš Jungmann |
|  | Děkuji pánové za ohlasy. Co takhle domluvit si hodinu a den na chat ?
|
| |
|
|