| | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 20:20 | |
| | | |
|
| | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 20:22 | |
| | | |
|
| | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 20:29 | |
| | cekal sem , kdo bude prvni |
| |
|
| | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 20:31 | |
| | Já taky, ale spíš jsem si řikal, že když to sem nechce nikdo dát, tak to sem postnu..ale z novinek jsem to sem házet nechtěl. |
| |
|
| | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 20:58 | |
| | pekna diskuse pod novinkama... vesmes o tom, ze meni pravidla pro diskuse... no, snad to bude mensi zumpa, a bude se to aspon dat cist .) |
| |
|
| | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 23:10 | |
| | No nevím, o co se snaží s diskuzemi, podle mého je to stejně zbytečné, ale mohli by alespoň těch pár vět přepsat správně.
Docela mě zarazilo, jak se tam vykecávali všichni okolo, žádné vyhlášení emergency jak je definováno v předpisech, všichni zůstali na frq a kecaj... A taky, že ten řídící ještě potom co ztratil letadlo, pracoval dál, osobně bych asi byl na prášky a furt přemýšlel, kde skončili. Sice departure nemá tolik práce jako jiní ATC (nevím jestli to platí i pro něco jako NY), ale stejně to může způsobit ještě další botu... |
| |
|
| | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 23:28 | |
| | Nevim co je na tom divnyho ze ATC pracuje dal. To to ma zabalit, ric vsem letadlum ve vzduchu at se jdou bodnout a vzit si pul dne dovolenou jak prazsti tramvajaci kdyz si nekde odrou naraznik?
Me spis zaujalo to, ze se vsude plete volacka. Jsou tam verze Cactus 1529, 1539 i 1549
Tak jak je to teda spravne??? |
| |
|
| | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 23:31 | |
| | | |
|
| | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 23:39 | |
| | No on to sám zabalit nemá, ale možná ho střídat, tedy pokud se na to necítí. Mezitím jsem si poslechl nahrávku, co je vedle, a pilot i ATC zní v pohodě, jakoby se nic nestalo, takže asi jsem se trápil zbytečně. Ti lidi už zřejmě nemají žádné nervy, musí to být těžcí flegmatici...
|
| |
|
| | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 23:45 | |
| | nj. Jsou to borci.. A asi by v ty situaci moc nepomohlo kdyby se sesypali My uz vime co se stalo ale on to v ty chvili nevedel. Takze to porad zkousel ho volat a davat info... Proste profik... |
| |
|
| | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 00:24 | |
| | Ano. Ty volačky mne koply taky - první, kdo to zmastil, byl sám pilot, hned na začátku, když oznamuje birdstrike, říká jasně "1539". No, v takovou chvíli se ani není co divit... |
| |
|
| | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 7. 2. 2009 / 01:54 | |
| | tak tohle je výborná hláška |
| |
|
| | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 23:33 | |
| | Kde si prisel na to,ze DEP nema tolik prace jako jini ATC?))A jeste kde si prisel na to ze pracoval dal?To vis ze ho vystridali...Nemuze pracovat dal po takovem incidentu... |
| |
|
| | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 5. 2. 2009 / 23:39 | |
| | Já věděl, že se někdo z ATC ozve, nemyslel jsem to nějak zle, ale obecně DEP dostává separovaná letadla, kterým se ty rozestupy postupně ještě zvětšují, podle toho jak můžou se stoupající výškou letět rychleji, navíc se rozlítavají do různých směrů a neslítávají se jako na APP, třeba. Takže je potřeba "jen" dávat pozor na hladiny a pokud možno je co nejrychleji pustit výš. Taky když si pustíš nahrávku z APP, tak ten nakecá 2x tolik.
Na tom materiálu je zaznamenaná jakákoliv komunikace a není tam žádný náznak toho, že by se něco takového stalo(minimálně do těch 20:40 UTC), mezitím jsem si poslechl nahrávku a typos tam má pořád stejný hlas, tak pokud tam nepracují dvojčata... |
| |
|
| | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 00:08 | |
| | "ale obecně DEP dostává separovaná letadla, kterým se ty rozestupy postupně ještě zvětšují, podle toho jak můžou se stoupající výškou letět rychleji, navíc se rozlítavají do různých směrů"
Jak malo toho znas ))) |
| |
|
| | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 00:13 | |
| | Souhlas, pouč mě.
Na té nahrávce část letadel dostal na nějakém headingu, těm potom říkal, co mají dělat, ale minimálně půlce nic neříkal, krom toho stoupání samozřejmě... |
| |
|
| | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 00:17 | |
| | Já tomu moc nerozumim a nechci tady Lukášovi kecat do vykladu
Co já vim jak to maj v New Yorku, ale ty rozestupy se daj dělat klidně i jen pomocích těch hladin když to vychází Ale rozhodně ne, že ty letadla jsou separovaný už od věžky Představ si třeba v Praze ATRku na DONAD a za nim 737čka na DONAD To neni zrovna separovaný |
| |
|
| | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 00:25 | |
| | Souhlas, teď u sebe nemám mapu, ale polovina SIDů v Praze má verzi pro turbopropy a jety samostatně, když jsi zdůrazňoval DONAD, tak ten to asi nebude. No to se dá v pohodě vyřešit i pouze pomocí těch hladin, byť by to asi nebylo nejekonomičtější nějakých 5 minut minimálně držet bulíka pod pomalou ATRou. Jak se to vlastně nejčastěji řeší ? Napadá mě několik verzí, ale která bude ta nejlepší...
Jinak - separovaný jsou, problém je, že se zase odseparují. V době kdy dostane další povolení pro vzlet, tak ten první má už minimálně 1 hladinový rozestup(i když podle toho se to neurčuje)... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 01:35 | |
| | Jo. A protože všechna ta letadla jsou tak úžasně separovaná, tak v Praze po dvanácté hodině je každý den takzvaná "Happy hour". A ta se jmenuje Happy od toho, že všichni řídící jsou strašně štastní, protože ono sice proletí během asi 15 minut je asi 20 letadel kdesi mezi LKPR, NELPA a BODALem všichni soupající skrze stejné hladiny, namíchané ATRka, Bulící i Airbusy do sebe, ale všechny jsou vlastně odseparované a tak jsou z toho všici vychechtaní. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 01:46 | |
| | Nikdy jsem neřekl, že je to práce, která se dělá s prstem v nose, ale takový arrival dostane o hodinu dřív stejnou skrumáž a musí to za sebe poskládat na jednu dráhu tak aby mu to vyšlo a nechal ještě chlívky pro nějaký ten odlet. Vím, že cokoliv se může pokazit, taky se pokazí a tak mají letadla podvědomou tendenci se sbližovat proti vůli ATC, ale stále mi přijde jednodušší dirigovat, když vylítávají různá letadla z jednoho místa do prostoru, než když se z prostoru snaží dostat na jedno místo, je to špatná teze ? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 03:09 | |
| | Tak ještě jednou a polopatě a bez náznaků.
Tvá teze je špatná, protože předpokládáš že veškerá letadla na departure se jenom rozlétají. A to není pravda, zmiňovaná "happy hour" je situace, kdy se letadla sice v prvním okamžiku z LKPR rozletí, ale jen proto, aby se na malém prostoru kolem VOZ a VLM zase za pár minut sletěly. A to tahle happy hour je jen extrémním případem, podobná situace nastává běžně u odletů na všechny výstupní body z TMA Praha když se rychlá éra dostanou za pomalá.
Už je jasné kde ve svých úvahách děláš chybu?
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 06:17 | |
| | Mně jeho názor přijde docela logickej a líbí se mi, že ho dokáže i kvalitně zformulovat a hájit, byť se to třeba nedá asi takhle jednoduše generalizovat a pohled a praxe Vás - profíků, je jiná.
Jako neznaboh se pak můžu i ptát, proč nějaká happy hour vůbec existuje, proč se všechny linky musej hňácat na stejnej čas, proč to nějakej chytrák nezorganizuje líp, neposkládá éra dle velikosti... ale už teď mi je jasný, že těch důvodů a faktorů, který to znemožňujou je bambilion.
Pak se teda budu ptát ještě hloupějc... Kam vlastně všichni ti lidi v těch trubkách mají neustále potřebu lítat? Kdo jsou ti cestující, co naplněj 10 linek denně mezi dvěma městy Evropy a co kam jedou dělat? Chápu chartery, chápu cargo, pochopím i nějakou tu linku pro nadšené eurovíkendáře, ale k čemu slouží přesun 20 ti letedel v jednu konkrétní hodinu?
Když chci někam vycestovat na vejlet vlakem, taky se kouknu do jízdního řádu a pokud jede požadovaný spoj 1x týdně ve středu večer, tak se prostě nedá nic dělat a přizpůsobím tomu svůj program. Proč teda výběr z 10 linek denně, každou hodinu? Pro koho? Kdo jsou zač? Koho baví trávit půl dne v zácpách v taxíku, pak hodiny v odbavovacích halách a gatech a tohle x-krát týdně? A kdo to vlastně všechno sedí v těch prázdnejch autech v zacpanejch velkoměstech? A proč 2/3 SPZetek těhlech aut v zácpách jsou vlastně mimoměšťáci?
Kam všichni furt jezděj? V době, kdy je celej svět propojenej online, v době, kdy se všechno dá oskenovat, zdigitalizovat, nafotit, namluvit, natočit na video, propojit telemostama atd.?
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 08:38 | |
| | ( Treba zrovna ja... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 09:02 | |
| | Toto pochopíš v okamžiku, až když zažiješ rozdíl mezi:
- uzavřením obchodu za 1 000 000 USD pře telemost nebo osobním jednáním
- opravou drahého zařízení na místě nebo dálkově po telefonu
- osobní přítomností na konferenci a následné diskusi, nebo přečtením několika slide, které z této konference vzejdou
Tvůj příspěvek by mohl končit třeba otázkou, proč nežijeme na stromech....
Jeden příklad z nedávné doby, máme zařízení v ceně asi 50 000 000 Kč, výrobce pravidelně pro své uživatele (z celého světa) dělá workshop, kde se řeší problémy, upgrade, požadavky na vývoj, koná se přímo na letišti v LSZH. Proč asi? Čas odborníků je neuvěřitelně drahý, mají-li sezvat 130 lidí, je to nejlevnější metoda. Ráno skočíš do éra, v 10h to začne v 15 je konec a hurá domů. Takovýchto akcí jsou denně desítky a ty lidi je potřeba dostat tam i zpět. Zkus si započítat ceny hotelů, náklady na výplaty (když dobře placený člověk tráví čas ve vlaku, na hotelu a stále na něco čeká) a zjistíš, že je to nejlevnější a nejefektivnější řešení. Má to bohužel i stinné stánky. Kde jsou ty časy, kdy jsem poznal půl evropy a procoural všechna města.... teď znám už jen letištní haly. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 09:07 | |
| | ja verim ze to myslel jako vtip .. kdyz tam cpal ty smajliky... mel jsem rozepsany prispevek v podobnym duchu ... ale pak jsem to smazal |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 11:02 | |
| | nemyslel jsem to jako vtip. Ale jsem rád, že tě předběhl Aldaran, který to obhájil a vysvětlil dobře, a to i bez povýšeného tónu. Což ale neznamená, že tím i nadále lehce neopovrhuji a tyto "účastníky zájezdů", nežijící na stromech, ale v oblacích, nelituji. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 12:08 | |
| | Třeba já, i když v minulém čase. 6 let jsem byl součástí a posléze šéfem regionálního IT týmu jedné nadnárodní firmy, a i když jsem na to měl podobný názor jako ty, tak jsem postupem času z vlastní zkušenosti pochopil, že osobní přítomnost je občas nenahraditelná. Po těch letech už jsem ale měl nekonečného kolečka taxík-letiště-taxík-hotel-taxík-kancelář-taxík-letiště-taxík prostě dost, našel jsem si práci za míň peněz za rohem (15 minut busem) a večery trávím jako spokojený virtuální pilot místo nespokojeného real kaštana )) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 12:50 | |
| | jsi moudrý člověk, bravo. ) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 14:23 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 11:28 | |
| | Naprostý souhlas. Vynechám-li první příspěvek, kdy se přiznám zapomněl jsem na pomalejší letadla typu turboprop, což mi připomněl Honza Marek, tak jsem nepochyboval o tom, že se tam něco potkat může. Jediné tvrzení, které říkám celou dobu je, že když se tahle letadla sejdou na příletu tak z toho musí být stejný né-li větší chaos, ale když eproučník říká, že je to nakonec lehčí, tak vám budu muset věřit, přeci jenom vy to děláte denně.
Je zajímavé, že vždycky, když napíšu nakonec sarkastickou poznámku(myslím, to s těmi separovanými a odseparovávajícími se letadly), kterou nemyslím vážně, tak si ji většina vyloží naopak. Měl jsem tam narvat víc smajlíků, moje chyba... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 12:35 | |
| | To víš, to se musí Čím víc smajlíků, tím víc Adidas |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 10:14 | |
| | na ARR jsou vetsinou 3 lidi ktery to ridej.Uz jen proto je to skoro jednodussi.Kdyz se ARR dostane do problemu muze vzdycky zacit vyckavat.To se na DEP nestane.Tam resis problemy za pochodu.Jak nastinil Marky.Staci aby behem 5 ti minut odstartovali 2*AC z 13 a do toho nejaky 2 jety z 24.Tva teze ze letadla kdyz odstartuji tak ty predchozi maji minimalne o hladinu vic je chybna.Profil stoupani (u zeme) je presne opacny nez bys cekal.Napriklad ATR az do hladiny 80 stoupa stejne a obcas ryhleji nez A320.Dopredna rychlost je samozrejme rozdilna.Ale v okmaziku kdyz ti odstartuji A320 za ATRkou tak mas problem,ktery je potreba temer ihned resit.Dale musis resit jestli dane letadlo ma vyssi cestovku nez letadlo za nim popripade pred nim.Dal se ti do toho motaji krizujici se prilety.Takze tvoje reseni vezme za sve v okamziku kdy tam je jediny prilet.Spousta dalsich a dalsich promennych ktere musis vzit v potaz.Tvoje reseni predavat letadla po hladinach je temer nemozne(neumim si to predstavit) ale dalo by se prirovnat k tomu ,jako kdyby ARR nedelal sled ale necham vsechno vyckavat na IAFech a pak uz jen tahal z holdu.Jde to ,ale je to taaaaak strasne neprofesionalni. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 10:59 | |
| | Co myslíš tím předávat letadla po hladinách ? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 11:41 | |
| | mno, podivej se zrovna na ten Hudson landing, to bylo ukazkove po hladine .. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 12:40 | |
| | Jako: Kaktus 1549, letova hladina Hudson? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 12:42 | |
| | Jenomze by to musel rict cesky, aby to melo smysl |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 13:03 | |
| | Podle mne v tom stresu mohl vynechat flight level a rict jen level, takze uz by to smysl davalo Pokud se teda hladina reky rekne water level, jako ze dam leve varle ze jo |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 14:05 | |
| | water surface |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 14:09 | |
| | Zase se používá fráze sea level, což i když Hudnson je ještě řeka, jde použít... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 14:24 | |
| | Sea level je ale velicina, kdezto water surface je proste water surface |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 15:22 | |
| | No a jaky je podle tebe rozdil mezi water surface a water level? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 15:33 | |
| | on ale mluvi o water surface a sea level ..
sea level je hladina more, od ktere se vztahuje nadmorska vyska...
water surface muze byt... vetsi nez sea level .. nebo mensi nez sea level |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 18:13 | |
| | Tak tak. Navic, pokud bychom tedy porovnavali water level a water surface, tak oboji jde pouzit, ale kazdy v jinym vyznamu. Water level muze byt jako hladina vody, kdyz chceme naprikald rict kam az zasahovala. Water surface je proste obecne hladina vody, at uz jakkoliv vysoko. Aspon tak mi to pripada. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 11:11 | |
| | Jasan rozumím, tak nějak to i odpovídá z FSky, kde to stoupá dost podobně, jedinou výjimkou je prázdný jumbík, ale ty ve skutečnosti moc nelítaj...
Pokud se pamatuji, tak na IVAO se vždycky při jiné dráze než in use dávala stoupat 5000 přímo kurzem, že prostě to letadlo neletělo po SIDu. Skoro určitě máš pravdu, nějak si to nedovedu graficky zobrazit, ale do teď jsem myslel, že to naopak zjednodušuje život, protože za předpokladu stejné stoupavosti, tak když poletí ta letadla na jih, tak ve chvíli kdy se setkají tak musí mít jety nastoupáno víc, protože uletěly delší trasu. Co jsem se koukl na mapy, tak se SID a STAR jenom křižují v několika bodech, rozhodně nejdou spolu(to by taky byla šílenost). Navíc většinou jsou to výstupní body, kde už jsou často jety nad TMA, tedy už pod správou ACC.
Je to neprofesionální, to jsem taky napsal... Proto jsem se zeptal, jak to řešíte nejčastěji vy - vektor a obletět ? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 13:05 | |
| | Nejčastější řešení, pokud to jde, je koordinace s následujícím sektorem a direct tak, aby se letadla opravdu začala rozlétat. Co se týká té "happy hour", tak tam se to používá kdykoliv to jde. Když to nejde, tak se dohodne, že odlety z 13 půjdou třeba na VLM (pokud tam není přílet) a nebo vektory. A když nejde ani to, tak se to pak zastavuje v nižších hladinách.
Obdobně to je směrem na sever - tam se ale tratě začnou motat dohromady až na ACC, takže tam většinou od sebe rozhání ATRka oblastník.
No a na západ a jihozápad se také problémy řeší často directy na výstupní body z FIRu, pokud to jde (není tam aktivní LKR4 nebo LKR5). Tomhle bude ale částecně zatnut tipec v blízké budoucnosti, protože dělení nízkého západu bude vyžadovat létání letadel po tratích, aby se snížila koordinační zátěž. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 13:57 | |
| | Ja si nie som istý, či máš pravdu. Práve teraz chodíme v Jenči cviká na ten WL a SEL. Čo spomínali inštruktori, tak sa bude práve brať ako automatický postup posielanie mašín a výstupný bod z FIRu a malo by sa práve koordinovať posielanie po SIDoch. Dokonca sú tak robené aj cviká, kde mašiny automaticky z istého bodu SIDu mieria priamo výstupný bod. Tuším sa to týka bodov HDO až CERNO. Až prax v reále však ukáže ako to bude v skutočnosti. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 7. 2. 2009 / 18:21 | |
| | jo ale kdyz se dostane dep do problemu tak je tady vzdy jeste zachrana a to sice call praha 127,125 |
| |
|
| | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 13:29 | |
| | Nie je niekde to video nezostrihane??? Inak malokedy sa podary kameram zachytit kurozitu ako pristanie lietadla vo vode. |
| |
|
| | | | | ATC nahrávka zveřejněna - Hudson landing 6. 2. 2009 / 14:16 | |
| | Jenomže tady se bavíme o New Yorku, takže by bylo velmi nepravděpodobné, skoro až nemožné, aby to někdo nenatočil... |
| |
|
|