Ako skalný príveženec 2D kokpitov som sa k týmto problémom dostal až teraz, keď už niektoré lietadlá vôbec nemajú 2D kokpit . Na 3D kokpitoch FS mi prekáža niekoľko vecí:
1. Zorný uhol s miesta hlavy pilota je príliš malý. Vidno len horný rad prístrojov, alebo zasa nevidno von z kabíny. Odzoomovanie pomôže, ale jednak zmení pozíciu "hlavy" v kabíne, čo nezodpovedá skutočnosti a jednak skreslí perspektívu pohľadu von z kabíny, čo je oveľa závažnejšie a znemožňuje napr. kontrolu rozpočtu na pristátie.
2. Rýchlosť otáčania "hlavy" je príliš malá. Toto otáčane vlastne nahrádza dve veci - pohyb očí, teda prenášanie pohľadu a pohyb celej hlavy. Pohyb očí v skutočnej kabíne trvá zlomok sekundy, aj kombinovaný pohyb hlavy a pohyb očí, ktorý už umožní pohľad ktorýmkoľvek smerom, je v skutočnosti podstatne rýchlejší.
3. Veľmi zlá čitateľnosť niektorých prístrojov, napr. displej FMC, navigačné prístroje, až za hranicu použiteľnosti.
4. Defaultne by mala byť definovaná "záchranná" klávesa, alebo tlačidlo na okamžitý návrat pohľadu priamo dopredu, aby sa dalo ľahko kontrolovať, ktorým smerom vlastne lietadlo letí. Ale to sa v FS asi dá nadefinovať pomerne jednoducho, len so sa tým ešte nezaoberal.
Lock On má od začiatku len virtuálne kabíny a tam je to podľa mňa vyriešené lepšie, prístroje sú celkom dobre čitateľné, pohyb "hlavy" je rýchlejší a dokonca koriguje polohu skutočného horizontu, dá sa nadefinovať "záchranné" tlačidlo pre pohľad priamo dopredu.
Moja otázka (mimochodom už tu kedysi bola, ostala nezodpovedaná) je takáto:
Je možné zmenou nastavenia aspoň zvýšiť rýchlosť otáčania "hlavy"? |
|