FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 11. 2024, svátek má René Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět! Jeden příspěvek | Celý strom
Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   27. 1. 2009 / 11:02
Johnny pilot   
Dnes na ČT1 opět příběhy ze slavných kokpitů! Jaký máte na tento pořad názor?
4203 B / 197 x 148 / 2412035.jpg
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   27. 1. 2009 / 11:09
donCarlos
1) To heslo je pokud vím "Vzduch je naše moře"
2) Názor mám pořád stejnej - naučí mě to pár triků do šturmovika, ale jinak je to jen celkem pěkně graficky zpracovanej chvalozpěv na americký piloty.
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   27. 1. 2009 / 11:43
Toomitsch
Budes to pripominat i pristi tyden?
Nazor je porad stejny, nemenim nazory tyden co tyden...
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   27. 1. 2009 / 18:27
David75
Příšerný, propagandistický,...
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   27. 1. 2009 / 20:21
Jakov
Panebože? Co je na tom propagandistickýho????????? To že porazili ve WWII Japonce???? Se vzpamatujte už jednou, protože tam byla scéna jak jeden Sabre tlačí druhýho neznamená, že je to propaganda....
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 13:23
Glagol
Tak tak. Žádná propaganda.
Jako třeba toto http://cz.youtube.com/watch?v=iGh5dgvg_U0&feature=related
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:10
Karci
A čo potom toto? Pardo’s Push http://www.boeing.com/defense-space/military/f4/pardopush.htm , http://www.historynet.com/pardos-push-an-incredible-feat-of-airmanship.htm/4 Inak, by ma potom zaujímalo akým spôsobom sa ten Sabre dostal tam kde sa dostal. Mával pilot rukami aby sa udržal vo vzduchu? Zrejme musela existovať aj komunikácia medzi vežou a pilotmi, ako inak by záchranári vedeli kam doletieť a naschvál utopiť pilota? A nakoniec, takúto "kravinu" by asi nevymyslel nikto, hlavne po návrate z bojovej akcie. Nakoniec v článkoch aj popisoval problémy s turbulenciou.
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:05
Štěpán Obrovský
A to tam jako chcete, aby ti staří veteráni vykládali, jak nějakej Japonec jim rozstřílel kamaráda? Nebo vám vadí, že tsi Američani dovolili natočit seriál o svých pilotech a je to jenom o Američanech a není to vyvážený pořad? V čem toedy je tak propagandistický?

 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:20
Jakov
Totiž, tady soudruzi přičli na to, co se nám už dlouho tají, amíci prohráli druhou světovou válku a sovětští instruktoři porazej každýho a kdo řiká, že ne tak lže...
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:45
donCarlos
Ale v rámci vyváženosti by mohli vysílat i nějakej dokument z druhý strany - o tom, že němci měli technicky o mnoho let navrch, že rusové taky měli super stíhače, že japonci byli jsou a budou šílenci...
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:50
Karci
A kto bráni natočiť nemcom, rusom a aj japoncom natočiť svoj seriál o ich hrdinoch?
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:11
donCarlos
Myslím že jsou, ale u nás se to jaksi nevím proč nevysílá...
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 16:25
maskot
Poviem ti co mi na tom vadi, ze amici vo svojej blahoskolnnosti robia zo svojich superov uplnych debilov. Niekedy mam pocit, ze ich oponenti boli schopny letiet len v priamociarom lete. Odhliadnuc od vytvarania kulisy "best fo best on the wold" ten serial je zaujmavy. niekdedy sa pobavym, niekdedy sa cudujem, ale v zasade sa nieco naucim. Idoelogiu v opacnom rangu ano tu o sovietskom clovekovi som nemusel uz ako 15 rocny. To je to co mi na tom vadi.
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 16:46
Karci
A nebude to trochu tak, že v týchto súbojoch vypichli tých najlepších z americkej strany a tým, že prežili dokázali, že boli lepší ako súper v tom dogfighte. I keď nezaujatý človek si pri pozeraní tohoto seriálu všimne aj to keď súpera označia za viac ako dobrého.
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   29. 1. 2009 / 08:21
maskot
samozrejme, ze je to o tych najlepsich. je mi jasne, ze nebudu hovorit o tych ktorych zostrelili a zabili pri ich prvom bojovom lete. Na druhej strane musia aspon z casti uznat kvality supera, ked mali vysoke straty. ale stale je to podla mojho nazoru nevyvazene v prospech amikov. to je vsetko.
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 16:57
FSPilot   
Rozdíl bude asi v tom, že toto není objektivní dokument. Spíš by se to dalo nazvat "americký pohled na vzdušné boje" nebo něco podobného Jako dokument by se mělo snad mluvit objektivně, ne?
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 17:06
Karci
Tak to potom skôr "Výber toho najlepšieho zo vzdušných bojov amerického a spojeneckého letectva" Ale mám dojem, že tento seriál nebol primárne určený pre Európu a pre "fanatikov" kvidlajúcich plastikovým čudom pred monitorom, hrajúcich sa na pilotov
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 23:11
Jakov
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:25
Slávek   
On to asi myslí tak ,že se tam třeba nedočkáme úspěchů Manfreda von Richthofena. Že to je jen jednobarevná historie. A to si myslím že je velká škoda.
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:31
Jakov
Jednobarevná historie??? To je druhá světová válka kruci, HODNÝ x ZLÝ.
To je jako kdybys chtěl aby v dokumentu o československé obrněné brigádě byl díl jak wehrmacht hrdinně bez boje zabíral sudety...
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:38
Slávek   
Pokud vím , tak se to jmenuje Letečtí stíhači v boji. To měli vynikající letecké stíhače jen amíci?
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:40
Slávek   
apropo jednadvacítky si ve WW2 taky moc nezalítaly
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:47
Jakov
Samozřejmě že vynikající stihače neměli jenom amíci, ale to ste všichni tak vymaštěný, že vám to nedojde? Tak ať si rusáci a němci a všichni ostatní natočej svoje dokumenty!
Akorát tady banda blbečku prská nad všim, kde se jenom objeví američan...
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:49
Slávek   
Kdybych tě neznal že si ze všeho děláš prdel, myslel bych si že to myslíš vážně
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:59
Tragédie v JRD
no .. ja doufam ze to myslel vazne. vzdyt ma pravdu.
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:02
Slávek   
no comm
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:01
Draifus   
Popravdě řečeno žádný americký eso neznam. kolik jich však měli rusové a němci...Pokryškin, Hartmann nejméně 10 dalších
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:07
Karci
http://www.acepilots.com/usaaf_eto_aces.html , http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Tigers#AVG_Aces , http://www.acepilots.com/usn_aces.html , Taktiež nezabúdaj, že amíci vstúpili do vojny až po Pearl Harbor, to už mali nemci za sebou Španielsko, Poľsko, Francúzsko a aj bitvu o Britániu. A to, že ty ich nepoznáš, nič neznamená
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:19
orlík
O pojmu letecké eso jsem kdysi četl v letectví. Nejdřív tam vysvětlili, že pojem eso nelze používat u německých stihačů, protože to byli fašisté. Pak byl poměrně dlouhý seznam "es" ze strany spojenců. Maximální počet byl +/-kolem 60. Nejlepší Němci měli i 200 - 280? Nijak to nebylo komentováno. O pár let později jsem na toto téma četl, že rozdíl byl v uznání co to je vlastně sestřel. A pak taky v tom, že Němec nastoupil do války a byl v ní furt, do smrti, ev. do jejího konce. Spojenci se střídali. Takže němečtí stihači měly více příležitostí i více zkušeností. Celý to však vyznívalo jako taková hra, kdo víc. Čert ví, snad to tak bylo. Rozumnej člověk s letadlem lítá a nepoužívá ho jako zbraň k sestřelování ostatních. Mimochodem, v seriálu postrádám informace o sestřelech bombardérů, to je pořád samý honění se se stíhačkama, ale prioritou stíhaček je přece obrana území před nepřátelskými bombardéry, ne?
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:22
Karci
Nemci mali vyraz Experten, ten sa mi viac páči
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:29
orlík
Jo, to je přesnější termín, oni byli vždycky přesnější. Zajímalo by mě něco o účasti Čechů a Slováků v řadách Luftwaffe. To je tabuizované téma! Až na Nowotneho jsem o nich nic neslyšel. Pochybuju však, že by nebyli. Že se o nich nemluví, je to propaganda?!
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:40
Karci
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/Stihacia-letka-13/p/186232#186232 V rusku bojovali, jedného z pánov som dokonca poznal osobne, bol to p. rtk.rtm. F. Hanovec, pracoval na letisku v Žiline . Ale čím bol v minulosti som sa dozvedel až nedávno.
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:12
3301
Zdar,no jednoducho povedané že W-3A Ssokol ma viacej funkciji a je lepsi než Mi-17,1Š...majú pravdu tý bývali piloti...že Mi-17,1Š (škodí na zachranu SAR)...
Kamil.
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:43
leonell
Saburo Sakai sestřelil na svém A6M2 Zero 60 protivníků, převážně Američanů. tak schválně v kterém díle bude
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:45
Slávek   
No právě koukám že to má 28 dílů a ČT předvede jen 13, tak to už by bylo na pováženou kdyby nebylo
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:45
Karci
V tom, ktorý natočia japonci
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:57
Slávek   
http://www.history.com/content/dogfights/about-the-series

asi to nebude jednobarevné...ale uhodnout odstnín nebude složité
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:17
donCarlos
Zajímavý... Ve všech dílech vítězej "ti hodní". Proč to tak asi je? Jediný racionální vysvětlení je, že se držej historek pro který mají důvěryhodný podklady. Snad si nedovolej to natáčet jen podle vyprávění těch veteránů...
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 14:31
Matt
Asi to nemáš v řepě v pořádku...
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:09
orlík
Názor je jasný, zaplaťpánbůh za cokoli o letadlech v televizi. Navíc v koukatelném čase. Kecy o propagandě ať si nechají mladí a naivní pro sebe. Četli jste někdy něco od německých pilotů? Teď to je běžně k sehnání, to v dobách propagandy nebývalo. Tenkrát se dala sehnat třeba Kožedubova knížka "Sloužím vlasti". Propaganda? Možná, určitě, protože ta knížka prošla stalinistickou cenzurou. Jenže tenkrát nebylo k mání moc knížek o lítání a když, tak jedině o těch hrdinných sovětských letcích, kteří decimovali neschopné německé. A popisovali tam jinačí kousky, než je tlačení Sabre. Třeba jak jim došly náboje a tak se s výkřikem na rtech "za vlast, za Stalina", schválně srazili s Němcem. Věříte tomu? Každá strana to prostě podá tak, že soupeř byl špatný. Přece nečekáte, že staří veteráni budou říkat, že Japonci (Korejci, Vietnamci...) byli lepší a měli lepší letadla?

 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:18
Karci
Konečne rozumný názor Aj rusi majú svoje : "Sovětský letec Alexej Meresjev byl fašistickými letadly sestřelen nad nepřátelským územím. Havaroval v obrovském lese a při pádu se těžce zranil. Osmnáct dní se plazil lesem, kde mu hrozilo nebezpečí od nepřátel a dravců. Po osmnácti dnech byl zachráněn zásluhou dvou chlapců z vesnice. Byl dopraven do moskevské nemocnice, ve které mu amputovali obě nohy. Myslil si, že už nikdy nebude létat. Ale s protézami se mu vrátila možnost létání. Nastaly dny těžkého a vytrvalého tréninku. Roku 1942 byl Alexej Meresjev propuštěn z nemocnice. V pilotské škole se učil létat několik měsíců. Roku 1943 se se svým společníkem Alexandrem Petrovem vydal na frontu. byli přiděleni k leteckému pluku. " 18 dní ťažko ranený sa plazil lesom medzi nepriateľmi a divou zverou? Hmmm, takmer nereálne
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:27
orlík
Meresjev - oblíbený hrdina režimu. Sestřelen nebyl nad územím nepřátelským, ale nad územím, kde prošla fronta. Existuje i film. Je to neuvěřitelný příběh, přesto se stal. Takové věci se opravdu v životě stávají.
Z trochu jiného soudku - zajímalo by mě, kolik špičkových stíhaček měli za války Rusové? Lavočkin ze dřeva je geniální řešení materiálového nedostatku. Nicméně, četl jsem Fajtlovy vzpomínky, jak přišel z Anglie a přeškoloval se na Lavočku. Vyšlo to za komunistů a přesto z toho bylo jasně cítit, že "to byla síla". Jakoby návrat o několik desetiletí zpět. Tedy až na ten výkon motoru. Prostě se Spitfirem se to srovnat nedalo ani náhodou. Aby si někdo nemyslel, že jsem zaujatej, Lavočkiny se mi vždycky líbily...
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 16:14
PavelBa
Já bych to dřevo nepodceňoval - oni už tenkrát dokázali dělat kompozity, jen né z uhlíkových vláken ale z překližky, které měli dostatek. Rozhodně v tom nevidím návrat zpět, spíše originální technologii zvládnutou době přiměřeným způsobem. To spíše byly pozadu všechny ty Jaky se svou kovovou příhradovou konstrukcí.
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 16:06
litinoveweedle (CSA381)
To je přece známý křížovkářský rébus: Zimní ruský plaz na 8? = Meresjev
 

Letečtí stíhači v boji aneb vzuch je opět náš svět!   28. 1. 2009 / 15:14
PavelBa
No podle mého to bylo tentokrát ubohý, záběry se tolikrát opakovaly že kdyby ne, tak to mohlo bejt za náma za 15 minut a možná by to bylo i zajímavý...
Vadil mi taky ten výklad, jako že o Guadalcanal bojovali hlavně stíhací piloti, každou chvíli jsem čekal, že to budou srovnávat s bitvou o Británii.
myslím že vzhledem ke kvalitě provedení jsem se díval naposledy (a chápu že to mnohé nezajímá, je to prostě odpověď na podmět kterému jsem nemohl odolat)
 

Letečtí stíhači v boji aneb Vysoká modrá zeď   28. 1. 2009 / 23:10
kuma   
Ach, přátelé, přátelé, to je teda zas plácání do výkalů...

Komu se americký seriál o amerických veteránech zdá propagandistický - O.K. - pusťte si Vysokou modrou zeď - vyvážíte si pohled na věc.

Kdo chtěl, měl informace i za totality. Kdo se chtěl dostat k jádru, věděl jak které informace transponovat (neplatilo to vždy, ale většinou ano). Kožedub, Pokryškin, Rečkalov, Hartmann, Rall, Nishizawa, Sugita, Iwamoto, Juutilainen, Bong, McGuire, Gabreski, Tuck, Lacey, Clostermann, Kuttelwascher, František, Vašátko.... copak jste o nich nikdy neslyšeli?

A jinak: Lavočky nebyly "děsné", byly "jiné". Byly taky určeny pro zcekla jiný druh boje, než se vedl na Západní frontě - a Fajtl to popisoval velmi přesně a pečlivě.

A Meresjev byl asi skutečně borec, bohužel zprofanovaný propagandou. Jeho příběh mohl být v detailech přikrášlen, ale skutečně se stal. Nicméně - nebyla to věc zas tak výjimečná - já rád vzpomínám na oblíbeného "hezouna" velitele jednoho českého wingu v Anglii - Kanaďana Douglase Badera. Jako Češi bychom měli znát jeho příběh (a omlouvám se, že ho opakuji, už jsem to sem jednou psal).

Bader také příšel při jedné bojové akci o obě nohy. Dostal protézy - a naučil se s nimi létat. Tak, že byl opět přijat do činné služby - a tak, že se mohl stát WCDR a vodit wing do akcí (a DB za pecí neseděl). Při jedné z akcí byl znovu sestřelen. Zachránil se na padáku - ale když se dral z hořícího spita, přišel o svíé protézy. Plazhil se v blátě sběrného tábora Stalag Luft-III a Němci si z něj dělali srandu. Až do okamžiku, kdy mu hloubkař na spitu shodil s balíčky červeného kříže nové protézy - a Bader prostě zdrhnul. Kdo se o to trochu zajímá, tak ví, že útěk ze STALAGu nebyla žádná procházka. Bader se dostal do anglie a zase začal létat. S protézami. nakonec ho sestřelili potřetí - zase se zachránil na padáku -ale to už ho Němci znali. Protézy mu sebrali - a plazení zatrhli. Ve sběrném táboře tak Bader zůstal až do konce války.

No a že se někomu teď tyhle americké seriály nelíbí? - no ať na ně prostě nekouká, no.
 1x  

Letečtí stíhači v boji aneb Vysoká modrá zeď   29. 1. 2009 / 01:35
A.J.Scandall   
Teď vyšla třeba v Anglii kniha, jež "de-démonizuje" třeba zrovna Badera, že měl i spooooustu záporných vlastností. A teď babo raď, jak to tenkrát vlastně bylo. Intelignetní člověk se podívá, přesně jak už to tu rozumnější psali, na to i ono, z obou stran, a názor si bude tvořit sám. Ti hloupější potřebují jasné vysvětlení, a proto budou bez vlastních úvah žrát to či ono, či nadávat na jedno či druhé.

Jednu poměrně zajímavou zkušenost můžu dát od mých kolegů, kteří dříve létali MiG-21. Ač to éro milovali, přiznávali, že nebyli nic jiného, než potravou pro Phantomy, a že se mohli porovnávat tak nanejvýš se Starfightery před modernizací. Neb těžká kráva Phantom byla schopná na plnej kotel s forsáží vymanévrovat jednadvacítku, jež byla obratnější, ale jen dokud neztratila enrgii (což bylo velmi rychle). Phantom lítal jako cihla, ale tahem motorů manévrovatelnost v klidu dohnal. A k tomu potřeba přidat i otázku avioniky, možnosti samostatné činnosti kontra potřeby navádení velitelským stanovištěm... Takže když někdo posuzuje čisté souboje MiG-21 x F-4 ve Vietnamu (bez započtení protiletadlové obrany ze země), a tvrdí, že na tom Phantomy byly lépe, má prostě pravdu bez ohledu na nějakou propagandu či co...
 

Letečtí stíhači v boji aneb Vysoká modrá zeď   31. 1. 2009 / 13:22
Glagol
K tomu výkonu motorů:
Mig 21F - 131kg/kN
F4C - 165kg/kN
Vše při mtow.
 

Letečtí stíhači v boji aneb Vysoká modrá zeď   29. 1. 2009 / 01:42
A.J.Scandall   
Jinak drobná oprava, doktore, Bader o nohy přišel skoro deset let před válkou, v roce 1930, a k létání se vrátil až těsně před vypuknutím WW2. Byl sestřelen, protézy mu shodili, a se sice s nimi o útěk pokusil, ale němci o hned zas čapli, takže se do GB dostal až v dubnu 45, kdy už ho do akce nepustili. Takže není to tak, že by byl třikrát sestřelen, jen jednou
 

Letečtí stíhači v boji aneb Vysoká modrá zeď   29. 1. 2009 / 07:59
orlík
No, k některým informacím se opravdu dalo dostat i za totality. Ale ne k informacím "z druhé strany". O úspěšných Němcích, či Japoncích toho u nás fakt moc k mání nebylo. Možná koncem 80tých let. Ale to jsem měl jiné starosti.
A k Lavočkám - nepsal jsem, že by byly hrozné, jen, že jsem kdysi četl Fajtlovo vyjádření, že první dojem po přesednutí ze Spitfiru byl takový, že jde o letadlo mnohem jednodušší, primitivnější - hůř vybavené. Což však neznamená, že bylo špatné, jak říkám, osobně se mi Lavočka moc líbí, a měl jsem postavené její 2 modely , jako upoutanec lítala moc hezky, jen potřebovala pořádný motor. A její dřevěná konstrukce mi přišla jako velmi chytré řešení pro stíhačku se životností v boji řádově několika hodin. V Rusku je dřeva dost a lisování dýh do forem zvládne i nekvalifikovaná válečná dělnice.
Ale to nám téma uteklo, do jiných podrobností. Osobně seriál vítám, neboť jsou tam sem tam i dobové záběry a hlavně tam létají letadla! Navíc, ruku na srdce, z americké strany jsme toho moc o těchto věcech neslyšeli.
 

Letečtí stíhači v boji aneb Vysoká modrá zeď   29. 1. 2009 / 09:34
MiG-21MFN
no jeden pilot z tý skupiny, co bydlel tady kousek od nás, konkrétně vlasta vendl, řikal, že lavočka byla příšerný letadlo oproti spitfiru. ale že a 109ky to stačilo člověk musel lítat jemně a na velkejch rychlostech, protože to padalo do vrtáků. a stačilo do toho prej jendou střelit a éro se rozpadlo ve vzduchu, právě kvůli dřevěný konstrukci
 

Letečtí stíhači v boji aneb Vysoká modrá zeď   29. 1. 2009 / 18:23
kuma   
Ad AJS - souhlas. Už si podrobně tu Baderovu anabázi nepamatuju - a pochopitelně jsem nemyslel, že to byl "vejlupek všech cností". Jen jsem chtěl demonstrovat, že Mersjev nebyl sám - a že to, co my si představíme pod pojmem "Meresjev" je propaganda jako prase (aspoň my starší). Asi jako "Mičurin" nebo "Makarenko"... Ve škole jsme to slyšeli tisíckrát, ale kdo z nás skutečně věděl, co ti lidé aspoň přibližně dělali, kdo četl knížky, co ti lidé napsali... kdo věděl, že Makarenko (u nás propagovaný jako symbol "nebití dětí") ve skutečnosti o jednoho svěřence rozmlátil židli a druhého vzteky málem zastřelil?

Co se týče Fajtla - byl to výborný vypravěč. A kdo jste četli jeho první knížečky, co vycházely ještě za války - však to byla taky propaganda - a ani to nikdo netajil - tenkrát to prostě patřilo k legitimním součástem válečného úsilí, že si někdo bude moct přečíst příběh, který chválí vlastní úspěchy - jako podporu morálky pro další jatka.

No a co se týče lavoček - srovnání se spitem by asi snesly těžko - ale je to s nimi jako s těmy Phantomy, jak píše AJS výše. Spoustu chyb dohnaly (zejména ve verzích 5FN/7) motorem. Prostě v daném místě a prostoru to byl ten nejoptimálnější daný nástroj. Jestli Vendl říkal, že "na mezky lavočky stačily", tak proč by mu člověk nevěřil - ale s těmi mezky měl zas na druhé straně Evropy i spit plno práce - jak jsem psal mnule - protože způsob boje byl v Rusku zcela odlišný. Létalo se při zemi ve spodních patrech, na podporu pozemního vojska - a tam bylo jinak aerodynamicky skvělé, rychlé štíhlé křídlo mezka nevýhodou. Pro Lavočku nebyl problém zahnout do lesního průseku, přiblížit se k zemi a pak před stromy přitáhnout - mezek si to dovolit nemohl.

Ono totiž éra (stejně jako piloti) nejsou jen "dobrá" a "špatná" - vlastností, co éro má mít, je celá řada - a mnohdy si odporují - a tak je některé éro lepší tam, některé onde. V Barmě vzteklí létající tygři taky sedlali P-40 v téd obě už považované ze zastaralé, neobratné, s nízkou výdrží v boji, slabým motorem, slabým pancéřováním - a já nevím co ještě. A jejich skóre? Hovoří za všechno.

A bakelizovaná překližka (lavočky nebyly z ledajaké břízy, technologie bakelizované překližky není nepodobná technologii kompozitu, taky se za silných tlaků výsledná hmota fixuje autoklávováním) - to není zas tak špatný materiál - vrtule Rotol většiny spitfirů byly (a strále jsou) z úplně stejné bakelizované překližky (jablo), jako byly dělány lavočky.

A nakonec (a slibuju, že dám pokoj) - ty informace skutečně NEBYLY v letech 1972 - 1989 prakticky žádné. Omlouvám se mladším, ale já jsem odchován L+K od roku 1965 a dále - a tam se toho na tu dobu dalo přečíst hodně - a tvořit si názor. Třeba "Zera nad pacifikem" tam tenkrát vyšla skoro celá...rozhodně kompletnější, než potom ta brožura, už ani nevím ve kterém roce to zkrácené zoufalství vyšlo. Tedy mimo jiné....
 

Letečtí stíhači v boji aneb Vysoká modrá zeď   30. 1. 2009 / 08:22
orlík
Já bych se ještě přece jen k těm Lavočkám rád vrátil - prej se musel dávat hodně velký pozor na pád do vývrtky, což nešlechtí žádnej eroplán a zejména u stíhačky, kde má pilot spoustu jíných starostí, to je zásadní problém. Mimochodem, dnes u nás tolik populární (jeden nedávno létající) JAK 11 údajně měl dost špatně aerodynamicky řešený křídlo, též ochotně padal do vývrtky, ale především stačilo málo a skončil ve vývrtce ploché. Něco takovýho mi kdysi říkal i náš děda, který na tom lítal výcvik.
Ovšem jako model lítala Lavočka se silným motorem dobře - upoutanec mi ikdy do vývrtky nespad .
 

Letečtí stíhači v boji aneb Vysoká modrá zeď   30. 1. 2009 / 08:52
Ondra O.K.
Tak pozor, Vysoka modra zed se sice mozna tvari jako propaganda, ale je tam par krasnych momentu, ktere se tam "nenapadne" vloudily, predevsim v osobe generála:

- po sestrelu americkeho imperialisty si pilot na kabinu namaluje hvezdicku jako prvni sestrel. General mu si prikaze smazat se slovy "Nejsme zadni supermani!"...za poznamku stoji ze film je z roku 1973, film Superman byl natocen az v roce 1978

- general odmita sestrelovat balony s letaky Svobodne Evropy. Na namitku ze to naridila strana odpovi "Na tomto letisti neveli strana, ale ja!"

- na jednom zaberu je detail letaku Svobodne Evropy a to tak dlouho, ze je ho mozne asi do poloviny precist...a vypada dost realne (neco jako "trpite pod komunistickym utlakem..atd"

- pri stavbe ubytovny pro vojaky zazni hlaska od stavbyvedouciho "Ja tu mam na same kapacity - doktor, pravnik..." (uz nevim presne)

- hlavni hrdina politruk Janicek je herec, ktery hral Studenta ve filmu Nebesti jezdci

- jeho prednaska o politickem uvedomeni je prezentovana jako naprosto nepotrebna kravina

- po pokusu o ulet nejakeho aeroklubaka a jeho havarii stravi general vecer s jeho matkou

- pilot (Krampol), ktery zakufroval v Nemecku prohlasi ze se k nim chovali slusne a ze podepsal jen to. Stejne ho preradi k palivu a jeste k tomu ma na konci poznamku ze tomu politruk nemuze rozumet - z toho plyne ze mel radsi zustat za hranicemi

Mimochodem na nataceni filmu se podileli i nekteri clenove Aerokubu Kralupy n.Vlt. (letiste Sazena), treba v rolich nemeckych novinaru u predani pilotu na hranicich.

Proste film, ktery mozna mel byt propaganda, ale rozumny clovek ho dobre pochopi zcela jinak...
 

Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ