Nám nevadí, že pojedeš pomalu, to ti docela i schvalujeme, ale nechceme, abys skončil v kamionu.
Malý matematický příklad:
Normální osobák má průměrné zpomalení cca 10m.s-2, kamion přesně nevím tak mu dám 7 m.s-2, valíte oba tou 90kou, reakční doba je minimálně 1s (než zareaguješ a než zareaguje auto) normálně se počíta tak 2 s...
Kamion začne prudce brzdit z rychlosti 25 m/s se zpomalením 7m/s2 tzn. po jedné sekundě jede rychlostí 18 m/s a ujel dráhu 21,5 m, ty stále jedeš 25 m.s-2 a ujel si 25 m, už jsi začal zpracovávat fakt, že kamion brzdí, ale čumíš jak tele na nový vrata a teprve začneš mačkat brzdný pedál. Přiblížil ses k němu o 3,5 metrů.
Druhá sekunda - kamion jede se 18 m/s a stále brzdí, na konci druhé sekundy jede 11 m/s a ujel dráhu 14,5 m, ty stále valíš 25 m/s a ujel jsi 25 metrů, přiblížil ses o dalších 10,5 metrů, celkem 14 metrů. Začínáš brzdit.
Třetí sekunda - 11 m/s > 4 m/s, ujel dalších 7,5 metrů, kamion už skoro stojí. Ty jsi zpomalil z 25 m/s na 15 m/s a ujel 20 metrů. Přiblížil ses o dalších 12,5 metrů, celkem 26,5 metrů.
Čtvrtá sekunda - 4 m/s na 0, kamion ujel poslední cca jeden a čtvrt metru a přibližně v polovině sekundy zastavil. Ty brzdíš z 15 m/s na 5 m/s a ujel jsi 10 metrů, přiblížení o dalších 8,75 metru, celkem 35,25 metru.
Pátá sekunda - kammion stále stojí, ty zastavuješ z 5m/s na nula za půl vteřiny a ujedeš dráhu 1,25 metru. Přiblížil ses o 1,25 metru, celkem 36,5 metru.
Tu reakční dobu bych měl asi snížit na nějakých 1,5 s ale život je nespravedlivý a mě se to nechce počítat po půlvteřinách, průměrnou decelerací auta jsem si poměrně jistý, ten kamion jenom hádám, plně naložený by asi brzdil ještě o něco pomaleji, ale jak už jsem napsal, život není spravedlivý. Vycházím z premisy, že přes kamion nevidíš a tak začneš reagovat teprve až na fakt, že kamion začne prudce brzdit - opět, svět není spravedlivý...
No máme tu výsledek, že při devadesátce bys měl jet, alespoň 40 metrů za ním, abys měl opravdu jistotu, že bezpečně zastavíš. To tak nějak odpovídá té poučce o 2 vteřinách rozestupu - 50 metrů. Osobně se nedomnívám, že při takové vzdálenosti něco ještě ušetříš, pokud chceš šetřit tak, správně natlakované pneumatiky a seřízený podvozek dovedou ušetřit 10% paliva, zavřená okna( snížené turbulentní proudění) ve 100 km/h ušetří cca 14% paliva, atd atd. A pojedeš mnohem bezpečněji... |
|