Myslím, že to co mu radíš je zlotřilý zlozvyk, který je ale bohužel všeobecně rozšířen - a možnosti moderních addonů k němu svádějí.
Naklikat jen tak SID-STAR do FMC, mezi to nějakou route, zapnout AP, autothrottle - a kafe, cígo a budíka na 45 miknut, než bude čas na glisádě tahat podvozek - FUUUUUJ!!!
Správná rada je:
zkus se zamyslit, jak to éro, se kterým lítáš, vlastně lítá, stoupá, zatáčí. Jak dlouho mu to trvá, než se otočí - v jakém náklonu (10-15-20 stupňů) udělá 360 zatáčku za jak dlouho? Minutu? dvě,? tři? čtyři? Kolik je to tedy asi poloměr - a jak dlouho tedy před majákem mám zahájit zatáčku - o jakém náklonu - a jak asi dlouho bude trvat, než budu na dalším správném kursu?
S tím souvisí - mít představu odkud, kam a kudy letíš. To znamená nejen kurs, kterým letíš teď (k majáku nebo od něj), ale taky kurs, kterým poletíš další úsek (leg). Mít představu, jestli to bude doprava nebo doleva. Když letíš rovně k majáku, už si dopředu nacvakej frekvenci následujícího majáku, v zatáčce do nového kursu jen přepneš frekvenci. Některá letadla mají navíc dvouručičkové budíky. Tam si nastavíš obě frekvence současně - jedna ručička tě vede k prvnímu majáku, druhá rovnou ukazuje na druhý. Tak můžeš sledovat, jak se (když se blížíš k prvnímu majáku) mění kurs k tomu dalšímu - a můžeš začít zatáčku o chvilku dřív, než je ta druhá ručička na tom kursu, kam máš letět 2. úsek. Tím jak uděláš zatáčku (když je včas a správně zatočená) se krásně dostaneš na nový kurs - a letíš ke druhému majáku bez přelítnutí, vemen a zatáček navíc. Na tohle ani nepotřebuješ DME (se kterým je to jinak ještě o fous snazší).
Skuteční piloti lítaj zatáčky jednu jako druhou - a tak nad tím ani nepřemýšlí (rychlost, náklon, čas - automaticky) - a je to taky to, co instruktoři vyžadujou.
Zkoušej si proto zatáčky nanečisto - a až ti vejdou do krve - zjistíš, že zatočit nad OBT není žádný problém. |
|