Osobně jsem velmi skeptický k tomu, že by na dálkových tratích byli schopni aplikovat obchodní model ryanu po evropě. Jsou dvě věci, které tomu takřka nepřekonatelně brání. 1) podstatně vyšší podíl paliva v celkových nákladech při dlouhém letu, 2) u tak dlouhých letů už celkem nehraje roli, jestli se jim podaří na letišti otočka za 25 minut nebo za hodinu, celkové vytížení letadel se tím o moc zlepšit nedá, takže vlastně nemají čím snížit náklady vůči klasickým dopravcům. Jedině tím, že narvou do letadla co nejvíc lidí. Ale ani tím nedokážou proti klasické aerolince ušetřit tolik, aby se dostali na nějakou výrazně lepší cenu v průměru na sedadlo. A upřímně, kdo poletí s ryanem (kromě těch pár šťastlivců, kteří koupí letenku za 10EUR), když budou v letadle 7 hodin narvaní jako sardinky a bez jídla, které si případně draze zaplatí? Nikdo, opět jen těch pár prvních levných sedadel. Na dvouhodinovém letu po Evropě nikoho netrápí, že se víc mačká a nedostane najíst, ale přes oceán, to si už každý rozmyslí. (letěl jsem B767-300 se 320-ti sedadly a docela humáč). Dnes se dají sehnat zpáteční letenky do USA díky konkurenci i u klasických dopravců s plným servisem za velmi příjemné ceny a klidně se vsadím, že se nízkonákladový systém u dálkovek nepodaří dlouhodobě rozjet. Ostatně těch pokusů už bylo několik a všechny do jednoho už i zkrachovali.
P.S. pokud to opravdu zkusí rozjet, tak to rozhodně nebudou lítat se 737, ale pořídí něco, co to zvládne bez mezipřistání, protože mezipřistání jen zvyšuje náklady za poplatky. Ale jsem přesvědčen, že nízkonákladová dálkovka nemá šanci na dlouhý život. |
|