| | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 11. 10. 2008 / 21:42 | |
| | AHOJ, nevíte někdo z vás, jak na to, když chci, aby při pojíždění byly zablokovaná křídélka, výškovka a věci s tím spojené ? a dalo se ovládat pouze podvozek ??? díky za tipy a náměty |
| |
|
| | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 00:14 | |
| | Za jakým účelem toho chceš dosáhnout? V reálu tyhle ovládací plochy jsou při pojíždění ovladatelné, ba je dokonce nutnost zkontrolovat jejich správnou funkci před vstupem na dráhu. |
| |
|
| | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 01:16 | |
| | Mozno prave o to mu ide... Aby mohol skontrolovat smerovku bez toho, aby sa mu otacalo cele ero... |
| |
|
| | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 06:58 | |
| | V reálu to zablokovat nejde. A ve FS je to bohužel tak udělané, že pokud pohneš křidélky nebo směrovkou, zatáčí současně i podvozek . |
| |
|
| | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 08:50 | |
| | V reálu to zablokovat jde. Zatím, co jsem měl možnost posoudit, tak zablokovatelné nebylo řízení pouze tam, kde bylo řízení s hydraulickými posilovači (737), neboť tam jsou ovládací prvky v neutrálu drženy právě tou hydraulikou. Jinak u ostatních letadel blokáda (Gust Lock) je, uvolňuje se těsně před vzletem. Její hlavní důvod je zabránit "mlácení" řízení při větru či ofouknutí jiným letadlem. Stejně tak podobnou blokádu, uvolňovanou až těsně před vstupem na dráhu, má či mělo víc letadel, zejména ty, které měly volné ovládací plochy řízené servoploškami.
Co se ovládání směrovky týče, tak třeba u ATR Gust Lock směrovku zezajišťuje, ale příďák ani není se směrovkou propojen, takže řiditelný jinak než přes "volantík" po straně u kapitána není. U Citationa propojení směrovky s příďákem je, autorita je +-7°, víc lze dosáhnout zase jenom volantíkem. Gust Lock zablokuje kompletní řízení včetně směrovky, tudíž v takovém případě je příďák řiditelný opět jen volantíkem. V závislosti na podmínkách (vítr etc.) se na pojíždění Gust Lock někdy dává, nekdy ne. |
| |
|
| | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 09:33 | |
| | Ve FS9 v Settings, oddíl pro realizmus je vpravo dole položka "Autorudder". Pokud u ní nebude zatržítko, budou funkce oddělené. Spojují se, pokud není k dispoozici tříosý joystic. Jinak lze hlavní podvozek ovládat klávesami F11 a F 12, kterými se přibržďují jen levá nebo jen pravá kola - rovněž bez vlivu na kormidla. |
| |
|
| | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 12:35 | |
| | ako sa ovlada podvozok v realu ? pedalmi nie ? a vtedy sa pohne aj smerovka ? alebo ako to je ? |
| |
|
| | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 12:38 | |
| | U větších strojů se většinou zatáčí přední kolo ručně, nějakým volantíkem (nebo spoustou variací na něj) , který je většinou umístěný u kapitánskýho sicu. |
| |
|
| | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 12:42 | |
| | | |
|
| | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 13:39 | |
| | Třeba Il-18 měla taky plnej volant, ale přidělanej na tom samém "klacku" jako berany (teda, ten polovolant). A Il-62 měla berany "zdvojený" atd... Těch řešení je opravdu spousta, některý zajímavější než jiný. A kdo říká, že letadla nemají volant? |
| |
|
| | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 12:43 | |
| | Buď, a nebo tzv. steering tillerem. Je to takový poloviční volant na straně kokpitu a pomocí jeho se zatáčí. Vliv tilleru, se po dosažení určité rychlosti - myslím že u 737 je to cca 60 nebo 80 uzlů, volně začne vytrácet, naopak začne být letadlo ovladatelné směrovkou - tedy pedály. |
| |
|
| | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 14:38 | |
| | Tillerem se po srovnání do osy dráhy řídit nemá, potřebnou výchylku příďáku umožňují pedály (jsou i výjimky, ale 737 mezi ně nepatří). Tím vytrácením vlivu si jsi jistý? |
| |
|
| | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 15:08 | |
| | Z fyzikálního hlediska je to poměrně logické. V takových rychlostech už má těleso takovou hybnost, že už nějaké pootočení příďáku éro tolik nerozhodí...
I když osobně nepochybuji, že používat ke korekcím směru při vzletu příďák je přinejmenším hloupé... V těch rychlostech už se směrovka docela chytá. |
| |
|
| | | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 17:29 | |
| | A guma se docela odírá |
| |
|
| | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 12. 10. 2008 / 16:45 | |
| | Je asi potřeba nejdřív rozlišit pojíždění a start (dojezd je asi mimo téma).
Při startu je to asi různé podle typu. Pokud vím, u některých se "rohlíkem" akorát najede na čáru a po srovnání směru se jen šlape nohama, u některejch letadel se do určitý rychlosti točí "tillerem" a pak nuž jen směrovkou. Je asi taky rozdíl u letadel s příďákem a ostruhou, dakota například měla na ostruhu zámek - najelo se na čáru, ostruha se zamkla v ose letounu "pro vzlet" a od začátku se řídilo jen směrovkou.
Jinak myslím, že při startu je akcelerace natolik nezbytná vlastnost, že jakékoliv používání "diferencovaných brzd" je absolutní nonsens.
Při pojíždění zase záleží na typu - některé se řídí rohlíkem, některé s pomocí brzd, někdy se pomáhá diferencovaným plynem motorů (většinou přidat na vnějším motoru). Směrovka je pochopitelně při malých rychlostech neučinná, ale u ostruhového podvozku bývá spojená s pedály krom směrovky i ostruha - a u dakot (např.) se proto při pojíždění současně šlape do pedálů a současně přibrzďuje vntřní kolečko (na stejné - vnitřní straně).
A s tou neúčinností směrovky to taky není tak jednoznačné, konkrétně u dakot se dělalo, že při zatáčení o malém poloměru se zabrzdilo vnitřní kolo a přidal se plyn vnitřního (!) motoru, který foukl na vychýlenou směrovku a postrčil ocas ven ze směru otáčení - a tím vlastně otočil éro nosem do požadovaného směru.
Je potřeba si to vždycky najít v příslušném POM každého konkrétního typu. |
| |
|
| | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 00:27 | |
| | Super čtení, díky. Hlavně to ofukování směrovky, to bych neřekl, že dokáže někdo vymyslet tohle. masakr. Fakt je to letadlo tak "lehký", že se ofouknutím mírně vychýleného plechu (ach ty ztráty) větrákem fakt otočí ? |
| |
|
| | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 01:52 | |
| | no bych ti nepřál stát za odtokovkou v momentě, když se do všech těch 1300 koníků dá plnej knedlík, teda...
... a ta směrovka je docela velká ploutev, takže mne to sice samotnýho nenapadlo, když jsem to kdysi četl, ale ani mne to nepřekvapilo. Spíš mne překvapuje, že to jde ušlápnout jen přes kladky a lana vobyčejnejma nohama (ale jde to, zažil jsem to před pár tejdnama na vlastní oko a zadek v Berlíně) |
| |
|
| | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 09:15 | |
| | No myslim ze vim minimalne o jednom letadle u kteryho si pri vzletu pribrzdovat jedno z kol neni absolutni nonsens i kdyz to ma takovou akceleraci ze kdyz se nedrzis tak si rozbijes hu..usta. |
| |
|
| | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 09:23 | |
| | U některých malých letadel jo, ale u velkých (což asi kuma myslel) je to opravdu až naprosto extrémní situace |
| |
|
| | | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 09:35 | |
| | Sim te, jak maly letadla?! Nebud drzej Nahodou to je skoro stejne velky jak ten tvuj Citation a dokonce to uveze vic lidi |
| |
|
| | | | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 10:48 | |
| | Promiň, já si neuvědomil, že Andula není malý letadlo. Andula nemůže být malý letadlo, dokonce ani nemůže být velký letadlo, Andula totiž nemůže bejt vůbec letadlo, protože se do ní leze dveřma. Do letadla se musí lízt oknem
A co se velikostí vzduchoplavných aparátů a továren na vztlak týče (tam už by se Andula mohla kvalifikovat), tak hranice velký/malý je pro mě 100tun. Takže TEN "můj" Citation (pro Víťu TA Citationa ) má 14tun, tak je malej. A moje brigádnický náčiní s 56ti tunama je taky malý vzduchostroj (má dveře = není to letadlo) |
| |
|
| | | | | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 13:05 | |
| | Tak mě napadá, abych moh prohlašovat, že 737ma je letadlo, tak bych do ní měl lézt přes okýnko jo? To jsem zvědav, jestli někam poletím a budu se tam cpát, co mi na to piloti řeknou |
| |
|
| | | | | | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 13:14 | |
| | No o 737ma není letadlo, nýbrž samohybný vzdušný dopravní prostředek, i kdyby se do ní lezlo okýnkem v kokpitu. Třeba poláci mají krásné slovo Samolet.
Letadlo je třeba Albatros, Trenér, Meťák, Spitfire, BH-5 apod. Do letadla se za a) nesmí lézt dveřma b) nesmí mít autopilota. Zkusim tuto novou definici prosadit v Ústavu pro jazk český |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 14:03 | |
| | Ale podle tvé definice by letadlem byl lecjaký balón či menší helikopotvory... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 14:54 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 15:16 | |
| | No jasně |
| |
|
| | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 09:44 | |
| | Mňo to mně taky napadá jedno éro, kde se minimálně při prvních pár metrech rozjezdu musí hrabat do diferenciálního brzdění aby se udržel směr. A vzhledem k tomu, že akcelerace "na rozbití úst" u tohodle pidiéra rozhodně nehrozí, tak už to máme minimimálně dva kousky, takže to absolutno zas tak absolutní nebude. |
| |
|
| | | | | | | Zablokování pohyblivých částí na zemi 13. 10. 2008 / 17:06 | |
| | K takovým případům ale v našem ústavu docházím maximálně tak 1x za 10 let. Jde tedy o "skoro absolutní nonsens" |
| |
|
|