FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 26. 12. 2024, svátek má Štěpán Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Uder blesku do letadla Jeden příspěvek | Celý strom
Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 03:31
Kendy   
Je to mazec....docela by mě zajímalo co se dělo uvnitř letadla....
http://www.break.com/index/747-struck-by-lightning.html
nevím jestli to tu už někdy nebylo a pokud ano...tak se omlouvám
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 07:17
Tragédie v JRD
uvnitr? nejspis nic zasadniho ... letadlo (pokud se nemylim je stejne jako auto, vagon apod. faradayova klec.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 08:37
Marsden
Na chvilku jim možná vypadl WX radar apod. berličky.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 09:13
Aldaran
No, nebyl bych az takovy optimista. Ciste z fyzikalniho hlediska mas pravdu, paklize bys zanedbal reálné materiály. problémů máme hned několik:

Při průchodu el. energie jakýmkoli materiálem vzniká elekro-magnetické pole, představ si letadlo jako drát (blesk vešel cumákem, odešel ocasem) Na všechny kovové prvky se díky elekrtomagnetické indukci tento impulz více či méně přenese (více na ty, jenž jsou nejblíže napěťovým kmitnám a nejsou-li kabely v těchto bodech stíněné) do vnitřní kabeláže a tím i do přístrojů. Pak už zálezí na limitní ochraně vstupních dílů každého elektronického prvku, zda ho neovlivní vůbec, dojde ke krátkodobému výpadku či k nevratnému poškození. Vypočítat se to dá velmi těžko, protože stejná situace nikdy nenastane 2x. Pokaždé blesk může do letounu vejít a odejít jinudy, tudíž i přímý účinek na kebelové svazky je pokaždé jiný, nehledě k tomu, že i intenzita výboje je pokaždé jiná. (jedná se o stovky milionu voltů a kiloampery)

Druhý probém je přímo v potencionálním mechanickém poškození, při silném výboji dojde k lokálnímu extrémnímu zahřátí vstupního a výstupního bodu a v případě, že by se jednalo o nosný díl, mohlo by dojít k destrukci.

Suma sumárum, zabránit škodám způsobených vlivem úderu blesku nelze, vhodnou mechanickou a elektrickou konstrukcí lze důsledky minimalizovat. A to platí nejen v letectví ale i v jiných oborech. Osobně myslím, že 747 z videa udělala okruh a sedla, piloti i cestující si vyměnili textil, a ero slo do generálky. Jo a přepokládám že uvnitř to byla pekelná rána... (vzduch v kanále blesku se ohřívá na 30 000C a díky jeho rozpínání vzniká hrom, který plášť letounu sice utlumí, ale na vzdálenost několika metrů (když zanedbám zvuk který přímo vznikne výbojem do trupu) bude velice silny)
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 09:21
MzM   
Taky si myslím, že pokud to letadlo nespadlo hned, tak nebyl jediný důvod nevrátit se a skouknout škody.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 09:24
dandee
Nie je lietanie v burkovych podmienkach zakazane?Aspon v minulosti bol taky zvyk/ aj predpis to nariadoval/ oblietavat, vyhybat sa, popripade nelietat v burkovej oblacnosti alebo v burkovych podmienkach.To znamena, ze kapitan hentoho Jumba hrubo porusil predpis a ohrozil bezpecnost cestujucich.Nebol ani v nijakej zapeklitej situacii,ze by sa nemohol vyhnut tomu stretu s burkou, bol na zemi a rozhodol sa startovat.Hazarder.Alebo ko..t.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 11:05
Marky Parky   
Ahm, tady jsi trošku mimo mísu, možná by si trochu chtělo zopáknout meteorologii, případně se aspoň zamyslet nad tím co plácáš. Tohle éro rozhodně není v bouřkové oblačnosti a blesk ho trefil, protože bouřka byla někde poblíž...

a) kdyby bylo uvnitř, tak bys ho asi skrz tu oblačnost neviděl
b) kdyby bylo uvnitř, tak by s ním ta bouřka provedla mnohem horší věci než zásah bleskem
c) blesky zrovna patří mezi ten atmosférický jev, který neprobíhá výhradně uvnitř bouřkové oblačnosti a rozhodně není předvídatelný, nicméně ti proti němu žádný předpis nepomůže

Jinak co to jsou ty tvoje "bouřkové podmínky"? To jako že když je nékde v okruhu 10 kilometrů bouřka tak se má přestat létat? Ono totiž bouřková oblačnost se opravdu musí oblétat - ale kvůli úplně jiným jevům než blesky a v tom letadle moc dobře víš, kde přesně ta bouřka je a je celkem snadné najít skuliny v řádu kilometrů, kterými se dá "proslalomovat" mezi bouřkami když je fronta, ale to je něco úplně jiného než tohle letadlo, které se defakto s bouřkou jako takovou vůbec nepotkalo, jen do něj bacil blesk.

Ono pokud tomu co je na tom videu říkáš "bouřkové podmínky ve kterých se nesmí letat", tak to by půlu léta seděla celá Evropa na zadku
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 12:43
dandee
Hm,to si ma prekvapil,takze ty tvrdis,ze pod burkou podletiet mozes.
No ,teraz si mi to teda vylozil.Takze za kazdu cenu robit zo seba hrdinu.A taki hrdinovia kapitani robia prusery na dennom poriadku.-nezvladnutie leteckeho vybavenia alebo precenia svoje schopnosti v nepriaznivych poveternostnych podmienkach.Nie len ja,aj ini zasveteni by ti odkazali, ze takych hrdinov su plne cintoriny.Najhorsie, ze sa nezabiju sami ale zatiahnu do toho aj nevinnych cestujucich.
A samozrejme, ze je lepsie sediet na riti na zemi ale zivy,ako byt hrdina ale zhnity.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 12:53
Vita Zenisek
On netvrdi ze se da letět pod bouřkou, ale kolem bouřky. To je rozdíl.
Pokud je bouřka přímo na letišti tak je i dnes zvykem letiště zavírat.
Víťa
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 13:01
dandee
este k tomu dodam,ze ked vidis ty sracky nad tym letiskom a ako z toho chcije a urcite sa tam neblyskalo iba ked startoval,tak je to situacia , ze si kapitan koledoval o pruser.Mimochodom v predpisoch je presne stanovene, v akej vzdialenosti sa ma burkova oblacnost oblietavat , alebo nadlietavat, pokial to masina dokaze.
Ten kapitan mal plnu kesenu zprav a informacii o tom, co mu prave visi nad hlavou alebo stacilo aby vykukol z tej budky a pozrel sa von, aby si to este rozmyslel.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 13:05
Vita Zenisek
No ja bych se rozhodne do takovych zaveru bez toho abych mel tu jeho tehdejsi kesenu zprav k dispozici nepoustel.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 13:06
Vita Zenisek
Muzu se jeste zeptat v kterych predpisech jsou presne stanovene zvdalenosti od bourkove oblacnosti?
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 13:13
dandee
To ti nemozem prezradit, lebo by som ta musel zabit.
Bez srandy,to ti nemozem povedat,pretoze by som ti kecal.10 rokov uz som mimo,ale pochybujem,ze by take zavazne pravidla o lietani niekto zrusil.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 13:19
Lowmick   
Nooo dandee, nerikam ze letet za VFR do bourky neni naprosta blbost, ale v soucasnosti uz jsou ty letadla tak perfektne vybaveny pro IFR (to neni jak vletet s horizontem, rychlomerem, vyskomerem, variem a jednim ARK do mraku s 21kou pred 30ti lety), ze on ven az na minima nepotrebuje nic videt (tim tedy vylucuju jakykoliv srazky), ohledne blesku a turbulenci uz je to neco jinyho, do toho se jen tak nekomu nechce (kdyz to ceka).
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 13:40
Vita Zenisek
Mam dojem ze je na case se prestat hadat.
1) Nemame informace o pocasi na tom letisti a nejsme ani odbornici na 747, a uz vubec nemuzeme vedet postupy doporucuje ten konretni provozovatel jehoz letadlo to bylo.

2) Takze se to opet dostava do roviny civilni vs. vojensky pilot.
A z Dandeeho i starsich prispevku je patrne ze o schpnostech tech prvne jmenovanych letat prinejmensim pochybuje a nema cenu se tedy pokouset ho o necem presvedcovat a to zvlaste v situaci 1)

Jakze to rika Tonde? Peace Brothers! Tak se toho drzme

Vita
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 13:36
A.J.Scandall   
Víťa: třeba je to napsané v OM-A (provozní příručka provozovatele, díl A), liší se to podle výšky letu, a vzdálenost se udává od ostře ohraničeného jádra bouřky na radaru.

dandee: upřímně řečeno, trochu mě překvapuje, jaké závěry jako letec (byť bývalý) děláš. S tím, že hned máš jasno ve viníkovi.

Ono se strašně krásně vyhýbá bouřce, když je na modré obloze bílý květák a okolo je volno. Bohužel realita bývá taková, že jsou bouřky buď skryté v jiné oblačnosti, či je jinak snížená viditelnost, či je tma a nelze příliš spoléhat na vizuální identifikaci bouřky. A na radar taky nelze příliš spoléhat, protože běžný radar bere odraz vody a tobě nezbývá, než vyhodnotit jakési flákance na obrazovce. Vezměme si, že-
-červený odraz na radaru může být jádro bouřky, ale taky neškodná přeháňka
-radar nevidí za nejbližší odraz, těžko se dá využít jako spolehlivý nástroj k vyhýbání se jádrům
-silnou turbulenci bežný radar neukáže, poze Doppler, a ten zdaleka nemají všechny stroje
-nebezpečné srážky (třeba kroupy) radar nezachytí (!), neb jsou relativně suché
-výstraha na bouřky může být k ničemu, kupříkladu v mém "oblíbeném" Rusku jsou předpovědi a meteorologické zprávy nespolehlivé (asi to bude pro leckoho nepříjemné zjištění, ale je to tak), výstrahu na CB či rovnou TS dávají téměř neustále, údajně kvůli příplatkům za práci ve ztížených podmínkách. Takže se nedá rozkódovat, kdy je riziko bouřek opravdu vážné.
-na mapě význačného počasí je často natažená dlouhá oblast bouřek (často bez udání intenzity), tzn. když je taková lajna přes půlku Evropy, zastavíme provoz?

Osobně mě blesk zatím netrefil, nicméně na ATR jsem měl nepříjemnou zkušenost s velmi silnou turbulencí (měli jsme problém číst přístroje), a podle radaru i vizuálně jsme letěli v "čistém" poměrně daleko od jader okolních bouřek. A šli jsme do toho s nejlepším vědomím a svědomím, že je to bezpečná a relativně klidná cesta, vše naprosto v souladu s příručkami, doporučeními, a vlastní zkušeností... teď už mám zase zkušenost jinou


A na závěr perlička - ještě jako druhý pilot jsem letěl s bývalým vojákem, všeobecně uznávaným flígrem. Vyprávěl mi, jak s MiGem-23 proletěl jádrem bouřky a jaká to byla mela. Tak jsem se ho zeptal, jestli to jádro viděl? No prej jo, už zdálky, jak se to tam vaří... tak já na to a proč se tomu nevyhnul? Odpověď mě usadila a nechám ji bez komentáře: "No prostě mi dali kurs a ten musíš držet!"
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 15:36
dandee
Je to asi deformacia z povolania,mozna niektori na to raz pridu, ze nieco takeho existuje,ale ja som bol vzdy v kabine sam a rychlo vyhodnocovat situaciu bolo nasou zivotnou prioritou/ako pilotov v nadzvukovych tryskacoch/a ti ,ktori sa nestihli rychlo rozhodnut uz nie su medzi nami.Ale to je uz debata k pivu.
No ale aj tak,rozvinula sa tu plodna debata o bleskoch, takze : Kua , chlapi , nelietajte uz do tych burok ! Mate to zapotrebi?
Vsetko dobre vsetkym lietavcom. /aj nelietavcom/
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 15:49
A.J.Scandall   
Tys mě asi vůbec nepochopil...

Nikdo proboha do bouřek úmyslně nelítá...

Na to, jak tu nadhazuješ, že si byl v kabině sám na všechno - ani já, ani ty nejsme kvalifikovaní to rozhodnout či se o tom třeba jen bavit, protože ani jeden nezažil to druhé. To je opravdu debata k pivu. Proto to nechci rozebírat, nicméně je velice poučné se na toto téma někdy bavit s "obojetníky", tedy s těmi, kdo právo tuto otázku řešit mají . Jejich postřehy jsou velmi zajímavé.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 13:32
FSPilot   
Jedna věc je nebýt hrdina a druhá věc tlak společností. Bohužel v dnešní době je to stále horší a horší a společnosti na své piloty čím dál tím víc tlačí a tím pádem si kapča moc vybrat ani nemůže. Buďto bude mít velké problémy, nebo to riskne. Samozřejmě se zdá lepší mít problémy, ale pak se člověk musí psychicky připravit na to, že budou násladovat výslechy, proč to udělal, když např. jiní letěli, když se dalo letět, jen to bylo na hraně apod. Úředníky a ekonomy, kteří to nikdy neviděli takové věci, že to bylo na hraně nidky nezajímá a společnost by tím mohla přijít o obrovské finanční prostředky, protože např. ta 747 nepoletí na krátkou vzdálenost a na malé letiště a odříct start by znamenalo kvůli slotům třeba několikahodinové zpoždění, z toho by vyplývalo i obrovské zpoždění na dalších linkách, které by to letadlo mělo obsluhovat, cestující by nestíhali přípoje na jiné linky a z toho by vznikaly další potíže. Takže toho není málo, co na kapitána tlačí a pak už jen musí sakra dobře odhadnout, jestli to ještě výjde a zaletí to a nebo to nevýjde a musí si pak svoje rozhodnutí obhájit
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 13:38
A.J.Scandall   
Člověče to není zcela pravda, tlak firmy je, ale je na síle osobnosti a osobní odvaze říct NE a když v takovém případě řekneš ne, nikdo si nedovolí to zpochybňovat.

Jiná věc je, že se spousta lidí nechá do nečeho natlačit, ale to už je o něčem jiném...
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 16:22
FSPilot   
No s tím rozhodnutím máš pravdu, je to přímo v předpisech, že konečné slovo má vždy kapitán a je jen na něm, jak se rozhodne (to, že jeho rozhodnutí je velmi často ovlivněno něčím jiným, než vlastním úsudkem je jiná). Myslím, že jsem slyšel o nějakých případech, kdy se kapitán rozhodl neletět a ve společnosti pak z toho měl problém, protože "by to možná šlo" a byly z toho pro něj nepříjemnosti a myslím, že jsem slyšel i o nějakých nehodách právě pro to, protože se kapča špatně rozhodl (a všechna vina je samozřejmě na něm a jen na něm, protože je to "jeho" rozhodnutí)
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 16:50
A.J.Scandall   
To záleží samozřejmě na firemní kultuře a na konkrétním případu. Extrémem je, že si někdo postaví hlavu, že nepoletí, a nemá pro to pádný důvod. Občas se to stane, samozřejmě firma to pak vyšetřuje a zjistí-li, že se jednalo o chybné či "trucovité" rozhodnutí, závěry z toho vyvozuje. To je však správné, za schopnost se rozhodnout a vyhodnotit situaci bere pilot peníze. Nebo může dojít k situaci, kdy si kapitán bezdůvodně umane vzít tři tuny paliva navíc (za maminku, za tatínka, a ještě pro sichr, ačkoliv je počasí dobré a nelze čekat "dopravní zácpu") místo obvyklé a pochopitelné tuny, a pak nechá na zemi kvůli váze cca 20PAX, o které se dopravce musí postarat, zaplatit hotel apod., tam samozřejmě předvolání k zodpovědnosti na místě je.

Ovšem za to, že se někdo rozhodne odložit start kvůli počasí, nevezme éro s "nevyMELovatelnou" závadou, či několika nekombinovatelnými závadami, odmítne vzít na palubu cestující-potížisty, udělá Go-Around z nestabilizovaného přiblížení,za to žádná solidní firma kapitánovi postih nejen neudělá, ale ani jeho rozhodnutí nezpochybní. Jako velitel jsem zažil dvě naše firmy, u obou jsem taková rozhodnutí udělal, i hlášení jsem na to třeba napsal, a nikdy, to podotýkám nikdy, mi ani náznakem od nikoho z vedení nepřišel žádný dopis, či pohovor, či výhrůžky apod.

Ano, většina firem má tendenci své zaměstnance, v tomto případě piloty, do něčeho tlačit, ale tehdy je třeba říct to opodstatněné NE. A to se opravdu respektuje (i když někdy, a to je známá věc, po kanclech běží drby. Ale to je holt život)

Jiná věc, a to je průser, nastává, když se dostane kapitán do křížové palby faktorů(cestující na palubě, zpoždění, závada, počasí, slot, operačka, posádka...), a začne dělat zkratkovitá rozhodnutí prostě proto, že už to chce mít za sebou. Pak se někdy stane, že udělá koninu... a má to za sebou doslova a do písmene. Tehdy skutečně tlak firmy (tak už sakra leťte) může být silný negativní faktor. Pro mě osobně byl velkou zkušeností zážitek, co jsem měl jako cestující, zmiňoval jsem ho zde http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=241093&lan=0 v posledním odstavci (přihoda se 757)
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 17:28
FSPilot   
pěkně řečeno
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 14:55
Kamyl   
Nevim proc, ale vzpomel jsem si v tehle souvislosti na odlet z BTS v cervnu... Jak psal nekdo vyse, ze se bourky nepodlitavaji, no tak teda nevim, co jsme podlitavali my v tom pripade...
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 16:10
FSPilot   
To radši ani nechtěj vědět
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 19:40
Marky Parky   
Krom toho, že nikde nepíšu nic o podlétání bouřek, ale oblétání (což je dost podstatnej rozdíl), tak se s tebou nikde nepřu na téma zda vletět či nevletět do bouřkového mraku - to je samozřejmě kravina. Já jen zdůrazňuju, že to neni případ tohodle letadla, že zásah bleskem nemusí mít vůbec žádnou souvislost s případným vletem do bouřkové oblačnosti a že naopak kdyby to letadlo do bouřkové oblačnosti vletělo, tak mu hrozilo jiné, daleko závažnější poškození než blesk.

Tzn. sice souhlasím s tím co říkáš o "hrdinství", ale jsou to moudra k úplně jinému případu - kdyby to letadlo rozlámala turbulence, střih větru nebo rozmlátili kroupy uvnitř mraku nebo pod ním, tak naprosto platí co říkáš. Ale zásah blekem je těžko predikovatelný a s přítomností bouřky má společného asi tolik, co birdstrike s hejnem ptáků co létá dva kilometry od letiště.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 10:05
Jakub Edr
Trochu odbočím
Do naší školy udeřil blesk. Na první pohled nic, ale pak jsme zjistili že nám to vypálilo celou telefoní ústřednu.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 09:24
Marky Parky   
Mňo jak který
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 08:37
stanono
Ak blesk priamym zásahom nepoškodí motor, prakticky o nič nejde.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 08:43
MzM   
Viděl jsem nějaký pořad v televizi. Po přistání byl v místě, kudy blesk "vešel" do letadla ten duralový plech takový hodně měkký...
A tenhle blesk by celkem řádný. Nevím, co na to piloti?
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 09:50
ras
Kdysi byl popsán zásah bleskem a vzniklé škody do L-139 v časopise Letectví a kosmonautika. Hračka to nebyla.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 10:26
statikbeno
Mierne OT ale toto je detail "cibule" na kostolnej veži v Trnave. Tá "priehlbeň" je spôsobená bleskom aj napriek bleskozvodu.
17051 B / 600 x 450 / DSC06511.JPG
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 10:42
stanono
Jeden člábnoček o zásahu lietadiel bleskom z pohľadu fyziky, v ktorom sa tvrdí, že ročne v priemere každé dopravné lietadlo dostane jeden zásah bleskom:
http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae568.cfm

A ešte zoznam nehôd spôsobených bleskom (od roku 1959 do roku 1990 ich bolo celkom 8):
http://www.lightningsafety.com/nlsi_lls/avaition_losses.html
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 11:25
Aldaran
Koho tato problematika zajímá, doporučuji prostudovat

http://www.lightning.ece.ufl.edu/PDF/ProgressinAerospaceSciencespaper.pdf

Je to pěkné čtení, mimo jiné je tam zmíňěn i přípd toho éra z videa.
 

Uder blesku do letadla co to je pro letadlo   9. 10. 2008 / 13:26
Kachna   
Úder blesku je pro letadlo velký problém, ačkoli nemá na průběh letu v drtivé většině případů zásadní vliv (letadlo je takto zkoušené v labolatořích). proo také všechny části letadla (kryty, potahové panely, prostě všechny spojení u kterých může dojít vlivem spojení dvou a více částí ke snížení vodivosti.) musí být vodivě propojeny (pomocí kostření/pletené drátové pásky). Někdy se stane, že na chvíli vypadnou přistroje, ale jen mžikově. Když je hášený zásah bleskem, nebo najdeš "očouzený" nýt většinou se roztočí šílený koloběh událostí. Doslova se leze po letadle s lupou kontrluje se každý nýt, či část kontrukce, zda nejsou vyhřáty. On totiž bleskn jednom místě do konstrukce vstoupí a na dalším místě vystoupí. Povětšinou to dbře najdeš podle vyhřátého místa na letadle. Většinou se stane, ž blesk odejde přes vybíječe statické enregie. ten se pak povětšinou opálí, nebo odpaří.
 

Uder blesku do letadla co to je pro letadlo   9. 10. 2008 / 16:32
FSPilot   
Někde jsem viděl video, jak zkouší účinky blesku na Mirrage 2000. Kamery na křídle a ocasu a nechali do sebe úmyslně prásknout blesk, šílenci
 

Uder blesku do letadla co to je pro letadlo   9. 10. 2008 / 17:00
A.J.Scandall   
V tomhle ohledu velice obdivuju pána, který se jmenoval Bob Buck. Za 2.světové války dostal B-17 a P-61 Black Widow a šel se svoji posádkou vědátorů zkoumat počasí, zejména statickou elektřinu a bouřky. Dostal za to nějaký metály, který civilisti normálně nedostávaj.

Příjemný čtení, vcelku jednoduchou angličtinou, je jeho knížka http://books.google.com/books?id=a_OLIzWReB0C&pg

Doporučuju, tam si člověk uvědomí nejenom kam šla technika a provoz v letecké dopravě (prožil to od kopilota DC-3 po kapitána B-747), ale hlavně si lze uvědomit svoji leteckou nicotnost a neznalost... doporučuju
 

Uder blesku do letadla co to je pro letadlo   9. 10. 2008 / 17:01
Kachna   
já bych je nenazval šílencema. Pokud je latadlo v pořádku, a jsou zaručena všechna spojení mezi součístkami, která mají být, tak by se nic stát nemělo. A navíc mají ryhlou židli,...
 

Uder blesku do letadla co to je pro letadlo   9. 10. 2008 / 17:32
FSPilot   
rychlá židle je ti v bouřce k ničemu Katapultuješ se, vytáhne to padák a bouřka si tě povytáhne do x km nahoru, kde umrzneš pomalu a nepříjemně. A čekat, až vypadneš z mraku je taky polosebevražda ale když se ví, co čekat aspoň z části, tak se můžou dozvědět mnohem víc
 

Uder blesku do letadla co to je pro letadlo   10. 10. 2008 / 13:59
Karel
Odřízneš šňůry od padáku a jseš z mraku razdva. A ještě se u toho třením při vysoké rychlosti zahřeješ, jestli mi rozumíš...
 

Uder blesku...katapultáž - náhradní padák ?   11. 10. 2008 / 11:48
FSPilot   
Tak mě napadá v souvislosti s tím, co píšeš... má vůbec pilot při katapultáži nějaký záložní padák?

btw. no, aby si tím třením nezpůsobil elektrické vytápění, jestli jsem porozuměl, že?
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 17:55
L3V3L
Na flightlevel350 jsem jednou viděl video, kde blesk bouchnul do křídla.
Točený(pohled) z okénka na křídlo (nejspíš 737-500, co si pamatuju.
Vzdálenost kamera-blesk mohla bejt takových 6-8m..
Zkusím to ještě někde najít
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 18:03
L3V3L
Tak to tam ještě pořád mají. To je ono, zásah v 2:09
http://www.flightlevel350.com/Aircraft_Boeing_737-800-Airline_Delta_Air_Lines_Aviation_Video-4000.html
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 18:38
FSPilot   
Hodně zajímavé. To se mi nezdá, že by to mohla být až tak klidná záležitost
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 19:15
Lowmick   
Jeden kolega letajici u Skyeurope rikal ze to je takova jeba az se mu zdalo ze ohluchne...
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 19:20
L3V3L
To je divný, že žádná rána nebyla v tom videu slyšet..?
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 20:12
Aldaran
Jestli jsi zaregistroval, kamera při tom úderu na několik sekund skolabovala (faktické potvrzení mého příspěvku, že eroplán není až tak dokonalá faradayova klec) Když se probrala k životu, už bylo po všem.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 20:17
L3V3L
Aha, to přerušení jsem zaregistroval, ale myslel jsem, že je to práce autora, aby byl vidět ten blesk
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 20:24
L3V3L
Ale jak se na to koukám znovu, tak pokud by to bylo, jak říkáš ty, tak by se letadlo objevilo (resp. ta kamera by se probrala) o několik desítek metrů dál.
Jde mi o to, že letadlo se vlastně furt pohybovalo, a když se kamera "probrala", tak bylo pořád na stejným místě.
To pak to tvoje vysvětlení nedává smysl, pak by se ta země jakoby kousla a objevila se o trochu pozadu.
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 20:26
kajbo
preco ? ved ak do videa flozil foto blesku na miesto kde to blisklo, tak potom video pokracuje plynulo dalej
 

Uder blesku do letadla   9. 10. 2008 / 20:30
L3V3L
Vždyť si přečti, co napsal Aldaran.
Aspoň jsem ho pochopil, tak jak jsem napsal výše.
 

Uder blesku do letadla   10. 10. 2008 / 11:37
FSPilot   
To je fakt a navíc to na mě i předtím působilo trošku jako fotomontáž, protože záblesk tak blízko a přitom je struktura toho blesku tak jasně vidět, to se mi taky na tom moc nezdá Jak bylo filmováno to video, co jsem vzpomínal s tím Mirrage 2000, tak tam jak udeřil blesk, tak v první chvíli nebylo vidět nic, jen bílá obrazovka a pak postupně to světlo opadlo, ale to ten blesk už z daleka neměl tak rozmanitou strukturu
 

Uder blesku do letadla-jak je to FSce   9. 10. 2008 / 19:49
Jandik   
při jednom průletu u košic bouřkou, i eliášův oheň na předním skle se jevil.
32499 B / 600 x 480 / Screenshot 2008-10-09_16-27-59.jpg
33161 B / 600 x 480 / Screenshot 2008-10-09_16-26-07.jpg
32332 B / 600 x 480 / Screenshot 2008-10-09_16-26-00.jpg
18032 B / 600 x 480 / Screenshot 2008-10-09_16-21-55.jpg
34832 B / 600 x 480 / Screenshot 2008-10-09_16-23-50.jpg
 

Uder blesku do letadla-jak je to FSce   9. 10. 2008 / 20:00
DEJV
covece to ses dobre, me se to v fsce nikdy nepodari blejsknout
 

Uder blesku do letadla-jak je to FSce   9. 10. 2008 / 20:05
Jandik   
S prstem na spošti musíš líta, dokud to má atopilot tak máš čas, ještě jsem tam zapomněl dát fotku jak hoří les po úderu blesku tak přidávám teď.
15879 B / 600 x 480 / Screenshot 2008-10-09_16-24-20.jpg
 

Uder blesku do letadla-jak je to FSce   9. 10. 2008 / 21:31
Kendy   
tu vymoženost mám v FSce taky....ale zatím sem neměl moc štěstí na bouřky....snad jen dvakrát a to sem ji viděl z dálky....jinak je to nejlepší addon na bouřku...mužu jen doporučit.
 

Uder blesku do letadla-jak je to FSce   10. 10. 2008 / 00:45
kutak
co je to za addon prosim?
 

Uder blesku do letadla-jak je to FSce   10. 10. 2008 / 08:41
Jandik   
čoeče z avsimu to nejní, mám od někoho létavce odtud, z jeho stránek, pohledám doma v Oblíbených a hodím to sem.
 

Eliasove ohne   10. 10. 2008 / 08:50
dandee
Eliasove ohne skutocne existuju.Zazil som ich iba raz na 1.sole v noci za stazenych poveter.podmienok /ZPP/ na MiG-21, kedy som poctivych 40 min brusil v mrakoch a asi 5 min z toho som videl prebleskovat raz na celnom sklicku , potom nad hlavou na prekryte kabiny modre vyboje.Take blesky na kabine.Bolo to fantasticke a hlavne oslepujuce,ked oci zvykle na cervene pristroje a zrazu modre male blesky.Ovsem bolo to iba raz v zivote za 17 rocnu letecku karieru.Ak niekto este videl,nech to tu napise.Pre zaujimavost.
 

Eliasove ohne   10. 10. 2008 / 11:18
A.J.Scandall   
1xL-410, 2xATR, 1xB737. Pokaždé to bylo v zimě při přechodu studené fronty. Na ATR nám to jednou porouchalo ohřev čelního skla (dočasně)
 

Eliasove ohne   10. 10. 2008 / 12:46
Aldaran
Ja jsem je zažil v Chorvatsku na yachte. Vrcholek stěžne byl obalen takovou modrou koronou, ze které vystupovaly výboje tak 50cm dlouhé směrem vzhůru. Na palubě nám všem stály vlasy (možná hrůzou) a chlupy na těle... Celé to divadlo trvalo tak 3-4 minuty, bylo to okolo 22:00, schylovalo se k bouřce. Podívaná úžasná ale krve by s v nás nedořezal.. Inferno, krvavá obloha na západ nad námi černo a klid pře bouří...
 

Eliásův oheň - video   13. 10. 2008 / 18:11
Latom   
Jak vypadá Eliášův oheň na skle kokpitu B737 se můžete podívat tady v malé ukázce:
http://latom.cvaf.net/Public/Elmo/SaintElmoFire.MOV
 

Eliasove ohne   10. 10. 2008 / 17:22
Rozšafín Ctibum   
To je zvláštní, že o tom mluvíte..

Včera v noci jsme se vraceli se Skyeurope z Amsterdamu, a viděl jsem je taky, na náběžné strně křídel, takové modré výboje, jakoby aura..

Seděli jsme v řadě hnedle před nouzovým východem, paní za náma, která byla isntruována jakože v případě nouze "operate emergency exit" dostala šílený záchvat paniky a začala tahat za páku dveří. Zaplaťpánbůh obráceně a letušky ji pak uklidnily a letadlo se uklidnilo. Ale ten řev nebohé holanďanky mi visí v hlavně ještě teď..
 

Eliasove ohne   10. 10. 2008 / 17:50
Lowmick   
Mels na ni zarvat at je zticha a umre jako chlap...!
 

Eliasove ohne   10. 10. 2008 / 18:59
Hermann   
v jednom nejmenovanem filmu s Leslie Nielsenem to resili velmi proste ..
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ