FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 18. 2. 2025, svátek má Gizela Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
hluk za letadlem při startu Jeden příspěvek | Celý strom
hluk za letadlem při startu   11. 9. 2008 / 18:25
kutak
zdravim, chci se zeptat.. čim to je, že při startu letadla je největší hluk slyšet z boku a když stojím za ním, není prakticky slyšet vůbec nic? když to voroštuje na dráze, tak paradoxně ještě víc ztichne a jsou slyšet jen odrazy z budov který jsou po stranách... je to něják kontrukcí motoru, nebo nějákej jinej fyzikální jev? dík
(mam namysli velká dvouproudová letadla)
 

hluk za letadlem při startu   11. 9. 2008 / 18:33
pseudoMates
Osobně si myslim, že je to tim, že největší kravál dělají ty kompresory.. A když stojíš před ním, nebo bokem od něj a nemáš kromě krytu motoru žádnou jinou překážku mezi tvýma ušima a těmi kompresory, která by tlumila ten hluk, tak tím je to pak asi dáno, že za motorem téměř nic neuslyšíš..
 

hluk za letadlem při startu   11. 9. 2008 / 21:23
Cirrus/Pindra
Je to jak říká Mates, největším zdrojem hluku jsou kompresory a v podstatě největší hluk dělá při změně otáček. Tzn. jak zvýšení tak i snížení.

Proto občas když jdete přírodou a vzlétá nad vámi stroj, tak v thrust reduction altitude redukuje tah a to vám je pak zvuj, jak kdyby vám mělo spadnout na hlavu... opačným případem je třeba reverz.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 18:40
B3d4   
Ještě se zeptám, když jsem se byl nedávno podívat na Gripeny...tak jsem viděl jak se blíží v dálce, hrobové ticho potom přilétl Gripen a o vteřinu později i zvuk..čímto?
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 18:42
Michael   
Rychlost zvuku je menší než rychlost světla
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 18:43
B3d4   
Ten Gripen nadzvukem určitě neletěl
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 18:46
Michael   
To nehraje roli, dopravní letadla enroute taky slyšíš odjinud, než doopravdy jsou.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 18:52
B3d4   
Jasně, ale to ten zvuk musí uletět minimálně 10km, to by šlo pochopit, ale ta stíhačka byla ode mne 100m a to ten zvuk musí zvládnot za 0,3 sekundy...
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:07
Tragédie v JRD
mozna budu uplne vedle.. ale nemuze to byt zpusobeno proste smerem "vyzarovani" toho zvuku? hovno tomu rozumim, ale pokud (treba diky konstrkucki apod) ze z toho era vyzaruje smerem dozadu a do stran, tak ho vzdycky uslysis spis az pote, co kolem tebe proleti ..

ostatne, dneska mi nad hlavou taky proletel turbolet... a taky jsem ho slysel az potom, co proletel ...
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:13
OK-PPT (AVP57T)   
Přesně tak. Toho samého jsem všiml i u Jaka-11. Sice to bylo jenom nepatrné, aly rozeznatelné.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:17
jemen
Nazval bych to doplerovým jevem či jak se to píše
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:20
OK-PPT (AVP57T)   
Díky pane, tady jsou odkazy:

http://referaty-seminarky.cz/doppleruv-jev/

http://mfweb.wz.cz/fyzika/158.htm
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:25
David Šollar   
hle a když jste to nakously byl jsem už párkrát na ruzyni v ose dráhy a když éro pro letělo a už bylo skoro u paty tak se ozívaly takové divné zvuky jako když hřmí a i někdy jako kdyby se vlnil vzduch
(nebyla bořka a takové teplo aby se tetelyl taky ne )
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:29
L3V3L
Tady nejsou žádný ženský! jinak, nemohly by to bejt reverzy?
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:32
Petr Slavíček   
špatně/správně

nakously/i
ozívaly/ozývaly
pro letělo/proletělo
tetelyl/tetelil

Nedalo mi to, protože tohle už je katastrofa.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:34
L3V3L
Nechtěl jsem to uvést na rovinu.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 20:46
David Šollar   
hmm .. já za to nějak nemůžu ... disgrafie je vada která nejde odstranit ... jinak díky za odpověď někteří lidé zde mě dost zklamali ... ... pokud by jste se koukly do historie hoši , tak by jste to mohli najít už jsem to tady jednou psal .
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 20:53
B3d4   
Můžu se tě jenom zeptat mimo, nhledej v tom žádnou urážku prostě mě to jenom zajímá protože disgrafik ani jiný dis nejsem...Dsigrafik a potažmo i dislektik nejsou schopni ani rozlišit vzory podstatných jmen?
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 21:19
David Šollar   
zaměnují si písmena a dělají často hrubé chyby
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 21:20
B3d4   
A to i když se ze všech sil snaží a myslí jen na text?
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 21:25
David Šollar   
samozřejmě se v tomto případě riziko záměny sníží na minimum
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 21:31
L3V3L
Si děláš srandu, ne? http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=249425&lan=0 Jak by to vypadalo, kdyby si to napsal propiskou?
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 22:05
OK-PPT (AVP57T)   
Já jsem taky disgrafik. Ono to tak sice nevypadá, ale stačí se podívat na můj škrabopis. Nemluvě o kreslení. Díky bohu za výpočetní techniku.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 22:08
B3d4   
Ale na peráku tvojí disgrafii nepozoruji...
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 22:16
OK-PPT (AVP57T)   
No jak říkám, nedělá mi problémy pravopis, ale jakmile chytnu do ruky tužku, pero, nebo štětec, je to hrůza. Na základce jsem s tím měl dost problémy. Ale jak člověk stárne, nikdo už tolik nebazíruje na úhlednosti písma. Je pravdou, že se to některým nelíbilo i na střední, ale nakonec jsem i tohle přežil.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:40
jan_doskocil
Kamaráde, jsme fakt rádi, že Tě zajímá létání - podobně jako nás všechny. Ale s tou češtinou bys opravdu měl něco udělat. Sorry...
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 20:46
Switch   
Jj, taky jsem si toho všimnul. Jakoby nějaké výboje ve vzduchu nebo tak něco
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 22:46
Luděk Ch.
Ale prd výboje To jsou obyčejné turbulence, vzduch silně rozvířený podvozkem a klapkami, který postupně se zpožděním klesá a je potom slyšet a když letadlo proletí hodně nízko nad tebou, tak i cítit.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:28
Michael   
Jenže Dopplerův jev je o změně frekvence, ta ale zpoždění nezpůsobí.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:24
Toomitsch
Hele, mi ted delame turbiky s max KIAS>M1
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:31
Toomitsch
A neni to tim, ze je to letadlo rychle jaxvina?
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:36
Michael   
Je, kdyby bylo pomalé, nebude ten rozdíl patrný. Kdyby se zdroj zvuku vůbec nehýbal, nebude rozdíl v poloze viditelné a slyšitelné logicky žádný.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:32
Michael   
Jak víš, že letěl jen 100 m od tebe?
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 19:42
B3d4   
Stál jsem přímo u zábran a má 100 metrů k divákům, letěl přímo nad runwaí nízký průlet, tak to bylo asi 100 metrů
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 20:18
Michael   
To jsi měřil na mapy.cz, nebo jak?
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 20:23
B3d4   
Já to neměřil ale znám to letiště a 100metrů dokážu horizontálně odhadnout , letěl 50metrů nad zemí tak vytáhni znalost pythagorovy věty a vyjde ti...že byl ode mě přibližně 111,8 metru
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 20:38
Michael   
Tak v tom případě si to nejsem schopný vysvětlit. Jedině, že jsi špatně odhadl tu vteřinu.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 20:40
B3d4   
Svedu to, jako ve všech mých laborkách, na nepřesnost měření času a bude Díky všem za odpovědi...
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 22:54
Luděk Ch.
No určitě to nebyla celá sekunda Po celou dobu přibližování letadla takřka ticho a těsně po průletu kravál. Určitě po tom co mě minul netrvalo sekundu, než se ozval zvuk. To máš špatný odhad na čas a fyzikálně to ani není možné. Na těch 100m to odpovídá cca 0,3s a v reálu to tak skutečně bylo. Stál jsem tam taky
 

hluk za stíhačkou při průletu   12. 9. 2008 / 06:42
B3d4   
Tak jestli mluvíme o LKPM a stál jsi tam taky tak jsem se asi fakt seknul v čase
 

hluk za stíhačkou při průletu   12. 9. 2008 / 08:07
Luděk Ch.
Aha, já jsem stál na LKTB Ale to je jedno, bylo to cca těch 100m. A nepředpokládám, že by na LKPM byla jiná rychlost šíření zvuku
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 21:12
EddieTheBeast
je to holá fyzika, to co je slyšet za letounem při průletu je mísení velmi teplých plynů z motoru s postatně chladnější atmosférou.Te to obyčejný termický (termodynamický) jev.
 

hluk za stíhačkou při průletu   11. 9. 2008 / 22:49
Luděk Ch.
Spíš je to prachobyčejný silně zvířený vzduch podvozkem a klapkami a vůbec křídly Teploto z motorů s tím nemá nic společného.
 

hluk za stíhačkou při průletu   13. 9. 2008 / 13:06
EddieTheBeast
Při průletu, ale nemá letoun vytažený podvozek a vysunuté klapky.Řeč byla o hluku při průletu letounu........
 

hluk za stíhačkou při průletu   13. 9. 2008 / 13:30
Luděk Ch.
Jj, máš pravdu. Já jsem to trochu zamíchal s dopravákem, který ti proletí při přistání nad hlavou, což zmínil v této diskuzi někdo kousek vedle. U stihačky při průletu je to skutečně hluk vzduchu z motoru s rozdílnáými tlaky a teplotami.
 

hluk za letadlem při startu   11. 9. 2008 / 19:52
FSPilot   
Tak k tomu zpoždění zvuku...(píšu to z hlavy, tak to bude tak letmo )
Pokud něco vydává takový hluk, že je to slyšet např. 1km od onoho objektu, tak při pohybu toho zvukového tělesa (jestli to tak můžu nazvat) vznikají zvukové vlny, které se šíří jako rozpínající se koule se středem v místě, kde onen zvuk byl vydán (např. když vezmu pípání a pípnu co 2s, tak čím dál budu, tím později to pípnutí uslyším - klasické šíření vln) a když se pohnu a pípnu podruhé o kus dál, tak v určité vzdálenosti uvidím, že jsem se už pohnul, ale první pípnutí vlivem malé rychlosti zvuku uslyším o dost později (rychlost šíření závisí na hustotě, teplotě, složení vzduchu a taky na frekvenci toho zvuku apod. je toho moc a nevím ani co všechno ). Přikládám obrázek z aerodynamiky, kde je to velmi pěkně vidět (a) šíření podzvukové, b) šíření při rychlosti zvuku a c) šíření rychlostí větší než zvuk - Machův kužel)

Dopplerův jev je tuším změna frekvence (tónu) toho zvuku když se pohybuje (přiblížování se zvýší tón a oddalování se sníží), ale nejsem si tím jistý

No a k těm motorům...
Hluk tryskových motorů vzniká především prudkou změnou tlaku vlivem velkých rozdílů tlaků a teplot v motoru a v jeho blízkosti (oproti pístovým, kde vzniká vlivem výbuchů ve válcích a popř. od vrtule a blízkosti trupu - to bývá mnohem slyšitelnější ) a proto je ten kravál dán nějakou změnou tlaků a teplot. Nedokážu to nějak popsat, ale vzadu je v podstatě "nenarušený a homogénní" proud horkého vzduchu a protože má místo, tak plynule mění tlak i teplotu a tím pádem nevznikají nějaké extrémní zvukové vlny. Oproti tomu na vstupu jde relativně chladný vzduch a vrazí do lopatkových kol, kde změní směr a následně v kompresoru obrovskou rychlostí naroste tlak a to je hooodně hlučná záležitost... Proč to z boku bude dělat takový kravál ti nepovím, ale bude to podobná příčina jako u těch ostatních.
Jen tak na okraj... hrom (velký rachot) je způsoben v podstatě na úplně stejném principu. Jakmile vznikne dostatečně velký náboj, ve vzduchu "se pohnou elektrony", prudce v tom místě stoupne teplota, což rozsvítí vzduch (blesk) a tato změna teploty vytvoří prudký nárůst tlaku, což způsobí masivní rázovou vlnu, kterou my pak slyšíme jako hrom
12386 B / 600 x 279 / sireni zvuku.JPG
 

hluk za letadlem při startu   11. 9. 2008 / 20:01
L3V3L
Dopplerův jev je pozorovatelný např. u sanitky. Když se přibližuje houká jinak, než když se oddaluje..nikdy jsem tomu nevěřil, ale dneska jsem uvěřil.
 

hluk za letadlem při startu   11. 9. 2008 / 20:05
FSPilot   
Takže je to jen změna frekvence zvuku Nechtělo se mi to hledat No, je to třeba nádherně slyšitelné, když jedete ve vlaku (resp. zastavujete) a posloucháte cinkot výstražného zařízení v nějaké zastávce. ten rozdíl je opravdu markantní A nebo i FSka to napodobuje (sice to zní občas dost přiblble, ale jde to)... udělejte průlet na věžku s pohledem z věžky a při přiblížení je zvuk motorů jakoby zmutovaný do vysoké tóniny a při odletu zase naopak klesá
 

hluk za letadlem při startu   11. 9. 2008 / 20:07
kutak
jo super... dik... pěkně vysvětleno
 

hluk za letadlem při startu   11. 9. 2008 / 21:22
L3V3L
http://www.youtube.com/watch?v=uQ2pkmISOLM&feature=related
Tady je nádherně slyšet i vidět! případ c).
 

hluk za letadlem při startu   13. 9. 2008 / 16:20
anatolij   
To co bylo popisováno v předchozích příspěvcích nedává odpověď na tvou otázku a týká se spíše jen dopplerova jevu.

ad zdroje hluku motoru:
Při vysokém výkonu motoru je největším zdrojem hluku do zadní polosféry mísení rychlého, většinou výrazně nadzvukového proudu vzduchu z motoru s okolním vzduchem. Případně mísení rychlého proudu z jádra s pomalejším proudem z dmychadla. U motorů velkých dopravních letounů je rychlost proudu z jádra řádově M=1.4, proud z dymchadla má řádově M=0.85. V tomto případě jsou rozdíly rychlostí relativně malé - hluk vyvolaný mísením je přibližně srovnatelný s hlukem vyvolaným dmychadlem a ostatními komponenty motoru. V případě motorů bojových letounů, kde je výstupová rychlost M>2 je hluk vyvolaný mísením výrazně dominantním. Viz obrázek. Ještě drobnost, která se bude hodit v následující úvaze. Z motoru na vysokém výkonu vystupuje zužující se kužel plynů o nadzvukové rychlosti. Sám tento kužel je intenzivním zdrojem hluku, ale to teď není až tak důležité. Kolem tohoto kužele je rozšiřující se kužel, kde se turbulentně mísí proud z motoru s okolním vzduchem. V oblasti blízko za odtokovou hranou trysky vznikají malé mísící víry, dále za motorem se zvětšují. Malé víry generují vysokofrekvenční zvuk, velké víry nízkofrekvenční zvuk.

ad neslyšitelnost motoru směrem vzad:
Je to celé jen má domněnka, budu rád, pokud mi ji někdo potvrdí nebo vyvrátí.
Vzhledem k tomu, že nadzvukový kužel plynu z motoru je nadzvukový a rychlost proudu v něm snad i kolísá mezi M < 1 a M > 1, vznikají rázové vlny. Nenašel jsem teď k tomu kolísání rychlosti žádné podklady, ale takové ty obláčky, které lze pozorovat třeba v plamenu z motoru MiG-21 by měly být právě projevem vzniklých rázových vln. No a teď je to možná jen můj výmysl, ale je možnost, že ta neslyšitelnost motoru zezadu bude dána poslední rázovou vlnou na konci nadzvukového kuželu. Tato poslední rázová vlna by právě mohla způsobit utlumení hluku přicházejícího zepředu. Jediný zvuk, který zůstane pak bude nízkofrekvenšní hluk mísení v oblasti kolem a za poslední tlakovou vlnou. Toť má teorie.
Jinak ten jev jsem nedávno také pozoroval v Kecskemétu, stál jsem pár set metrů za startujícími bojovými letouny a neslyšel jsem nic.


22808 B / 600 x 255 / jetnoise.jpg
 

hluk za letadlem při startu   13. 9. 2008 / 18:59
Vláďa Stoje
díky za obrázek, takovéhle věci miluju, i když zrovna těmhle jevům úplně nerozumim. Ty rázové zóny, to by mohlo být ono. Kdysi mi to vysvětloval Ing. Marek Mincbergr (pamatujete ještě někdo na jeho scenerii ČR pro FS95 http://www.vztlak.cz/game/czech_scen.html ?), že u nejvýkonnějších motorů to tvoří za tryskama i takové ty viditelné světelné prstence nebo uzlíky v řadě za sebou. Proud spalin se horkem rozpíná a zrychluje, až dosáhne vůči vnějšímu vzduchu rychlosti zvuku, přitom dojde k velké turbulenci, při které se zase rázem zpomalí, ale pak se rozpíná znova, a tak se to může několikrát opakovat. Nebo by to ticho za motorem mohlo znamenat, že jsme z toho rámusu na chvíli ohluchli?
 

hluk za letadlem při startu   14. 9. 2008 / 10:22
FSPilot   
Moc pěkné a zajímavé. Vzorečky bych na toto radši vidět nechtěl
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ