FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 26. 11. 2024, svátek má Artur Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje Jeden příspěvek | Celý strom
V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 15:43
XEAR
http://www.novinky.cz/clanek/147712-v-madridu-sjelo-startujici-letadlo-z-ranveje.html

a jak jinak než duchapřítomná diskuze o modrých sviních
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 16:28
Venousek
To jsou zprávy. Někde dva mrtví, jinde 7 nebo 21, podle španělských deníků až 50. Tak co si má jeden vybrat. Každopádně, RIP. Letadlo i lidi.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 16:50
BloodDrainer   
Tez nad tim ted uvazuju, vsude je napsano neco jineho ... ! Pritelkyne je na spanelskem gymplu,tak se divame i na nejaka spanelska media a tam je to zase uplne o jinych cislech .... !
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 17:06
Rychlokvaška
Ja kdyz nad tim taky uvazuju, tak mi to prijde celkem normalni
Vzhledem k tomu ze to jeste hori a vsechny zachranne prace jsou v plnem proudu, tak je celkem pochopitelne, ze nikdo zatim nepracuje na podrobne statistice, kterou bude sdelovat novinarum. Je to mozna krute rict, ale kdyz je z toho jeste vynaseji a kazdy je v nejakem stavu zraneni, asi bude i trochu problem urcit kolik lidi zaradis do jake kolonky, nemyslis? Je to kruta realita, ale nema smysl nad nicim spekulovat a resit proc ma kazdy jina cisla. To je bych rekl zelezne pravidlo a pochopitelne.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 17:17
LS
no dobre, to je sice fakt, ale proc teda uvadeji novinari cisla o mrtvych, kdyz zachrane prace pokracuji. Staci napsat, ze pripadny pocet obeti neni zatim znam a zpravu budeme pozdeji upresnovat a ne, ze pokazde uvedu jedno cislo. Zajimalo by me, jak k temto cislum dosli, kdyz prace pokracuji a zrejme se jeste nikdo ani nevyjadril k nejakemu cislo. O to si myslim jde...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 17:20
XEAR
třeba se jednou trefěj, šance je 1:163
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 17:22
LS
blbej vtip...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 17:28
BloodDrainer   
No,a prave presne o tom jsem mluvil, to je jako s tou udalosti ve Studence, snad uplne prvotni inf byla 10 mrtvych, pak se to taky docela houpalo ... !
Ale tak ono je to asi opravdu moc tezke spekulovat o takovych vecech ....
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 17:56
Srandista
Od novinářů přece nemůžeš chtít žádnou seriózní zprávu! Neblni. Čísla tam dávají steně jako vždycky, přez genarátor náhodných čísel, upravených palcovou nebo komínovou metodou. Většinou se jen předháněj kdo napíše vyšší čísla, protože pak budou mít větší senzaci.... jediný co bych jim věřil je, že tam hoří letadlo.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:06
Venousek
To je stejný, jako kdyby jsi řekl, že od pilotů nemůžeš chtít nic jinýho, než posunout páky dopředu a zapmout autopilota. Sám teď doufám uznáš, že to co jsi napsal, je blbost. Novinář dělá jen svou práci, a věř mi, že u takové události pracuje se všemi dostupnými údaji. A pokud jeden údaj uvádí až 150 lidí, tak se to tam taky napíše.
A pokud se týká bulváru, nejsou to novináři, kdo by se měl cítit za hyeny. Těmi jsou všichni, co bulvár konzumují.
Omluvám se za ostřejší OT, ale sám jsem novinář, snažím se dělat svojí práci poctivě, a vždycky mě nasere, když někdo napíše, že všichni novináři jsou nuly, co jen kopírují tiskové zprávy nebo něco podobnýho.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:13
Cirrus/Pindra
No nevím, jestli je vhodné srovnávat práci pilotů a novinářů.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:16
Srandista
Kdepak. To co jsem napsal, tak za tím stojím. Téměř žádný novinář neumí přiznat , že něco neví, a tak když něco neví, tak si to prostě vymyslí. Pak jsou zprávy takový jaký jsou. Když nají novináři velké štěstí, tak uvedou dobře alespon letiště a letadlo (i když i to letadlo je velmi často špatně a vyjmenujou 4 stroje, než uvedou ten správnej). Bratránek dělal taky chvilku novinařinu, a vím jak si vždycky ty zprávy "umělecky upravoval". Uznávám že mezi novináři existují vyjímky (vyjímky jsou prakticky všude), ale podle mě je jich jako šafránu.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:18
Karel
Profesionální novinář nevypustí zprávu, pokud ji nemá ověřenu ze dvou nezávislých zdrojů, nebo pokud není očitým svědkem události (nejlépe ještě s podporou audio či video záznamu).

Bláboloidi - což je 98% všech novinářů - nejsou z principu schopni napsat objektivní skutečnosti, protože detailům každé jedné zprávy nejsou schopni porozumět, natož aby ji správně zpracovali a ještě s dostatečnou úrovní detailu předali čtenářům.

A právě u těchto smutných událostí (které ale prodávají náklad) je lepší nepsat bludy a nebýt za debila (bačkoráři prominou). Co ti udělá šéfredaktor, když napíšeš: "počty obětí budou upřesněny nejdříve po zajištění a zabezpečení místa nehody."???

A co je "práce" novináře?
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 22:42
Atarian   
Lide kteri pouzivaji slovnich spojeni "kazde jedne zpravy" jsou stejne neverohodni, jako blaboloidni novinari...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:19
donCarlos
Kdyby jen kopírovali tiskový zprávy, tak to bude dost možná požehnání. Problém je v tom, že jsou právě až moc kreativní, takže se pak nedá rozeznat co je pravda a co si domysleli.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:30
Venousek
Odpovím vám všem čtyřem najednou. Kdo z vás někdy dělal novináře? Myslíte si, že byste to zvládli líp? Jděte to dělat!
Já dělám v jednom z nejprestižnějších vydavatelství u nás - Economia, vydáváme Hospodářky, Ekonoma a spoustu dalších ceněných odborných časopisů, a neznám tady nikoho, kdo by si zprávy jakkoliv přibarvoval.
Prací novináře je shromažďovat informace a v nějaké ucelené podobě je předávat čtenářům. Pokud jsou nepřesné informace (ověření ze dvou zdrojů je sice krásná teorie, ale jsou události, u kterých to moc nejde, protože ty dva zdroje musí být na sobě vzájemně nezávislé, a to jde třeba u takových událostí, jako je tahle dost těžko, protože se jedná o zdroje z jednoho místa, kteří sami kolikrát nevědí, co je přesné), pak je nepřesná i novinářova zpráva.
Bavíme se samozřejmě o seriozních novinářích, ta špína z Novy, Blesku a pod., to nejsou novináři.
Takže se laskavě mírněte ve svých vyjádřeních o práci, o které víte s prominutím hovno.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:38
LS
a co brani novinari cekat na oficialni vyjadreni letiste, zachrannych slozek, ci dalsich kompetentnich lidi, kteri maji overene informace? Nejlepsi noviny jsou zadne noviny, protoze at si rikas co chces, tak mi nevymluvis, ze i u vas se veci neprikrasluji, nedramatizuji atd.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:41
Venousek
Tu otázku nemyslíš vážně, viď? Co novináři brání? Myslíš, že se noviny dělají pro radost ze sázení písmenek? Přece nedočkaví čtenáři tomu brání! Každý chce informace hned, a tak internetová média publikují kusé zprávy, které následně korigují.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:46
LS
No nevim, ono by mozna bylo lepsi kdyby se ty korekce zobrazovaly, protoze obcas je to docela sila, co vsechno meni a zrovna pocet obeti je docela razantni korekce. Viz nehoda u Studenky, nejprve nebyly obeti, potom asi 13 vcetne strojvudce (nedovedu si predstavit, ze jsem clenem rodiny strojvudce a nekde na internetu si prectu, ze je strojvudce mrtvej). Potom se dozvim, ze obeti je 10 a strojvudce zije, pote se opet obeti upravi. Co si z toho ctenar odnese? Absolutne nic, protoze musi pokazde precist celou zpravu, zda nahodou nezmenili jedno pismenko, ktere muze byt dulezite. Nezlob se na me, ale nez tyto informace, tak radeji zadne...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:47
Venousek
A co má kurva ten novinář chudák dělat, když volá do redakce, že mu mluvčí hasičů řekl, že je tam 13 mrtvých, a za deset minut mu ten samej mluvčí řekne, že jich je jenom deset? Má je počítat?
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:53
LS
pockat na dokonceni zachranych akci, ale to jsi nam jiz vysvetlil, ze lidi prahnou po informaci a vcera bylo pozde, takze to je zacarovany kruh. Samozrejme, ze za to muze pripadne i mluvci. Kdyby novinari nebyli tak moc horlivi, tak by nemusel, pomalu pet minut pred nestestim, rikat pocet obeti. Opet za to ale mohou ctenari, kteri prahnou po informacich. Zacarovany kruh...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 19:19
Venousek
Takže jsi sám pochopil, že to není chyba novinářů...?
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 19:27
LS
neni? Kdyz vsichni novinari budou cekat na oficialni info, tak se to lidi ani nedozvi, takze ci to je vina?
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:54
Mike2811
No na specializované novináře, kteří se věnují určitému odvětví a o něm informují své čtenáže, se to povětšinou nevztahuje, ale průměrného univerzálního novináře bych nechal každý týden propleskat za blbosti, které občas vypustí. Ono tady ani nejde o aktuální zprávy z místa neštěstí, kde jediné co lze vyčítat, jsou občasné nechutné záběry na to, co kdysi byli lidé, ale valná část takových novinářů píše zřejmě každý den něco jiného, protože i když mám za sebou v podstatě jenom střední školu, pár semestrů medicíny a zdejší dobrovolné učení v oblasti letectví, tak některé věci bych nevypustil z pusy ani pod nátlakem.

K té původní otázce, když čtenář bude chtít vidět vraždu v přímém přenosu, tak novinář půjde a někoho zastřelí ? Copak nemá vlastní rozum, profesionální čest a důstojnost ? On musí posoudit, jestli má zpráva dostatečnou důvěryhodnost, aby se nestalo minimálně to, že při leteckém neštěstí má umřít víc lidí, než se vlastně do daného typu letadla vejde...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 19:16
Venousek
Ne, o tom to skutečně není. Je to o tom, že když novinář náhodou vyfotí vraždu, tak kromě toho, že fotky předá veřejnosti, tak je i zveřejní (pokud to čtenáři jeho periodika chtějí).
Víš, přesně jsi narazil na to, proč není novinařina jednoduché povolání. Spoustu věcí musí novinář dělat se sebezapřením a proti své vůli. Ona ani ta káča z Novy nechtěla celý ten pátek 8.8. koukat na to, jak z vlaku vytahují rozdrcená tělam, a musela, protože 50% procent všech diváků to vidět chce. Těch druhých 50 % na Novu nekouká.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 22:49
Atarian   
To snad nemyslis vazne? Nemuzes srovnavat novinare z novinky.cz a novinare z Economa. Mozna vime o tve praci hovno ale kdyz ty srovnavas tyhle dve veci, tak placas o hovne!
A ANO! Myslim si ze vetsina z tech lidi tady by dokazali informovat o leteckejch incidentech na serveru novinky.cz daleko lip nez tamni novinari....
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 06:36
Venousek
Nemůžu? A ti, co tady hází všechny novináře do jednoho pytle, mohou? To je totiž to, co mě tolik vytočilo.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 06:48
Atarian   
Nevim. Ja ctu stromy zasadne odspodu )))
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 07:22
Venousek
No, proč se nelišit, že?
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 08:21
ZDESVA
Nejlépe člověk pozná neuplnost nebo nepravdivost zprávy v případě, že se události sám zučastní nebo je jejím aktérem a mě se to párkrát stalo to mi věř a jinak novinařina a její kvalita je jako mnoho jiných věci řízená mincema : noviny se nedělaj pro pár lidí ale pro masu, masa chce senzace nebo informace hned a za to zaplatí a noviny musí toto dodat za každou cenu byt na ukor kvality aneb bud budeš psát o události hned a hlavně něco to je jedno co, nebo za dveřmi jich čeká dalších 20 co to budou rádi dělat místo tebe
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 20:54
Kryštof
Máš zcela pravdu, vyhodnocení počtu zraněných, mtrvých a nezvěstných při hromadném neštěstí, zvláště rozsahu jako je toto, je velmi náročná a zdlouhavá práce. První odhady se dělají na místě zásahu - tady asi vznikla první špatná informace - někdo řekl: jo běželo odtud docela dost lidí... Téměř vždy jsou odhady při velkých neštěstích optimistické. Po vyproštění nebo lépe při vyprošťování obětí se děla prvotní triage, mrtví, pacienti jenž pomoc již nepotřebují a bylo by to jen mrhání energií a lidmi ( kruté, ale pravdivé )pacienti jejichž stav vyžaduje okamžitý a neodkladný zásah a pacienti a vyžadující péči odložitelnou. Každý by se měl označit a postupně shromažďovat na jednom místě, průběžně následuje transport do nemocnice. Jak je vidět, možností jak dojde k omylu v počtech je mnoho, stačí jen když se nějakého doktora, hasiče nebo záchranáře zeptají kolik lidí odvezl do nemocnice. V podstatě přesné číslo zná jen velitel zásahu, což je většinou hasič, do jeho příjezdu lékař, který na místo dorazil první. Proč hasič? Je jich hodně, mají na to vybavení a polovojenskou organizaci, to u doktorů nikdy nepůjde Znám se. Každé letiště má velmi dopodrobna zpracovaný traumaplán, kde a kdo bude stát, jak bude vybaven, co bude dělat a pod. Pravidelně se to cvičí a simuluje v reálném čase a prostředí. Pro laika je jedinou známkou cedule na sloupu před letištěm - první vozidlo záchranné služby atd., něco tak tam stojí. Na tomto místě při zásahu vyčkávají přijízdějsí sanitky a podle pokynu operačního střediska pokračují dále na plochu, nevznikne tak chaos a situace kdy všichni dělají všechno a na něco se pak zapomene. Z vlastní zkušenosti vím jak je náročné řešit třeba hromadnou dopravní nehodu na dálnicí, většinou jsou auta na několika stovkách metrů, k dispozici máš jednoho záchranáře a piloty z mašiny. Musíš rychle přehlédnou místo nehody, přidělit rozumně práci a něco sám taky dělat, že. Snad jsem vás neleteckým tématem moc neotrávil.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 22:57
Rychlokvaška
Danke za příspěvek někoho od fochu Herr Dochtor, určitě neotrávil, naopak
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 17:09
Venousek
Zase na druhou stranu jako novinář vím, jak těžké je sehnat potřebné informace, obzvlášť u takovéto události.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 17:27
step   
Hlavně, že novinky nezapomněly zmínit, že:

"McDonnel Douglas MD-82, je starší typ dopravního letadla, který už se nevyrábí a nemá implementované nejmodernější technologie."


 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 17:49
Cirrus/Pindra
No dyť je to pravda...

mě by zajímalo, co se podělalo navíc než jen požár (závada) motoru. Na to jsou všechny posádky připravovány stále a letoun musí být způsobilý po závadě stoupat prakticky za všech podmínek (byť by to MTOM, vedro, tailwind, značný derate apod hodně ztížili...)
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:28
step   
Jasně, to je pravda, ale to co píšeš musí zvládnout i Boeing 707 vyrobený v roce 196x.

Jen mi to přišlo jako, že autor článku chtěl zřejmě u nezasvěceného čtenáře vyvolat následný myšlenkový pochod: Nevyrábí se, nemá nejmodernější systémy (co měl namysli ???) = zastaralé = nebezpečné = jezděte vlakem.

 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 17:48
Venousek
Tohle info z Airliners.net je zajímavý:
According to Amadeus the aircraft was a MD82
Aircraft left the gate at 1305 and returned to the ramp at 1342 due to mechanical problems and then had an ETD of 1425
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:41
kutak
mě hlavně nejde do hlavy, jak je možný přeject dráhu, která má neuvěřitelnejch 4350m... tam by mohl přistát, zastavit a zas vzlítnout... a eště by mu zbylo na případný brždění z V1
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:50
Rychlokvaška
Délka dráhy je pro možnost zastavení je jeden z parametrů. Důležitý, ale ne jediný. Do hry vstupuje celá řada dalších důležitých parametrů jako její šířka, povrch, aktuální stav, energie kterou jsou schopny pojmout brzdy, atd.

Ale spekulovat o tom jak a proč "přejelo dráhu" nějaké letadlo je myslím hodně brzo. Je to klidně možné z mnoha důvodů a na dráze dlouhé i krátké.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:54
LS
Me by spise zajimalo, co tim novinar mysli, kdyz napise: "havarovaným strojem byl McDonnel Douglas MD-82, což je starší typ dopravního letadla, který už se nevyrábí a nemá implementované nejmodernější technologie."

Pro me laika jednoduche vysvetli, lidi nelitejte...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 18:58
Rychlokvaška
Co tím myslí? No že jeho investigativní srdce našlo potenciální důvod nehody. Když je to staré letadlo, jsou to staré technologie, když nové letadlo, tak nevyzkoušené technologie, když trošku poprchává tak je to počasí, když na letišti stojí někde jeřáb tak je to nevyhovující dráha z důvodu stavebních prací, když měla aerolinka nějaký problém v blízké zapamatovatelné minulosti, tak jsou to opakované problémy společnosti, atd.
Klasika no, informovat o strohých faktech mnoha lidem prostě nestačí.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 19:04
LS
aha, ja prisel proc horelo, bylo teplo, je to Spanelsko, tak tam musi byt teplo a tudiz od toho vzplanul motor. Kdybych mel lepsi cestinu, mohl jsem byt novinar
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 09:03
Jirka Kallasch   
kua ....737 classic uz se taky nevyrábí ....to aby vetsina dopravcu po svete odstavila stroje ...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 19:08
Rychlokvaška
Oficiální informace:
http://www.flysas.com/en/unconnected_pages/STOPR/Press-Center/Press-Release-1-/?id=80926?PreviewURL=True¨
http://www.spanair.com/web/en-gb/DSite/Last-official-notice/
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 20:25
kutak
hodně mi to připomína tuhle nehodu:

http://www.youtube.com/watch?v=fV3ivuxSHls&feature=PlayList&p=ED30347A1FE159AB&index=32

shodou okolnosti taky stroj s umístěnými motory na zádi (TU-134) ... napadá mě, každé dvoumot. letadlo musí umět vzlétnout i s jedním motorem, je tomu tak?
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   20. 8. 2008 / 21:08
XEAR
ano, je pro to i takeoff rychlost, tzv. V2
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 01:04
kutak
aaa tak ted na CNN říkají že vzlétnul, za někoilk sekund mu explodoval motor, rozlomil se a tak dopad na zem u konce dráhy... strašný
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 02:08
Cirrus/Pindra
No tak jestli je tohle pravda, tak to muselo bejt fakt příšerný

Myslim,že se za nedlouho objeví video z nějaký průmyslový či bezpečnostní kamery spolu se záznamy z černých skříněk a pak to bude jasný.

Jinak jsem si prošel seznam pasažérů a je to takovej divnej pocit, číst konkrétní jména těch, kteří tam někde leží asi bych si měl jít lehnout...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 09:09
dandee
Zrejme pri plnej obsaditelnosti nie je schopne vzlietnut na jeden motor.Ale u toho crashe Tucka 134 kto videl full verziu, je potesitelne,kolko ludi este odpochodovalo z toho vraku,mozno sa zachranili vsetci cestujuci.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 12:23
Rychlokvaška
Marian,
jakékoliv letadlo certifikované podle JAR-OPS (případně nově EU-OPS) subpart G - tzn. Performance Class A (výkonnostní třída A, tam spadají všechna proudová letadla s dvěma a více motory a všechna turbovrtulová s více než 9 místy pro cestující a max. vzletovou hmotností nad 5700kg), musí být schopno vzletu při vysazení pohonné jednotky. A nejen vzletu, ale také stoupání, zatáčení a bezpečného letu po dobu 1 hodiny na záložní letiště. A je celkem jedno, jestli je plně obsazené nebo ne - výkonnostní charakteristiky, maximální vzletová hmotnost, rychlosti při vzletu a spousta dalších parametrů musí být spočítaná tak, aby tento předpoklad byl vždy splněn, bez ohledu na aktuální hmotnost, počasí, nebo cokoliv jiného, jinak by nesplnilo letadlo certifikaci a nemohlo by být provozováno. Za to ručí výrobce i provozovatel a musí to náležitě prokázat a demonstrovat.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 08:32
Medcin
Cituji:
"Zatím není jasná příčina neštěstí, stroj nenabral dostatečnou rychlost, aby se mohl vznést, není ale jasné, zda šlo o poruchu, nebo o chybu řídící věže"

Jak by to proboha mohla být chyba věže?
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   21. 8. 2008 / 09:18
Toomitsch
Nesledoval jsi Red Dwarf? Kdyby buh chtel, aby lidi litali, nestvoril by spanelskou letovou kontrolu...

Sorry za blby humor
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   23. 8. 2008 / 17:52
Rychlokvaška
Tak nás dnes postavili na Palmě vedle tohohle. Povím vám, blbější pocit když koukám na ty vystupující lidi a kolem chodící piloty jsem už dlouho nezažil...
26134 B / 600 x 450 / IMG_0049.JPG
20304 B / 600 x 450 / IMG_0045.JPG
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   24. 8. 2008 / 10:56
FSPilot   
No vždyť se není co divit...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   24. 8. 2008 / 11:00
Cirrus/Pindra
Je to smutný no pro ně to musí bejt o to horší,že třeba posádku znali osobně.

btw. mluvilo se tu o nějakem videu, kde neni vidět, že by motor chytl... objevilo se někde veřejně?
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   24. 8. 2008 / 11:22
Luděk Ch.
Bylo to z letištních kamer a prý ho zatím zveřejňovat nebudou. Ale ono je to celkem jedno, jeden hořící motor nemůže při správné reakci posádky při startu způsobit havárii. Leda že by se roztrhl a odletující úlomky prostřílely hydrauliku v ocasní části, což by mohlo způsobit neovladatelnost směrovky a výškovky. To je jeden z důvodů, proč je mi letadlo MD silně nesympatické a nikdy bych do něj nesednul. Ostatně jsem to tady myslím psal docela nedávno, ještě před touto smutnou událostí. Nemůžu si pomoct, ale ten koncept - motory v zadu na trupu a výškovka "T" mi připadá méně bezpečný a v provozu náchylnější na fatální problém, než dnešní klasické koncepce dopraváků s motory pod křídly.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   24. 8. 2008 / 13:19
Cirrus/Pindra
Já bych to neviděl tak černě, možná že ocasní plochy do T jsou náchylnější na poruchu kvůli složitějšímu provedení hydraulické soustavy, ale v případě roztžení motoru pod křídlem by teoreticky mohlo k dojít k naprosto stejnému selhání.

Navíc kryt motoru by "měl" případné úlomky lopatek kompresorů nebo turbín zachytit.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   24. 8. 2008 / 23:04
Rozšafín Ctibum   
V nějakém dílu Vysetrovani leteckych nehod na NG byla jedna takova, a snad dokonce na MD, kde byla vysvetlena konstrukcni chyba, ze vyskovku ovlada jeden sroub se zavitem, pri jehoz desktrukci dochazi k absolutni nekontrolovatelnosti vyskovky..
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   24. 8. 2008 / 23:05
pilot_master   
Ano bolo to v tom jednom porade na CTcku. Ale bol to stabilizator nie vyskovka.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   24. 8. 2008 / 23:51
Mike2811
To nebylo přímo o konstrukční vadě, naprosto se vys***i na údržbu a překročili víc než dvakrát servisní intervaly. Chyba byla i v tom, že ten stabilizátor žádný další prvek nejistil, ale kdyby se ty intervaly dodržovaly, tak k tomu nemohlo dojít... Lidi se nepoučí...
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   25. 8. 2008 / 11:48
Luděk Ch.
Jj, další věc, závislé čistě na tom, jestli společnost přesně dodrží interval promazání toho šroubu. Nedodržení = zadření = nemožnost ovládání výškovky.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   25. 8. 2008 / 10:17
Rychlokvaška
No já osobně bych to popravdě řečeno celkem černě viděl. Tohle řešení je mi opravdu krajně nesympatické. V případě motorů pod křídlem je to v tomhle případě úplně jinak - jednak jsou uložené v podech, takže cokoliv se stane se stane v motoru jako takovém a nikoliv na struktuře letadla. Druhak pokud je destrukce opravdu fatální, motor na křídle drží jen pár (OK, dva páry úchytů, které se snadno utrhnou a motor odletí i s podem někam do dáli, bez toho, aby zničil nejdůležitější části mašiny (pravda, jsou i výjimky jako 747 ElAl) a všechny systémy k němu vedoucí je celkem snadné izolovat jedním zatáhnutím za fire handle. Za třetí, zničení komponent jedné poloviny křídla neznamená nutně ztrátu stroje - většina letadel má nezávislé dva až tři hydraulické systémy a obecně přijít na jedné straně o aileron nebo několik spoilerů není nic fatálního, "jen" zhoršení ovladatelnosti. Naproti tomu motory vzadu doslova obestavují ty naprosto nejdůležitější komponenty - ocasní plochy. Bez nich resp. jejich ovladatelnosti žádné letadlo nemá prostě absolutně žádnou šanci. A jak je vidět na mnoha nehodách tohoto typu konstrukcí, jakékoliv závažnější problémy s motory vzadu nepříjemně často doprovází fatální problémy s ovladatelností.

A není to jen tenhle problém - tohle řešení má spoustu dalších nevýhod, zejména v kombinaci se šípovým křídlem (náchylnost k deep stall), je větší problém s nasátím předmětů a obecně čehokoliv z runwaye (voda, sníh, led, atd. odlétávající od podvozku přímo do motorů), díky blízkosti u trupu je větší problém s námrazou za letu, díky úplavu za křídlem při velkých úhlech náběhu problémy s prouděním do motorů a možný flameout nebo compressor stall....atd. atd...Nene, vůbec se mi to nelíbí.

Tím ale nechci nijak komentovat příčiny nehody Spanairu, za kterým může být opravdu cokoliv a popravdě to nemusí mít s motory vůbec nic společného.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   25. 8. 2008 / 13:58
Balooo   
Ale má i své výhody - čisté křídlo, aerodynamika, snadná kostrukce, nízký podvozek a nízko položené dveře, apod. Proto se ve své době stala tato koncepce celkem populární - Caravelle, BAC 1-11, Tu-134, DC-9. V dnešní době zase CRJ, Embraery, bizjety a nevypadá to, že by bylo všechno špatně.

S tím nasáváním nečistot to nebude tak horký - motor je docela vysoko a bordel od kol většinou zachytí podvozkové gondoly, nebo vysunuté klapky. Když je dmychadlo pár desítek centimetrů nad Plochou, tak je pravděpodobnost nasátí žluté vestičky mnohem vyšší

Asi to je stále vhodný koncept, ale pro menší stroje, ty donekonečna natahované špagáty už působí dost uměle. B727 a Tu-154 už byly asi za hranicí. DC-10 a MD11 už jsou zase jiná liga. Nejnešťastnějšími byly asi Il-62, které měly v případě problému s motorem docela nešťastné výsledky, i když to bylo jinak docela povedené letadlo.
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   25. 8. 2008 / 14:03
Kryštof
Proč byla tedy konstruována letadla s tímto uspořádáním? Aby byl v první třídě hezký klid od motorů to asi nebude. Bylo snad snahou o minimalizování excentrického tahu motorů při poruše jednoho z nich? Jinou výhodu jako laik neznám. Ale klídek tedy vpředu je, v takové IL 62 to bylo pospáníčko
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   25. 8. 2008 / 14:20
Luděk Ch.
Nejspíš byla konstrukce celkově jednodušší
 

V Madridu sjelo startující letadlo z ranveje   25. 8. 2008 / 14:41
A.J.Scandall   
Prostě se hledala cesta.

Jinak i já jsem byl vždycky zastáncem umístění motorů pod křídly (důvody viz můj starý příspěvek http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=34726&lan=0 ). Život mě ovšem nečekaně zavál na eroplán s motory vzadu a nutno přiznat, že mi to při běžném provozu až jako takové dráma nepřijde. Rozhodně si nemyslím, že by nebezpečnost tohoto uspořádání byla bůhvíjak veliká, a pokud srovnáme srovnatelné (MD-80, 737 Classic/NG, A-320), a pokud se oprostíme od kraksen v zemích jako je Nigérie a Indonézie, tak zjistíme, že nehodovost je +- srovnatelná.

Navíc se pokusím vyvrátit v posledních dnech na internetu (i tady) rozšířený omyl, DC-9/MD-80/B-717 NEMÁ hydraulické řízení (ani posilovače), všechno je mechanické s pomocí servoplošek. Což na druhou stranu neznamená, že roztrhlý motor nemůže poškodit táhla a lana, a výsledek je stejný.


Rozhodně ale nebudu mít mentální ani jiný problém sednout do MD-80
 

Gonzo
VWAC
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ