| | | Seering tiller - vyřešeno nejen pro rtopinku 9. 8. 2008 / 21:30 | |
| | Na trenžeru 737NG je řízení pedály při pojíždění velmi citlivé a udržet směr dá docela fušku. Kromě toho přední podvozková noha má mít samostatný ovládací prvek - u 737 je to takové to necelé kolečko vlevo na straně kapitána. Rozhodl jsem se předem vyzkoušet, jestli se to vůbec dá implementovat. Výsledek je docela solidní a proto ho nabízím nejen rtopinkovi, ale i k veřejnému použití.
MSFS řízení předního kola samostatnou osou nepodporuje a řízení kola má spojeno s ovládáním směrovky. Docela dobrou náhražku nabízí FSUIPC. Umožňuje totiž napmapovat ovládací prvek na funkci STEERING TILLER a skládá ji s osou RUDDER. Výseledek podsouvá FS do osy RUDDER. Funguje to tak, že se vzrůstající rychlostí se snižuje účinnost řízení předního kola osou SEERING TILLER a zvyšuje účinnost směrovky RUDDER. Při překročení rychlosti 60 KTS už osa STEERING TILLER nemá žádný vliv a podélné řízení je pouze směrovkou. Zkoušel jsem to na Saitek X52, pro osu Steering Tiller jsem použil osu V na plynové páce (takové to kolečko na na palec - má tu výhodu, že má ve středové poloze detent). Výsledek se mi zdál tak dobrý, že jsem ho aplikoval i na svůj oblíbený Herkules. Umožňuje totiž na zemi pojíždět s absolutní jistotou a při rozjezdu na dráze používat směrovku s přiměřenou účinností. Kromě toho jsem vyzkoušel, že je možné docela dobře používat i druhou sadu ovládacích prvků (druhý joy, př. pedály) při létání ve dvou.
Uvedený postup je vyzkoušen v FSUIPC 3.817 registrované verze a FS9.
1. V MSFS v menu Options->Controls->Assignments odebereme přiřazení osy Joy pro Rudder. S registrovanou verzí FSUIPC je ostatně lepší všechny osy používat prostřednictvím FSUIPC, neboť je tam preciznější nastavení a hlavně je možné funkci ovládacího prvku spolehlivě zkontrolovat.
2. Z menu Modules->FSUIPC otevřeme dialogové okno FSUIPC.
3. Zvolíme záložku Axis Assignment, stlačíme tlačítko Rescan a pohneme ovládacím prvkem, který chceme použít pro řízení předního kola. Pokud se to nepovede napoprvé, postup opakujeme. Při pohybu ovládacím prvkem se MUSÍ měnit hodnoty v kolonkách IN a OUT, tak máme jistotu, že osa je ta správná.
4. Zamáčkneme čudlík u Send direct to FSUIPC Calibration a v okénku dole vybereme funkci Steering Tiller (viz obr. Steering)
5. Znovu stlačíme Rescan a pohneme ovládacím prvkem pro směrovku (rotace na Joy nebo pedály). Zamáčkneme čudlík u Send direct to FSUIPC Calibration a v okénku dole vybereme funkci Rudder (viz obr. levé pedály).
6. Pokud máme ještě pravé pedály, stlačíme znovu Rescan a pohneme příslušnou osou. Zamáčkneme čudlík u Send direct to FSUIPC Calibration a v okénku dole vybereme funkci Rudder. Aby bylo možno řídit pojíždění po zemi i z pravé sedačky, můžeme ještě přidat funkci Steering Tiller (viz obr. pravé pedály).
7. V menu pod záložkou Joystick Calibration v sekci Steering Tiller (na stránce 9) zkontrolujeme chod ovladače (příp. i pravých pedálů) - musí se měnit hodnoty v okénku IN a OUT. Stlačením SET můžeme vyvolat podrobnější nastavení. Tam je možné měnit horní a dolní mez, zónu necitlivosti a nelinearitu. Horní a dolní mez se nastavuje tak, že nejprve nastavíme ovládací prvek do min. polohy a stlačíme tlačítko Set (Min. - levé), nastavíme do maximální polohy a stlačíme Set (max - pravé). Toto nastavení není nutné provádět. Ppokud máme osu správně zkalibrovanou v ovládacím panelu, bude začátek i konec dráhy ovládacího prvku souhlasit s přednastavenými hodnotami (cca -16380 ÷ 16380). Zónu necitlivosti (prostřední dvě okénka) můžeme nastavit tak, že ovladač nastavíme do středové polohy mírně vlevo, slačíme prostřední SET, pak nastavíme do středové polohy mírně vpravo a znovu stlačíme SET. Můžeme ale také ponechat přednastavené hodnoty -512 a +512, jsou také použitelné. Pokud chceme, aby ovladač byl okolo středové polohy méně citlivý (umožňuje přesnější ovládání) stlačíme tlačítko Slope a vybereme požadované prohnutí křivky. Výsledek můžeme opět zkontrolovat - pomalu pohybujeme ovladačem a sledujeme hodnoty IN a OUT - In je hodnota z ovládacího prvku, OUT je hodnota odesílaná do FS. Pro začátek zvolíme raději meší prohnutí. Čím větší prohnutí (vyšší kladné číslo křivky), tím méně je ovladač citlivý u střední polohy. Já jsem skončil u křivky 4.
8. Vyskočíme z FSUIPC a výsledek zkontrolujeme při pojíždění. Při zvyšování rychlosti se bude snižovat účinnost řízení ovladačem předního kola a zvyšovat účinnost pedálů. Při překročení 60kts už řídíme pouze pedály. Pokud někomu nevyhovuje přednastavená rychlost 60kts, může si ji změnit v souboru FSUIPC.INI (nachází se v adresáři ..FS9\Modules ) zadáním požadované hodnoty na řádku MaxSteerSpeed.
Pokud chceme pro řízení používat dva joye, provedeme analogicky nastavení pro Aileron, Elevator z obou ovládacích míst. Nezapomeňte nejprve odstranit přiřazení v Axis Assignment v FS. Při mapování více ovládacích prvků na jednu osu je zásadně lepší používat přiřazení přes "Send direct to FSUIPC Calibration" místo "Sent to FS as normal axis". Při přímém přiřazení do FS je totiž odeslána každá nová hodnota z ovládacího prvku, který se právě pohnul a to způsobuje nepříjemné "přehazování" hodnot. FSUIPC totiž odesílá do FS pouze pohyby toho ovládacího prvku, který má větší výchylku. To je podstatně výhodnější, neboť náhodný malý pohyb druhého ovládacího prvku nezpůsobí "vypadnutí" hodnoty z ovládacího prvku prvního.
Mípa |
| |
|
| | | Seering tiller - vyřešeno nejen pro rtopinku 9. 8. 2008 / 21:51 | |
| | Moc moc díky, myslel jsem si to, že to umí, ale nebyl jsem si jist (plnou verzi totiž nemám). Tohle se velice hodí. |
| |
|
| | | Seering tiller - vyřešeno nejen pro rtopinku 9. 8. 2008 / 22:00 | |
| | Mílo, ty jsi genius..
Škoda jen, že nemám ani registrovanou verzi FSUIPC, ani FS9.. |
| |
|
| | | | Steering tiller - vyřešeno nejen pro rtopinku 9. 8. 2008 / 22:10 | |
| | No ve FSX s FSUIPC 4 to funguje taky. Bohužel nevím, co všechno nejde ve free verzi, možná že axis assignment by šel taky.. |
| |
|
| | | | | Steering tiller - vyřešeno nejen pro rtopinku 9. 8. 2008 / 22:10 | |
| | me by spise zajimalo co vsechno v tom jde, zda to stoji za tech 30EUR, premyslim, zda to poridit pro FS X, kdyz uz jsem i to FS X koupil legalne |
| |
|
| | | | | | Steering tiller - vyřešeno nejen pro rtopinku 9. 8. 2008 / 22:32 | |
| | Já jsem strávil celý den laborováním s osami a výsledkem je, že jsem odstranil všchna přiřazení z FS a všechno honím přes FSUIPC. Dá se to nastavit mnohem přesněji (citlivost, necitlivost, nelinearita), mapovat několik ovladačů na stejnou osu (steering), rozdělovat analogové osy na diskrétní zóny, mapovat libovolné funkce na klávesy. IMHO těch 30 frflíků za to určitě stojí. |
| |
|
| | | Seering tiller - vyřešeno nejen pro rtopinku 10. 8. 2008 / 00:06 | |
| | OK, díky za domluvený postup a vyzkoušení. Mimo jiné steering tiller je už na cestě do Prahy a je připravené a odzkoušené zapojení na mechaniku a elektroniku pro samotnou repliku steering tilleru. Dnes jsem ho ukazoval kapčovi a potvrdil, že je velmi kvalitně zpracován. |
| |
|
| | | Seering tiller - vyřešeno nejen pro rtopinku 10. 8. 2008 / 00:19 | |
| | Mimo jiné, správná nastavení by pokud jsem dobře informován mělo být jako max 45 knots, kdy steering tiller je již zablokován pro náhodný pohyb. |
| |
|
| | | | Seering tiller - vyřešeno nejen pro rtopinku 10. 8. 2008 / 00:22 | |
| | No tak jak to dělá FSUIPC tak ta hranice není ostrá. Účinnost Steering tiller se prostě lineárně snižuje do 60 kts, tz. při malé rychlosti je účinnost 1 a při 60 kts 0. Bude to potřeba zkusit. |
| |
|
| | | | | Seering tiller - vyřešeno nejen pro rtopinku 19. 10. 2008 / 16:20 | |
| | Prave som vyskusal namapovat steering tiller a smerovku na jednu os - rudder. Asi to nebude fungovat spravne, pretoze som sa stojanke a pri pohybe s osou sa zataca smerove kormidlo. Neda sa to odelit, aby smerovka zacala fungovat az nad 60 kts? Mozu fungovat 2 funkcie na jednej osy? Pokial ano, vie mi niekto poradit ako to mam nastavit? |
| |
|
|