| | | FMC u 767 Level-D (FS9) 30. 7. 2008 / 20:02 | |
| | Ahoj lidi,
nevíte prosím vás proč se mi někdy nezobrazují hodnoty v FMC viz obrázek
a také se mi "nikdy" nezobrazí přistávací rychlost na řádku s ranvejí po nastavení flaps na stránce approach ( na stránce approach se mi např. ukáže rychlost 137, ale na stránce legs zůstává stále 170), u PMDG to šlo tak nevím co dělám blbě.
Děkuji |
| |
|
| | | FMC u 767 Level-D (FS9) 30. 7. 2008 / 20:17 | |
| | jestli ti to dela jen u jedne priletovky tak to muze byt jeji vlastnost nebo spatne provedeni. mozna taky mas discontinuity, jinak me ted nic nenapada |
| |
|
| | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 30. 7. 2008 / 20:37 | |
| | Discontinuity tam nemám a mám příletovky stažený z navdata. Ty s tím taky lítáš? |
| |
|
| | | FMC u 767 Level-D (FS9) 30. 7. 2008 / 21:38 | |
| | Hodnoty sa nezobrazia vtedy, ak nemas "dokoncenu" trasu v FMC - to znamena, ze ked zadavas trasu na stranke ROUTE, tak treba dat ako posledny bod samotne letisko priletu. Dalsi pripad, kedy sa tie hodnoty nezobrazia moze nastat vtedy, ked si pripravujes STAR a jeho zadanim sa ti niekde vytvori medzera medzi bodmi (tzv. DISCONTINUITY). Ak tu trasu uspesne pospajas na stranke LEGS, tak by sa tam mali hodnoty doplnit. Teda aspon u mna tieto dva sposoby pomohli, snad to pomoze aj tebe....
Co sa tyka tej pristavacej rychlosti, tak tu si do stranky LEGS musis doplnit sam - FMC ti ju len vypocita, ale do trasy ti ju nezada... |
| |
|
| | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 30. 7. 2008 / 22:45 | |
| | S 767 som už čosi nalietal. Nikdy som nepotreboval na stránke route dávať ako posledný bod cieľové letisko. Vždy to chodilo tak ako má. Rýchlosti na stránke APP sa zadávajú (polo)ručne. Jedným klikom skopíruješ danú rýchlosť do scratchpadu a druhým zas do riadku s RWY. |
| |
|
| | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 30. 7. 2008 / 23:09 | |
| | Nj, mas recht... Neviem, kde som to cital, ze tam musi byt priletove letisko... Prisahal by som, ze v nejakom manuale to bolo (LD-767 alebo PMDG-737), ale teraz som prebehol obidva a ani v jednom som to nenasiel. Ospravedlnujem sa Knightovi za dezinformaciu. Ale s tym DISCONTINUITY som si na 100% isty - teda aspon myslim, ze som... |
| |
|
| | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 01:41 | |
| | myslim ze discontinuity je bez otazek. kdyz fmc nema jasnou trasu tak nema ani vzdalenost k letisti a nema z ceho spocitat descend profile. takze s tou vyskou to povazuju za problem se starem. u Vref uz si to moc dobre nepamatuju, posledni dobou litam jen se 747 resp neliam vubec |
| |
|
| | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 01:45 | |
| | ted se jeste divam na puvodni dotaz... 170 v LEGS je realne skutecne pro LEGS. ve stredni/finalni fazi priblizeni takove rychlosit nejsou moc realne, tam stejne budes muset prepnout na manual. holt VNAV te az do LLZ spravne nedostane. takze tech 137 by bylo spravne jako Vref ale 170 je jedine tak pro usek letu, ne pro prilizeni a pristani |
| |
|
| | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 05:06 | |
| | Tak já nevím pánové, ale je to nějaké divné, protože všechno mám nastavené tak jak má být (myslím).Zkoušel jsem oba způsoby: poslední bod dát kod letiště i star na danou runway. A všechno mám pospojované. STAR vybírám přímo ve FMC ze stránky DEP ARR. Na stránce APROACH nastavím klapky např. na 25 st. a ukáže se 25/139, ale v LEG se už tento údaj 139 neobjeví. Zůstane třeba 170/0184 a pokud zadám ručně 139/0184 tak se údaj změní na 139/0180 což také nechápu proč se změní i výška dráhy. A rychlosti na předchozích bodech se také nedopočítají.
Jestli je to stejné jako u PMDG tak nechápu proč to nejde.
Problém není v tom, že bych nedokázal na těch 139 zbrzdit a samozřejmě let dokončit bez FMC, ale v tom , že to nefachá tak jak má a to mě fakt vážně točí. Zítra pošlu nějaké screeny.
Zatím díky všem |
| |
|
| | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 08:37 | |
| | Mne sa nikdy nic podobne nestalo - respektive nie tak, ze by sa to nedalo opravit. Napadlo ma, ci mas nainstalovany posledny service pack (SP3 - http://www.leveldsim.com/sevensix_downloads.asp ). Mozno bude problem v tom. Inak uz fakt neviem... |
| |
|
| | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 08:40 | |
| | Este jeden pokus - hod sem trasu, na ktorej si to skusal. Ked pridem domov, tak to skusim zaletiet a zistit, ci je problem len u teba, alebo si natrafil na nejaky bug... |
| |
|
| | | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 10:58 | |
| | Jasně běhmn dne dodám trasu. Zatím díky. |
| |
|
| | | | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 15:20 | |
| | Na pátem obrázku jsem přidal příletovku Gatos a na šestém nastavil klapky pro přistání a výsledek stejný jako na předchozím obr. neupravila se rychlost pro přistání.
Stejně to mám nějaké divné, když za letu zadám na stránce CRZ místo ECON rychlosti nějakou jinou tak na to stroj vůbec nereaguje.
Možná jsem na to přišel, ale zatím ti ukážu trasu na které mi to opět nejde.
Teď letím z LEPA do LOWW a dal jsem do adresáře navdata těchto dvou samotných letišt stažené z navdata.at. Puvodně jsem tam měl taktéž navdata z těchto stránek, ale All-in-one. Tyhle dvě jsem stáhl samostatně a abych se nezdržoval tak jsem do route stránky zadal jen sid a star a všechny hodnoty zatím v FMC jsou. Ještě musím počkat až budu za půlkou abych věděl jestli se po nastavení flaps upraví i přistávácí rychlost, zatím tam je opět 170.
Pak taky nevím jak dostat letadlo do úplného vypnutí, v manualu jsem se nedočetl. Nejprve načtu cessnu vše vypnu a pak vyberu 767. Po načtení se mi sice vypnou motory, ale veškerá elektrika, hydraulika apod. jsou stejně zaplé to pak povypínám vše ručně a znovu pozapínám.
Tak sorry ,že tak votravuju, ale kdybyste mi někdo pomohl byl bych vděčný.
Děkuji mockrát.
|
| |
|
| | | | | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 16:05 | |
| | Ok, vyskusam to, ale dnes sa ku kompu dostanem az v noci, lebo idem skladat nabytok... |
| |
|
| | | | | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 17:19 | |
| | ad rychlosti: jak už psal Nimbo, nechápu, na co potřebuješ na stránce LEGS, aby se ti zobrazila přistávací rychlost..? Jen doufám, že pokud se tak vehementně dožaduješ toho, jak dopsat Vref do stránky LEGS, že to není proto, že celý let až do přistání letíš v modu LNAV/VNAV.. Nehledě na fakt, že v levým dolním rohu analogovýho rychloměru je pozice, na který se ti kurzor ze šipky změní na "ručičku" a jedním klikem si navolené přistávací/vzletové rychlosti zobrazí jak na MCP, tak přímo na tom rychloměru.
Víš, nevim, jestli je zrovna efektivní využívat s takovým modelem, jako je Level-D, FSnavigator pro navigci.. Máš tam přece vlastní FMC, kterou naučit se programovat je záležitost hodiny až dvou, metodou pokus omyl. |
| |
|
| | | | | | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 19:09 | |
| | Jak už jsem napsal výše nepotřebuju to, stejně tak jako jsem to nepotřeboval u PMDG, ale jde o to, že to nefunguje tak jak má. A pokud to nefunguje tak je asi něco špatně, ne. Tak se prostřednictvím tohoto fora pokouším zjistit čím to je. Když nato sám nemůžu přijít, hej. |
| |
|
| | | | | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 23:57 | |
| | Tak som to vyskusal a u mna to funguje... Nezadaval som sice trate na stranke RTE (zadal som iba body, ako som ich videl na tom tvojom obrazku), ale vsetko prebehlo ako inokedy... Neviem sice, kde je chyba, ale mam silne podozrenie, ze medzi klavesnicou a stolickou... (joke..)
Co sa tyka zadavania pristavacej rychlosti, tak tam si treba zvyknut na manualne zadavanie. Co sa mna tyka, tak k pristavacej rychlosti (vypocitanej FMC-ckom) pripocitam este 15kts (kvoli vetru - viem, stacilo by 5-10kts, ale ja som paranoik...) a vo chvili, ked sa zacne hybat "brvno" glideslopu zadam tu vyslednu rychlost priamo do MCP (pretoze vtedy uz davno neletim na FMC), takze rychlost zobrazena "pri ranveji" na stranke LEGS ma absolutne nezaujima... |
| |
|
| | | | | | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 1. 8. 2008 / 00:56 | |
| | Díky
tak já jsem myslel,že tam ta rychlost naskočí sama. No nic tak budu lítat normálně jako jindy.
Díky. |
| |
|
| | | | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 17:11 | |
| | K tomu Cold&Dark - vlez do menu "Level-D" přes Alt, vyber položku "Panel", v ní "Define default panel settings", tam vyber "Parked at Seattle", což je C&D a dej "Set as default". Po příštím spuštění simu už budeš komplet potmě. |
| |
|
| | | | | | | | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 31. 7. 2008 / 19:01 | |
| | Už jsem na to také přišel, ale přesto Díky |
| |
|
| | | FMC u 767 Level-D (FS9) 1. 8. 2008 / 12:34 | |
| | Ahoj,
Nejprve k původnímu dotazu:
Hodnoty, které se zobrazují na stránce LEGS mohou být dvojího druhu - ručně zadané a součástí procedur (odlišeno velkými písmeny) - tzv. hard altitudes/speeds či constraints, nebo VNAV logikou FMC spočítané na základě výkonů a profilů (malými písmeny). Hodnota kterou vidíš zadanou pro konkrétní dráhu (resp. přesněji její threshold) je vždy 170kt ve výšce 50ft nad THR (tzv. screen height).
Proč 50ft ? Inu, to je prostě standardní hodnota pro danou kategorii letadel - všechny výkony jsou počítané na základě předpokladu, že letadlo proletí výškou 50ft nad prahem dráhy (což je v FSce totéž jako výška letiště, ale v reálu téměř nikdy) v rychlosti Vref a dosedne 1000ft (300m) za prahem na touchdown point.
Proč 170kt ? Protože se tak rozhodli programátoři, že dostanou optimální výsledek
Je to prostě standardní metoda, jak FMC počítá profil sestupu, defaultní hodnota. Pokud tam chceš nějakou jinou hodnotu, můžeš ji zadat ručně a jako jakousi referenci to tak řada lidí používá (patřím mezi ně). Význam této hodnoty je ale nulový - LNAV/VNAV přiblížení se nelétají, v té době jsi už dávno buď v APP nebo aspoň FLCH/VS režimu a tak je i taková hodnota celkem k ničemu. Navíc na optimální sestup taky nemá příliš vliv, mnohem důležitější pro výpočet jsou různé napevno dané body při přiblížení, nebo nejpozději FAF. S tím co se děje poté, jakmile začneš zpomalovat na Vref a vysouvat mechanizaci si FMC stejně neporadí.
K dalším věcem co tu zazněly:
Standardní postup předpokládá, že letadlo v plné přistávací konfiguraci (standardně gear down a flaps 30) a na rychlosti Vref proletí FAF a zahájí finální fázi ILS přiblížení, proletí screen height nad prahem dráhy a dosedne o 1000ft dále na dráhu. Tolik k přiblížení testovacího pilota Boeingu ...v reálném životě šance tohle provést ekonomicky, za daného provozu a bezpečně je téměř nulová, proto se aplikuje následující:
1.) K rychlosti Vref se připočítá 5kt jako bezpečnostní faktor. Důvodem je jednak to, že klesnout pod Vref je proti předpisům a druhak hlavně bezpečnost - to, že daná rychlost je téměř vždy na tzv. "back side of drag curve" a tak návrat zpět na správnou rychlost trvá velmi dlouho a vyžaduje opravdu HODNĚ výraznější přidání výkonu motorů, než při vyšších rychlostech. Navíc proudovým motorům náběh otáček trvá dlouho, atd...No prostě nou nou 5kt navíc je naprosté minimum.
2.) Dále se připočítá korekce na vítr - vezme se polovina headwind složky aktuálního větru a k ní se přidá tzv. gust faktor, pokud jsou hlášené poryvy (rozdíl rychlosti větru a rychlosti gust). Maximem pro tohle všechno dohromady je 20kt. Nutno podotknout, že pro hodně divoké počasí a těžké letadlo může být výsledná rychlost vyšší než je limitní rychlost pro FLAPS 30 (viz štítek s maximy kolem indikátoru klapek na panelu) a v takovém případě je potřeba plánovat a provést přiblížení na FLAPS 25, s příslušnými roxdílnými Vref, atd. Existuje sice jako nouzovka něco jako flap load relief system (automaticky se klapky zasunou z 30 na 25 pokud je překročena jejich limitní rychlost), ale je trochu nešťastné se do takové situace dostat v první řadě.
3.) Pokud je hodně vedro, nebo velká nadmořská výška, nebo nízký tlak (nebo všechno dohromady), je potřeba počítat s tím, že výsledná nízká hustota vzduchu znamená nízký vztlak a tak se přidává v takových podmínkách ještě pro jistotu nějakých 5kt, jinak se éro prostě při flare propadne a přistání je o to tvrdší. To už je taková spíš nuance, asi bez významu v FSce...jinak Airbusáci mají pro tohle v APPR stránce políčka a jejich MCDU s tím už počítá při výpočtu Vref.
4.) No a na závěr - tohle všechno je sice krása, ale každý přírůstek (snad s výjimkou bodu 3) znamená prodloužení přistání - díky plavání nad dráhou a dosednutí mnohem dál než do optimálního místa a druhak kvůli obecně vyšší rychlosti, kterou je nutné ubrzdit. A tak je zase hezky potřeba se všech těchto knotíků navíc zbavit předtím, než krásně ve screen height proletíme nad THR, kde by měla být rychlost Vref. Což znamená, začít stahovat výkon třebas už i 200 nebo 300ft AGL, ale pozor, nikdy ne o moc a v žádném případě na idle! Taky holt když už to háže hodně a je i riziko střihu větru nebo turbulence v úplavu, tak je lepší raději něco nechat s rizikem delšího přistání (pokud je dost dlouhá dráha), než se najednou po nějakém poryvu ocitnout v hodně nebezpečné situaci pod Vref, nebo nedejbože dokonce stall speed (mezi oběma není příliš velký rozdíl - 23%.
5.) Pokud jde o přiblížení jako takové - nejvíce používanou metodou je tzv. continuous descent approach - nutnost např. na Heathrow nebo Gatwicku, postupně zaváděná metoda na většině velkých letišt. Obecně všude kde najdete v mapách nějaké regulování rychlostí, je snahou provádět něco podobného, s tím že ovšem záleží na pilotech a řídících jak se s tím poperou, rychlosti nejsou vše. Obecným standardem je - 210kt nebo min. clean speed při finálním vektorování, 180kt při nalétávání LOC, 160kt do 4DME a pak Vref+5 podle výše uvedeného.
A ještě důležitá věc k výpočtu Vref - to co ze zobrazuje v INIT REF/APPROACH REF stránce je založeno na aktuální Gross Weight v levém horním rohu. Ta je sumou zadané ZFW v INIT REF/PERF INIT a aktuální CALCULATED hodnoty paliva (z PROGRESS page 2). Z toho vyplývá několik problémů - zaprvé, ZFW musí být spočítaná a zadané správně (nebude asi problém u FSky). Za druhé, aktuální CALCULATED (množství od spuštění motorů, ponížené o změřené Fuel Flow) hodnota paliva se může lišit od skutečné (asi opět ne problém FSky, pokud nesimuluje nějaký addon únik paliva, nebo závadu na fuel flow indikaci). A za třetí co je nejdůležitější - je to aktuální hodnota, nikoliv vypočítaná předpokládaná pro přistání. Je potřeba proto vzít aktuální ZFW, k ní přičíst předpokládané množství paliva při přistání a výslednou hodnotu zadat do GROSS WT políčka, FMC vypočítá Vref a tu pak pro danou plánovanou konfiguraci klapek vložit do dolního políčka. Jehož jediným účelem je nastavit čárku na speed tape, pokud ji má letadlo aktivní na ADI Zbytek je všechno jen informace pro pilota a žádné systémy se podle toho nenastavují, ani neorientují. |
| |
|
| | | | FMC u 767 Level-D (FS9) 1. 8. 2008 / 16:08 | |
| | Děkuji za vyčerpávající odpověď, ale proč mi to nejde v FS nechápu. Ano od FAF tam je už standartně rychost 170, jenže když jí třeba změním na 190 tak rychlosti před tímto bodem se nedopočítají (jako u jiných addonů). Pak tam mám např. toto:
BOD 240/9500
BOD 170/4000 ?
BOD 170/3200 ?
FAF 190/2100
OM 170/1350
RW15 170/0725
neměli by se tz dva body ve FMC automaticky přepočítat třeba na 220 a 200?
A pokud zadám př.rychlost ručně takto 139/0725 tak se mi tam objeví 139/0720, prostě se změní výšks.
|
| |
|
|